Sulatusohjelman "profiili"

J

jumpperi

Vieras
Ei varmastikaan ole oikea termi ;D, mutta asia, mitä haen, on seuraava:

Esim Hangossa on aivan erilaiset kosteusolosuhteet kuin Joensuussa tai Sodankylässä. Tuolla pohjoisessa ollaan aika "normaaleissa" kosteusolosuhteissa kaikissa lämpötiloissa. Hangossa, mikä on kolmesta suunnasta meren ympäröimä, ja nykyään myös talvella avoimen meren ympäröimä, kaikkein haastavinta ilmalämpöpumpuille on ulkolämpötilat välillä -3...+3 astetta, kun ulkoilman kosteus on 96-98%.

Minulla on kuusi ultimaten pumppua, mitkä (melkein) kaikki selviytyvät näistä olosuhteista (siis Hangossa), mutta yksi uusimpia tahtoo jäätyä jääpalloksi tuossa nollan tuntumassa. Se olisikin nyt menossa vaihtoon, mutta minkä merkkinen ja mallinen laite pärjäisi täällä? Joku varmasti osaa myös neuvoa, miten sitä sulatusalgoritmia voi itse säätää ???

VesA

In Memoriam
Vs: Sulatusohjelman "profiili"

jumpperi sanoi:
Ei varmastikaan ole oikea termi ;D, mutta asia, mitä haen, on seuraava:

Esim Hangossa on aivan erilaiset kosteusolosuhteet kuin Joensuussa tai Sodankylässä. Tuolla pohjoisessa ollaan aika "normaaleissa" kosteusolosuhteissa kaikissa lämpötiloissa. Hangossa, mikä on kolmesta suunnasta meren ympäröimä, ja nykyään myös talvella avoimen meren ympäröimä, kaikkein haastavinta ilmalämpöpumpuille on ulkolämpötilat välillä -3...+3 astetta, kun ulkoilman kosteus on 96-98%.

Minulla on kuusi ultimaten pumppua, mitkä (melkein) kaikki selviytyvät näistä olosuhteista (siis Hangossa), mutta yksi uusimpia tahtoo jäätyä jääpalloksi tuossa nollan tuntumassa. Se olisikin nyt menossa vaihtoon, mutta minkä merkkinen ja mallinen laite pärjäisi täällä? Joku varmasti osaa myös neuvoa, miten sitä sulatusalgoritmia voi itse säätää ???

Sulatusalgoritmin lopetusehto on yleensä joku ulkokennon plussan puolella oleva loppulämpötila, mutta saattaa niissä olla myös joku aikaraja vaikkei lämpötilaehto täyty. Toisen suunnan ongelma on sitten se ettei vehje ylipäänsä sulata, koska sulatuksen aloitusehto ei täyty. Niissäkin on tyypillisesti lämpötilaraja ( kenno alkaa mennä paljon ulkoilmaa kylmemmäksi ) ja aikaraja: sulatusta ei aloiteta ennenkuin kone on käynyt yhteen menoon vaikkapa puoli tuntia. Jos laite käy 0:n tienoilla kovin pienillä tehoilla tai katkoen alle aikarajan pätkissä voi olla ettei aloitusehto laukea. Ei näihin juuri voi vaikuttaa. Aloitusehtoon voi vaikuttaa pyyntiä lisäämällä.

Back
Ylös Bottom