Suurempi höyrystin (projekti)

pete73

Aktiivinen jäsen
Mitä kaikkea pitää ottaa huomioon vaihdettaessa VILPiin (ulti 5500) reilusti suurempi höyrystin?

Ajatus olisi ainakin tuplata höyrystimen koko vaihtamalla koko ulkoyksikkö suurempaan ja istuttamalla ultin muut sisuskalut sinne sisään. Vaihdokiksi kaavailin jotakin soveltuvaa kompurarikkoista konetta.

Voiko höyrystin yleensäottaen olla liian suuri?
Ja minkä mukaan paisuntaventtiili (TEV kapilaarin tilalle) tällaisessa kokoonpanossa tulisi mitoittaa, höyrystimen vai kompuran?

Onko odotettavissa ongelmia plus-keleillä tai sulatuksessa?

Tuon ultin toimintalogiikka on suunnilleen sisäistetty ja tarvittaessa omaan valmiudet "soveltaa" sitä anturihuijauksien yms muodossa, eli siis sähköpuolelle löytyy tietotaitoa ammatinkin puolesta.
Mutta se, että onko tuossa kylmätekniikan puolesta jokin kiora haudattuna mietityttää...

Idea lähti oikeastaan tästä: http://www.huuto.net/kohteet/panasonic-cu-43dbe8-ilmalampopumppu-iso-ulkoyksikko/238248089

Eli lähinnä foorumin ammattilaisilta kaipaisin kommenttia, ampukaa idea alas jos ei ole toteutettavissa tai opastakaa eteenpäin. Toki muutkin saa kommentoida :)

Kylmäpuolen työt jää luonnollisesti ammatilaisen toteutettavaksi, siihen kun en omista välineitä enkä kokemusta...


edit... otsikko muutetu projektiksi, kun osiakin on alkanut kerääntymään (19.10.-12)
 

Esäätäjä

Vakionaama
Vs: Suurempi höyrystin?

En nyt sen enempi ota kantaa teknisesti tuohon suunnitelmaan, mutta jos ajattelee näin:

- Pumppu ollut aika halpa hankittaessa ja nyt jo mennyttä sukupolvea (monta ehjää pumppua pistetty menemään)
- Ei ole koskaan ollut kovin toimiva (mm. pienitehoinen)
- Kylmätyöt tarvitsisivat ulkopuolista ammattimiestä (ei halpaa?)

Näillä itselleni yrittäisin torpata kehitelmiä joista en olisi ihan itsekään varma. ;)

Itsekin kyllä kehittelen mielessäni monesti jotain vastaavaa...
 

pete73

Aktiivinen jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • #3
Vs: Suurempi höyrystin?

Esäätäjä sanoi:
En nyt sen enempi ota kantaa teknisesti tuohon suunnitelmaan, mutta jos ajattelee näin:

- Pumppu ollut aika halpa hankittaessa ja nyt jo mennyttä sukupolvea (monta ehjää pumppua pistetty menemään)
- Ei ole koskaan ollut kovin toimiva (mm. pienitehoinen)
- Kylmätyöt tarvitsisivat ulkopuolista ammattimiestä (ei halpaa?)

Näillä itselleni yrittäisin torpata kehitelmiä joista en olisi ihan itsekään varma. ;)

Itsekin kyllä kehittelen mielessäni monesti jotain vastaavaa...

Idea onkin parantaa niitä ultin pahimpia pullonkauloja eli höyrystin ja paisuntaventtiili. Alkuperäisessä kuosissakin tuo on tarkoituksensa kohtuu hyvin täyttänyt, eli täydentää takan ja panasonicin lämmönjakoa...
Joka tapauksessa kylmäasentajaa tarvii täyttämään ulti vuotaneen liitoksen jäljiltä, joten lisäkustannus modaamiselle ei liene kauhean suuri, jokunen sata euroa... Lasketaan osittain harrastuksen piikkiin :)
Sillä tuota asiaa tekniseltä kannalta kyselenkin, että onko siltä kantilta tekijöitä jotka estää ajatuksen toimivuuden.
Muistaakseni täällä on joskus ehdotettu juuri höyrystimen suurentamista tuohon pikku-ultiin...
 

VesA

In Memoriam
Vs: Suurempi höyrystin?

Eiköhän sillä pakkastehojen pitäisi lisääntyä. Jos höyrystimen koosta seuraa ilmiöitä siihen voi sitten vielä vaikuttaa puhaltimen ohjauksella.
 

kaihakki

Vakionaama
Vs: Suurempi höyrystin?

Sama idea tullut myös mieleen. Minulla on Ulti 5000 höyrystimessä lämpömittarianturit sekä tulo että lähtöpäässä. On melko normaali tilanne, että höyrystin kylmenee lähtöpäätä kohden. On sinänsä ok, mutta viittaa siihen, että höyrystimen pinta-ala on minimoitu ja neste höyrystyessään ei saa riittävän nopeasti lämpöä ulkopuolelta.
Tuli kerran mieleen laittaa peräkkäin kaksi Ultia, jolloin ensimmäiseen tulee huurretta enemmän kuin seuraavaan, koska ilma hieman kuivuu. Lämpötilakin hieman laskee, mutta ei välttämättä liikaa. Voisi ehkä harventaa sulatuksia.
Tulee vaan mieleen, että onkohan Ultin softan parametrit jotenkin riippuvaisia höyrystimestä, eli että miten toimii.
Milenekiintoinen kokeiluidea joka tapauksessa.
 

pete73

Aktiivinen jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • #6
Vs: Suurempi höyrystin?

hmm... Olisko kellään ammattilaisella heittää faktaa tuohon höyrystin/tev mitoitukseen?
 

pete73

Aktiivinen jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • #7
Vs: Suurempi höyrystin (projekti)

No niin... Nyt sitte olis ainakin aihio pihassa.
Eli tuolla aiemmin mainittu Panasonicin CU-B43DBE8 tuli noudettua talteen nim. prto:n tallista...
Aika järeää tekoa tuo näkyy olevan (14kW nimellistehoa) ja alkoi hiukan arveluttaa josko tuo neliömetrin (!) kokoinen kenno on ultin kompuralle sittenkin liikaa?

Alunperin olin siinä käsityksessä että kyseessä olisi invertterikone mutta on/off tuo versio näkyi olevan, EEV:llä varustettuna. Kompuravikainen sen pitäisi olla, liekö jumissa tms, käämit ainakin on mittarin mukaan kunnossa.

Tuosta EEV (ja on/off) -havainnosta tuli sitten mieleen mieleen sekin vaihtoehto, että sen voisi mahdollisesti yrittää saada toimintaan omalla älyllänsä. Luulisin ettei tuo ole niin krittinen kompuran mallista kuin invertterikone, kun tuossa käskytetään kontaktorilla kompuraa..(olisko esim. ultin 9000 kompura käypänen?)
Ongelmaksi (ainakin kustannustekijänä) taitaa sitten muodostua, että pitäisi löytää tuohon sopiva sisäyksikkö tai ainakin sen elektroniikka ja ohjainpaneeli, että saa käskytettyä ulkoyksikköä. Jos jollain lojuu nurkissa niin ei ku tarjoamaan ;)

Eli edelleen (ainakin budjetin kannalta) kiinnostaa tuo pikku-ultin naittaminen tuohon höytystimeen ja siihen kaipaan nyt asiantuntevaa kommentointia...

Tuossa vielä kuvaa panasta:
 

Liitteet

  • IMG_1487.JPG
    IMG_1487.JPG
    81,3 KB · Katsottu: 579
  • IMG_1486.JPG
    IMG_1486.JPG
    122,4 KB · Katsottu: 434

prto

Jäsen
Vs: Suurempi höyrystin (projekti)

Hiljasta on tälläkin osastolla. Oletkos saanut jo mitään konkreettista aikaan, vai vieläkö mennään suunnitteluasteella. Mielenkiinnolla odottelen tähän kommentteja.
 

pete73

Aktiivinen jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • #9
Vs: Suurempi höyrystin (projekti)

Suunnittelua lähinnä on ollut.. Tuli tuossa otettua sellainen "pieni" väliprojekti, eli ILPille kaivoin viemäröinnin ettei tarvi enää sankoja tyhjennellä.. pitää vielä tehdä sama homma toisella nurkalla tuota VILP-projektia varten, samalla saa kunnon pedin pumpun alle. Talon routaeristystä parantelen samalla... kaikki lapiohommana..

Itse VILP-projektin osalta olis ajatus laittaa pelkkä höyrystin ulos ja kaikki tekniikka sisälle. Ultimaten(5500) hiluilla taidan tehdä ensimmäisen version.
Onkos siinä jotain ongelmaa jos TEV tulee myös sisätiloihin, se anturi kun pitää joka tapauksessa saada kompuran ja nelitieventtiilin väliin jotta toimii myös sulatuksissa oikein?
Jotain parisen metriä olis maksimissaan matkaa venttiilin ja höyrystimen välissä..
 

Liitteet

  • IMG_1489.JPG
    IMG_1489.JPG
    125,7 KB · Katsottu: 469
  • IMG_1488.JPG
    IMG_1488.JPG
    70,2 KB · Katsottu: 423
Back
Ylös Bottom