Rasberry infonäyttö

Tossunkorjaaja

Aktiivinen jäsen
Pahoittelut, jos tästä on jo oma topic, Haulla en löytänyt

Onko joku viritellyt ns. infonäyttöä? Ajatus olisi laittaa yksi näyttö ja sen taakse Rasberry.

Siinä voisi pyöriä: sää, pörssisähkön hinta, bussiaikataulu, valvontakameran kuva, sähkönkulutus jne.

Lähinnä millä softalla tuota pyörittäisi, saisi olla ilmainen tai edukas ja helppo.

Råtta

Aktiivinen jäsen
Mulla oli haluja tehdä infonäyttö juurikin Raspberryn varaan ja "magic mirror" ratkaisulla yritin myydä sen hallitukselle. Lopuksi päädyin ostamaan halvan 100€ tabletin, joka näyttää NodeRedin käyttöliittymää. Tabletille tein kehykset, jotta sen ripustaminen seinälle on helpompaa eikä näytä niin tekniseltä. 10" koko on ihan riittävä, kun sen ottaa huomioon NodeRedin dashboardia tehdessä. Tähän väliin en löytänyt kuvaa mistään arkistosta.

Tabletissa on valmiina lataus, akkuvarmennus, langaton netti, kosketusnäyttö, litteä muoto, kamera, jolla näytön saa heräämään kun liikettä lähistöllä, suuri valikoima applikaatioita jne.

Olen tyytyväinen

Mulla on myös tabletti seinällä, läpinäkyvät "silikoni-kuoret" ruuvattuna seinään, laturi alla olevassa kojerasiassa

Liitteet

• 20231104_131741.jpg
    20231104_131741.jpg
    48,1 KB · Katsottu: 356
  • 20231104_131750.jpg
    20231104_131750.jpg
    51,2 KB · Katsottu: 318
  • 20231104_131800.jpg
    20231104_131800.jpg
    67,4 KB · Katsottu: 319

Tossunkorjaaja

Aktiivinen jäsen
  • Keskustelun aloittaja
Paljon hyviä kommentteja ja vinkkejä. Täytyy aloittaa protoilu. Katsotaan kun tulee valmista.
Ehkä vanha tabletti tai sitten raspi-pohjainen.
Tablettiin saisi varmaan helpommin Shelly liitettyä.

jussi

Vakionaama
Tuli tilattua mm. yksi esp 8266 boardi pienellä oled näytöllä. Pienihän se on, mutta mitähän sillä sais tehtyä... Saako sille haettua muutakin näytettävää kun sen omat puuhailut? Ehkä varmaan, jos osaa. Mitä minä en. Halpahan toi oli, et vahinkoo ei synny isosti. Jahka se tulee, niin voipi opiskella saako siihen mitään älyä ollenkaan.

tjani

Aktiivinen jäsen
Kohtuu helposti saat haettua HA:sta minkä tahansa entititeetin arvon ESP:lle, mutta näyttöön tulostamisen koodi onkin vähän jo kryptisempää.
Malleja toki löytyy ja ohjeita että niillä pääsee juonesta kiinni.
Tästä minä aloitin ja sitten muokkaamalla löytämästä valmiista mallista.

Aikaa vaatii, itse tein tuon pitkälti kokeile ja erehdy -taktiikalla, ainakin kohteiden sijoittelu näytölle oli aika työlästä.

jussipa

Aktiivinen jäsen
HA client pyörii tässä suoraan chromium selaimen kiosk-moodissa. Kotelo 3d tulostimella.

Tämä näyttö:
IMG20240406174946.jpg
IMG20240406174950.jpg

jussipa

Aktiivinen jäsen
HA client pyörii tässä suoraan chromium selaimen kiosk-moodissa. Kotelo 3d tulostimella.

Tämä näyttö:
katso liitettä 96679katso liitettä 96680
Sähkö välilehti näyttää virrat vaiheittain, hinnan kuluvalta tunnilta + 12 tuntia eteenpäin ja päiväkohtaiset kulutustiedot.

Screenshot_2024-04-06-19-50-10-10_4641ebc0df1485bf6b47ebd018b5ee76.jpg

Ton1A

Vakionaama
Tällainen tuli väkerrettyä vanhasta Huawei Android-tabletista
  • Taulukehys Puuilosta. Kuvasuhde voisi olla vähän lähempänä tabletin kuvasuhdetta, mutta sellaisia kehyksiä ei oikein löydy. Toki tuon voisi purkaa ja vähän lyhentää lyhyitä sivuja jiirisirkkelillä
  • Aukkopahvi mustaa kartonkia
  • USB-A - USB-Micro johto piti teurastaa ja tehdä itse lyhyt kulmamallinen, jolloin johto jää kokonaan kehyksen taakse
  • USB-A - USB-A jatkojohto + vanha puhelimen laturi
Tabletissa pyörii Fully Kiosk Browser ilmaisversio, joka taas näyttää Raspberry PI:ssä pyörivän Grafanan dashboardia kiosk-tilassa. Vähän tää on kömpelö, jos pitää tehdä yhtään mitään tabletilla niin se pitää kaivaa pois tuosta kehyksestä ja sen jälkeen pyyhkiä sormenjäljet ruudulta kun sen laittaa takaisin. Korjasin jo päivämäärän esitysmuodonkin, mutta kun pitäisi päästä lataamaan sivu uusiksi tabletilla.

1712497444667.png

pamppu

Vakionaama
Vähän tää on kömpelö, jos pitää tehdä yhtään mitään tabletilla niin se pitää kaivaa pois tuosta kehyksestä ja sen jälkeen pyyhkiä sormenjäljet ruudulta kun sen laittaa takaisin. Korjasin jo päivämäärän esitysmuodonkin, mutta kun pitäisi päästä lataamaan sivu uusiksi tabletilla.

Eikös Androidiinkiin saa paritettua bluetooth hiiren/näppiksen? Niitä vois pitää sivussa säätötökkimistä varten.

-Teme-

Vakionaama
Vähän tää on kömpelö, jos pitää tehdä yhtään mitään tabletilla niin se pitää kaivaa pois tuosta kehyksestä ja sen jälkeen pyyhkiä sormenjäljet ruudulta kun sen laittaa takaisin. Korjasin jo päivämäärän esitysmuodonkin, mutta kun pitäisi päästä lataamaan sivu uusiksi tabletilla.
Scrcpy avulla saa etänä vaikka läppäriltä hallittua Android laitetta https://github.com/Genymobile/scrcpy

Back
Ylös Bottom