Sisäyksikkö jäätyy!! Ultimate tietäjät kertokaa ledeistä.

-ww-

Aktiivinen jäsen
Jäähdytystoiminto siis toimii normaalisti, mutta lämmityksen kun laittaa niin täräyttää sisäyksikön umpijäähän.
Tempun teki yllättäen yön aikana.


Speksit:
-Aineet ok
-3-tieventtiillin solenoidi ainakin toimii

Ulkoyksikön piirilevyssä on "liikennevalot" jotka vilkkuvat villisti, noista pystyis varmaan jotain joku kertomaan?
Laitteen kun laittaa päälle ~ iskee töpselin seinään, alkaa sisäyksikön ON-valo vilkkumaan, ja jatkaa sitä kunnes kelaa ohjelmia kaukosäätimestä läpi. Tuokin ilmeisesti vihjaa jostain häröstä.

Kuvia neroille:

normal_FILE0009_(2).JPG

normal_FILE0011_(2).JPG

normal_FILE0013.JPG

normal_FILE0014_(2).JPG

normal_FILE0015_(2).JPG


KA-Asentaja jos paikalle eksyy niin voi kertoa paineista mitä diagnosoi. Paineet oli käsittääkseni pakkasenpuolella vaikka pitäs olla reilusti plussalla..
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vs: Sisäyksikkö jäätyy!! Ultimate tietäjät kertokaa ledeistä.

Kuulostaa nelitieventtiilin vialta.
Jostain syystä alkaa "lämmittämään" vaikka nelitieventtiilin asento ei ole muuttunut.
Kokeile koputella sitä nelitieventtiiliä samalla kun kone on "lämmityksellä" (=nelitieventtiilille tulee jäännite).

Eikös tuo ole Pro 10 inverter. Auttaisiko tämä? Tuolla oli ainakin noita ulkoyksikön vikakoodeja
http://www.klimatyzacja-chlodnictwo.pl/dg/dokumentacje%20instalacyjne/LINGEWINDINVERTER%202,6;3,5KW.pdf
 

-ww-

Aktiivinen jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • #3
Vs: Sisäyksikkö jäätyy!! Ultimate tietäjät kertokaa ledeistä.

Jännite sinne ainakin tulee ja solenoidi rokkaa. Ajateltiin vaan ensin selvittää noiden vilkkuvien valojen funktio että ilmoittaako jostain aivovammasta tms.

Pystyykö näistä lukeen vikakoodeja kun tuolla joku semmosia selvitteli?
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vs: Sisäyksikkö jäätyy!! Ultimate tietäjät kertokaa ledeistä.

-ww- sanoi:
Jännite sinne ainakin tulee ja solenoidi rokkaa.

4-tieventtiili ei kyllä oikeasti vaihda asentoa vaikka solenoidi rokkaisi, jos lämmityksellä jäätyy.
Onko sulla kuvaa siitä "umpijäästä"?
 
T

Tilator

Vieras
Vs: Sisäyksikkö jäätyy!! Ultimate tietäjät kertokaa ledeistä.

janti sanoi:
-ww- sanoi:
Jännite sinne ainakin tulee ja solenoidi rokkaa.

4-tieventtiili ei kyllä oikeasti vaihda asentoa vaikka solenoidi rokkaisi, jos lämmityksellä jäätyy.
Onko sulla kuvaa siitä "umpijäästä"?

Janti on varmastikin oikeassa. Eli laitteen aivokoppa kuvittelee lämmittävänsä, mutta kylmäaineen virtaus onkin jäähdytysasennossa nelitieventtiilin toimimattomuuden takia.

Sisäyksikössä on lämpötila-anturi, joka käynnistää puhaltimen vasta, kun lämpöä tulee. Vian takia lämpöä ei tulekaan koskaan, vaan tuleekin kylmää. Tästä johtuen puhallinkaan ei käynnisty ja seurauksena on jäähän menevä kenno.
 

-ww-

Aktiivinen jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • #6
Vs: Sisäyksikkö jäätyy!! Ultimate tietäjät kertokaa ledeistä.

Sisäkenno "huurtuu" umpeen, puhallinkin pyörii normaalisti mutta pukkaa niin kylmää ettei mahda jäälle mitään. Jos sitä tarpeeksi kauan pyörittää niin ulostulo aukosta ei hönkää mitään, puhallin vaan pöhisee. Menee siis "umpijäähän".

4-tie venttiiliä tänään naputtelin, tuloksetta.
 

tms

Aktiivinen jäsen
Vs: Sisäyksikkö jäätyy!! Ultimate tietäjät kertokaa ledeistä.

Samaa mieltä kuin Janti ja Tilator

Jos nelitieventtiilin kela saa jänniteen(näissä pitäisi olla 230Vac) ja kompressori käy niin kyllä sisäyksikön pitäisi tällöin lämmetä eikä kylmetä. Tuossa onkin hyvä kuva venttiilistä josta näkyy punainen kela ja sen päässä oleva pilottiventtiili joka ohjaa kompressorin paine-eron avulla yläpuolella olevaa pääsylinteriä ohuiden kupariputkien kautta. Kompressori tekee siis varsinaisen työn venttiilin "käännössä". Itseasiassa tuolla yläosan paksussa osassa liukuu eräänlainen muotoiltu "mäntä".

Voimaa tuohon kääntöön saisi tietenkin kun laittaisi laitteen täysille jäähdytyksellä ja kytkisi venttiilille jännitteen irtopiuhoilla lennossa. EN KUITENKAAN SUOSITTELE TÄTÄ MISSÄÄN NIMESSÄ TEKEMÄÄN, vaikka itse saattaisin sen hyvinkin tehdä. Jonkinlaiseen ylivirtahälytykseen tai kompressorin pysähtymiseen voi varautua jos venttiili kovasti takkuilee ja jää puolitiehen. Lämmitys käytöltä sulatukselle siirryttäessä monet ON/OFFit tekevät venttiilin käännön lennossa täysillä normaalistikin. Kompressori vain haukkoo hetken henkeä ja suhina on kova kun paineet tasaantuu.

Tuo sisäyksikön powerivalon vilkutus kannattasi selvittää. Hävittääköhän IVObuutti tuon vilkutuksen käynnistyksessä. Ja tuleeko vilkutusta jos laitteen sammuttaa ja käynnistää jäähdytyksellä.
 

-ww-

Aktiivinen jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • #8
Vs: Sisäyksikkö jäätyy!! Ultimate tietäjät kertokaa ledeistä.

Kertokaas miten tosta luetaan vikakoodit? Pitäisi pystyä, mutta miten?
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vs: Sisäyksikkö jäätyy!! Ultimate tietäjät kertokaa ledeistä.

-ww- sanoi:
Kertokaas miten tosta luetaan vikakoodit? Pitäisi pystyä, mutta miten?

Kun vika on päällä niin ulkoyksikössä pitäisi valojen vilkkua piirikortilla. Ledit näkyivät sulla ekan viestin liitekuvissa.

http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=9659.msg117442#msg117442


Eikä mitään tupla/tripla aloituksia. Poistin toisen aloituksen ja toisen siirsin osto-kanavalle. /janti
 

-ww-

Aktiivinen jäsen
Vs: Sisäyksikkö jäätyy!! Ultimate tietäjät kertokaa ledeistä.

Joo kyllähän siellä ledejä vilkkuu, mutta mitä niistä pitäisi tulkita?
 

-ww-

Aktiivinen jäsen
Vs: Sisäyksikkö jäätyy!! Ultimate tietäjät kertokaa ledeistä.

Noniin ledejä tulkittu, ja kaikki ok. Pelkkiä ok/normal vilkkumisia. Eli pitäskö tuolta sitten alkaa etsimään jotain tukosta/jumittavaa 4-tieventtiiliä?
4-tieventtiiliäkin jos kytkee lennosta niin mitään suhahduksia tai muitakaan efektejä ei synny. Ainoastaan solenoidi naksuu.
 
J

Jäähöyry

Vieras
Vs: Sisäyksikkö jäätyy!! Ultimate tietäjät kertokaa ledeistä.

Pumppu ei "huomaa" mitään vikaa eikä sitä myöskään näytä ledeillä. Nelitieventtiili vaihtoon ja uudet aineet sisälle.
 
V

vth-kylmä

Vieras
Vs: Sisäyksikkö jäätyy!! Ultimate tietäjät kertokaa ledeistä.

Jäähöyry sanoi:
Pumppu ei "huomaa" mitään vikaa eikä sitä myöskään näytä ledeillä. Nelitieventtiili vaihtoon ja uudet aineet sisälle.
Eli uusi pumppu .
 

-ww-

Aktiivinen jäsen
Vs: Sisäyksikkö jäätyy!! Ultimate tietäjät kertokaa ledeistä.

Hyvinpähän tuo kylmää pukkaa. Katotaan syksymmällä jos ois uuden 4-tieventtiilin saanut. Se kuitenkin halvempi kuin uusi 1500e laite.
 
T

Toni_

Vieras
Vs: Sisäyksikkö jäätyy!! Ultimate tietäjät kertokaa ledeistä.

Täällä sama vika, lämmitystoiminnolla vetää sisä ja ulkoyksikön putket jäähän ja tarpeeksi kun antaa olla niin tulee näytölle E4 vikakoodi. Mennee joku laitteen suoja päälle. Laite on 12 basic vm. 2007. Taitaa olla Mitsun paikka, ei ultimatea enää ikinä!
 
D

Deleted member 1344

Vieras
Vs: Sisäyksikkö jäätyy!! Ultimate tietäjät kertokaa ledeistä.

Nelitieventtiili jumissa ulkoyksikön sisällä. Meidän mökkipumpussa oli myös sama vika, mutta poistui itsekseen.
 
T

Toni_

Vieras
Vs: Sisäyksikkö jäätyy!! Ultimate tietäjät kertokaa ledeistä.

Kerran kokeiltiin kesällä, niin ei tullut kun tovi kuumaa ilmaa. Sammutteluiden ja käynnistelyiden jälkeen alkoi tulla viileätä. Nyt on siis näköjään jämähtänyt tuohon asentoon. Onko tietoa pitääkö olla jännitettä vai ei venttiilillä kun on lämmitys päällä?
 
T

Toni_

Vieras
Vs: Sisäyksikkö jäätyy!! Ultimate tietäjät kertokaa ledeistä.

Kyllä solenoidi naksui kun liitintä irrotti ja laittoi takaisin. Koitin siinä renkutella tovin muttei ollut vaikutusta.

Sitten kun sisäyksikön piirilevyä aikansa tutki ja koputteli sekä tarkisteli liittimiä niin lähti toimimaan. Nyt tulee lämmintä ilmaa, eli ei ollut 4-tie venttiilivika vaan niin kun SLK:sta veikattiin piirikorttia.

Näyttää tosiaan tämä autotallin on/off laite vievän sen 1000 - 1100 wattia, 4.88 AMP kun hönkä on päällä. pitäisköhän tuo siirtää talon puolelle kesän jäähdytyksiin ja talliin uusi mitsun invertteri..
 

lmfmis

Vakionaama
Vs: Sisäyksikkö jäätyy!! Ultimate tietäjät kertokaa ledeistä.

...solenoidi voi kyllä vedellä ok, mutta se ei tarkoita että venttiilin luisti liikkuisi...

Yleensä solenoidi vetää apuventtiiliä joka päästää alipaineen luistin taakse niin että se liukuu paikalleen. On varmaan toisiakin ratkaisuja..
 
Back
Ylös Bottom