Seinän kosteuden käyttäytyminen jäähdytyksellä

Rauski

ilppi-guru kouluttaja
Millaisia kokemuksia teillä on seinän kosteussulun käyttäytymisestä ilmalämpöpumpun jäähdytyskäytössä? Millaisissa seinärakenteissa voisi ongelmia syntyä? Löytyy asiasta tutkimuksia?

Kostealla kelillä itse käyttäisin kosteudenpoistotoimintoa ensisijaisesti. Onko jäähdytyskäytön kosteudenpoisto riittävä?

Jotakin usean vuoden takaista asiaan liittyvää keskustelua löysin foorumilta.

Eräs erilaisia remontteja tekevä henkilö kyseli asiaa, enkä itse osannut muuta asiasta kertoa.

VesA

In Memoriam
Vs: Seinän kosteuden käyttäytyminen jäähdytyksellä

Rauski sanoi:
Millaisia kokemuksia teillä on seinän kosteussulun käyttäytymisestä ilmalämpöpumpun jäähdytyskäytössä? Millaisissa seinärakenteissa voisi ongelmia syntyä? Löytyy asiasta tutkimuksia?

Kostealla kelillä itse käyttäisin kosteudenpoistotoimintoa ensisijaisesti. Onko jäähdytyskäytön kosteudenpoisto riittävä?

Jotakin usean vuoden takaista asiaan liittyvää keskustelua löysin foorumilta.

Eräs erilaisia remontteja tekevä henkilö kyseli asiaa, enkä itse osannut muuta asiasta kertoa.

Tuo huoli on vahvasti turhan puolella.. Suomessa ei edes jäähdytyskaudella juuri esiinny sellaista keliä, jossa ulkoilman kastepiste olisi sisäilman lämpötilan yläpuolella, joka on tiivistymisen ehto. Jos näin kuitenkin elokuun lopulla käy ulkoilman kosteus voisi teoriassa tiivistyä kosteussulun 'väärälle' puolelle johonkin kohtaan. Märkyys kuitenkin edellyttäisi näinä lyhyinä aikoina aika voimakasta ulkoilmavirtaa - ja samanaikaisesti sitä että paikka pysyy kylmänä lämpimästä ilmavirrasta huolimatta. Kuutiossa ilmaa voi tuollaisilla keleillä olla joitakin kymmeniä grammoja vettä.. jos eristeen uumenissa kulkee kuutiokaupalla ilmaa noina lyhyinä aikoina on aika laittaa tulta nurkan alle.

kotte

Hyperaktiivi

Turvallisuutta lisäisi jonkin verran, jos ilmanvaihdon saa vaihdetuksi jäähdytyskeleille ylipaineiseksi. Tiivistymisriskiä on lähinnä paikoissa, joista ulkoilma puskee sisälle jäähdytettyyn sisätilaan hallitsemattomasti, mutta ylipaineella moiselta vältytään varmasti. Höyrysulun sijaan jokin vettä selektiivisesti jossakin määrin johtava ilmasulkumateriaali lisää tietenkin jäähdytyskauden turvaa edelleen, mutta voi vastaavasti talvella kostautua vastaavana riskin lisääntymisenä.

nackerton

Vakionaama

https://www.saapalvelu.fi/helsinki/tilastot/kuukausitilastot/

Kun tuolta katselee katsepistetietoja, niin näyttää siltä ettei huolta paljoa ole, jos jäähdytystä käyttää kohtuudella. Eli ei yritetä jäähdyttää asuntoa alle kahdenkymmenen asteen.

Back
Ylös Bottom