Sharp/IVT sisäyksikön laakereiden vaihto

Ultimaattori

Aktiivinen jäsen
Sharp AYXP12GHR sisäyksikön laakerit alkaneet ääntelemään. Onkohan miten paha rasti vaihtaa itse? Laakerit lienevät nuo samat rullaluistimiinkin käyvät?

Laite asennettu 2010 mökille jossa toiminut peruslämmityksen ylläpidossa, l. n 9 kk vuodessa päällä ja onhan sillä joskus jäähdyteltykin.
 
E

Electrolux

Vieras
Vs: Sharp/IVT sisäyksikön laakereiden vaihto

AYXP09/12JR-mallin sisäyksikön puhallinmoottorin vaihto ei ole helpoimmasta päästä, saati sitten laakerien vaihto :).
 

Ultimaattori

Aktiivinen jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • #3
Vs: Sharp/IVT sisäyksikön laakereiden vaihto

Ääni pahentunut... Onko kellään kokemusta aiheesta?
 

Justeeri

Jäsen
Vs: Sharp/IVT sisäyksikön laakereiden vaihto

Vanha aihe mutta meillä sama juttu.
Sisä- ja ulkoyksiköt vaihdettiin takuuseen,en enää muista varsinaista syytä.
Laakerit alkavat vinkua noin kahden vuoden käytön jälkeen.
Emme ole muutamaan vuoteen käyttäneet ilppiä kuin satunnaisesti, kuka takaa ettei se syty palamaan?
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vs: Sharp/IVT sisäyksikön laakereiden vaihto

Justeeri sanoi:
Laakerit alkavat vinkua noin kahden vuoden käytön jälkeen.
Emme ole muutamaan vuoteen käyttäneet ilppiä kuin satunnaisesti, kuka takaa ettei se syty palamaan?

Ei ne vinkuvat laakerit laitetta sytytä palamaan. Kyllä se menee vikatilaan, jos ei puhallin pyöri halutulla nopeudella. :cool:
http://multi-klima.bg/wp-content/uploads/2014/10/%D0%A1%D0%B5%D1%80%D0%B2%D0%B8%D0%B7%D0%BD%D0%BE-%D1%80%D1%8A%D0%BA%D0%BE%D0%B2%D0%BE%D0%B4%D1%81%D1%82%D0%B2%D0%BE-Sharp-AY-XP09-12GHR.pdf
http://www.kondilak.ru/files/AEA7FHR_AEA9FHR_AYAP7FHR_circuit_operation.pdf

Ohessa sisäyksikön "räjäytyskuva", josko siitä olisi mahdollisessa purussa apuja. :)
 

Liitteet

  • IVT_AY-XP12GR-N_service_manual-3 7.pdf
    247,9 KB · Katsottu: 519

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vs: Sharp/IVT sisäyksikön laakereiden vaihto

Tässä vielä sisäyksikön purkuohjeet, jos vaikka tämä saisi innostamaan laakereiden vaihtoon. => Ei tuo minusta pahalta näytä. ;D
http://doc.ivt.se/download.asp?fn=AY-XP12GR-N%20service%20manual-2.pdf
 

Justeeri

Jäsen
Vs: Sharp/IVT sisäyksikön laakereiden vaihto

Nyt on kännykkä kourassa, katson tarkemmin kotona. Pitikös siinä jotain kolvailla, se taito puuttuu. Laakerit on kai samat kuin ilmanvaihtokoneessa ( MUH ilmava). Siinä vaihtamani laakerit on vielä äänettömät vaikka se on pyörinyt koko ajan lähes 20 vuotta. Ostin silloin myös pari laakeria varalle.
Kesälomalla pitää ainakin purkaa se, saa nähdä saako enää kasaan.
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vs: Sharp/IVT sisäyksikön laakereiden vaihto

Justeeri sanoi:
Nyt on kännykkä kourassa, katson tarkemmin kotona. Pitikös siinä jotain kolvailla, se taito puuttuu.

Tuossa on valkoinen moottori => voisi olla samanlainen kuin tuo Sanyon moottori => ei tarvitse kolvailla, kammetaan vaan kansi auki.
http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=24030.msg309791#msg309791

Taitaa IVT purkautua kuvien perusteella tuonne akselin suuntaan eteenpäin. Ulosvetäjä olisi hyvä olla vanhojen laakerien irroitukseen.

Tuossa muutama kuva 12 GR-N uudesta moottorista CMOT-A437JBKZ
http://lp-varaosaksi.fi/puhaltimenmoottori-cmota437-ivt-ilmalampopumppu-12-frn-9frn-12grn?tag=&page=31
http://jsenergi.com/product/5362/reservdelar-varmepump-ivt-bosch-ivt-ivt-nordic-inverter-12gr-n-cmot-a437jbkz-fan-motor-sub-as
http://www.techservice-online.fr/ayxpm9fr/797-moteur-ventilateur-ayxpm9fr.html
 
Back
Ylös Bottom