Sanyo 124 COPit sisältäen sulatusjaksot

Aikon

Jäsen
Tässä kun lueskelin tuota SP (Sveriges Provnings- och Forskningsinstitut) testiä jäi minulle sellaisen kuva että nuo arvot sisältävät sulatusjakson. Minun oli pakko tämä varmistaa ja vastaus tulikin:
Jag kan bekräfta att alla COP-uppgifter ifrån SP-test är uppmätta i hela cykler med avfrostning.

Liitteenä vielä tuo taulukko.

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vs: Sanyo 124 COPit sisältäen sulatusjaksot

Valitettavasti näin ei ole, vaan kysessä on standardin mukainen kunkin toimintapisteen hetkellinen COP. :(
COP = lämpöteho/ottotehon (muistaakseni testimenelmän mukaan nuo ovat ~10 min keskiarvoja) kussakin toimintapisteessä, eikä esim. liukuva tuntitehojenkeskiarvoista laskettu COP kuten VTT:n testeissä.

Tämä taulukko on kyseisen laitteen P-Testistä http://www.kylmatekniikka.fi/uploads/files/P601456_060608_Shiki_Sai_Kan.pdf.

Aikon

Jäsen
  • Keskustelun aloittaja

Täytynee lähteä tästä viikonloppureissulle, mutta vielä Jantille kysymys.
Miten sinä tulkitset tämän liitteen?

Itse ymmärsin että käytetty 250 minuuttia -18 asteessa. Sulatusjaksojen väli 67 minuuttia. Ottotehot 1620W ja anto 3290W.

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen

Aikon sanoi:
Täytynee lähteä tästä viikonloppureissulle, mutta vielä Jantille kysymys.
Miten sinä tulkitset tämän liitteen?

Itse ymmärsin että käytetty 250 minuuttia -18 asteessa. Sulatusjaksojen väli 67 minuuttia. Ottotehot 1620W ja anto 3290W.
Tässä on tehty SS-EN-14511 mukainen pakkastesti alemmassa lämpötilassa (kuivassa -18 asteessa) kuin mitä akretointi vaatii (-15 astetta), kylmänilmanalan toimintatesti. Laitteen tulee pystyä toimimaan standardin mukaan -15 asteessa määrätyin ehdoin yhtäjaksoisesti ilman laitteen suojatoimintojen toimimista, ks. viimeinen lause liitteessäsi.

Nyt laite toimi näin myös -18 asteessa samoilla ehdoilla ilman suojaustoiminnon laukeamista. Kyseisen jakson max tehot on ilmoitettu (sähköteho mitattu ja lämpöteho laskettu) SS-EN-14511 mukaan. Muistaakseni SS-EN-14511 käytettiin 10 minuutin keskiarvoja ja näistä keskiarvoista on ilmeisesti ilmoitettu koko mittausajanjakson max 10 min keskiarvot.
=> EN-14511 standardin mukaan tehdyissä testeissä ei ole siis sulatusjaksoja huomioitu COP määriteltäessä.

Tämän vuoksi VTT:n piti omissa mittauksissa kertoa poikkenneensa tästä standardista, esim. tässä VTT:n tekemä testi E9DKEW:lle http://www.scanoffice.fi/pdf/VTT/VTT-S-09737-06e.pdf

Back
Ylös Bottom