Sähköenergiaa säästyy merkittävästi

P

PeMa

Vieras
Ensimmäinen ilpuvuosi on takana ja energian säästö jopa ylitti odotukset. Tosin on huomioitava, että vuosi oli normaalia läpimämpi.

Lämmitettävä kohde on yksikerroksinen omakotitalo 126 m², rakennettu 1973.
Vuosien 2002 - 2004 kulutuksien keskiarvo oli 19980 kwh/vuosi.
Nyt ilpuvuonna kulutus oli 11895 kwh. Talous ja lämmin vesi kuluttivat 5640 kwh, laskettuna kesä-, heinä- ja elokuun keskiarvosta. Suurehkoon pohjakulutukseen vaikuttaa tilava kotikylmiö.
Lämmityksen osuudeksi jäi 6255 kwh.

Ilmalämpöpumppu on Panasonic CS-E9EKEB, joka lienee poistunut markkinoilta ja on hieman alitehoinen meidän tapauksessa. Lämmön tuotto riittää -10 asteen pakkaseen asti. Kylmempänä aikana olen nostanut asetuksen pari astetta korkeammalle, jotta pumpun koko kapasiteetti tulee hyödynnettyä ja sähköpatterit täyttävät vain vajauksen.

Ulkolämpötilan laskiessa pidemmäksi ajaksi alle -25 astetta olen pysäyttänyt pumpun. Sisäyksikkö on vielä silloinkin puhaltanut lämmintä, mutta olen ajtellut säästää kompressoria.

Pakkasilla olen käyttänyt välipuhallinta siirtämään lämpöä ja tasoittamaan lämpötilaeroja. Puhaltimesta kysyin kokemuksia tältä foorumilta viime talvena. En silloin saanut, olisiko nyt jo kokemusperäisiä hyviä neuvoja tarjolla.

Kertokaa muutkin todellisista saavutetuista energian säästöistä

Kotitalousvähennys on hyvä, mutta laitehankintojen arvonlisäveron voisi myös palauttaa hankinta kinnostuksen lisäämiseksi. Sähköä - ja öljyäkin - voitaisiin säästää todella merkittävästi.

I

IlmanPumppaaja

Vieras
  • Keskustelun aloittaja
Vs: Sähköenergiaa säästyy merkittävästi

Mikäs paikkakunta, tai edes suunnilleen missä päin Suomea?

Täältä ei mitään kunnon tuloksia raportoitavissa vielä, ensimmäistä vuotta ILP käytössä ja kaiken lisäksi tuli muutto työn perässä eteen :'( En vielä ole päättänyt, uskallanko jättää ILP:n talveksi päälle.. mitä jos se sekoaa sähkökatkoksen aikana viilennykselle tms. ???

Edit: Tuossa pieni käppyrä tältä syksyltä liitteenä. Tilasto kerätty satunnaisotannalla, joskus monta kertaa päivässä, joskus päiviä välissä..

VesA

In Memoriam

IlmanPumppaaja sanoi:
Mikäs paikkakunta, tai edes suunnilleen missä päin Suomea?

Täältä ei mitään kunnon tuloksia raportoitavissa vielä, ensimmäistä vuotta ILP käytössä ja kaiken lisäksi tuli muutto työn perässä eteen :'( En vielä ole päättänyt, uskallanko jättää ILP:n talveksi päälle.. mitä jos se sekoaa sähkökatkoksen aikana viilennykselle tms. ???

Eteläsuomessa on helppo säästää.. oma tilanteeni näyttää ainakin lupaavalta. Käyttökertomuksista pitäisi jaksaa laatia jonniinmoinen ylläpidettävä kooste vaikkapa yhteen pysyvään aiheeseen.. hidas niitä yhteenvetoja on sieltä jorinoista itsekunkunkin erikseen kaivella.

P

PeMa

Vieras
  • Keskustelun aloittaja

Asuinpaikkakuntani sijaitsee Pirkanmaan eteläosassa.

Olen samaa mieltä siitä, että saavutetut energiansäästötulokset pitäisi koota yhteen hakemistoon.

Myös tietoja kohteesta ja tavasta käyttää ilmalämpöpumppua tulisi käydä selville.

Joku aktiivi voisi laatia ohjeet.

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen

Tänne voitte lisätä kulutustietonne ja tottumuksenne ;)
http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=2643.0

Back
Ylös Bottom