Tehojen määritykset????

J

Jooseppi

Vieras
Olen pitkään ihmetellyt noita ILP:jen tehoarvoja, miten ne määritellään, esim. missä olosuhteissa, yms. Mielenkiinnosta asiaan kyselen näistä ”vähän”.

Esimerkkinä Sanyo SAP-KRV 123EHN. Siinä on ilmoitettu

lämmitysteho 4,2 (0,9-5,:cool: kW
sähköteho 1165 (250-1690) W
Seuraavassa olen käyttänyt noita lukuarvoja. Älkää tuijottako numeroihin vaan periaatteeseen.

Millä perusteella on määritetty sähkötehon minimi 250 W ja maksimi1690 W? Onko maksimitehon lähtökohtana kompressori, eli sen halutaan tuottavan haluttu kaasun paine ja virtaus jossakin tietyssä lämpötilassa. Tällöin pyörittävän moottorin pitää antaa tähän tarvittava momentti ja kierrosluku eli teho. Entä minimiteho 250 W. Onko niin, että tämä on alin arvo jolla kompressori antaa vielä ”järjellisiä” arvoja?

Lämmitysteho oletukseni mukaan määräytyy kokonaisuudesta minkä muodostaa kompressori, kaasun lämpötila ja paine, ulko- ja sisäyksikön kennostot (höyrystin ja lauhdutin?) ja muut laitteet, sisäyksikön puhallin ja lämpötilat niin sisällä kuin ulkonakin. Miten on lämmitystehon maksimiarvo 5,8 kW? Määräytyykö se siitä, että ulkoyksikkö on lämpimässä ympäristössä, mutta sisäyksikkö on niin viileässä, että ympäristö eli asetusarvo ei saavuta pyyntiä. Näin ollen systeemi käy täysillä jatkuvasti antaen tuon 5,8 kW. Kai tällöin myös sähköteho on maksimissaan, eli 1690 W? Entä minimiteho 0,9 kW. Saadaanko se silloin, kun olosuhteet ovat sellaiset, että kompressori pyörii minimitehollaan kuitenkin jatkuvasti, eli lämpötila ulkoyksiköllä pitää olla ilmeisesti nollan yläpuolella, jotta lämpöä saadaan?

Nimellistehot, lämmitysteho 4,2 kW ja sähköteho 1165 W, onkin jo sitten hankalampi ymmärtää. Ne ilmoitetaan +7 ast. ulkolämpötilassa, kun sisäyksikölle tulee +20 ast. ilmaa. Tämä mittaus suoritetaan jonkun standardin mukaan (esim. SFS-EN 14511?). Standardi kai edellyttää, että olosuhteet ovat aina samat ja toistettavissa suoritettiinpa mittaus missä tahansa. Eli esim. testaustilan lämpöhäviöt kai pitäisi olla eri testeissä samat, muutenhan pumput kuormittuvat eri testeissä eri tavalla. Onko näin?

Osatehot luku sinällään. Esim. VTT ja ruotsalaiset ilmoittavat testeissään osatehoja (mm. 50 %) ja niitä vastaavia COP arvoja. Miten pumppua voidaan ajaa eri osatehoilla, jos sekä ulko- että sisälämpötila pidetään samoina? Jos on käytössä vain kaukosäädin, niin miten se tehdään? Vaikuttaako esim. sisäyksikön puhaltimen nopeuden vaihto niin paljon? Ei kai. Pitääkö silloin kompressorin ottama sähköteho pudottaa (taajuus alas) esim. 50 %:iin? Kaukosäätimelläkö??? Vai tehdäänkö koe niin, että karkeasti sanottuna lisätään vällyjä seiniin, eli parannetaan koetilan lämpöeristystä, jolloin pumppu pääsee helponmalla (50 %) lämpötilojen ollessa samoja kuin aikaisemmin. Päinvastaisessa tapauksessa kai ”avataan ikkuna” eli huononnetaan eristystä, jolloin pumppu joutuu kovemmalle, jotta lämpötila pysyisi samana. Standardi kai sanoo miten tehdään, mutta minulla sitä nyt ei ole käytettävissä, joten kyselen tässä. Käytännössä kai jokaisen talon ominaisuudet, kuten lämpöhäviöt ja kai tilavuuskin määrittelevät sen, millaisella kuormituksella pumppu toimii missäkin lämpötilassa.

Minulle on jäänyt mieleen, että eräs kirjoittaja näillä palstoilla sanoi ”minä ajelen pumppuani osatehoilla, että saan paremman COP:n”. Miten se tehdään?

Tässä huomaatte, että yksi hullu kyselee enemmän kuin kymmenen viisasta ennättää vastata. Toivottavasti joku vaivautuu.

T

teukka

Vieras
  • Keskustelun aloittaja
Vs: Tehojen määritykset????

Olipa paljon Joosepilla mielessä. Jos vastaisin tuohon viimeiseen:Minulle on jäänyt mieleen, että eräs kirjoittaja näillä palstoilla sanoi ”minä ajelen pumppuani osatehoilla, että saan paremman COP:n”. Miten se tehdään?

Jokainen, jolla on kulutusmittari ilpissä lienee huomannut, että täysi teho otetaan silloin kun lämpötilapyynti on esim 30 astetta ja puhallus täysillä. Onhan tuossa vielä sellainen nappula kun "High Power" eli silloin pitää ilpin olla tosissaan.

Jos haluan osatehoa, niin asetan pyynnin esim. 24 astetta ja puhalluksen Low-asentoon. Mittarista näkee, että esim. tällaisilla keleillä täysi teho voi olla 1600 W ja osateho 500 W. Kunhan saan nuo täyden tehon COPit mittilöityä, niin sitten ehkä paneudun noihin osatehoihin. :)

P

peteh

Vieras
  • Keskustelun aloittaja

Uuden on/off koneen omistajana kiinnostaa, että miten invertteri- ja on/off koneen COP arvoja voi vertailla? Tarkoitan tällä valmistajan ilmoittamaa COP arvoa, josta ei käy ilmi se, että millä kompressorin teholla se on saavutettu. On/off koneiden kohdalla tässä ei ole mitään tulkinnanvaraisuutta, mutta onko esimerkiksi niin, että valmistajan ilmoittama COP invertterikoneilla on saavutettu täydellä kompressoriteholla ja kun tästä tehoa lähdetään pudottamaan, niiin COP sen kun paranee? ???

pete

VesA

In Memoriam

peteh sanoi:
Uuden on/off koneen omistajana kiinnostaa, että miten invertteri- ja on/off koneen COP arvoja voi vertailla? Tarkoitan tällä valmistajan ilmoittamaa COP arvoa, josta ei käy ilmi se, että millä kompressorin teholla se on saavutettu. On/off koneiden kohdalla tässä ei ole mitään tulkinnanvaraisuutta, mutta onko esimerkiksi niin, että valmistajan ilmoittama COP invertterikoneilla on saavutettu täydellä kompressoriteholla ja kun tästä tehoa lähdetään pudottamaan, niiin COP sen kun paranee? ???

pete

http://lampopumput.info/foorumi/index.php/topic,1652.0.html

K

kriitikko_o

Vieras
  • Keskustelun aloittaja

Invertteri ILP:ssä pätee "sitä saa mitä tilaa" eli laita haluamasi arvot kaukosäätimeen ja anna ohjauspiirin hoitaa loput. Nolla-keleillä inverteri ILPpi yleensä pyörii osatehoilla. Kyllä sen ulkoyksiön äänestä kuulee milloin aletaan ottaa täysiä tehoja...yleensä vasta -10 C tienoilla. Tietysti tähän rajaan vaikuttaa myös ILP:n koko, malli, asunnon lämmöntarve jne.

ps. Tyhmiä kysymyksiä ei ole - ainoastaan tyhmiä vastauksia.

J

Jooseppi

Vieras
  • Keskustelun aloittaja

teukka sanoi:
Olipa paljon Joosepilla mielessä. Jos vastaisin tuohon viimeiseen:Minulle on jäänyt mieleen, että eräs kirjoittaja näillä palstoilla sanoi ”minä ajelen pumppuani osatehoilla, että saan paremman COP:n”. Miten se tehdään?

Jokainen, jolla on kulutusmittari ilpissä lienee huomannut, että täysi teho otetaan silloin kun lämpötilapyynti on esim 30 astetta ja puhallus täysillä. Onhan tuossa vielä sellainen nappula kun "High Power" eli silloin pitää ilpin olla tosissaan.

Jos haluan osatehoa, niin asetan pyynnin esim. 24 astetta ja puhalluksen Low-asentoon. Mittarista näkee, että esim. tällaisilla keleillä täysi teho voi olla 1600 W ja osateho 500 W. Kunhan saan nuo täyden tehon COPit mittilöityä, niin sitten ehkä paneudun noihin osatehoihin. :)

Ymmärrän hyvin, että voin vaikuttaa tehoon muuttamalla lämmön pyyntiä. Näinhän se tietysti on. Jos haluaa osatehoja, niin alennetaan pyyntiä. Silloin tietysti myös kämpän lämpötila laskee, jolloin ei auta muu kuin hakea raappahousut jalkaan ja turkki päälle. Jos taas haluan pitää sisälämpötilan samana, ei ole mahdollista vaikuttaa tehon ottoon, kun ulkolämpötila on muuttumaton.

Minulla oli ajatusvirhe tuolla alkuperäisissä kysymyksissä. Ajattelin, että osatehot noissa testeissä ajetaan niin, että sisälämpötila pidetään vakiona. Näin ei tietenkään voi olla, vaan niissäkin tietysti alennetaan lämpötila-asetusta, jolloin pumppu kuormittuu vähemmän (esim. 50 %). Tällöin koetilan lämpötila laskee, mutta saadaan myös laskettua COP tuolla osateholla. Vastaavasti 100% teho voi vaatia suurenkin ylityksen normaaliin lämpötila-asetukseen,

C

Cud

Vieras
  • Keskustelun aloittaja

Minulla on ollut autotallissa pyyntö 16 astetta ja puhallus täysillä ihan koemielessä ja kulutus on noussut vaikka keskilämpö on ollut suunnilleen sama, no ehkä hieman alempi, kuin silloin kun pyyntö oli pienimällä. Laitoin nyt pyyntö takaisin pienimälle ja katsotaan laskeeko kulutus takaisin samalle tasolle. Ennen pienimällä puhalluksella keskikulutus noin 300 W ja nyt isoimalla noin 500 W, eli aika iso ero prosentuaalisesti. Voi olla että alempi lämpö selittäisi suurimman osan mutta epäilen kuitenkin että kulutus on pienempi pienemällä puhalluksella. Kovin tieteellinen tämä kokeilu ei kuitenkaan ole kun ulkolämpötiloihin ei voi vaikuttaa. :)

T

teukka

Vieras
  • Keskustelun aloittaja

Jooseppi!
Eiväthän ne ilpit käy aina täysillä, kun ulkoilman lämpötila on vakio. Jos minä pidän ilpin asetukset pienellä puhalluksella ja 24 asteen toiveella, niin se käy osateholla ja se riittää, eikä kämpän lämpötila laske. Jos huone jäähtyy tai ilma kylmenee, niin ilppi hoitaa lisää tehoa. Sitten kun pyynti on kokeeksi 30, niin se paahtaa täysillä ja tulee liian kuuma, jos ei ole kova pakkanen. Kulutusmittarista näkee sen tehon vaihtelun. ;)

Karhulitos

Aktiivinen jäsen

Tämä Joosepin kysymys osatehoista on ollut minullakin hakusessa ja toistaiseksi vastaus on mennyt minulta ohi tai sitä ei ole kukaan pystynyt antamaan.

Eli kuinka Råd & Rön (tai kuka tahansa osatehoilla testejä tekevä) on saanut 50% ja 75% 'kompressoreffekt' aikaiseksi?
Kunnes ymmärrän miten nuo tasot voi luotettavasti koneille säätää, olen Rakennusmaailman 100% lähestymisen kannalla vaikka se onkin juurikin väärä inverttereille.

Tämä siis ei mahdu kaaliini, että koelabrassa säädetään lämpötiloja, jotta kone saadaan toimimaan esim. 50% tasolla. Katsomalla täysi ottoteho ja säätämällä sitten koelabran olosuhteita niin, että pumpun ottoteho on ~50% täydestä olisi jotenkin ymmärrettävissä. Ehkä kaikista ymmärrettävin olisi kompressorin max kierrokset / 2, mutta millä mikään lehti sen tekisi?

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen

Karhulitos sanoi:
Eli kuinka Råd & Rön (tai kuka tahansa osatehoilla testejä tekevä) on saanut 50% ja 75% 'kompressoreffekt' aikaiseksi?
Kyse ei ole osatehoilla R&R:ssä kompressoritehosta vaan lämpötehosta. ks. http://lampopumput.info/foorumi/index.php/topic,1617.msg17028.html#msg17028

Karhulitos

Aktiivinen jäsen

janti sanoi:
Kyse ei ole osatehoilla R&R:ssä kompressoritehosta vaan lämpötehosta. ks. http://lampopumput.info/foorumi/index.php/topic,1617.msg17028.html#msg17028
No kirjoitusvirhe lehdessä tai ei, mutta millä se 50%n lämpöteho saadaan mittauksen ajaksi päälle? Auttakaa, en ymmärrä..

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen

Karhulitos sanoi:
janti sanoi:
No kirjoitusvirhe lehdessä tai ei, mutta millä se 50%n lämpöteho saadaan mittauksen ajaksi päälle? Auttakaa, en ymmärrä..
En ole tähän löytänyt mistään vahvistusta, mutta arvelen seuraavaa: :)

Ilmeisesti tehdään niin että kun on saatu tuo laitteen nimellisteho (100%) määriteltyä kussakin lämpötilassa (30 min jakso). Niin sitten jäähdytetään tuotatilaa jossa tuo mitattava sisäyksikkö sijaitsee tarkalleen 50% nimellistehosta.

Yritän löytää jostain vahvistusta tuolle teorialleni, ettei vaan jäisi pelkäksi teoriaksi. :D

edit: pari dokua löytyi mutta eupä niistä tuo asia selvinnyt
http://www.ari.org/NR/rdonlyres/5DC75A39-D3E0-4BDB-A086-5C1815CB1D54/0/3103802004.pdf
http://www.ari.org/NR/rdonlyres/CE3D72C1-1D53-432B-A3E0-BD0FE39DAB6A/0/2102402006.pdf

J

Jooseppi

Vieras

teukka sanoi:
Jooseppi!
Eiväthän ne ilpit käy aina täysillä, kun ulkoilman lämpötila on vakio. Jos minä pidän ilpin asetukset pienellä puhalluksella ja 24 asteen toiveella, niin se käy osateholla ja se riittää, eikä kämpän lämpötila laske. Jos huone jäähtyy tai ilma kylmenee, niin ilppi hoitaa lisää tehoa. Sitten kun pyynti on kokeeksi 30, niin se paahtaa täysillä ja tulee liian kuuma, jos ei ole kova pakkanen. Kulutusmittarista näkee sen tehon vaihtelun. ;)

En ole käsittääkseni väittänyt, että pumppu käy täysillä aina kun ulkolämpötila on vakio. Sehän käy ilmeisesti sillä teholla, mikä vastaa sen hetkisiä lämpöhäviöitä pitäen sisälämpötilan asetellussa arvossa, vaikkapa +20 asteessa. Tällöin pumppu käy jollakin osateholla, mikä saattaa olla esim. 70 %. Jos haluat esim. 50 % tehon ja sitä vastaavan COP arvon, onko siihen ainoa mahdollisuus laskea sisälämpötilan pyyntiä niin alas, että pumppu ottaa 50 % tehon? Vai onko sisäpuhaltimen nopeusvalinnalla niin suuri vaikutus, että asia hoituu sillä? Eikös molemmissa tapauksissa huonelämpötila laske, jolloin tulee tarvetta niille villapaidoille, koska sisälle tuleva lämpöenergia vähenee eikä riitä korvaamaan lämpöhäviöitä? Tämä koskee vain jonkinlaista testitilannetta, jossa haetaan tuloksia jollekin tietylle osateholle.

Kokonaan eri juttu on se, että käytännössä pumpun automatiikka hoitaa tarvittavat tehomuutokset pitäen sisälämpötilan halutussa arvossa ulkolämpötilan vaihdellessa. Tällöin tehoprosentti vaihtelee tilanteen mukaan.

Tuossa yllä olen olettanut, että tehoprosentti määritellään kompressorin ottamasta tehosta. Mikä on oikea määritys?

T

teukka

Vieras

Ainakin minä saan normaalilämpötiloissa ilpin käymään millä osateholla tahansa säätämällä pyyntöjä. :cool:

V

Viltsu

Vieras

Tämä tarina on tosi
Osateho cop-arvot johtuvat siitä, että Pärrellä oli taas kerran ollut kostea viikonloppu ja maanantaina töihin tullessaan pisti mitattavan Ilpin puhalluksen pienimmälle kun ei pystynyt kuuntelemaan sitä meteliä. Yliraketti-insinööri sattui tietenkin paikalle ja ihmetteli, että mitä se Pärre nyt tekee, kun Ilppi ei käy täydellä puhalluksella. Pärre hädissään antoi vastauksen, että testailempa tässä osatehoarvoja.
Yliraketti-insinööri alkoi katsomaan mittausdataa ja sai semmoisen kuningasajatuksen, että otetaanpa tämä mittaustapa oikein viralliseksi mittaustavaksi. Pärre näpsäkkänä kaverina sai puhuttua yliraketti-insinöörin ympäri, että hän tekee tämän tyyppisiä mittauksia aina maanantai-aamuisin.

Jos katsotaan R&R testituloksia niin tältähän nuo tulokset näyttää. Puhallustehoa on pienennetty sopivaksi, jollei koneesta ole löytynyt juuri tätä puhallusnopeutta niin se on arvioitu alemman ja ylemmän keskiarvona.

plundstrom

Aktiivinen jäsen

Viltsu sanoi:
Jos katsotaan R&R testituloksia niin tältähän nuo tulokset näyttää. Puhallustehoa on pienennetty sopivaksi, jollei koneesta ole löytynyt juuri tätä puhallusnopeutta niin se on arvioitu alemman ja ylemmän keskiarvona.

Ei puhallusnopeus vaikuta lämmöntuottoon. Pienemmällä nopeudella puhallusilma on lämpöisempää, mutta kuutioita on vähemmän. Suuremmalla nopeudella päinvastoin. Eli sisälle tuleva lämpöenergian määrä on vakio ja riippuu vain ja ainoastaa kompuran nopeudesta (ja ulkoilmasta).

Jos hiuksia ruvetaan halkomaan, niin kovemmalla nopeudella saadaan hiukan enempi lämpöä koska COP paranee laskeneen lauhdutuslämpötilan takia. Mutta se on jo pilkun viilaamista.

J

Jooseppi

Vieras

teukka sanoi:
Ainakin minä saan normaalilämpötiloissa ilpin käymään millä osateholla tahansa säätämällä pyyntöjä. :cool:

Eikö sinulla sitten sisälämpötila laske, jos pienennät lämpötila-asetusta? Vai säilyykö lämpötila samana, vaikka pyydät vähemmän? Jos näin on, niin on ihme juttu.

T

teukka

Vieras

Voihan se laskeakin muutaman tunnin kuluttua, mutta kyllä niitä osatehoja voi kokeilla näin. En pidä ilppiä niin kauhean tärkeänä ja hyvänä lämpötilan säätäjänä, että antaisin sen päättää näistä asioista. Ilppi ei ole pääasiallinen lämmittäjä, vaan apulainen. Olen viime talvena antanut sen puuhastella sitä lämpöä vointinsa mukaan ja samalla kokeillut sen ominaisuuksia. ;)

Jos on tullut liikaa lämpöä, niin se on itse pienennellyt. Tietokone on seuraillut sen lämpötiloja ja tehon ottoa, joten olen saanut uteliaisuuteni tyydytetyksi.

Olen hyvissä väleissä sen kanssa. ;D

V

Viltsu

Vieras

Tuo aiempi selostus ei tainnut mennä aivan noin, koska osatehomittauksissa käytetään allaolevia mittausarvoja ja etenkin siitä syystä että sisäyksikön kennossa käytetään lämpötilaliukumia joiden jälkeen kompuran tehoa muutetaan sekä kompuran tehoon vaikutetaan myös lämpötilapyynnin erolla valllitsevaan huonelämpötilaan.

Jos on käytössä ON/OFF ilppi niin teho pysyy samana puhallustehosta riippumatta, mutta invertteri Ilppi kyllä säätää tehoja tarpeen mukaan ylläkuvatulla tavalla.

Testien mittaustavoista
SP:testi
Testimenetelmä SS-EN 14511, 100% teho mitattu, lämpötilapyynti=maksimi, puhallus=maksimi, huonelämpö=20 astetta.
Testimenetelmä CEN/TS 14825, Osatehot mitattu, 1)lämpötilapyynti=20 astetta, puhallus=maksimi, huonelämpö=20 astetta
1)lämpötilapyynti=lämpötilapyynti jolla saadaan ylläpidettyä 20 asteen huonelämpötila esim. sanyo 123 lämpötilapyynti 22 astetta)
esim. Sanyon 123 osateho arvot +7 asteessa 75% ja 51%, +2 asteessa 46%
esim Sanyo 93 +7 asteessa 72% ja 50%, +2 asteessa 53%

Mittaustarkkuudet sähköteho +-0,5%, lämpöteho +-4%, lämpötilamittaukset +-0,2-0,5 K
Sanyon P-merkki testissä kohta asennettu suodatin=karkeasuodatin. Eikö Sanyossa ole muita suodattimia vai onko ne poistettu testin ajaksi?

VTT:n testi
Testimenetelmä SF-EN 14511 ilmoitetuin poikkeuksin, arvot mitattu, lämpötilapyynti=20 ,puhallus=automaatti, huonelämpötila=20 astetta
Ilpit toimivat joillakin osatehoilla eri lämpötiloissa, mahdollisesti jopa 100% teholla
Hyvä testi edellyttäen, että asunnossasi on sama lämpöntarve ja on kooltaan sama kuin käytetty ilmastointihuone eli 64 m3=n.25 m2

RM-testi
Testimenetelmä SF-EN 14511, arvot mitattu, lämpötilapyynti=maksimi, puhallus=maksimi, huonelämpötila=ilmeisesti vapaasti muuttuva?

Huom!.
EU ei ole hyväksynyt energiamittauksiin kyseistä osatehomittauksiin käytettyä standardia CEN/TS 14825.

T

teukka

Vieras

Viltsu kirjoitti:
Jos on käytössä ON/OFF ilppi niin teho pysyy samana puhallustehosta riippumatta, mutta invertteri Ilppi kyllä säätää tehoja tarpeen mukaan ylläkuvatulla tavalla.

Tuo ei taida pitää aivan paikkaansa. Minulla oleva Carrierin ON/OFF-malli säätää ulkoyksikön tehoa tuulettimen avulla. Jos paine/lämpötila ulkoyksikössä nousee liikaa, niin tuuletin pysähtyy ja lähtee sitten tarvittaessa käyntiin, kun teho on laskenut. ;)

V

Viltsu

Vieras

teukka sanoi:
Tuo ei taida pitää aivan paikkaansa. Minulla oleva Carrierin ON/OFF-malli säätää ulkoyksikön tehoa tuulettimen avulla. Jos paine/lämpötila ulkoyksikössä nousee liikaa, niin tuuletin pysähtyy ja lähtee sitten tarvittaessa käyntiin, kun teho on laskenut. ;)
Varmaankin on näin, ei ole kyllä mitään kokemusta noista on/offeista, ei ollut kuin näkemystä, mutta nyt Teukka sammutti valot. ;D
Käykö niin, ettei tulistettu höyry lauhdu niin pitkälle kuin normaalisti ja tulee aikaisemmasta entalpia vaiheesta alas höyrystimelle, jolloin lisälämpöä ei tarvita ennenkuin homma tasapainottuu?

T

teukka

Vieras

En ole erikoisemmin miettinyt juttua enthalpiatasossa, mutta jos höyrystimeen ei toimiteta lämpöä tuulettimen avulla, niin höyryn kehittyminen siellä hidastuu ja höyry lienee samalla kylmempää. Eihän se voine kesken lauhtumisen tulla paisuntaventtiiliin, koska silloin siellä olisi kaasua seassa.

Tuloksena olen havainnut mittauksissa, että lauhduttimelle tulevan höyryn lämpötila laskee, kun tuuletin pysähtyy. Kun tuuletin lähtee käyntiin, niin lämpötila alkaa taas nousta. Koska minulla ei ole sisäyksikköä, niin tuuletinta ohjaa pressostaatti eli painekytkin. Se katkaisee noin 20 barissa ja kytkee noin 18 barissa. :)

T

teukka

Vieras

Vielä tuli mieleen tuosta ON/OFF-yksiköstä, että ottoteho oli noin 1250 w, kun 80 watin tuuletin pysähtyi. Kun teho oli laskenut noin 800 wattiin se käynnistyi uudelleen. Siis kompuran ottama teho pieneni noin kolmanneksen aikana, jolloin tuuletin ei pyörinyt.

Tuulettimen katkon aikana ilmestyi usein huurretta kennoon, ja se hävisi miltei välittömästi, kum tuuletin alkoi puhaltaa. Kaasun lämpötila laskin 65 asteesta noin 55 asteeseen.

Pitänee miettiä selitys noille jutuille sinne käyrien sekaan. :)

tet

Hyperaktiivi

teukka sanoi:
Vielä tuli mieleen tuosta ON/OFF-yksiköstä, että ottoteho oli noin 1250 w, kun 80 watin tuuletin pysähtyi. Kun teho oli laskenut noin 800 wattiin se käynnistyi uudelleen. Siis kompuran ottama teho pieneni noin kolmanneksen aikana, jolloin tuuletin ei pyörinyt.

Kun ilma ei virtaa, kenno jäähtyy ja höyrystyminen vähenee -> kompuran imukaasu ohenee -> kuorma pienenee. Siinä selitys. ;)

teukka sanoi:
Tuulettimen katkon aikana ilmestyi usein huurretta kennoon, ja se hävisi miltei välittömästi, kum tuuletin alkoi puhaltaa. Kaasun lämpötila laskin 65 asteesta noin 55 asteeseen.

Mikä oli ulkoilman lämpötila?

T

teukka

Vieras

Oli kesäinen päivä, ainakin +15 astetta! Olen aiemminkin maininnut kesäisen laitteen huurtumisesta. Siis tuollaisena päivänä energia kaivettiin ilman puhallinta niin syvältä, että höyrystin meni pakkaselle. Kun jossakin perustelin, että noita teorian kaavoja käytäntöön sovellettaessa pitää käyttää ulkoilman lämpötilan sijasta höyrystimen lämpötilaa, niin tässä perusteita. Ei kompura tiedä ulkoilman lämpötilaa! ;)

Mainitsin tuon tehon vähenemisen sen vuoksi, ettei kukaan ajattelisi, jotta ON/OFF-kompura toimii koko ajan täydellä teholla vaikkei lämpöä tulekaan kunnolla. Eli myös tällaisessa laitteessa on säätöominaisuuksia. :cool:

plundstrom

Aktiivinen jäsen

teukka sanoi:

Pitänee miettiä selitys noille jutuille sinne käyrien sekaan. :)

Jos ulkopuhallin ei pyöri niin kennon lämpötila lähestyy kaasun hyörystimislämpötilaa ja menee lähes kelillä kuin kelillä kastepisteen alapuolella. Tämä sen takia, että seisovasta ilmasta lämmön siirtyminen kennostoon on hyvin heikkoa. Sama ilmiö näkyy myös sisäkennossa sulatussyklin aikana. Minulla vetää sulatuksen aikana aina sisäkenno ihan kuuraan ja lämpömittari siinä vieressä näyttää -15.

tet

Hyperaktiivi

teukka sanoi:
Mainitsin tuon tehon vähenemisen sen vuoksi, ettei kukaan ajattelisi, jotta ON/OFF-kompura toimii koko ajan täydellä teholla vaikkei lämpöä tulekaan kunnolla. Eli myös tällaisessa laitteessa on säätöominaisuuksia. :cool:

Totta kyllä, ettei se kompura on/off-koneessakaan kaiken aikaa huuda punaisenaan. Mutta ei siinä kyllä mitään aktiivista säätöä ole, vaan moottori säätää itse itseään. Jos laitteessa on säädettävä paisuntaventtiili, sen säätö vaikuttaa toki kompurakuormaankin, ei vaan taida on/off-koneissa olla kuin kapillaarit? :-\

T

teukka

Vieras

Tuossahan se kuva ulkoyksikön kylmäpiiristä on. Alareunassa on kaksi kapillaaria peräkkäin ja toisen rinnalla on joku venttiilin tapainen. :)

Back
Ylös Bottom