S
Sushukka
Vieras
Eli päästiinpäs tähän Nibe-rikki-kerhoon sitten täälläkin. Tänään kompura sanoi poks ja juuri olin ehtinyt uuden piirikortin tilaamaan, jolla tuon patteriveden shuntin ohjauksen olisi saanut toimimaan, joka nyt mennyt rikki ilmeisesti kesän aikana kun lämmitystä ei ole tarvinnut. Huoltofirmasta sanoivat, että uuden kompuran asennus täällä Uuudellamaalla maksaa noin 2000-3000€. Sanoivat myös etteivät voi luvata työlleen mitään takuuta, koska voi olla että lauhdutinkennostossa on rikkimenosta johtuen tai jo ennestään jotain epäpuhtauksia, jotka sitten todennäköisesti tappavat sen uudenkin kompuran jonkun ajan päästä. Voi kestää muutaman kuukauden, muutaman vuoden tai sitten ei. Tällöin vastassa taas tuo 2-3k€ remppa.
No uusi 370p vaihto avaimet käteen-periaattella noin 9k€. Jos laitetaan tilalle Nibe 750, niin 11k€. Ihan tuli melkein onnenkyynel silmään kun pääsee vihdoin eroon tuosta jaloissa lojuneesta ylimääräisestä rahamäärästä. Nyt pää jo jokseenkin sekaisin kun lukenut noin 152 322 foorumipostausta niin täältä kuin ruotsin vastineesta, sekä eri myyjäfirmojen herttaisia lupauksia pelkästään pyhällä hengellä ja taikavoimilla toimivista laitteista. Tilanne on siis tämä:
Olen yrittänyt perata eri vaihtoehtoja miten edetä. Tässä mitä olen keksinyt tähän mennessä:
Tällainen romaani tästä nyt sitten tuli. Kaikki mielipiteet ja ajatukset ovat enemmän kuin tervetulleita. Kiitos jo etukäteen niistä!
No uusi 370p vaihto avaimet käteen-periaattella noin 9k€. Jos laitetaan tilalle Nibe 750, niin 11k€. Ihan tuli melkein onnenkyynel silmään kun pääsee vihdoin eroon tuosta jaloissa lojuneesta ylimääräisestä rahamäärästä. Nyt pää jo jokseenkin sekaisin kun lukenut noin 152 322 foorumipostausta niin täältä kuin ruotsin vastineesta, sekä eri myyjäfirmojen herttaisia lupauksia pelkästään pyhällä hengellä ja taikavoimilla toimivista laitteista. Tilanne on siis tämä:
- Talo on Älvärin Pihlajatar. Asuinneliöitä noin 190 ja PILP alkuperäinen ilman remontteja tähän asti (vuoden 2008 lopusta)
- Alakerrassa patterilämmitys ja tuuletusräppänät niiden yläpuolella. 103m2
- Välipohjassa noin 25cm mineraalivillaa
- Yläkerta noin 90m2, mutta huonekorkeus vaihtelee koska eristys tehty lappeisiin asti. Keskellä kuitenkin iso kattolyhty
- Yläpohja eristetty SPU-levyillä. Paksuus 20-30cm
- Yläkerran rakentamisen aikana rakenteisiin lisätty "varuilta" myös tuloilmaputkisto. Runkoputki 125mm ja haarautumat 100mm. Tuloilmahaarat viety jokaiseen makuuhuoneeseen, saunaan ja olohuoneseen laitettu kaksi haaraa
- Talon mukana tullut poistoilmaputkisto on kokonaan 100mm rööriä ja vetää käytännössä alakerrassa saniteettitiloista, khh, saunasta, keittiöstä ja vaatekaapista. Yläkertaan lisätty poistohaara vain yläkerran vessalle. Ajatus ollut että yläkerrassa sijaitsevista makkareista tuloilmaräppänät isommalla josta ilma sitten kulkeutuisi alakerran poistoilmakanaviin. Portaikko on suora ja avoin eli tämä ehkä toimiikin käytännössä
- Yläkertaan myös vedetty patteriputket joka huoneeseen mahdollista vesilämmitystä ajatellen. Tällä hetkellä yläkertaa on pätevästi useamman vuoden lämmittänyt porraskuiluun asennettu Mitsun ILP
- Talon keskellä olohuoneessa on iso varaava takka, jota käytetään talvisin lähes joka päivä
- Koko kiinteistön sähkönkulutus vuodessa on nyt 9v keskiarvona jäänyt siihen 10kW tuntumaan. Kesällä kun vain PILPin kompura päällä, käyrä säädetty todella pienelle ja ILP pelkällä tuuletusmoodilla, niin kk-kulutus näyttäisi asettuvan 500kW tuntumaan. Tästä voisi päätellä että se normieläminen ja käyttöveden lämmitys PILP:llä 2+2 hlö:lle vie 6000kW vuodessa. Ja tästä voisi päätellä että kiinteistön lämmitys on PILP+ILP+takka kanssa 4000kW vuodessa. Osaisikohan joku heittää jonkun hiha-arvion mikä on PILPin hyöty tuosta? Yläkerta lämpenee ihan puhtaasti ILP:llä ja varmaan osa sen lämmöstä pääsee alaskin. Itse veikkaisin jotain fifty-sixtyä eli PILPin kompura lämmittäisi ehkä 2000kW edestä vuodessa ja jos COPiksi arvio 2, niin olisiko se suorana sähkönä 4000kW vuodessa = 2000kW lisää nykyiseen kulutukseen nyt kun kompura rikki?
Olen yrittänyt perata eri vaihtoehtoja miten edetä. Tässä mitä olen keksinyt tähän mennessä:
- Heittää se 370p tuon tilalle. Ei tarvitsisi tehdä mitään muutoksia minnekään. Jotenkin kuitenkin väsynyt tuohon rämisevään peltilootaan ja luotto hieman mennyt nyt kun näyttäisi että sen kymmenen vuoden välein joutuu koko roskan vaihtamaan uusiksi
- Heittää se F750 tuon tilalle. Maksaa aika käärmeesti, mutta ei sekään nyt paljoa muutoksia vaatisi (poistoilmakanavan lisäeristys toki). Hieman kuitenkin mietityttää tuon hyötysuhde käytännössä kun nyt 310p käyttänyt pienemmillä tuuletinnopeuksilla talvisin ja olen ymmärtänyt että tuo F750 vaatii aika paljon sitä poistoilmaa toimiakseen tehokkaasti
- F750 + SAM4x. Saisi sen tuloilman vihdoin ja viimein taloon jolloin nuo räppänät voisi tukkia. Hieman tuo kuitenkin vaikuttaa oudolta viritykseltä Niben puolelta. En tiedä onko sillä kummempaa merkitystä, mutta Niben sivuilla tuon SAM:n energialuokka on E kun itse 750 on A++. Toinen mietitystä herättävä seikka on myös tuon SAM:n 160mm kavanaliitännät. Nythän talossa on poistoilmalle 100mm röörit ja tuloilmalle tuo 125mm runkorööri. Periaatteessa pystyn yläkerran lappeessa laajentamaan tuota poistoilman runkoputkea suuremmaksi, mutta kaikki runkoputkesta lähtevät haarat tulevat olemaan edelleen 100mm tulo- ja poistopuolella. Olohuoneeseen tulee kyllä yksi 125mm haara takan lähelle.
- Maalämpö, jos joku keksii sille jonkun painavan perustelun. Asennushinta on niin suolainen, ettei se tällä lämmitysenergiantarpeella taida oikein koskaan päästä plussalle. Tontti kuitenkin kalliolla ja vesi ilmeisesti jossain 15 metrissä, niin siinä mielessä hyvä paikka poraukselle. COP kuitenkin ilmeisesti vähän surkeampi patterilämmityksellä. Toisaalta taas MLP:n kanssa varmaan kannattaisi ne vesipatterit asentaa yläkertaan, jolloin porraskuilun ILP jäisi enemmänkin jäähdytys- ja ilmanpuhdistustehtäviin. Yksi asia mitä en ole ehtinyt vielä pahemmin tutkia on myös se että jotkut noista MLP-möhköistä vaatii aika paljon tilaa, eikä taida siten mahtua tuon nykyisen 60cm levyisen PILPin tilalle.
- Ilma-vesilämpöpumppu. Samaa hintaluokkaa LTO:n kanssa kuin tuo F750. Periaatteessa toimiva paketti, mutta en ole vielä saanut kiinni sitä että missä olisi oikeasti parempi. Tuntuisi olevan aika lailla samalla viivalla plussien ja miinuksiensa kanssa kuin PILP
- Lähteä kasaamaan jotain itse. Aloittaisi vaikka sahaamalla ton 310p yläosan hevontuusaan ja asentamalla LTO-boksin tilalle. Samat putkimitoitukset kuitenkin mietityttää kuin tuossa F750+SAM4x-vaihtoehdossa. Jos tätä visiointia kuitenkin jatkaa, niin sitten voisi heittää toisen ILP:in alakertaan ja kytkeä 310p:stä patterikierron kokonaan pois päältä. Tällöin 310p olisi enää vain varaaja käyttövedelle. Sen energiatarpeesta ei sitten olekaan oikein mitään käsitystä. Kovilla pakkasilla voisi sitten heittää tuon pelkillä sähkövastuksilla toimivan 310p:n patterikierron päälle. Tällaisessa säätämisessä alkaa tietty tuo erillisten laitteiden määrä olla jo aika iso.
- Jotkut täällä ovat ilmeisesti kolvailleet omia juttujaan tuon Niben yläkertaan, mutta en ehkä olisi itse ensimmäisenä lähdössä vielä tuolle tasolle
Tällainen romaani tästä nyt sitten tuli. Kaikki mielipiteet ja ajatukset ovat enemmän kuin tervetulleita. Kiitos jo etukäteen niistä!