"raivausterä" trimmeriin?

tj86430

Vakionaama
Minulla on Honda UMK425 polttomoottoritrimmeri (https://www.hondapower.fi/mallisto/trimmerit/umk425l-trimmeri) siimapäällä. Nyt olisi tarve siivota vähän ruohonkorsia tukevampaa tavaraa, muttei kuitenkaan mitään varsinaista vesakkoa, paksuimmillaan alle pikkusormen paksuista. Löytyyköhän tuollaiseen sopivaa terää, jonka voisi ja uskaltaisi laittaa tuohon trimmeriin kiinni? Tehon luulisi kyllä riittävän noin ohuen tavaran katkomiseen.

pamppu

Vakionaama
Vesakkoterän nimellä löytyy just semmoista. Mulla on omassa kulmavaihteellisessa trimmerissä tommonen peltiläpyskäterä ja se vie sormenvahvuista ihan ilolla ja hiukan isommankin kunhan ei montaa tarvi nirhata.

Vaijerivetoisiin ei kannattane laittaa, mutta sulla näky olevan myös kulmavaihteellinen, niin kyllä ne vie. Ennenkaikkea noi perustuu painoon, tyhjänä kiihdytetään kaasu pohjaan ja sitten syötetään puskaa sen miksä jaksaa mennä.

Hempuli

Töllintunaaja
Vähän jykevämmällä raivurilla ruoho- /kolmioterällä on mennyt järviruokoa ja seassa pientä vesaa, vaikka ei siihen ole tarkoitettu. Siimapäällä ajeltu kuitenkin viime aikoina, kun perusraivaus on aikanaan tehty.

Levyterän kiinnitykseen tarvitsee laipat oikealle terän keskireiälle ja vasenkierteisen mutterin, jos se muuten onnistuu siimapään tilalle.

Ruohoteriä on montaa sorttia, ohutta ja paksua. Niistä en osaa sanoa mitään enkä kulmavaihteen kestävyydestä.

pamppu

Vakionaama
. Niistä en osaa sanoa mitään enkä kulmavaihteen kestävyydestä.

Tässä just se että trimmerillä ajetaan kaasu pohjassa, työn tekee vauhtiin kiihdytetty terä. Varsinkin vesakkoterällä. Kyllä se tavara kaatuu puolikaasullakin, mutta se kulmavaihde tai vaijeri pettää ennemmin tai myöhemmin.

Harrastelija

Vakionaama
Olin kerrattain katsovinani jotain merkkitrimmeriä että ei siihen siimapäätä kummempaa saakaan. Ainakaan itse laitteen valmistajalta.
Noissahan moottoreiden tehot ovat pienemmät kuin esim raivaussahapohjaisissa laitteissa. Raivureihin saa sitten, ”saha”, vesakko ja siimapäitä.
Mutta en tiedä voiko yleistää.

Harrastelija

Vakionaama
Kävin vilkaisemassa tarjontaa.
Onko tullut uusi kategoria…. Ruohoraivuri
Siis ruohotrimmerin ja raivaussahan lisäksi.
Noihin näyttäs saavan muutakin kuin siimapäitä.

Viimeksi muokattu:

jussipa

Aktiivinen jäsen
Mulla on kymmenkunta vuotta ollut tällainen Ryobin laite. Siimapää, vesakkoterä ja rauvausterä mukana. Olen käyttänyt pelkästään pienkonebensaa ja koneelle ei ole tarvinnut tehdä koskaan mitään.

Hempuli

Töllintunaaja
Kai avainsana on akrylaattibensiini. Tuota saa 5 ltr muovipurnukan lisäksi joiltain huoltsikoiden mittarista. Täällä hinta on ollut 2,75€/l.

Tuohon olen sekoittanut 2t-öljyä, kun olen käyttänyt sitä päristimissä, kun säilyy tankeissa talven yli. Paitsi yhdessä vanhassa sahassa, josta likka sanoi, ettei soi kuin 98:lla.

tj86430

Vakionaama
Ostin varmuuden vuoksi tonkan 2T-bensaa Tokmannilta. Ohjeissa luki, että jos akrylaattibensiiniä ei ole saatavilla, niin 9:eek:ktaanisesta voi myös sekoittaa (sitäkään ei olisi ollut valmiina, kaikissa kanistereissa on 95-oktaanista).

No, ainakin tuolla valmiilla 2T-pienkonebensiinillä lähti hyvin käyntiin ja kävi nätisti.

Mikkolan

Vakionaama
IMHO
Sekakäyttöön ei pidä sortua, se on joko tai. Jos pumpulta ottaa niin aina 98, 2T-ölppää hiukka käytön mukaan. Pitkäkestoiseen kovaan ajoon 2,5 - 3,xx %. Monet pienkoneet on päästöjen takia säädetty aika laihalle seokselle, eikä niitä voi edes säätää, niihin hiukka enempi kuin 2% öljyä. Laihasäätöisen koneen tunnistaa siitä että lähtee kyllä ryypyn ja primerin avulla hyvin käyntiin mutta vaatii enempi lämmittelyä ennenkuin lähtee kierroksille.
Ite teen seoksen niin että 10-pänikkään lorautan 3 dl ölppää ja sitten 11 l 98-bensaa päälle, sopiva yleisseos kaikille mutta jos esmes moottorisahalla halkoo tukkeja niin lirautan teelusikallisen lisää öljyä tankkiin, jos sahassa huomattavasti pidempi laippa niin ketjun voiteluakin on lisättävä.
Lehtipuhallin on sillai hassu laite että epähuomiossa tulee huudatettua koko tankillinen täysillä, pitäis ottaa mopopojista malllia ja aina välillä: "nään, nään, nääään, nän, nän nään.

( 50 - 60 luvun mopedit kävi huonosti tyhjäkäyntiä ja oli pakko hiukan nännättää että kone pysyi käynnissä. Ammatti metsureilla nännätys on ammattitauti; raivaussahan terässä pidettävä kohtuu kierokset koko ajan päällä samoin kuin sahalla puita karsiessa.
Mutta minkä takia nykymopojonnet vielä puolenyön aikaan näännään nännättävät kylällä oikein urakalla? )

Janos

Vakionaama
Lehtipuhaltimia on myös 4t. Mut silti ei vaan toimi pienkonebensalla.

Paikallinen pienkonekorjaamo sanoi että melkein kaikki pienkoneet mitä heille tulee käyntivikaisena korjaantuu sillä kun tyhjentää tankista tokmannin yms pienkonebensat pois ja laittaa Stihlin bensaa tilalle.

repomies

Hyperaktiivi
Itseltä hyytyi nelitahtitrimmeri justiinsa eilen. Pienkonebensalla olen sitä ajanut, mutta nyt alkoi sammuilla eikä ota kierroksia. Vasta siihen öljyäkin lisäsin eli ei voi johtua puutoksesta. Käyttötunteja koneella alle 20. Veikkaan hyytymisen syyksi lähinnä "made in P.R.C".

Sähkötrimmereissä on puolensa.

Mikkolan

Vakionaama
Itseltä hyytyi nelitahtitrimmeri justiinsa eilen. Pienkonebensalla olen sitä ajanut, mutta nyt alkoi sammuilla eikä ota kierroksia. Vasta siihen öljyäkin lisäsin eli ei voi johtua puutoksesta. Käyttötunteja koneella alle 20. Veikkaan hyytymisen syyksi lähinnä "made in P.R.C".

Sähkötrimmereissä on puolensa.
Aika yleinen vika "made in P.R.C"-laitteissa on bensaletkujen haurastuminen. Ilmenee usein siten että eilen kävi ihan hyvin mutta nyt kakistelee. Toinen "ominaisuus" se että säädöt jotenkin lämpimän ilmaston mukaiset eikä bensan annostelu meinaa riittää.

arimika

Vakionaama
Paikallinen pienkonekorjaamo sanoi että melkein kaikki pienkoneet mitä heille tulee käyntivikaisena korjaantuu sillä kun tyhjentää tankista tokmannin yms pienkonebensat pois ja laittaa Stihlin bensaa tilalle.
Ite ainakin huomannu tuo Tokmannnin bensankanssa, jos ei lähde käyntiin niin katsoo tulpan onko kärkiväli pysynyt ohjekirjan mitassa. Tätä en ole huomannut nesteen pienkone bensan kanssa

kimmok

Vakionaama
Tulppakin joskus osaa mennä niin kivasti rikki että vähän aikaa käy korkeilla kierroksilla ja saammuu lennosta jos päästät saman aikaa liipaisimesta niin kone jää tyhjäkäynnille, jos pidät kaasun pohjassa niin sammuu kokonaan.
Mielenkiintoinen vika johtuu ehkä lämpölaajemisesta eli tulpan sydän on poikki ja viileänä antaa kipinää ja kuumana katkaisee.

Lurkus

Vakionaama
Kysyitkö että paljonko sellaisista huolloista on veloitettu? Mä luulen että mister tokmanni taasen suosittelee tokmannin pienkonebensaa. En pidä siis kovin ihmeenä jos myyjä suosii omaa tuotettaan. Mulla toimii kivasti tokmannin pienkonebensa ja pidän sitä jopa parhaana pienkonebensana.

pamppu

Vakionaama
Pienkonebensat oon hakenu aina Nesteen jakajasta, koska ei noita muovikannuja tarvita maailmaan yhtään enempää. Eikä oo koskaan ollu ongelmaa. 2T:n sotken itse, laitan 2% päälle yleensä hiukan varmuusvaraa. Muttei niin paljoa että savuttaisi.

Mikkolan

Vakionaama
Mikä tuon tekee?

Meillä on käytetty nesteen jakajalta pienkonebensaa trimmeri, ruohonleikkuri, scootteri ja 50-luvun mopo ilman mitään ongelmia
Vähän vanhemmat koneet käy miltei millä tahansa nestemäisellä CxHx- aineella, toki kaasumaisellakin, uudemmat hiukka nirsompia.
Pumppupienkonebensaa saattaisin itekkin käyttää jos sitä olisi lähistöllä saatavissa. Isolla tontilla bensaa kuluu 150 -200 l vuodessa, joten hiukka se hintakin harmittaa.
Vanha ruohonleikkuri pikkusen savuttaa pahaa haisua mutta se ei johdu bensasta vaan 4-tahtisen öljystä. Joskus käynyt mielessä että laittais 2-T öljyt niihin, hintansa silläkin ja pahimmillaan savutus vain lisääntyy.
Toinen hanskattava homma on siinä että noita päristimiä on tusinoittain, ei kaikille voi omia aineita hankkia ja varastoida; jos ei 98 ja 20W40 toimi niin ei sitten.

pökö

Kaivo jäässä
Vanha ruohonleikkuri pikkusen savuttaa pahaa haisua mutta se ei johdu bensasta vaan 4-tahtisen öljystä
Meillä strattoni kävi ilmeisesti rikkaalla tai ei muuten palanut kunnolla, vaatteet ja tukka haisi jokaisen leikkuun jälkeen, pienkonebensaa jakajasta niin ongelma poistui täysin

kimmok

Vakionaama
Vähän vanhemmat koneet käy miltei millä tahansa nestemäisellä CxHx- aineella, toki kaasumaisellakin, uudemmat hiukka nirsompia.
Pumppupienkonebensaa saattaisin itekkin käyttää jos sitä olisi lähistöllä saatavissa. Isolla tontilla bensaa kuluu 150 -200 l vuodessa, joten hiukka se hintakin harmittaa.
Vanha ruohonleikkuri pikkusen savuttaa pahaa haisua mutta se ei johdu bensasta vaan 4-tahtisen öljystä. Joskus käynyt mielessä että laittais 2-T öljyt niihin, hintansa silläkin ja pahimmillaan savutus vain lisääntyy.
Toinen hanskattava homma on siinä että noita päristimiä on tusinoittain, ei kaikille voi omia aineita hankkia ja varastoida; jos ei 98 ja 20W40 toimi niin ei sitten.
Vanhaan nurmikonlerikkuriin voi kokeilla öljyksi ihan yksiaste öljyä. Pysyy kuumana vähän jäykempänä kuin moniaste öljyt. Mut sen jo taisit tietääkin.
Ja jos tankki on kaasuttimen yläpuolella on mahdollista että bensiini pääsee öljyn sekaan ja ohentaa sen öljyn ja sen takia haisee palanut öljy ajaessa.rohkea jos on voi kokeilla laittaa 85e bensansekaan mutta omalla vastuulla se voisi puhdistaa öljyrenkaat. Mut siinä voi mennä muitakin osia v.tuiksi esim kaasareiden kalvot, letkut ja tiivisteet. Kunnolla kun käryää niin ei ole hyttysiä eikä paarmoja.

Mikkolan

Vakionaama
Meillä strattoni kävi ilmeisesti rikkaalla tai ei muuten palanut kunnolla, vaatteet ja tukka haisi jokaisen leikkuun jälkeen, pienkonebensaa jakajasta niin ongelma poistui täysin
Pitänee kokeilla ennenkuin romuttaa koneen. Joidenkin koneiden kanssa tosiaan ukko alkaa haista oikealle konemiehelle.

Husky

Hyperaktiivi
Onpa yllättävää tietoa. Kaikki muut lähteet ja ihmiset ovat sanoneet, että nimenomaan pienkonebensa on takuulla ok käyttää. Itse olen 2T sahat ja trimmerit ja kaikki tankannut sillä luokkaa 30v. Nesteen 2T kanistereista.
Vai olisi itse sekoitettu parempaa, jaa a....

kimmok

Vakionaama
Onpa yllättävää tietoa. Kaikki muut lähteet ja ihmiset ovat sanoneet, että nimenomaan pienkonebensa on takuulla ok käyttää. Itse olen 2T sahat ja trimmerit ja kaikki tankannut sillä luokkaa 30v. Nesteen 2T kanistereista.
Vai olisi itse sekoitettu parempaa, jaa a....
Itse kun sekoittaa niin sa just sen % kun haluaa ja myös sen öljyn. 2t koneissa kun on erivaatimuksia.

Back
Ylös Bottom