Talvirenkaat alla?

oswald

Aktiivinen jäsen
Vs: Talvirenkaat alla?

A-P.K sanoi:
Onko sinulla renkaat vai michelinit? Minulla on m-kitkat alla ;D

Mitkä ne on :eek: Mulla Nokian nasta 7:kat, kun kitkaa pitää välttää, että pääsis vähemmällä polttoaineella. Säästö se on pienikin säästö ;D

Ilpisti

Vakionaama

Ens viikolla meinasin vaihdella renkaat molempiin autoihin. Kitkat siis molemmissa. Nyt kun eletään jo tätä aikaa vuodesta niin ei voi tietää mikä aamu on maa valkoinen, nykyisten ennustuksien varmuus kun on mitä on.. ::)

vayne

Vakionaama

Joo kitkat ollut alla viikon toisessa kulkineessa ja nastat odottaa asennusta toiseen vielä varmaan kuukauden ainakin :)

Kitkatkin vaihtui kesärenkaiden loppuun kulumisen takia.

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen

Pari viikkoa olen ajellut Nokian RSi:t alla, polttoainekulutus laskennut arviolta noin 5%.

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen

VesA sanoi:
Joo.. taloudellisuusajokisoissa käytetään kitkoja.

Tuossa 2011 EcoTourilla ei saannut ilmeisesti olla kitkoja alla, vai miten tulkitaan tämä sääntö?

"Kilpailuautojen on oltava vakio- ja katsastuskuntoisia, rengaspaine saa olla maksimissaan 2,8 baria. Renkaiden tulee olla kesärenkaat."

http://www.autoliitto.fi/liitto_ja_osallistuminen/ecotour/2011/saannot/

2010 ilmeisesti sai käyttää kitkoja http://www.autoliitto.fi/liitto_ja_osallistuminen/ecotour/2010/saannot/

EcoRunilla saa käyttää kitkoja http://www.autoliitto.fi/@Bin/4633368/2011_AL-Sport_EcoRun_saannot.pdf

Raksaaja

Vakionaama

Adamooppeli sanoi:
Täällä pohjoisessa ei kannata kitkoilla leikkiä, nastarengas se on oikea talvirengas, joka toimii ;)

Kyllä nastarenkaat on soveltuu paremmin etelä-Suomeen ja kitkat pohjois-Suomeen.
Kaupunkien peilijäälle kiilloitetuissa risteyksissä nastoilla pääsee liikkeelle ja liikkeen saa pysähtymäänkin.
Pohjoisen lumisilla baanoilla ajelee kitkoilla pois tiehensä.

Minusta tuntuu välillä, että hyvien nastareikaidenkin kanssa on melkoista luistelemista joillakin keleillä esim. liikenneympyröissä. Välillä puskee, välillä perä irti.
Mutta kummallakin varmasti pärjää, kunhan sovittaa nopeuden pitokyvyn/kelin mukaan. Nastarenkalla voi pitää vauhtia vähän enemmän...

Itse suosin kapeita nastarenkaita. Toimii kelillä kuin kelillä parhaalla mahdollisella tavalla. (Paljasta asfalttia lukuunottomatta...)

P

Pähkäilijä

Vieras

mikki_heitalatii18 sanoi:
mulla ei oo kyl viel alla talvirenkaita.. millos alkaa se pakko, et on pakko laittaa?? ::)

Joulukuun eka.

Kuinkas monella muulla on ketjut mukana varusteissa kun itellä? Sinänsä vaikka vähemmänkin liikennöidyillä teillä tienpinta ei ole luminen vaan aurattu ja ensimmäinsen tukkirekan jälkeen jäälle kiillotettu - risteykset ainakin.

M

mikki_heitalatii18

Vieras

Pähkäilijä sanoi:
Joulukuun eka.

Kuinkas monella muulla on ketjut mukana varusteissa kun itellä? Sinänsä vaikka vähemmänkin liikennöidyillä teillä tienpinta ei ole luminen vaan aurattu ja ensimmäinsen tukkirekan jälkeen jäälle kiillotettu - risteykset ainakin.

Kiitti tiedosta! ;D

Ilpisti

Vakionaama

Hiacessa kulki ketjut aina mukana, ja ihme millasiin paikkoihin niillä pääs :eek:.
Tuli haettua metsästä pöllikuorma talvella niin että puskuri auras tietä edeltä ;D ja kun sai kuorman päälle ja painoa vetäville pyörille niin luulen että uskallus olis loppunu ennemmin kuin auton eteneminen ;D. Eikä ollu hiace nelikko...
Enää ei ole tarvetta tuollaiseen touhuun, eli ei ole ketjuja enää autossa. Olen toistaiseksi päässyt nelikolla ja kitkoilla sinne minne tarvekin ;)

ekomies

Pakkastalvea odotellessa...

Nyt kun kevät lähenee hankin kolmannen rengassarjan autoon. Käytetyt kitkarenkaat. ;D
Nastarenkaita käytän kun on oikea talvi. Nyt on täällä etelässä paljaat asfalttitiet, joten hyvin pärjää ilman nastoja.

pamppu

Vakionaama

ekomies sanoi:
Nyt kun kevät lähenee hankin kolmannen rengassarjan autoon. Käytetyt kitkarenkaat. ;D
Nastarenkaita käytän kun on oikea talvi. Nyt on täällä etelässä paljaat asfalttitiet, joten hyvin pärjää ilman nastoja.

Toi on hyvä ajatus varsinkin jos tulee paljon kilometrejä. Mulla oli se ongelma että kun pari kitkarengas-kierrosta olen ajanut, niin molemmat läpi talven ajossakin ei kuluneet miksikään, mutta kovettuivat sellaisiksi, että juuri välikelien märällä asfaltilla olivat hengevaarallisen liukkaat. Eli ne oli vaihdettava n. 5 vuoden kohdalla, vaikka pintaa olis ollut kuinka paljon tahansa.

Nyt mulla on taas vuorossa nastanappulat, ajelen niillä huhtikuun puolelle.

ekomies

Pakkastalvea odotellessa...

pamppu sanoi:
Toi on hyvä ajatus varsinkin jos tulee paljon kilometrejä. Mulla oli se ongelma että kun pari kitkarengas-kierrosta olen ajanut, niin molemmat läpi talven ajossakin ei kuluneet miksikään, mutta kovettuivat sellaisiksi, että juuri välikelien märällä asfaltilla olivat hengevaarallisen liukkaat. Eli ne oli vaihdettava n. 5 vuoden kohdalla, vaikka pintaa olis ollut kuinka paljon tahansa.

Nyt mulla on taas vuorossa nastanappulat, ajelen niillä huhtikuun puolelle.

Edelliset kitkat oli mulla yli kymmenen vuoden takaa. Osittain mielenkiinnosta laitatin sellaiset alle. Tuskin ehtivät kulua minulla, jos kuluvat noin hitaasti. 3 rengassarjaa Suomen oloissa tuntuisi olevan parempi kuin 2:
Asfaltti ei kuluisi niin paljon ja kesärenkaat säästyvät kevään karhealta tienpinnalta. Rengasjumppaa siinä tulisi tosin enemmän...

Talven tultua kun ensi liukkaus meinaa yllättää auton, (ei kuskia), ja lunta sataa enimmäkseen niin nastarenkaat.
Kevään lähestyessä kun ollaan totuttu liukkausiin ja enimmäkseen paljas asfaltti alla niin kitkarenkaat.
Kesällä ja syksyllä oikeat kesärenkaat "monsuunisateita" varten.

Back
Ylös Bottom