Ulkoyksikön kennon puhdistus

Opa

Aktiivinen jäsen
Olettekos nähneet tarvetta puhdistaa ulkoyksikön kennoa? Minä kun aikoinaan kyselin maahantuojalta (Onninen Oy) LG:stä yleisesti ja sen mahdollisesta huoltotarpeesta, niin kehoitettiin mm. tarkistuttamaan paineet järjestelmästä vuosittain ja puhdistamaan kennosto. Itse en ole tehnyt/teettänyt kumpaakaan ellei oteta huomioon koivun lehtien yms. nyppimistä ulkoyksikön takareunasta.

Onhan se mahdollista että hyötysuhde hiukan laskee jos kennon pintaa kerrostuu ulkoilmasta pikeä sun muuta paksutkin kerrokset, mutta toisaalta talvella kenno on melkoisessa "huuhtelussa" jatkuvasti, joskin veden liotusteho ei välttämättä ole paras mahdollinen kaikelle lialle.

Yleisesti ottaen olen ollut härveliin tyytyväinen, vähän sellainen aikuisen lelu jonka hankinta on helppo perustella. Lelu siinä mielessä että siitä ei ole paljonkaan hyötyä jos ei sitä "käytä" aktiivisesti, sillä tarkoitan sitä että ainakin tämä meidän malli (meillä) edellyttää selkeästi sitä että asetusarvoa on hiukan vaihdeltava ulkolämpötilan mukaan, pakkasen kiristyessä -> asetusta ylöspäin. Ei sillä etteikö se toimi vakio asetusarvollakin mutta selkeästi siitä ei saa "täyttä" hyötyä irti ellei nosta asetusta. Ilmeisesti käytännössä noston hyöty tulee siitä että laite alkaa ottaa itsestään irti mahdollisimman paljon tehoa ja nostaa tietysti periaatteessa lämpöä tilassa jossa puhaltaa, mutta ainakin meillä lämpö leviää niin hyvin että olohuoneen lämpötila ei ole liian kuuma vaikka asetus on 27 astetta mutta silti muissakin huoneissa vielä pärjää sähköpatterit kylminä.

Puhallusta olen pitänyt varsinaisella lämmityskaudella aina täysillä, mielestäni pienellä puhallusteholla ei saavuta parasta tehoa lämmön jakautumissa ja sitä kautta hyötysuhteessa. Täysi puhallusteho tietysti tuo mukanaan meluhaitan, jonka olemassaoloa en kiellä enkä vähättele, mutta sen kanssa pystyy hyvinkin elämään ja siihen itse tottuu. Mutta annappa olla kun tulee kylään ihminen joka asuu luonnon rauhassa talossa jossa ei ole edes koneellista ilmanvaihtoa, häntä moinen humina kyllä häiritsee. Sulatuksen aikainen puhahtelu ja napsuminen ovat todellisia haittoja, joskus puhahdukset on melkoista porinaa ja pauketta.

Mutta se puhdistus, pitäisiköhän sinne kennoon joskus suihkuttaa jotain puhdistuskemikaalia ja sitten vettä varovasti perään, onko tietoa?

R

Rassaaja

Vieras
Vs: Ulkoyksikön kennon puhdistus

Suihkuttaa vaikka painepullolla tai "myrkkyruiskulla" pesuaineliuosta kennoon ja huuhtelee vedellä. Kyllähän se sillä tavalla puhdistuu. Painepesurilla ei kovin korkealla paineella kannata kennoon suihkuttaa tai voi mennä lamellit ruttuun. Kunnon pesu vaatii oikeastaan ulkoyksikön avaamista, jotta pääsee sisäpuoleltakin suihkuttamaan kennoa. Samalla voi putsata puiden lehdet yksiköstä pois.

Karhulitos

Aktiivinen jäsen
Vs: Ulkoyksikön kennon puhdistus

Opa sanoi:
Yleisesti ottaen olen ollut härveliin tyytyväinen, vähän sellainen aikuisen lelu jonka hankinta on helppo perustella. Lelu siinä mielessä että siitä ei ole paljonkaan hyötyä jos ei sitä "käytä" aktiivisesti, sillä tarkoitan sitä että ainakin tämä meidän malli (meillä) edellyttää selkeästi sitä että asetusarvoa on hiukan vaihdeltava ulkolämpötilan mukaan, pakkasen kiristyessä -> asetusta ylöspäin. Ei sillä etteikö se toimi vakio asetusarvollakin mutta selkeästi siitä ei saa "täyttä" hyötyä irti ellei nosta asetusta. Ilmeisesti käytännössä noston hyöty tulee siitä että laite alkaa ottaa itsestään irti mahdollisimman paljon tehoa ja nostaa tietysti periaatteessa lämpöä tilassa jossa puhaltaa, mutta ainakin meillä lämpö leviää niin hyvin että olohuoneen lämpötila ei ole liian kuuma vaikka asetus on 27 astetta mutta silti muissakin huoneissa vielä pärjää sähköpatterit kylminä.

Vähän asian vierestä, mutta täytyy antaa pisteet yo. tekstistäsi; naulan kantaan!
Omiin säästöprosentteihin (11-22%) pääsy vaati aikalailla säätöä niin puhalluksessa, pyynnissä ja jään roudauksessa, keleistä riippuen.
Onneksi itselläni pumppu menee läpi jo lähes itsetarkoituksena, joten säätäminen on jopa mukavaa.
Ensi talvena yritän kuitenkin pelata 'high power' nappulan kanssa ja yrittää jättää muut rauhaan. Katotaan kuinka käy.

Back
Ylös Bottom