Samsung VILP ohjaus pörssisähkön mukaan

kapo

Jäsen
Olen yrittänyt löytää vastausta kysymykseen, onko meidän lämpöpumpun, Samsung EHS split, asennettu kesällä -23, oma varustus ja logiikka sellainen, että sitä pystyy alkaa ohjaamaan esim. pörssisähkön hinnan perusteella? Kuten rele- ja kontaktoriohjattuna, ilman isompia remontteja? Vai onko jopa niin, että kaikki VILP:t mahdollista noin ohjata? Olen etsinyt netistä ja kysellyt eri tahoilta, mutta selvää vastausta en ole löytänyt. Itse en ole kovin hyvin perillä näistä ns. laitteistovaatimuksista, joten sori taas tällaisesta yksinkertaisesta kysymyksestä. Tältä Foorumilta uskon löytyvän tähän tietoa. Kovasti kiinnostas tuo Pörssärin avulla ohjauksen rakentelu, jos vaan rauta taipuu tuohon? Ammatti sähköasentaja kyllä sit tekee tarvittavat sähköasennukset.

tk-

Aktiivinen jäsen
Löytyisikö tuohon asentajan käsikirja tms jostain? Sen avulla voisi saada lisäinfoa minkälaisia liitäntämahdollisuuksia laitteessa on (jos on). Yleensä niissä perinteisesti on ollut ainakin se ns. smart grid -valmius jollain tapaa toteutettuna, ulkoisia releohjausmahdollisuuksia jne.

grendy

Vakionaama
Jos Samsungilla on joku etähallintasysteemi niin voisi kuvitella, että joku on siihen rakentanut jonkun systeemin. Joko kaupallisen ratkaisun tai sitten Homeassistant -ohjaus. Omaa Daikinia voi ainakin ohjata joko Homeassistantin kautta tai sitten esim kaupallisen palvelun kautta https://www.kapacity.io/fi .. Kaikki kuitenkin vaatii sen etähallittavuuden

kapo

Jäsen
  • Keskustelun aloittaja
Kiitos vastauksistanne. Smart grid valmius laitteistossa on, toteutustapaa en tiedä. Käsikirjoja on iso pino Lontoon murteella. Sisäyksiköstä ei ole muita, kuin yksi opus, mikä koskee pääasiassa langallista ohjainta, joka toimii myös näyttönä. Olen kirjoja yrittänyt tulkita, huonollla menestyksellä. Samsungin app löytyy (Smart Things), eli laite on wifi:in liitetty, sen avulla pystyy luurilla ja tietokoneella tekemään joitakin muutoksia asetuksiin. Jos olen oikein tulkinnut, ainakin ulkoisen varaajan veden lämpötilaan perustuva seuranta / ohjaus on mahdollista. myös nämä "poissa", "lomalla", "silent mode" "viikkoaikataulu" jne mitä muissakin pumpuissa on, ovat tässä mahdollisia. Mulla on 500 l varaaja ja kaksoiskattila (öjy&puu) yhdistettyinä pumppuun, sekä 100l priimausvaraaja käyttöveden tulistukseen. Varaajaan on hankittuna 3 kW vastus (vielä asentamatta) tarkoituksena aurinkopaneeleiden ylituotannon hyötykäyttö. Näiden automatisointia olisi tarkoitus ensi talven aikana rakennella, jos vain saisin jostain kautta tietoa pumpun soveltuvuudesta tällaiseen systeemiin. Ja jos se ei sovellu, niin sitten keskityn noiden muiden ohjausten rakenteluun. Yksi pikku Shelly on jo harjoituslaitteena kotona....

are

Aktiivinen jäsen
Smart grid valmius laitteistossa on, toteutustapaa en tiedä.
En tiedä minäkään. SPRSUNissa se on myös, ilmeisesti ei liity millään tavoin omiin optimointeihin. Olen tullut käsitykseen että se on keski-euroopassa vaadittu ominaisuus jolla verkonhaltijan on mahdollistaa etälamauttaa vehjeksen virrankulutus. Liittynee siis ainakin kantaverkon kuormituksenhallintaan.

kapo

Jäsen
  • Keskustelun aloittaja
Semmonen tullut mieleen tätä ohjausmahdollisuutta miettiessä, että pystyiskö noita ajastusominaisuuksia jotenkin hyödyntämään? Voisiko niissä olla sellaisia, esim. releohjauksia, joita sitten voisi taas ohjata Shellyn avulla? Eli laitteelle voi tehdä päivä, viikko ja vuosiaikatauluja. Päiväaikataululla on mahollista tehdä "hiljainen / normaali lämmitys tila" tunneittain. Viikkoaikataululla voi ohjata laitetta: pumppu "on/off", lämmitys joko "käyrää seuraten / asetetun lähtevän veden lämpötilan mukaan" , Ajastukset voi määrittää päivälle, ajalle, toiminnan kytkemiselle päälle / pois, toiminnan tilalle (käyttötila, haluttu lämpötila) viiden minuutin välein. Vuosiaikatauluissa voidaan luoda kuukausiryhmiä, johon voidaan ajastaa ja määrätä ryhmäajastuksia viikkokohtaisesti. Vuosiajastus on mahdollista, ja ajastuksia voidaan määrätä jopa 8 ryhmään. Lisäksi Loma-ajastus. Sillä voi määrittää, ettei viikottaisia tai vuosittaisia ajastuksia suoriteta lomien aikana. Oliskohan noissa semmosia ominaisuuksia, että voisi pyytää sähkäriä tutkimaan tarkemmin? Pakko vaan kysellä neuvoja, kun ei ite oikein ole perillä ja intoo on paljon enempi, kuin taitoo....

Arisoft

Vakionaama
Semmonen tullut mieleen tätä ohjausmahdollisuutta miettiessä, että pystyiskö noita ajastusominaisuuksia jotenkin hyödyntämään? Voisiko niissä olla sellaisia, esim. releohjauksia, joita sitten voisi taas ohjata Shellyn avulla?

Enpä usko että ajatuksia voisi ohjailla releellä.

Itsellä on käytännössä täysi kontrolli VILPiin. Voisin laittaa sen tekemään melkein mitä vaan automatisoituna, mutta en ole keksinyt vielä miten optimoisin sen jotenkin järkevästi automaatioon. Toki olen sitä ohjannut säätelemällä sen omalla ajastimella milloin sen olisi hyvä käydä tai nukkua.

Käytännössä homma on toiminut niin että katson itse sähkön hinnan perusteella onko siellä mahdollisuus esim. sammuttaa laite muutamaksi tunniksi. Siihen vaikuttaa sitten jo useampi tekijä, kuten sisälämpötila, nykyinen ja tuleva ulkolämpötila ja mahdollinen auringonpaiste. Lämmitysaikana pumppu saa yleensä pyöriä öisin tauotta ja päivisin sitten tulee lyhyempiä tai pitempiä taukoja.

Usein huonosti tähän sopivan Smartgridin lisäksi pumpuissa saattaa olla on/off tyyppinen releohjaus mahdollista. Sellainen voisi olla ihan sopiva harrastusprojekti. Voisit esim. automatisoida pumpun sammumaan kalleimmiksi tunneiksi jollain logiikalla. Varaajan ansiosta se ei juuri tuntuisi edes lämmityksessä.

tk-

Aktiivinen jäsen
Semmonen tullut mieleen tätä ohjausmahdollisuutta miettiessä, että pystyiskö noita ajastusominaisuuksia jotenkin hyödyntämään? Voisiko niissä olla sellaisia, esim. releohjauksia, joita sitten voisi taas ohjata Shellyn avulla? Eli laitteelle voi tehdä päivä, viikko ja vuosiaikatauluja. Päiväaikataululla on mahollista tehdä "hiljainen / normaali lämmitys tila" tunneittain. Viikkoaikataululla voi ohjata laitetta: pumppu "on/off", lämmitys joko "käyrää seuraten / asetetun lähtevän veden lämpötilan mukaan" , Ajastukset voi määrittää päivälle, ajalle, toiminnan kytkemiselle päälle / pois, toiminnan tilalle (käyttötila, haluttu lämpötila) viiden minuutin välein. Vuosiaikatauluissa voidaan luoda kuukausiryhmiä, johon voidaan ajastaa ja määrätä ryhmäajastuksia viikkokohtaisesti. Vuosiajastus on mahdollista, ja ajastuksia voidaan määrätä jopa 8 ryhmään. Lisäksi Loma-ajastus. Sillä voi määrittää, ettei viikottaisia tai vuosittaisia ajastuksia suoriteta lomien aikana. Oliskohan noissa semmosia ominaisuuksia, että voisi pyytää sähkäriä tutkimaan tarkemmin? Pakko vaan kysellä neuvoja, kun ei ite oikein ole perillä ja intoo on paljon enempi, kuin taitoo....
Itse ohjaan omaa Nibeä potentiaalivapailla siten, että
- käyttövesi ohjataan 20h vuorokaudessa säästötilaan, eli lämpenee käytännössä neljä halvinta tuntia vuorokaudessa ja aina klo 18-19.
- ulkolämpötilaennusteeseen ja tulevan vuorokauden sähkön hintatietoihin perustuen ohjataan x määrä vartteja siten, että joko lämmitys estetään tai vaihtoehtoisesti lämpökäyrää nostetaan, eli tavoitteena on saada on-off -pumppu käymään jatkuvasti ulkolämmön mukaan tarpeellisen varttimäärän kun sähkö on edullisempaa

Ohjaus Pörssärin + relekortin avulla, käytännössä Shelly ajaisi saman asian, mutta ehdin harrastella tuon boksin kasaan ennen tietämystä Shellyistä. Toimii erinomaisen hyvin noin, tarkkuus on vähintäänkin riittävä.

VILPin kanssa toki lisämuuttuja tulee siitä, että hyötysuhde ja antoteho vaihtelee enemmän ulkolämmön muuttuessa. Pörssärin lämmityslaskentaan on tarkoitus ottaa jatkossa hyötysuhdelaskentaa huomioon, mutta en vielä uskalla luvata, että koska.

SmartGrid toimisi aivan yhtä hyvin, joska käytännössä siinä ne neljä moodia (esto - normaali - tehostus - nupit kaakkoon) toimisi tismalleen samalla tavalla kun tuo nykyinenkin ohjaus. Jos käytössä olisi vaan 2 relettä, niin käyttäisin sitä, mutta tuo Niben FF1145 mahdollistaa vielä enemmän hienosäätöä kun ulkoisia ohjausmahdollisuuksia on 4.

jamseil

Aktiivinen jäsen
Helpointa lienee ajastaa lähes aina kalleimmat 7-10 ja 16-19 tunnit 2-3 astetta pienemmälle pyynnille sopivalla toiminnolla (poissa?).
Lisäksi voi ajastaa parin asteen korotuksen yön halvoille tunneille. Luulen että ero säästössä vuositasolla viikkojen hieromisen vaativaan reaalihintaa seuraavaan järjestelmään on aika pieni, varsinkin kun tuon kokoisella varaajalla ei voi sammuttaa koko pumppua kovin pitkäksi aikaa pakkasella.

Jos sitä välttämättä haluaa ohjata reaalihinnan mukaan ja koneesta ei löydy mitään ulkoisia ohjauskytkentöjä. Niin huoneen tai veden lämpöanturia huijaamalla onnistunee ainakin. Shellyn perään vaihtorele joka kytkee sopivan huijausvastuksen termistorin kaveriksi...

Tuollaisella termistorin huijauksella on omassa diy-vilpissä toteutettu muutaman asteen pudotus patteriveteen kun sisälämpö nousee esimerkiksi tulisijoja lämmitettäessä yli asetetun.

kapo

Jäsen
Kiitoksia taas vastauksista. Jatkan etsimistä, löytyisikö laitteesta joku ulkoisen ohjauksen mahdollisuus. Tarkoitukseni on ainoastaan saada pumppu "on / off"-tilaan haluaminani vuorokauden tunteina, ei mitään isoja automaatioita. Tuo pieni varaaja ei todella salli kovinkaan pitkiä taukoja lämmityksessä pakkasilla, eli hyöty olisi minimaalinen, ehkä enempi harrastushomma, kun on tätä "joutoaikaa". Noita "hiljainen tila" ja "poissa" olen joskus käyttänyt kyllä.

Back
Ylös Bottom