Siirtyminen lämmityksestä jäähdytykseen ulkolämpötilan mukaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Khyron
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
K

Khyron

Vieras
Tuli tässä mieleen kun sehän on vähän ongelmallista et pitäis ilppiä jatkuvasti automaatilla kun sit se voi ruveta jäähdyttään keskellä talvea jos vaikka lämmittää vähän runsaasti tulisijoja. Ni onko missään pumpussa semmosta ominaisuutta et se ulkolämpötilan mukaan päättelis tarviiko lämmittää vai jäähdyttää? Esim. alle kymmenessä asteessa oltais aina lämmitysmoodissa ja kun lämpötila menee yli kahdenkympin mentäs jäähdytykseen.

Vs: Siirtyminen lämmityksestä jäähdytykseen ulkolämpötilan mukaan?

Eipä ole tullut tällaista vastaan.

Helpointa on kun itse valitsee joko Heat tai Cool -moodin. ;)

Taitaa olla lämpöpumppufoorumin porukka sen verran nuukaa, ettei pumput kyllä vahingossa jäähdytykselle mene. Kun toukokuussa laittaa pois päältä kokonaan ja kesä-heinäkuussa jäähdytykselle tarpeen mukaan niin riittää, monena vuonna ei ole tarvinnut koko jäähdytystoimintoa. Tuo automaattiasento taitaa olla paremmin jonnekin lämpösiin maihin tarkoitettu missä päivällä kuuma ja yöllä pahvitalossa palelee. Täällä eristetyt rakennukset tasaa lämpöeroja ihan eri tavoin.

Kyllä tuohon tarvitaan kotiautomaatiota ja pientä tee-se-itse rakentelua. Pikkuveli on tehnyt melko monimutkaisen softan Arduinoon, lämpöpumpun jne. ohjaukseen. Tuo perustuun mun HeatpumpIR-kirjastooni:

https://github.com/ToniA/arduino-heatpumpir
https://github.com/ToniA/arduino-carrier-heatpumpcontrol

Mulla on nyt työn alla julkistaa projekti jossa ILP:n kuorien sisään laitetaan noin puolikkaan tulitikkulaatikon kokoinen langaton IR-ohjain (toimii siis kuten kaukosäädin) jota sitten ohjataan esim. Domoticzilla.

Mun kannalta tää on enemmänkin teoreettista pohdiskelua koska meillä on maalämpö. Mut tuli vaan tässä mieleen et kaipa se tommonenkin onnistuis, eikä vaatis kun vähän softaa ja yhden anturin, tosin kaipa ulkoyksiköissä jo nyt on lämpötila-anturi?

Tosin voi olla etteivät valmistajat tommosia jaksa tehdä, kun kuitenkin niin moni on sitä mieltä et hyvin voi itsekkin säädellä.

Loppujen lopuksi siirtymätarpeen jäähdytyksestä lämmitykseen tai päin vastoin edellyttäisi monessa tapauksessa mittaamaan ulkolämpötilan, auringonpaisteen, käyttösähkön kulutuksen, ilmanvaihtoasetukset ja sisälämpötilan poikkeaman tavoitetasosta ja painottamalla noita sopivilla kertoimilla rakennuksen kokemusperäisten ominaisuuksien perusteella. Säädin voisi ehkä aikaa myöten sitten "oppia" hyvät kertoimet (tai parantaa karkeampia sellaisia). Sääennusteitakaan ei kannattaisi unohtaa eikä kaihtimien ja mahdollisten markiisien asettelua.

Siirtyminen lämmityksen ja jäähdytyksen välillä ja varsinkin edes takaisin hukkaa periaatteessa aina energiaa, eli sitä kannattaa välttää. On käyttäjästä kiinni, kuinka paljon hystereesiä asiassa sietää ja mitä vähemmän sietää, sitä kalliimmaksi käy. Lämmityksen ja jäähdytyksen automaattinen säätö ilman moodinvaihtoa ei hukkaa vastaavalla tavalla energiaa, koska lämpötilan heittely suuntaan tai toiseen joko kostautuu tai palkitsee energiankulutuksen osalta siinä vaiheessa, kun säädin korjaa säätöpoikkeaman.

Takaisin
Ylös Bottom