J
j4k7
Vieras
Moro.
Reilu pari vuotta vanhan ko. pumpun sisäyksikkö rupesi pienillä kierroksilla vinkumaan viime keväänä.
Kesällä siitä ei ollut haittaa kun jäähdytyksessä tuli pidettyä max nopeudella.
Nyt lämmityskauden alettua pari kk jaksoi kuunnella tuota vinguntaa ennen kuin sai niskasta otettua itseään kiinni ja asialle jotain tehtyä.
Laakereita han noiden sisäyksiköiden moottoreista on tainnut mennyt vähän joka merkillä.
Vähän epäilytti vaan oman koneen ääni. Kun ei ollut sellaista selvää kihnutusta mitä kuiva/hajonnut laakeri yleinsä pitää.
Ääni oli kuin lentokoneen kiihdytys kun pumppu lähti tyhjästä nostamaan kierroksia. Samanlainen kun taajuusmuuntajalla ajetaan isoa moottoria.
Täydellä nopeudella ei mitään sivuääniä kuulut. Ääni kuului vaan osanopeuksilla.
No Ultimatelta kyselin ko. pumpuista onko ollut minkälaisia vikoja, eipä sielä muuta sanottu kun että samoja mitä kaikilla muillakin eli esim juuri sisäyksikön moottori.
Moottorin hintaa kyselin ja se oli 49e+15e toimituskulut.
Hinta ei tuntunut pahalle niin sellaisen tilasin ja noin viikon päästä maksusta se oli oven takana odottamassa kun töistä kotiin saavuin.
No eihän siinä auttanut kärsimättömänä kun repiä paketti auki ja katsoa mitä se oli syönyt.
Pikku moottori han se sielä oli ja ekana pisti silmään että panasonic oli merkki.
Tallista tikkaita hakemaan ja pumpun kimppuun.
Noin puolituntia tikkaiden nokassa seisoskelun jälkeen oli vanha moottori kädessä.
Yllättävän helpossa paikassa oli kaikki ruuvit mihin piti käsiksi päästä. Mutta ei sitä rakennetta silti oltu selvästikkään mietitty sen kannalta että moottori olisi mahd. helppo vaihtaa jälkikäteen. Moottorin päällä oleva kotelo oli esim. sen mallinen että kenno ahdisti aikalailla sen pois saamista.
Uutta ja vanhaa sen verran vertailin että kaikki tiedot oli täysin samat.
No uusi käikäle kiinni ja rojut takaisin paikoillen.
Sitten jännityksellä pumppua käynnistämään ja kuuntelemaan tulosta.
Ja awot se hän oli taas hiljainen kuin mikä.
Eli moottorissa (laakerit) se vika sitten oli vaikka ääni oli aika hämärä...
Aikaa operaatioon meni noin tunti. Ja koskaan ennen ei ole tuollaista tullut avattua.
Eli kyllä hän tuollaisen itse vaihtaa jos peukalo ei ihan keskellä kämmentä mutta ei se mikään herkku homma ole ainakaan tuossa mallissa.
Reilu pari vuotta vanhan ko. pumpun sisäyksikkö rupesi pienillä kierroksilla vinkumaan viime keväänä.
Kesällä siitä ei ollut haittaa kun jäähdytyksessä tuli pidettyä max nopeudella.
Nyt lämmityskauden alettua pari kk jaksoi kuunnella tuota vinguntaa ennen kuin sai niskasta otettua itseään kiinni ja asialle jotain tehtyä.
Laakereita han noiden sisäyksiköiden moottoreista on tainnut mennyt vähän joka merkillä.
Vähän epäilytti vaan oman koneen ääni. Kun ei ollut sellaista selvää kihnutusta mitä kuiva/hajonnut laakeri yleinsä pitää.
Ääni oli kuin lentokoneen kiihdytys kun pumppu lähti tyhjästä nostamaan kierroksia. Samanlainen kun taajuusmuuntajalla ajetaan isoa moottoria.
Täydellä nopeudella ei mitään sivuääniä kuulut. Ääni kuului vaan osanopeuksilla.
No Ultimatelta kyselin ko. pumpuista onko ollut minkälaisia vikoja, eipä sielä muuta sanottu kun että samoja mitä kaikilla muillakin eli esim juuri sisäyksikön moottori.
Moottorin hintaa kyselin ja se oli 49e+15e toimituskulut.
Hinta ei tuntunut pahalle niin sellaisen tilasin ja noin viikon päästä maksusta se oli oven takana odottamassa kun töistä kotiin saavuin.
No eihän siinä auttanut kärsimättömänä kun repiä paketti auki ja katsoa mitä se oli syönyt.
Pikku moottori han se sielä oli ja ekana pisti silmään että panasonic oli merkki.
Tallista tikkaita hakemaan ja pumpun kimppuun.
Noin puolituntia tikkaiden nokassa seisoskelun jälkeen oli vanha moottori kädessä.
Yllättävän helpossa paikassa oli kaikki ruuvit mihin piti käsiksi päästä. Mutta ei sitä rakennetta silti oltu selvästikkään mietitty sen kannalta että moottori olisi mahd. helppo vaihtaa jälkikäteen. Moottorin päällä oleva kotelo oli esim. sen mallinen että kenno ahdisti aikalailla sen pois saamista.
Uutta ja vanhaa sen verran vertailin että kaikki tiedot oli täysin samat.
No uusi käikäle kiinni ja rojut takaisin paikoillen.
Sitten jännityksellä pumppua käynnistämään ja kuuntelemaan tulosta.
Ja awot se hän oli taas hiljainen kuin mikä.
Eli moottorissa (laakerit) se vika sitten oli vaikka ääni oli aika hämärä...
Aikaa operaatioon meni noin tunti. Ja koskaan ennen ei ole tuollaista tullut avattua.
Eli kyllä hän tuollaisen itse vaihtaa jos peukalo ei ihan keskellä kämmentä mutta ei se mikään herkku homma ole ainakaan tuossa mallissa.
