Ulkovarasto puolilämpimäksi

Asi

Jäsen
Talon yhteydessä on ulkoseinässä kiinni oleva noin 8 neliön varasto. Tuulensuojalevyt on asennettu ja 100mm eristeelle olisi seinissä tilaa. Katto on myös sisäpuolelta levytetty ja toistaiseksi ei ole tarkempaa tietoa mitä siellä on levyjen takana vastassa. Muuta kuin tyhjää tilaa. Ilmanvaihto kahdella räppänällä ylhäällä ja alhaalla samalla seinällä. Betonilattia.

En ole mikään rakennusmies itse, mutta seuraksi sellaisia saan tarvittaessa. Haluaisin vain etukäteen vähän pohtia, millaisia ratkaisuja sitä kannattaisi tai ei kannattaisi lähteä toteuttamaan.

Tavoitteena olisi saada varasto pysymään sen verran plussalla, että voi rauhallisin mielin säilyttää asioita jotka ei saisi jäätyä. Pientä nikkarointia olisi myös kiva päästä harrastamaan vuoden ympäri. Tällä hetkellä on kesäisin liian kuuma ja talvisin luonnollisesti kylmä.

Mielellään sitä myös toteuttaisi projektin järkevin kustannuksin, mutta eniten mietityttää kuitenkin lämmityksestä aiheutuvat kulut.

Otan vastaan ajatuksia ja tarkentavia kysymyksiä. Tällä hetkellä vielä koko projekti on lähinnä haave ja helposti myös käännyn ajatukseen, että ei ole sen arvoista.

Husky

Hyperaktiivi
Osta sähköpatteri muutamalla kympillä. Mikään muu ei maksa itseään ikinä takaisin.

Kesäkuumalla voi mennä ulos hommiin varjon puolelle

Batman

Aktiivinen jäsen
Itse toteutin vastaavanlaisen varaston seuraavasti. Seiniin ja kattoon koolausten verran uretaanilevyä. Sitten suunniteltiin pistorasioiden jne. paikat ja eikun johtoa seinään. Betonilattialle kakkosvitoset ja niiden väliin uretaanilevyä. Pintaan laitettiin (amerikan lastulevyä) OSB-levyä kaikkialle. Lattian maalasin jollain betonimaalilla. Lämmitys tapahtuu pienellä lämpöpatterilla ja taitaa pieni pakastinkin jonkin verran lämpöä pukata. Kaikenkaikkiaan olen ollut enemmän kuin tyytyväinen toteutukseen, olenhan tämän itse (kaverin avustuksella) toteuttanut. Sähköt kävi kytkemässä alan ammattilainen.

Mikki

Hyperaktiivi
Minulla on noin 11m2 varasto ja jälkeenpäin eristetty 70mm finnfoamilla tolppien välissä + 30mm ureretaanilevyt sisäpinnassa. Koolaukset urtsilevyn läpi runkopuissa kiinni. Ja paneloitu sisältä.

Lämmitystä olen tehnyt 2kw raksapuhaltimella puoliteholla. Ja pistorasiassa on olosuhdevahti ja siinä termari +5C pyynnillä.

Viiimme talven aikana meni joku 400kWh sähköä. Ei rahassa harmita kun pysyy kamat hyvässä kunnossa ja varasto kuivana.

• Tykkää
Reactions: Asi

pökö

Kaivo jäässä
Viiimme talven aikana meni joku 400kWh sähköä. Ei rahassa harmita kun pysyy kamat hyvässä kunnossa ja varasto kuivana.
Aika pientä, se kannattaa kyllä "kärsiä".

Meillä ei ole ollut vuosiin mitään tilaa kylmänä eikä oikein alilämmössäkään, talli ja varasto samassa piirissä muun talon kanssa ja niissä suunnilleen sama lämpö kuin muuallakin.

Mikkolan

Vakionaama
Mullakin olis lilla snickarbod ilman lämmityksiä. Aika edullista olis sähkö pöhöttimellä pikkasen lämmitellä työn ajaksi mutta vesivehkeet tuppaa pullistelemaan sillä aikaa kun olen poissa.

kkk

Aktiivinen jäsen
Tuossa lämmityksen matemaattinen laskenta excel, lähtökohta 5 cm EPS, yksinkertaisesti laskettu vuoden yli 12kk, jolloin ulkolämmön keskiarvo 0C, voi koittaa pelkkää talvikauttakin 6/4kk, mutta sitten ulkolämmön keskiarvo alhaisempi , esim -10C ?
Sitten verrattu, kannattaako paksuntaa eristetä.
1763759039960.png

Liitteet

• varaston eristys hinta.xlsx
    7,7 KB · Katsottu: 7
  • Tykkää
Reactions: Asi

pamppu

Vakionaama
Tuossa lämmityksen matemaattinen laskenta excel, lähtökohta 5 cm EPS, yksinkertaisesti laskettu vuoden yli 12kk, jolloin ulkolämmön keskiarvo 0C, voi koittaa pelkkää talvikauttakin 6/4kk, mutta sitten ulkolämmön keskiarvo alhaisempi , esim -10C ?
Sitten verrattu, kannattaako paksuntaa eristetä.

Turun seudulla allekirjoituksen mukaan, joten ei nyt sentään -10. Talvenkin keskilämpö pyörii nollan ympärillä. Omasta pihasta mitattu tämä vuosi, yksittäinen kuukausi yleensä jokusen asteen pakkasella keskiarvoltaan.

1763795102772.png

kkk

Aktiivinen jäsen
Se (14c) nyt vain 1 esimerkki, ehkä tyypillinen kokonaishinta (energia+siirto+vero), laskelman lähtökohta mitä halutaan ymmärtääkseni, on mitä lähtee lompakosta, kukin täytelköön omakohtaisia arvoja tarpeen mukaan vihertäviin soluihin.

Back
Ylös Bottom