Sähköosaajat ohoi: Latauslaitteen mahdollinen teho talossamme?

Rakennusmetsuri

Maalämmöllä
Sähköauto tulossa torppaan, joten talliin pitää asentaa latauslaite,
mielellään mahdollisimman tehokas.
Itsellä ei tietämys riitä valitsemaan oikeaa tehoa latausasemalle.

Tuollaista olen katsellut sillä silmällä:
https://kauppa.plugit.fi/pd/67/abl-sursum-emh1-latauslaite-kaapeli-5-m-evse553-11-kw-3-x-16a-type-2

Tallissa on 16 amppeerin voimavirtapistoke , jolle ei ole mitään muuta käyttöä, joten sen voisi mainiosti valjastaa laturin käyttöön.

Vaan loppuuko tuon 11 kW laturin kanssa mökistä "nallit" kesken?


Talon pääsulake: 3x25A

Isoimmat virtasyöpöt:
- Kiuas 9 kW
- Maalämpöpumppu 8 kW

Miltä vaikuttaa, onko 11 kW liikaa, eli pitääkö tyytyä pienempään laturiin?
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vs: Sähköosaajat ohoi: Latauslaitteen mahdollinen teho talossamme?

roots sanoi:
tuskin MLP on 8kW ? ;D

Tuo oli ilmeisesti mitoitusteho, jossa on huomioitu lisävastukset. Nyt pitäisi tietää mitkä on sulakekoot MLP ja kiuas, ja onko noilla jo jokin vuorottelu.

Kannattaisi laittaa vuorottelu kiuas ja voimavirtapistorasian välille. ;)
Jos laitat kiuaksen päälle, niin voimapistorasia menee virrattomaksi.
 

Agiles

Aktiivinen jäsen
Vs: Sähköosaajat ohoi: Latauslaitteen mahdollinen teho talossamme?

3x16A töpselistä saat tarkalleen 11040W, eli juurikin tuon 11kW.
3x25A pääsulakkeet kestävät reilun 17kW.. Vuorottelua siis tarvitaan, tai selkein ratkaisu olisi ehkä kuitenkin pienempi tehoinen laturi.
 

Rakennusmetsuri

Maalämmöllä
  • Keskustelun aloittaja
  • #6
Vs: Sähköosaajat ohoi: Latauslaitteen mahdollinen teho talossamme?

Agiles sanoi:
3x16A töpselistä saat tarkalleen 11040W, eli juurikin tuon 11kW.
3x25A pääsulakkeet kestävät reilun 17kW.. Vuorottelua siis tarvitaan, tai selkein ratkaisu olisi ehkä kuitenkin pienempi tehoinen laturi.

Kiitos.
En ryhdy kikkailemaan vuorottelujen kanssa, mennään pienemmällä laturilla.

114472-200.png
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vs: Sähköosaajat ohoi: Latauslaitteen mahdollinen teho talossamme?

slpoy sanoi:
Joudut silti kikkailemaan jos kiuas , pumppu ja laturi päällä yhtäaikaa

Itse arvaan että siellä on jo vuorottelu kiukaan ja MLP lisävastauksien kanssa. Voin olla väärässäkin.

MLP:n sulakkeet on varmaan 3x16 A (tai 3x20 A), ja 9 kW saunalla 3x16 A.
 

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vs: Sähköosaajat ohoi: Latauslaitteen mahdollinen teho talossamme?

Rakennusmetsuri sanoi:
Kiitos.
En ryhdy kikkailemaan vuorottelujen kanssa, mennään pienemmällä laturilla.

114472-200.png

Noin protokollien puolesta auton laturiin voi asettaa tehon jolla ladataan, mukana kuljetettavissa latureissa voi aina itse sanoa onko töpselin takana 10A nalli vai parempi. Eli jos löydät laturin, jonka teho säätyy sen mukaan mitä pääsulakkeissa menee niin ei tarvitse tehdä vanhan liiton vuorotteluja. Voisin kuvitella, että moinen temppu on noissa kotilatauslaitteissa.
 

Morjens_1

Aktiivinen jäsen
Vs: Sähköosaajat ohoi: Latauslaitteen mahdollinen teho talossamme?

Itse laittaisin riittävän tehokkaan latauslaitteen kuin taloudellisesti järkevää.

Tuo latauslaite tuskin jää auton vaihtuessakaan tarpeettomaksi. Ja jos sen kautta ladattaisiin tulevaisuudessa kahta sähköautoa, lataamiseen käytettävissä oleva aika voi liian tehottomalla latauslaitteella jäädä vajaaksi.
 

pökö

Hyperaktiivi
Vs: Sähköosaajat ohoi: Latauslaitteen mahdollinen teho talossamme?

Jos on vanhat tulppasulakkeet ei tarvi kikkailla, ne tuntuu kestävän ylivirtaa aika hyvin.
 

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vs: Sähköosaajat ohoi: Latauslaitteen mahdollinen teho talossamme?

Morjens_1 sanoi:
Itse laittaisin riittävän tehokkaan latauslaitteen kuin taloudellisesti järkevää.

Tuo latauslaite tuskin jää auton vaihtuessakaan tarpeettomaksi. Ja jos sen kautta ladattaisiin tulevaisuudessa kahta sähköautoa, lataamiseen käytettävissä oleva aika voi liian tehottomalla latauslaitteella jäädä vajaaksi.

Ainakin vanhassa Leafissa on vähän harvinaisempi latausstandardi, mutta kaipa ne kotivehkeet osaa mitä vaan.
 

SamiEv

Jäsen
Vs: Sähköosaajat ohoi: Latauslaitteen mahdollinen teho talossamme?

Noista tehoista puhuttaessa kaikki puheet ovat olleet 3 vaiheisia tehoja.

Toisen topicin perusteella ymmärsin, että taloon on tulossa uusi Leaf, jonka laturi on siis max. 1x32A.

Ostaisin silti itsekin tapauksessasi 3x16A laturin, joista 2 vaihetta jää odottamaan seuraavaa autoa joka osaa niitä hyödyntää.

Ensimmäinen toimenpide tuon laturin asennuksen yhteydessä on siirtää suuremmat kuormat (pesukoneet, kuivausrumpu) kahdelle muulle vaiheelle, joita auto ei tule käyttämään. Ja mikäli maalämpöpumpun lisävastukset kytkeytyvät käyttöön jossain portaissa / vaihejärjestyksessä, niin tässä viimeisenä voisi kytkeytyä se vaihe, jossa sähköauto on.

Saunan kiukaan kanssa vuorottelu kannattaa todennäköisesti tehdä, mutta sen suuremmat muutokset ohjauksiin (Tai pääsulakkeiden kasvatuksen) tekisin vasta sitten, kun ensimmäinen pääsulake oikeasti on palanut. Todennäköisesti näin ei tule kuitenkaan käymään. Tähän mennessä pesukoneet ja kuivausrummut ovat toimineet ihan hyvin, eikä tuo auto juuri tästä poikkea, jos kuormat ovat eri vaiheilla.

Saunan vuorottelun sijaan kannattaa miettiä, että riittääkö auton latauksen virran rajoittaminen?

Useissa sähköautoissa lataustehon voi myös rajoittaa esim. 8A, 10A tai 13A tasolle (En tiedä Leafin todellisia vaihtoehtoja). Leafin 40kWh täydellä akulla, kun ajaa sen 250km todellisessa ajossa, niinpä arkiajossa =350 päivää vuodessa, tämä rajoitettu teho riittää yön yli latauksessa mainiosti. Sitten kun tulee se vuoden ainoa päivä, että ulkona on -20 astetta ja autoon tarvitaan välttämättä 16A latausteho, niin pitää itse ymmärtää olla menemättä saunaan, ja pyörittää kaikkia koneita samaan aikaan.

Riippuen verkkoyhtiön hinnoittelusta, myös pääsulakkeiden kasvattamista kannattaa harkita.

Edit, pari virhettä ja saunan vuorottelun tarkennusta.
 

Rakennusmetsuri

Maalämmöllä
Vs: Sähköosaajat ohoi: Latauslaitteen mahdollinen teho talossamme?

Täytyy käydä nykäisemässä hihasta tässä samalla kadulla asuvaa sähköurakoitsijaa ja kysymässä mitä kaikkea tarvitsee tehdä ja paljonko kustantaa jos laitetaan tuo 11 kW laturi.
Jos jollain puolen tuhannen lisätöillä selviää verrattuna 3,6 kW:n laturiin, niin kai se isompi siinä tapauksessa tulee kuitenkin laitettua.

Onhan noiden latausajoissa aika tolkuton ero.
 

pökö

Hyperaktiivi
Vs: Sähköosaajat ohoi: Latauslaitteen mahdollinen teho talossamme?

Rakennusmetsuri sanoi:
Täytyy käydä nykäisemässä hihasta tässä samalla kadulla asuvaa sähköurakoitsijaa ja kysymässä mitä kaikkea tarvitsee tehdä ja paljonko kustantaa jos laitetaan tuo 11 kW laturi.
Jos jollain puolen tuhannen lisätöillä selviää verrattuna 3,6 kW:n laturiin, niin kai se isompi siinä tapauksessa tulee kuitenkin laitettua.

Onhan noiden latausajoissa aika tolkuton ero.
isompi jos mahdollista, tuskin vuorottelu on älyttömän vaikee tehtävä sähkötaulussa.
Ottaa se kalloon varsin rajusti jos pitäisi jonnekin mennä ja pienempi laturi estää sen.
 

SamiEv

Jäsen
Vs: Sähköosaajat ohoi: Latauslaitteen mahdollinen teho talossamme?

Huomatkaahan nyt tuo, että Leafin laturi on 1-vaiheinen.

Jos halutaan hieman suurempi latausteho, niin on ostettava 32A-ampeerin laturi (1x32A tai 3x32A) ja rajoitettava sen maksimi virta esim. 20A tasolle, jos pääsulaketta ei kasvateta. Leaf käyttää joka tapauksessa tuosta vain yhtä vaihetta.

Tässä tapauksessa kaikki muut 1-(ja 2-) vaiheiset kuormat pitää käytännössä siirtää siirtää toiselle vaiheille, jotta maalämmön kompuralle jää latauksen lisäksi se 5A reserviin.

Todennäköisesti laturia suurentamalla, lopputulos vain huononee. Se lisää tarvetta vuorotteluun (=aikaa, jolloin auto ei lataa). Parempi lopputulos on, rajoittaa virta sellaiseksi, että autoa voi ladata lähes koko ajan, ehkä sitä saunan kanssa vuorottelua lukuunottamatta.

Onko maalämpö täys- vai osatehomitoitettu?
 

pva009

Jäsen
Vs: Sähköosaajat ohoi: Latauslaitteen mahdollinen teho talossamme?

Laturi kertoo paljonko voimaa on tarjolla ja auto päättää paljonko sitä haluaa ottaa. Lataaminen tapahtuu siis auton ehdoilla oli se sitten autokohtasesti 1, 2 tai 3-vaiheinen AC tai DC tai noiden yhdistelmä. Mersussa ja varmaan myös muissakin voi tilanteen mukaan itse rajoittaa latausvirtaa auton huoltovalikoista (Mersussa muistaakseni 8-10-13-16A). Näin ostaisin sulake koon mukaan suurimman mahdollisen laturin, mikä antaa vaihtoehtoja myös tulevaisuudessa.

Ebaysta kannattaa etsiä myös "EVSE" "Wallbox" vaihtoehtoja. Itse säästin 11kW laturin hankinnassa 800EUR tilaamalla Saksasta valmistajalta. Sain lisäksi laitteen haluamallani kaapelipituudella. Noita voi myös koota itse rakennus-sarjoista esim. https://openevse.dozuki.com. Älyttömän monimutkainen laite ei siis ole kyseessä.

Niin ja laittaisin vielä oman vikavirtasuojan laturille, jos siinä itsessään sitä ei ole.

Oma laturi on: https://www.ebay.com/itm/Wallbox-Renault-ZOE-EV-Ladecontroller-11kW-CEE-16A-Drehstrom-BMW-i3-eGolf-2017-/222666368326?hash=item33d7f32546:g:1uMAAOSwZKBZKWFx
 

Rakennusmetsuri

Maalämmöllä
Vs: Sähköosaajat ohoi: Latauslaitteen mahdollinen teho talossamme?

Kiitos keskusteluun osallistuneille. Tässähän omakin ymmärrys asiasta lisääntyy kovaa vauhtia.

Osateho vai täysiteho -kyssäriin osaan vastata näin:
Lämpöpumpuksi on valittu edellisen isännän toimesta isompi malli kuin mitä lämpöpumpun laskelmat edellyttivät. Kauppias tyrkytti laskelmien perusteella Diplomat 6, mutta asiakas päätti, että sen on oltava pykälää isompi Diplomat 8.
Vastuksia ei ole kovinkaan paljoa käytetty lokitietojen perusteella.


Selvisi sekin, että autossa itsessään oleva laturi on 6,6 kW, ja tuo tosiaan määrittää maksimitehon lataukselle, vaikka latausasema tallissa pystyisikin toimittamaan tuota enemmän.

Suurteholatureille autossa on toinen pistoke, jonka kautta voi sitten työntää akkuun pöhinää vauhdikkaammin, mutta sen töpselin käyttö ei tule kotilatausasemasta kyseeseen.
 

Rakennusmetsuri

Maalämmöllä
Vs: Sähköosaajat ohoi: Latauslaitteen mahdollinen teho talossamme?

SamiEv sanoi:
Noista tehoista puhuttaessa kaikki puheet ovat olleet 3 vaiheisia tehoja.
Toisen topicin perusteella ymmärsin, että taloon on tulossa uusi Leaf, jonka laturi on siis max. 1x32A.
Ostaisin silti itsekin tapauksessasi 3x16A laturin, joista 2 vaihetta jää odottamaan seuraavaa autoa joka osaa niitä hyödyntää.

Tuo boldattu tuli itselle puskista. Ajattelin automaattisesti, että 3-vaihetöpöstä saa paremmat lataustehot, mutta tämän koslan osalta näin ei nyt olekaan.

Eli kolmivaiheinen 11 kW:n latausasema pystyy lataamaan Leafia yhden vaiheen välityksellä, noin 3,6 kW:n teholla, jos oikein ymmärrän.
Latistaa kyllä tunnelmaa aika tehokkaasti. Edes auton omaa 6,6 kW:n laturia ei saa kuin puolittaiseen käyttöön.

Saman saisi aikaan vetämällä yhden 16 ampeerin, uuden valovirtajohdon latauslaitteelle keskukselta.
 

pva009

Jäsen
Vs: Sähköosaajat ohoi: Latauslaitteen mahdollinen teho talossamme?

Voisiko olla niin, että kolmivaihesyötöllä Leaf käyttää 400V yksivaiheisen 230V sijaan? Silloin saisi tehot suurin piirtein täsmäämään. Muutenhan tuo on aika heikko esitys toisen sukupolven mallilta.

Pitäisi oikein mitata mersun latausvirrat vaiheittain sitte kun saan sen joskus huollosta takaisin.
 

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vs: Sähköosaajat ohoi: Latauslaitteen mahdollinen teho talossamme?

pva009 sanoi:
Voisiko olla niin, että kolmivaihesyötöllä Leaf käyttää 400V yksivaiheisen 230V sijaan? Silloin saisi tehot suurin piirtein täsmäämään. Muutenhan tuo on aika heikko esitys toisen sukupolven mallilta.

Pitäisi oikein mitata mersun latausvirrat vaiheittain sitte kun saan sen joskus huollosta takaisin.

Ei näitä Nissan päätä - kuin siinä mielessä että ei ole vaivautunut tekemään Euroopan mallia. El siinä on Euroopassakin SAE J1772 - liitännät jotka on tarkoitettu Japaniin ja USAhan 120V systeemeihin.. ja se 'yksivaiheinen' 230V on itse asiassa kaksivaiheinen 120V lataus, jännitteet vaan sattuvat sopimaan. https://en.wikipedia.org/wiki/SAE_J1772.

Tuon lisäksi siinä on mahdollisuus nopeaan tasasähköllä lataamiseen - ja sellaista 500V tasasähköähän kyllä saa kolmivaihesähköstä aikaiseksi.. ehkäpä sellaisen laturin voisi jostain löytää.
 

virtuaaliharri

Aktiivinen jäsen
Vs: Sähköosaajat ohoi: Latauslaitteen mahdollinen teho talossamme?

Entäs tällainen kapistus: https://www.clasohlson.com/fi/3-vaihe-adapteri/32-6039 ?
Ken ei halua linkkiä klikata, niin tuotteesta mainitaan, että muuttaa 3-vaiheliitännän 1-vaiheliitännäksi ja asiakasarvostelussa annetaan ymmärtää, että sopisi tilanteisiin, joissa tavallisesta 230 V:n pistorasiasta ei saa tarpeeksi tehoa.
Tuotteen halpuudesta (18,99 €) päätellen vaikea kuvitella, että tuo olisi ainakaan koko totuus...
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vs: Sähköosaajat ohoi: Latauslaitteen mahdollinen teho talossamme?

https://www.nissan-cdn.net/content/dam/Nissan/fi/brochures/pricelist/new-leaf-2-zero-asiakashinnasto.pdf

"Latauskaapelit: EVSE 8A Type2, Mode-3 32A Type2"

Ilmeisesti löytyy lisäksi CHAdeMO-liitin elikä DC-pikalataus.
 

Agiles

Aktiivinen jäsen
Vs: Sähköosaajat ohoi: Latauslaitteen mahdollinen teho talossamme?

virtuaaliharri sanoi:
Entäs tällainen kapistus: https://www.clasohlson.com/fi/3-vaihe-adapteri/32-6039 ?
Ken ei halua linkkiä klikata, niin tuotteesta mainitaan, että muuttaa 3-vaiheliitännän 1-vaiheliitännäksi ja asiakasarvostelussa annetaan ymmärtää, että sopisi tilanteisiin, joissa tavallisesta 230 V:n pistorasiasta ei saa tarpeeksi tehoa.
Tuotteen halpuudesta (18,99 €) päätellen vaikea kuvitella, että tuo olisi ainakaan koko totuus...

"Maksimikuormitus 3680 W", eli 16A@230V. Adapteri on aivan tavallinen adapteri. Käyttää vain yhtä vaihetta.
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vs: Sähköosaajat ohoi: Latauslaitteen mahdollinen teho talossamme?

Teslan 32 A kotilatauslaite huolii kyllä kolmivaihevirtaa sisään.
https://www.tesla.com/sites/default/files/pdfs/wall-connector-eu/tesla-32a-wall-connector-installation-manual-fi-FI-v1.pdf

Teslan latausjohdon saa halutessaan kiinni suoraan voimavirtarasiaan.

Red-Adapter-5-PIN.jpg

https://www.tesla.com/fi_FI/support/home-charging-installation
 

Rakennusmetsuri

Maalämmöllä
Vs: Sähköosaajat ohoi: Latauslaitteen mahdollinen teho talossamme?

VesA sanoi:
Ei näitä Nissan päätä - kuin siinä mielessä että ei ole vaivautunut tekemään Euroopan mallia. El siinä on Euroopassakin SAE J1772 - liitännät jotka on tarkoitettu Japaniin ja USAhan 120V systeemeihin.. ja se 'yksivaiheinen' 230V on itse asiassa kaksivaiheinen 120V lataus, jännitteet vaan sattuvat sopimaan. https://en.wikipedia.org/wiki/SAE_J1772.

Tuon lisäksi siinä on mahdollisuus nopeaan tasasähköllä lataamiseen - ja sellaista 500V tasasähköähän kyllä saa kolmivaihesähköstä aikaiseksi.. ehkäpä sellaisen laturin voisi jostain löytää.

Uudessa Leafissa ei ole enää tuota Type1 -liitintä vaan eurooppalainen Type2:nen.
 

SamiEv

Jäsen
Vs: Sähköosaajat ohoi: Latauslaitteen mahdollinen teho talossamme?

Käytännössä mitään kustannustehokasta tapaa kotioloissa tehdä tätä 3v->1v muunnosta ei ole.

Tässä menee vielä vuosia, että näihin syntyy joku standardi, jolla kaikki autonvalmistajat tekevät laturinsa. Suomalaisittain toivoisi, että kaikkiin autoihin tulisi nopeasti 3v lataus standardiksi.

EU sentään teki järkevästi ja määräsi, että kaikissa autoissa tulee olla TYPE2 liitäntä, joka mahdollistaa 1-, 2-, ja 3-vaiheiset lataukset. Esim. VW: e-Golf käyttää 2x16A latausta. 3-vaiheisia on sitten jo useampia.

Siksi tuollainen 3x16A (tai 3x32A) (Kiinteällä) Type2 johdolla oleva laturi on varma valinta jatkoa ajatellen. Älä siis parin satasen takia, jätä hankkimatta sitä laturia nyt 3 vaiheisena, vaikka Leaf ei sitä osaakaan hyödyntää nyt. Johdon pituudessa huomaa, että seuraavassa autossa liitäntä ei välttämättä ole keskellä keulassa, vrt. e-Golf ja Tesla.
 

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vs: Sähköosaajat ohoi: Latauslaitteen mahdollinen teho talossamme?

SamiEv sanoi:
Käytännössä mitään kustannustehokasta tapaa kotioloissa tehdä tätä 3v->1v muunnosta ei ole.

Tässä menee vielä vuosia, että näihin syntyy joku standardi, jolla kaikki autonvalmistajat tekevät laturinsa. Suomalaisittain toivoisi, että kaikkiin autoihin tulisi nopeasti 3v lataus standardiksi.

Chademo - laturitkin maksavat ihan hölmöjä... veikkaan että kotilatausstandardiksi tulee langaton, niitä alkaa jo olla merkkikohtaisina lisävarusteina kalliimpiin malleihin.
 

Rakennusmetsuri

Maalämmöllä
Vs: Sähköosaajat ohoi: Latauslaitteen mahdollinen teho talossamme?

Älä siis parin satasen takia, jätä hankkimatta sitä laturia nyt 3 vaiheisena, vaikka Leaf ei sitä osaakaan hyödyntää nyt. Johdon pituudessa huomaa, että seuraavassa autossa liitäntä ei välttämättä ole keskellä keulassa, vrt. e-Golf ja Tesla.

Näin tämä tuli jo järkeiltyä. Ehdottomasti 3-vaihelaturi.
Kiukaan kanssa kun laittaa vuorottelun, niin homma varmaankin pelittää ihan hyvin.

Pääsulakkeen koon nosto 3x25A -> 3x35A aiheuttaa kuukausittaiseen perusmaksuun 12 euron nousun, mutta lienee aika helppo noin muuten toteuttaa.

Luulisi, että kiinteistön syöttökaapelin mitoitus sallii tuollaisen tehon noston.
 
D

Deleted member 1344

Vieras
Vs: Sähköosaajat ohoi: Latauslaitteen mahdollinen teho talossamme?

Yleensä on koko yö aikaa, joten sen lataustehon kanssa ei ole niin tarkkaa. Toki se kuullostaa kovin hitaalta kun 1x16A on käytännössä noin 15 km/h latausta (yksikkö on hassu, mutta siis yhdessä tunnissa akku latautuu noin 15 km ajomatkan verran). Pidä hetki kirjaa siitä paljonko keskimäärin ajat päivässä, sillä se selviää riittääkö koko yön lataus käytännössä.

Ratio-latausasemat ovat ainakin Saksassa varsin kohtuuhintaisia: http://www.ladesystemtechnik.de/ratio-electric-b.v./

(enkä muutenkaan oikein ymmärrä miksi ne ovat ylipäätään noin kalliita, tuossa on sisällä yksi rele sekä noin postimerkin kokoinen elektroniikka joka ohjaa relettä ja kertoo autolle paljonko saa ottaa virtaa, varsinainen akkulaturihan on autossa)
 

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vs: Sähköosaajat ohoi: Latauslaitteen mahdollinen teho talossamme?

Toni sanoi:
(enkä muutenkaan oikein ymmärrä miksi ne ovat ylipäätään noin kalliita, tuossa on sisällä yksi rele sekä noin postimerkin kokoinen elektroniikka joka ohjaa relettä ja kertoo autolle paljonko saa ottaa virtaa, varsinainen akkulaturihan on autossa)

No - on se $16000 / 26000e Chademo-laturistakin aika paljon - vaikka siinä se laturi sentään tulee mukana.
 

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vs: Sähköosaajat ohoi: Latauslaitteen mahdollinen teho talossamme?

VesA sanoi:
No - on se $16000 / 26000e Chademo-laturistakin aika paljon - vaikka siinä se laturi sentään tulee mukana.

Tuo wanha 120V AC-systeemihän on lähinnä analoginen, sinne laitellaan eri kokoisia vastuksia ja tehoa säädetään pwm-pulssilla. Sellaisen väkertää vaikka Arduinosta jos ei halua maksaa maltaita.
 
D

Deleted member 1344

Vieras
Vs: Sähköosaajat ohoi: Latauslaitteen mahdollinen teho talossamme?

Tai siis samanlainen se on edelleenkin, kaikessa AC-latauksessa. Sähköverkon ja auton välissä on vain rele joka kytkee virrat päälle ja pois sen mukaan mitä latauspistoolin pilottisignaali käskee. EVSE-piiri komentaa relettä sekä antaa autolle tiedon siitä että on OK ladata ja kertoo paljonko virtaa auto saa maksimissaan ottaa.

DC-pikalataus on ihan eri juttu, siinä varsinainen laturi on latauspömpelissä, ja tehoakin on suuruusluokkaa 50 - 150 kW.
 

Ismo67

Vakionaama
Vs: Sähköosaajat ohoi: Latauslaitteen mahdollinen teho talossamme?

Itselläni on OpenEVSE:n laite jonka näytöstä näkee reaaliajassa ampeerit ja lataustehon, edellisen latauksen määrän ja kumulatiivisen latauksen määrän
Lisäksi kaiken saa nettiin wifillä ja tehoa voi säätää esim talon kulutuksen mukaan MQTTllä
https://blog.openenergymonitor.org/2017/01/openevse-build/

Reelen vaihdoin kolmivaiheiseksi vaikka mittaus ja käyttö yksivaiheista. Ihan vaan tulevaisuuden varalle ja komponentissa lukee isolla CE merkintä.

.
 
D

Deleted member 1344

Vieras
Vs: Sähköosaajat ohoi: Latauslaitteen mahdollinen teho talossamme?

Tuollainen OpenEVSE olisi kyllä kova sana siinä kohtaa kun tehomaksu tulee. Ja muutenkin, voisi komentaa autoa pienemmälle kun kiuas on päällä ja samalla on kinkku uunissa ja pyykit pesussa. Koskaan ei ole päänallit menneet, mutta sekin tietysti iskee joku kaunis kerta kun itse ei ole kotona. Vaihtonallit sentään on olemassa.
 
Back
Ylös Bottom