Tuore talonomistaja kaipailee tukea

oktjuniori

Tulokas
Heippa!

Ostettiin viime vuoden lopulla Kanta-Hämeestä 1972 rakennettu täystiilitalo, joka yhdessä tasossa kokonaispinta-alana 190m2. Asuinala tästä noin 130, loput talon yhteydessä olevaa lämmintä varastoa/autotallia. Lämmitysmuotona täällä tällä hetkellä Jäspi Tehowatti sähkökattila, vesikiertoiset patterit ja kosteissa tiloissa vesikiertoinen lattialämmitys, olohuoneessa avotakka. Kattila vaihdettu 2011, kun vanha öljykattila tullut tiensä päähän.

Huolena onkin nyt todella suuret sähkönkulutukset (joulukuussa 3 858,16 kWh) ilman kovia pakkasia. Kauhulla odotan tammi-helmikuuta, kun ilmat yleensä vielä kylmenevät. Toki taloa on remontoitu koko syksy ja ovet olleet välistä auki, mikä osaltaan saattaa lisätä kovastikin lämmityskuluja. Edelleen kuitenkin päivätasoinen kulutus noin 140kWh. Harkinnassa on ilmavesilämpöpumppu tuon sähkökattilan rinnalle, suosituksia ottaisin mielelläni vastaan. Onko järkevintä ottaa Jäspiltä VILP, olisiko kattilan yhteensovittaminen silloin helppoa pumpun kanssa? Olisiko jollakulla kokemusta samanlaisesta lämmitysjärjestelmästä, ymmärtääkseni tehowatti ei ole se kaikki pienikulutuksisin? Ymmärrys näistä asioista aika vähäistä vielä, kovasti yritän opiskella kattilan käyttöohjetta.

Kiitos neuvoista ja vinkeistä jo etukäteen!
 

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
Minulla kului joulukuussa lämpöenergiaa 5200 kWh, josta sain 3015 kWh ilmasta pyydystettyä eli joulukuussa ilmaisenergian osuudeksi tuli 58 % tuotetun lämmön osalta. Sähköä kului pumppaukseen 1918 kWh ja öljyllä tehtiin yksi yö eli 100 kWh.

Onko tuo pohjoisessakin ?
 

burmanm

Vakionaama
5 kW Monoblockia katselisin.

Ei kyllä riitä mitenkään tuossa kohteessa. Patterilämmitys syö osansa tehosta ja sen lisäksi tuosta sähkönkulutuksesta voi jo päätellä ei se lämpö liikaa siellä sisällä viihdy.

Puhumattakaan että kuinka korkeat menovedet (onko yksilehtiset etc) tuossa kohteessa on.
 

oktjuniori

Tulokas
  • Keskustelun aloittaja
  • #5
Minulla kului joulukuussa lämpöenergiaa 5200 kWh, josta sain 3015 kWh ilmasta pyydystettyä eli joulukuussa ilmaisenergian osuudeksi tuli 58 % tuotetun lämmön osalta. Sähköä kului pumppaukseen 1918 kWh ja öljyllä tehtiin yksi yö eli 100 kWh.

Onko tuo pohjoisessakin ?

Riihimäellä asustellaan, eli ei lähelläkään pohjoisen pakkasia.
 

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
Tuo tehokysymys on vähän niin kuin auton moottorin koko kysymys. Pieni ja piikainen vinkuu syksystä kevääseen täysillä, sitten tehotkin loppuu kesken, kun niitä tarvittaisiin. En tiedä mistä johtuu, mutta Setällä COP kärsii, jos se jyystää täysillä eli 90 r/s. Puolikaasulla käynnin aikainen COP on jopa puoli yksikköä korkeampi. Ehkä näissä pitäisi ottaa keskusteluun mukaan myös kuutiotuumat

Tämä on se syy, miksi näkisin että VILPpikin voisi olla hiukan isompi. Ehkä se saattaa jopa kestää paremmin. Kesällä se iso käy ehkä yhden käyntijakson päivässä enemmän, kun sen käyntijaksot jäävät lyhyemmiksi.
 

samza

Aktiivinen jäsen
jos sähönkulutus on tuota luokkaa niin ei varmasti riitä 5kw kone. 9 saattais olla alueella.
Täällä on 5kw Mitsu jolla pärjäilee -15 asti kyllä, mutta vuotuinen lämmitystarve on huomattavasti pienempi.
 

lmfmis

Vakionaama
Tuohan on liki 6kW jatkuvaa ja edes ei ole järkky pakkaset.

Kannattais myös tarkastella mihin tuo määrä katoaa sillä tuo on huippupakkasten tehontarvetta lähempänä. ..katsoisin tuon lämpimän varasto/tallin ekana.
 

5epi

Aktiivinen jäsen
Omassa 63 rakennetussa oli myös jonkin verran epäilyitä suoran sähkön kuluista.
Ensin sai avotakka sydämmen, nyt voi polttaa hallitusti.
Seuraavana tuli ilmalämpöpumppu, asumismukavuus parani ja lämpö tasaantui.
Sitten vilppi, 10Kw ja sillä pärjää mukavasti -15 asti.
10tKwh meni päättyneenä vuonna ja puuta 10 mottia.

Jos tekee mieli puuta poltella niin takkasydän on edullinen.
Suosittelen myös ilmalämpöpumpun hommaamista hyvin nopeasti, säästää jo tuolla kulutuksella.
Vilpin saa myös melko edullisesti asennettuna, paikallisilta liikkeiltä saat 10-16t€ tarjouksia.
Osta muualta, vaihtoehtoja on.

Lämpökameralla saa kivasti selville mihin se lämpö hukkuu, jos ei sitten viemäriin ja ilmanvaihtoon.
 

Jolberious

Vakionaama
Vaikka nyt niben leiman saan otsaan, niin ehkä sopiva vaihtoehto voisi olla Niben F2040-12 ja SMO40 paketti, 8kW irtoaisi tehoa vielä 10-15 pakkasasteen välillä ja -20asteessa 5-6kW, lopun sitten primaa suoralla sähköllä tehowatilla?
Joulukuussa keskilämpötila tainut olla muutamia asteita pakkasta ja keskimäärin tehoa vaadittu 5-6kW jo tässä lämpötilassa?
Hihavakiolla tuollaisella puolittaisi lämmityskulut, eli pari kolmesataa säästöä per kk lämmityskautena.
Millaisia menoveden lämpötiloja pattereihin menee?
https://www.nibe.fi/nibedocuments/25330/231840-7.pdf
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
jos sähönkulutus on tuota luokkaa niin ei varmasti riitä 5kw kone.

Kun puhun 5 kW koneesta, niin se kone jota ajattelin antaa 5 kW -15C.

Ehkäpä kannattaisi aloittajan katsella siirtoyhtiön tunti/päiväkulutuksia kesältä vs. esim. 0C ja -15C. ;)

Onko ilmanvaihto painovoimainen?

Autotallin/varaston lämpötiloja voisi tiputtaa kokeeksi esim. +10C.
 
Viimeksi muokattu:

oktjuniori

Tulokas
Ilmanvaihto on osittain painovoimainen, nyt asennettiin huippuimuri liesituuletinohjauksella, hoitaa kosteiden tilojen ilmanvaihdon. Varastoa ja autotallia ollaan viilennetty, tosin termostaatit on vielä vanhat, kun ei ole putkari kaikkia vielä uusinut. Ovia ja ikkunoita tiivistetään parhaillaan, ongelmana on varaston ja saunan oven yksinkertaiset lasiovet, jotka varmasti ovat suuri vuotokohta, näitä tarkoitus myös tilkitä. Säätöä on ja tovi jos toinen menee, että saadaan tilanne tasoittumaan. Pelkkää ilmalämpöpumppua en mielelläni ottaisi, sillä vilp on kuitenkin hankintalistalla. Budjettikin on rajallinen, kun suuria remontteja tehdään koko ajan. Takkasydän on hankinnassa, jotta saataisiin tuo takan poltto jotenkin hallintaan ja ehkä hiukan hyödyllisemmäksi.

Kiitos paljon kaikista vastauksista, näistä saanut paljon apuja. Tarvinnee vielä jonkun vähän asiaa paremmin ymmärtävän kanssa käydä läpi kaikenlaisia vaihtoehtoja ja pyytää tarjouksia pumpuista.
 

burmanm

Vakionaama
Kun puhun 5 kW koneesta, niin se kone jota ajattelin antaa 5 kW -15C.

Ei edes Panasonicin T-CAPit lupaa patterilämmöille -15C:ssä täyttä tehoa? Eikös nekin ole 35C:hen vain sidottuja. Mikäli tuossa on vanhat yksilehtiset patterit, niin veden lämpötila ei kyllä varmasti riitä. Tällöin puhutaan jo varmaan 11kW VILPistä minkä tarvitsee jotta saa tarvittavan määrän potkua.

Aloittajalle, se mikä kannattaa lämpöpumppua (VILP/MLP) ajatellen miettiä nyt on saada kiertolämpötila niin alhaiseksi kuin mahdollista. Eli termarien sijaan yrittää saada lämpökäyrällä homma toimimaan oikein.
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Huippuimuria ei kannata käyttää jatkuvana. Noin 30 min käyntiaika saunan/suihkuttelun jälkeen riittää.

Tehowatissa käyrää vaan loivemmaksi niin että jossain huoneessa tulee vilu ja sitten pykälä tuosta jyrkemmäksi.

Jos aikoo lämmityskierron paluuseen VILPin asentaa niin kannattaa hankkia sellainen jonka minimiteho mahtuu verkkoon +5C lähtien.
 
Viimeksi muokattu:

pökö

Kaivo jäässä
3900 kWh 130m2 + talli on aika paljon. Itse tutkisin ensimmäisenä yläpohjan eristykset (onko villaa ollenkaan) mahd huipparin käynnit ja vesimittari sekä tallin lämpö seurantaan. Noihin on helppo puuttua.
Minulla on askartelutallissa 16 lämpöä ja se on kyllä ylärajoilla, hetki touhuilua täydet valot päällä niin on liki 20 lämpöä.

Tätä talvea on 3-4 kalliimpaa kuukautta jäljellä, käyttäisin sen kulutuksen pienentämiseen ja seurantaan, jos on eka talvi talossa. Termostaatit levälleen ja ulkokäyrällä hakemaan matalinta menoveden lämpöä.
Ja kesällä kaikessa rauhassa joku lämpöpumppu taloon.

Mikä on se mainittu 5kW vilp -15 asteessa. Mikä sen teho on nollakeleissä?
 
Viimeksi muokattu:

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Mikä on se mainittu 5kW vilp -15 asteessa. Mikä sen teho on nollakeleissä?

Tuo vaatisi sen noin 30C paluulämmön johon 5 kW sitten saataisiin siirretyä. => Vaatii matalalämpöpatterit tai pääosin lattialämmityksen
Mikähän mahtaa olla nyt patterivarustus ja käyrän mukainen menolämpötila Tehowatissa 0C, 30C vaiko 35C? 30C voisi olla hyvä tavoite. :)

Tuollaisessa laiteessa kompura nimellisteholtaa noin 1000 W (samanlaisia kompuroita on käytössä ILPeissä). Alle 2 kW antoteholle tuo hyvinkin taipuu 0 keleille. Aika vähän näistä VILPien minimitehoista on valmistajien ilmoittamaa tietoa. Tuollaista kompuraa voidaan ajaa ILPeissä noin 20 HZ => 110 Hz => plussakeleillä minimit ottotehoissa 200-300 W pinnassa + puhallin + pumppu ja elektroniikka.
9 kW VILPeissä 0 kelilliä ollaan helposti yli 2,5 kW kieppeillä minimiantotehoissa. Kompressorit noin 2 kW.

Jäspi Tehowatti Air 8 kW ulkoyksikkö on sama kuin Nibe Split Box 8 kW (AMS 10-8 ). Ulkyksikkö on alunperin Mitsubishi Heavy Indutries FDCW71VNX-A, jossa 1400 W kompressori. Tässä oli annettu minimiantotehoja tuolle 8 kW ja myös 9 kW ulkoyksikölle parilla eri lämpötiloilla +7C. http://www.hjj.dk/Files/Images/HJJ/subpage/Produkter/Mitsubishi/13-HM-T-193 ny.pdf
 

Liitteet

  • MHI A2W 9 kW minimiteho.png
    MHI A2W 9 kW minimiteho.png
    260,7 KB · Katsottu: 412
Viimeksi muokattu:

pamppu

Vakionaama
Mites te muuten noita paljon puhuttaneita Niben käppyröitä tulkitsette minimitehon osalta: https://www.nibe.fi/nibedocuments/24652/331387-4.pdf (s.4:cool: ? Minusta näyttäisi siltä että F2120-8 nollakelissä taipuisi 2kW antotehoon, mutta 2120-12 jopa alemmas, 1.5kW paikkeille. Kun sitten taas F2120-16 ja -20 ei taipuisi alle 5kW? Kummallista? Vastaavasti COPeissa nuo isot ovat hivenen parempia kuin pienet, mutta ne tarvitsevat varaajakapasiteettia avuksi kun minimiteho on posketon.

Jos nollassa vedetään jollakin nelosen copilla 1.5kW ulos, tarkoittaisi että tuon kompura säätyisi ottoteholtaan johonkin vajaa 400W luokkaan. Vielä +10 kohdalla tuo pysyttelee 2kW kohdalla, eli ilmeisesti sama ottoteho, cop 5.

Mutta siis jos joulukuun kulutukset ovat 140kWh päivässä (yli 5kW teho), niin tuommoinen F2120-12 pyörisi katkotta jo plussakelilläkin ja pystyisi tavanomaisissa pakkasissa antamaan 7-8kW tehot, eli on täystehoinen kohtuupitkälle. Kovassa pakkasessa tarvitsee sitten useamman kW:n edestä vetoapua.
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Minusta näyttäisi siltä että F2120-8 nollakelissä taipuisi 2kW antotehoon, mutta 2120-12 jopa alemmas, 1.5kW paikkeille..

-8 taitaa olla ns. 6 kW kone ja -12 ns. 9 kW kone jos vertailee muiden valmistajien koneisiin.
Tosiaan kummalliset on käyrät eipä ole vastaavaa ILPeissä => Olisiko sitten -12 mallissa kompressorissa sylinterin lepuutus? :cool:
=> Tuoko se nyt tekee Nibestä (160 kg) yli 2000€ kalliimman kuin esim. Panasta (155 kg)?
https://www.maalampotukku.fi/product/2597/nibe-f2120-12-kw-3-vaihe
https://www.maalampotukku.fi/product/3166/panasonic-wh-mxc09g3e8-9-kw-heating-and-cooling
 
Viimeksi muokattu:

dumo

Aktiivinen jäsen
Huippuimuria ei kannata käyttää jatkuvana. Noin 30 min käyntiaika saunan/suihkuttelun jälkeen riittää.

...jos ja vain jos talossa on oikeasti toimiva painovoimainen ilmanvaihto poistoilmanvaihdon lisäksi, ja se toimii myös huippuimurin asennuksen jälkeen. Taitaa monissa tuon aikakauden taloissa ilmanvaihto varsinkin tulopuolen osalta perustua pääosin siihen, että rakennus ei ole tiivis - ilmavuotoja ollaan kuitenkin eliminoimassa, joten kannattaa oikeasti miettiä sitä ilman vaihtumistakin.

Takkaa ei välttämättä kannata hirveästi poltella ennen sen takkasydämen asennusta. Voi hyvinkin vaikuttaa jopa sähkölaskua nostavasti kun puhalletaan valtava määrä sähköllä lämmitettyä ilmaa pihalle.
 

vwg4

Vakionaama
Oo
Jäspi Tehowatti Air 8 kW ulkoyksikkö on sama kuin Nibe Split Box 8 kW (AMS 10-8 ). Ulkyksikkö on alunperin Mitsubishi Heavy Indutries FDCW71VNX-A, jossa 1400 W kompressori. Tässä oli annettu minimiantotehoja tuolle 8 kW ja myös 9 kW ulkoyksikölle parilla eri lämpötiloilla +7C. http://www.hjj.dk/Files/Images/HJJ/subpage/Produkter/Mitsubishi/13-HM-T-193 ny.pdf

Sama kompura näyttää käyvän F2040-12, AMS10-12
https://jsenergi.eu/nibe-spare-parts/nibe-luft-vatten/nibe-f2040-12-064092/027-kompressor.html
Sattuko @janti tuohon minimikäppyröitä löytymään?
 

Mikki

Hyperaktiivi
Pökön ehdotus on mielestäni paras tähän mennessä.... eli ensin selvitys, että mihin se energia oikeasti kuluu. 5KW jatkuva kulutus nollakeleillä on melko hurja.

Yläpohjan eristepaksuus tutkintaan ensimmäisenä - sekä talon että tallin osalta. Jos alle 300mm, niin hopi hopi lisää villaa.
Avotakkaa ei kannata polttaa lämmityksen vuoksi: se vie ulos paljon enemmän lämpöä kuin jättää taloon.

Ilmanvaihto kuulosti vähän epämääräiseltä. Sen kautta voi mennä paljonkin energiaa pihalle. Talo ei kuitenkaan kovin suuri ole.
Talli/varastotila taas on sen kokoinen, että ILP olisi taatusti sinne passeli, tulipa taloon mikä muu pumppu hyvänsä.
 

Eldorado

Tulokas
Rintamamiestalo 230m2 missä n. 160m2 pidetään +19, kellarissa loput neliöt n +14.
Marraskussa heitetty paikalle käytetty Ecowatti 13K, sähkö meni 2000kw. Joulukuun eka päivänä otettiin avuksi Pana 9kw monoblock wh-mxc09h3e8, kulutus joulukuussa 1000kw. Öljyä mennyt 3-3500l ed vuodet ja hiukan puuta. Talo Tammisaaressa merenrannalla missä aina tuulee ja huonosti eristetty, ikkunat osittain vaihdettu. Keväällä lisätään aurinkolämpö niin Pana saa levätä kesän aikana.
 

tee-se-itse

Tulokas
Pökön ehdotus on mielestäni paras tähän mennessä.... eli ensin selvitys, että mihin se energia oikeasti kuluu. 5KW jatkuva kulutus nollakeleillä on melko hurja.

Yläpohjan eristepaksuus tutkintaan ensimmäisenä - sekä talon että tallin osalta. Jos alle 300mm, niin hopi hopi lisää villaa.
Avotakkaa ei kannata polttaa lämmityksen vuoksi: se vie ulos paljon enemmän lämpöä kuin jättää taloon.

Ilmanvaihto kuulosti vähän epämääräiseltä. Sen kautta voi mennä paljonkin energiaa pihalle. Talo ei kuitenkaan kovin suuri ole.
Talli/varastotila taas on sen kokoinen, että ILP olisi taatusti sinne passeli, tulipa taloon mikä muu pumppu hyvänsä.


Samaa mieltä! Mutta ensiksi lainaisin jostain lämpökameran tai jos ei itse kykene, niin palkkaa jonkun kuvamaan taloa sisältä ja ulkoa. Tuon ikäisessä talossa on historian saatossa voinut tapahtua vaikka mitä. Meillä orava teki yläpohjan eristeisiin sekä höyrynsulkuun tuhoja, avuksi otin lämpökameran ja -15 °C pakkasella alipaineistamalla talon pystyin sisäpuolelta helposti paikantamaan oravan tekemät vuodot ja vähän muutakin korjattavaa. Kesällä riittää tekemistä :)
 
Back
Ylös Bottom