Tuskimpa kukaan täällä ymmärtää

holotna

Aktiivinen jäsen
Täysin ilpin toimintaa, toteaa vain, että piirikortti on, invertteri on ja nelitieventtiilikin näyttää olevan. Mutta kuinka nämä komponentit oikeasti yhteen sovitettuna ovat järkeen käypää asiaa, niin sanoisin, markinaali ryhmä asiasta paljonkaan ymmärtää.
Kyllä se tieto on siellä Kiinan insinöörien toimistoissa.

juu-zo

Aktiivinen jäsen
Väittäisin että perusperiaatteen ymmärtäminen ei vaadi vielä kovin kummoista ymmärtämistä keneltäkään. Jos fysiikan tunneilla on ollut hereillä pystyy kompressorikäyttöisen lämpöpumpun perusperiaatteen ymmärtämään helposti. Käynnin optimoinnin ja muun toiminnan viilaus taasen vaatii jo hieman perehtyneisyyttä syvemmälle. Tosin en tiedä mihin tällä aloituksellasi pyrit. Kiva että kerroit kantasi, tässä minun mielipide.

Mikkolan

Vakionaama
Juu, ei toi mekaaninen toiminta ja komponenttien tehtävien ymmärtäminen paljon vaadi, jopa minä, ihan uteliaisuudesta, tiedän miten toimii.
Aloittaja varmaankin pohtii sitä piirikorttia ja sen sisältämää ohjelmointia. Kun fyysisten komponentien kyky hoitaa hommaa on rajallinen, niin ohjelmointi täydentää toimintaa. Tieten komponenttienkin toimintaa on hienosäädetty ajan saatossa. Siinä kiinan insinöörin tieto ja kokemus lienee sellaisella tasolla ettei omat kyvyt riitä. Pelkästään sulatuksetkin voi olla aika monen parametrin takana, onko niillä jotkut prioriteetit tai painotukset eri tilanteisiin? En viitsi miettiä, mun kyvyt menee siinä ihan hukkaan, jatkan lumenluontia ja vessan siivousta.

VesA

In Memoriam
Juu, ei toi mekaaninen toiminta ja komponenttien tehtävien ymmärtäminen paljon vaadi, jopa minä, ihan uteliaisuudesta, tiedän miten toimii.
Aloittaja varmaankin pohtii sitä piirikorttia ja sen sisältämää ohjelmointia. Kun fyysisten komponentien kyky hoitaa hommaa on rajallinen, niin ohjelmointi täydentää toimintaa. Tieten komponenttienkin toimintaa on hienosäädetty ajan saatossa. Siinä kiinan insinöörin tieto ja kokemus lienee sellaisella tasolla ettei omat kyvyt riitä. Pelkästään sulatuksetkin voi olla aika monen parametrin takana, onko niillä jotkut prioriteetit tai painotukset eri tilanteisiin? En viitsi miettiä, mun kyvyt menee siinä ihan hukkaan, jatkan lumenluontia ja vessan siivousta.

Ei ole Kiinan tai Japanian insinöörin taito erityisen hyvä - tai pikemmin firmojen panostus tai kyky oppia. Kuinka monta kertaa joku uusi pumppumalli heti toimii vaikka Mitsulla... Kyllä ne ostavat jonkun valmiin ohjainpohjan kiinalaiselta ja sitten asiakas testaa sattuiko onnistumaan. Tällä foorumilla on vaikka kuinka monta jotka pesisivät vaika ESP-pohjaisella ohjaimella japanian insinöörin melko ketterään ja Raspilla tulisi jo uusia ennätyksiä jos kaikesta olisi kunnon speksit, mutta reverse-engineeraamalla homma on aika hidasta.

kotte

Hyperaktiivi
Olen kyllä aloittajan kanssa samaa mieltä, että esim. ILPin toiminnan ymmärtäminen yksityiskohdiltaan suhteellisen tarkasti eri käyttötilanteissa on haastavaa. Esimerkiksi sulatustapahtuman yksityiskohdat ovat hiukan uskon varassa (eli missä muodoissa kylm̈́äaine kulkee eri tilanteissa missäkin). Pitäisi mallintaa prosessi eri vaiheissa numeerisesti ja ajaa sitten malllia eri variaatioilla, niin ehkä oppisi ymmärtämään yksityiskohtiakin faktapohjalta. Jääkaapit ja paskastimet ovat vähintään yhtä haastavia.

Back
Ylös Bottom