Sisäyksikön laakeri ulti pro 13 inv

nen

Aktiivinen jäsen
Laakeri pitäisi vaihtaa vm 2007 ultiin.
Purin siihen asti, että moottori heiluu ja pyörii siinä muovikehikossa. Pitäisi ilmeisesti saada jotenkin muovikehikkokin tulemaan
pois. Onko joku purkanut. En löytänyt aiemmista viesteistä.
vayne ainakin omisti samanlaisen, onko purkukokemusta
 

kallek

Aktiivinen jäsen
Vs: Sisäyksikön laakeri ulti pro 13 inv

nen sanoi:
Laakeri pitäisi vaihtaa vm 2007 ultiin.
Purin siihen asti, että moottori heiluu ja pyörii siinä muovikehikossa. Pitäisi ilmeisesti saada jotenkin muovikehikkokin tulemaan
pois. Onko joku purkanut. En löytänyt aiemmista viesteistä.
vayne ainakin omisti samanlaisen, onko purkukokemusta

Premierissä ainakin pitää kennon ruuvit ottaa päistä irti jotta kennoa saa vähän siirrettyä parempaan asentoon ja muovikehikko tulee pois.
 

nen

Aktiivinen jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • #3
Vs: Sisäyksikön laakeri ulti pro 13 inv

Sain moottorin irti. Vesikaukalo pois. Sieltä kautta akselin ja moottorin liitoksen ruuvi auki ja moottori irtoaa.
On tyyppi FN20g, jolla netistä löytyy. Siinä on myös merkintä YFN20-4g
Täytyy vielä tutkia, saisko moottorin prässätyt päätylevyt niin siististi auki, että voisi vaihtaa pelkät laakerit
ja prässit takaisin.
Eipä kannata, kuusikymppiä maksaa uusi moottori.
Taas muuttui , moottori katosi samantien nettisivulta.
Sisällä oli 608Z laakerit. Palstan TeemuL oli korvannut ne 608-2RS-C3 laakerilla. Huomenna kauppaan
 

puhaltaja

Jäsen
Vs: Sisäyksikön laakeri ulti pro 13 inv

Ultin 10 mallin puhallinmoottorissa piti naputella peltinen päätylevy varovasti irti, siinä vaiheessa hiukan lohkesi rungon, olisiko ollut jotain pakeliittia ja jäi päätylevyn uriin.
Jotta pääsi laakeriakselin irroittamaan piti vielä tarttua kolviin ja päästellä sähköjohdot irti.
Vein myyjälle entiset laakerit ja totesi niiden olevan kiinalaiset, mutta ei aivan honoimmasta päästä, olivat kestäneet kolme vuotta, mutta alkoivat vinkumaan.
Pyysin parhaat mahdolliset tilalle, ei tullut laitettua ylös numerosarjaa, mutta olivat muistaakseni yhteensä alle kympin.
Nyt toiminut hiukan alle vuoden ja elämä on ollut hiljaista pumpun suhteen.
Homma kokonaisuutena oli mielestäni ensikertalaiselle sisäyksikön purkajalle kohtalaisen vaativa.
 

Repa60

Jäsen
Vs: Sisäyksikön laakeri ulti pro 13 inv

Testwarellahan noita moottoreita on varastossa. Ei varmaan paljon kannata korjata/korjauttaa jos uusi moottori maksaa muutaman kympin.
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vs: Sisäyksikön laakeri ulti pro 13 inv

Repa60 sanoi:
Testwarellahan noita moottoreita on varastossa. Ei varmaan paljon kannata korjata/korjauttaa jos uusi moottori maksaa muutaman kympin.

Kannattaa itse korjata, koska sillä tavalla saa kestävämmän moottorin. Uusissa varaosamoottoreissa on kuitenkin samat huonot laakerit sisällä. ;)
 

Repa60

Jäsen
Vs: Sisäyksikön laakeri ulti pro 13 inv

janti sanoi:
Kannattaa itse korjata, koska sillä tavalla saa kestävämmän moottorin. Uusissa varaosamoottoreissa on kuitenkin samat huonot laakerit sisällä. ;)

Ok. Jos tässäkään tapauksessa huonot laakerit eivät kestäneet kuin 9 vuotta...
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vs: Sisäyksikön laakeri ulti pro 13 inv

Repa60 sanoi:
Jos tässäkään tapauksessa huonot laakerit eivät kestäneet kuin 9 vuotta...

Toisilla kesti lyhempää. Panassa kestivät noin 2 vuotta alkuperäiset laakerit. Nyt uusi puhallin keraamisilla laakereilla on kestänyt jo 8 vuotta eikä ole näköpiirissä että olisi tarvetta äänen vuoksi sitä vaihtaa.

puhaltaja sanoi:
Vein myyjälle entiset laakerit ja totesi niiden olevan kiinalaiset, mutta ei aivan honoimmasta päästä, olivat kestäneet kolme vuotta, mutta alkoivat vinkumaan.
 
Back
Ylös Bottom