Ulkoyksikkö meteli noussut - onko laakerit lopussa, kuinka ne vaihdetaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja fyndi
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
F

fyndi

Vieras
Minulla on 4 vuotta vanha LG:n ulkoyksikkö, joka viime talven jälkeen ja kesän aikana on muuttunut äänekkääksi. Jopa niin että rivitalonaapurikin on asiasta maininnut. Onkohan ulkoyksikössä laakerit tulleet tiensä päähän? Kummassa epäilisitte laakereiden kuluvan loppuun ensin, kompressorissa vaiko puhaltimessa? Puhaltimeen ilmeisesti voisi jopa itsekin onnistua vaihtamaan laakerin, mutta kompura taitaa olla ammattilaisten hommia?

Löysin haulla vain neljä keskusteluketjua laakerien vaihdosta, joten kysellään nyt vielä lisää aiheesta.

Vs: Ulkoyksikkö meteli noussut - onko laakerit lopussa, kuinka ne vaihdetaan?

Komperssorin laakereita ei noin vaan vaihdella, menee koko kompura vaihtoon. Todennäköisempi vika on puhaltimen moottorin laakerit, jonka vaihto onnistuu tee se itse mieheltäkin. Yksi vaihtoehto suurentuneeseen meteliin käydessä voi olla resonanssi äänet, onko koneikon värinänvaimennuskumit kunnossa. Kompressorilla on omat vaimennuskumit joilla se on kiinnitetty runkoon ja koko koneikko on vielä irti kumien avulla kiinnitystelineestä. Metalli toista metallia vasten nojatessaan tekee aina meteliä käyvän koneen tapauksessa.

fyndi sanoi:
Minulla on 4 vuotta vanha LG:n ulkoyksikkö, joka viime talven jälkeen ja kesän aikana on muuttunut äänekkääksi. Jopa niin että rivitalonaapurikin on asiasta maininnut. Onkohan ulkoyksikössä laakerit tulleet tiensä päähän? Kummassa epäilisitte laakereiden kuluvan loppuun ensin, kompressorissa vaiko puhaltimessa? Puhaltimeen ilmeisesti voisi jopa itsekin onnistua vaihtamaan laakerin, mutta kompura taitaa olla ammattilaisten hommia?

Löysin haulla vain neljä keskusteluketjua laakerien vaihdosta, joten kysellään nyt vielä lisää aiheesta.

Kyllä se ääni tulee siitä puhaltimesta melkein 100 % varmuudella. Heikkoja ovat LG:ssä ne, minun alkuperäinen sammui kokonaan vaikka ei pitänytkään ääntä, tämä kompressorivikaisesta purettu ja vaihdettu pitää aivan hirvittävää ääntä, mutta on pyörinyt jo toista vuotta muuten ongelmittä. Ei siis voi yhtään arvella että kestääkö puhallin pitempään kuin hermot.

Uskon että rivitalossa naapuria voi jopa häiritä tuo ääni, itseänikin hävettää kun ääni kuuluu kadulle saakka vaikka ulkoyksikkö ei ole edes tienpuoleisella seinällä. Sisälle ääni ei onneksi kuulu. Luulen muuten että laakerin vaihto on aika hankala homma, ei ole ihan tavanomainen moottori.

Todennäköisempi vika on puhaltimen moottorin laakerit, jonka vaihto onnistuu tee se itse mieheltäkin.

Eli mitä käytännössä tarvitaan vaihtoon? Normaalit työkalut, ulosvedin yms. Mistä saisin tietooni oikean työjärjestyksen ja purkamisen sekä vaihdettavan laakerin oikean tyypin tai koon? Räjäytyskuvaa tai kokoonpanopiirustusta minulla ei ole käytettävissä. Homman pitäisi sujua melko helposti ja sujuvasti, koska ilpo on meidän asuntomme pääasiallinen lämmönlähde ja se ei voisi olla poissa käytöstä vuorokautta pidempään.

mulla se ääni ei ainakaan tule mitsussa puhaltimesta. tässä pari ääni esimerkkiä mitä mitsu pitää pakkasella.
http://s62.photobucket.com/albums/h111/jussinii/?action=view&current=MVI_0009.flv&newest=1
http://s62.photobucket.com/albums/h111/jussinii/?action=view&current=010.flv&newest=1

Meillä LG Art Cool:in metelöinti johtui ulkoyksikön puhaltimen moottori laakeriviasta. 2 vuodessa ajettiin loppuun. Noin kolme vuotta on pumppailut ja tähän mennessä L+ on käynyt vaihtamassa takuuseen tuon puhaltimen lisäksi kahdesti sisäyksikön ohjainkortin. Pahin tapahtuma oli, kun pumppu oli seonnut yön aikana ja vetänyt sisäyksikön jäähän. Kesäaamu alkoi lumitöillä, vaikka pumppu oli asetettu pelkällle lämmitystoiminnolle +22 astetta.

Tällaisella vikaantumistaajuudella pitää alkaa miettimään virheellisen tuotteen palauttamista ja kaupanpurkamista. Eipä ole hääviä bisnestä tällaisella tuotelaadulla. LG:lle (ja asiakkaalle) jää käteen pelkkä luu, kun puolestaa L+:lla lihotaan päämiestä laskuttamalla.

Meillä LG on ostettu Onniselta ja toiminut ihan OK 4 vuotta, tosin kyseessä ei ole ArtCool malli. Tässä suhteessa olen ollut tyytyväinen LG:n laatuun.

Mutta mistä saisin ohjeita tai neuvoja ulkoyksikön puhaltimen laakerin vaihtoon? En ole vaihtanut laakereita kuin kerran pieneen peräkärryn renkaaseen.

Hyllystä pitäisi löytyä fujitsun risoja ulkoyksikön puhallin moottoreita, niillä voisi harjoitella laakerin vaihtoa jos kepaa annetaan jos haetaan ei toimiteta eikä postiteta.

OK, hyvä tarjous. Mistä päin olisi noudettavissa? Itse asun Espoossa.

Riksusta
Terv.
Pauli Gäddala /GadSat

ja yhteystiedot löytyvät:
www.gadsat.fi

Takaisin
Ylös Bottom