Todellinen COP?

V

vokke

Vieras
Kun olen seuraillut on/off pumppuni virran kulutusta, se vie välillä 900 w ja välillä 1300w. Silti täysillä puhallus lämpötila voi olla ihan sama. COP laskussa kun ei oteta tuota huomioon, miten COP voi pitää paikkaansa?

T

teukka

Vieras
  • Keskustelun aloittaja
Vs: Todellinen COP?

"Kun olen seuraillut on/off pumppuni virran kulutusta, se vie välillä 900 w ja välillä 1300w. Silti täysillä puhallus lämpötila voi olla ihan sama. COP laskussa kun ei oteta tuota huomioon, miten COP voi pitää paikkaansa?"

En nyt oikein ymmärrä tuota viestiä! Teho vaihtelee minunkin Carrierissa, vaikka minulla on tosin vain se tyhmä ulkoyksikkö. Sehän johtunee siitä, miten kompuralla on työtä höyrystimen ja lauhduttimen toiminnasta johtuen.

Tuota COP-ihmettelyä minä ihmettelen. COP on keskimääräinen eikä sitä kannata ajatella hetkellisesti, koska ilpit toimivat siten, että siellä tapahtuu koko ajan vaihtelua. Tuon vaihtelun vuoksi yleensäkin COPin määritykseen ei riitä yksi mittaus, vaan laitetta ja lukemia pitää seurata ja ottaa useita lukemia.:cool:

V

vokke

Vieras
  • Keskustelun aloittaja

Eli lasken keskiarvon 1100 w ja sitten kerron cop arvolla 2.6. Siis murikka tuottaa n.2.8kw:n edestä lämpöä.

J

Joppe112

Vieras
  • Keskustelun aloittaja

Noin se meneepi vokke. :)

Koko tämä - toistuva - sotku COPin ympärillä johtuu siitä, että se on menty ILPeissä kiinnittämään Kw -tehoon. Mielestäni selvempää olisi ajatella COP puhtaasti sähköstä maksettavan yksikön KwH suhteena jokaiseen tuotettuun KwH lämpöä. Kulutusmittarihan summaa valmiiksi KwH kun taas hetkelliset Kw-vaihtelut on vaikeampi keskiarvottaa lennosta. :-\

Jos näin päätät toimia pitää sinun vaan arvioida mittausjakson keskilämpötila ulkona, jossa nuo KwH muodostuivat ja siitä saatkin ILPin COP:n. Etuna tässä sekin, että mittausjakso voi olla melkein miten pitkä hyvänsä jos ulkolämpötila pysyy vaan tasaisena.

Kari

Aktiivinen jäsen

Jep sillä COP:in keskiarvolla jonka olet laskenut lämpötilojen ja ilmamäärien keskiarvolla ;D

V

vokke

Vieras
  • Keskustelun aloittaja

huh huh tätä pennin venyttäjän arkea ;)

Back
Ylös Bottom