Vesi-Ilpo 5500 + kk-kierukka, asennusohjeita tuskan lievitykseen

J

JukkaS

Vieras
Morgestern,

Ohessa hyväksi havaittuja jippoja saada otsikon mukainen yhdistelmä ns. "tulille":

- kierukka asennetaan varaajan alaosaan, myös siinä tapauksessa, vaikka olisi tarkoitus vain lämmittää käyttövettä (lämpö kerrostuu varaajassa paremmin ja yläosan vesi lämpenee kuumemmaksi)
- kierukkan pää on hyvä taivuttaa ylöspäin, ja pakkokin taivuttaa, jos varaaja on kapeaa mallia
- kylmäaineputket on liitettävä kierukan putkiin juottamalla
- paksumpi kuumakaasuputki liitetään kierukan siihen putkeen, joka kulkee ensin suoraan keskeltä läpi ja ohuempi nesteputki siihen liitokseen, johon varsinainen kierukka loppuu
- ennen juotosliitoksia tehdessä paineanturin liittimen neula on kierrettävä ulos, jotta sen muoviosat eivät sula
- kuumakaasuputki juotetaan kiinni siten, että paineanturin liitos osoittaa ylöspäin
- laitteen lämpötila-anturi olisi kytkettävä suunnilleen varaajan puoliväliin, esim. lämpömittarin liitostaskuun
- kaikkien putkiliitosten tiiveys kannattaa tarkistaa ennen tyhjiöpumppausta ja kylmäaineen täyttöä
- kuumakaasukierukan tiiveyttä voi tutkia jo etukäteen esim. upottamalla sen vesisaaviin ja pumppamalla kierukkaan paineilmaa kompressorilla sopivan adapterin kautta (itse tein näin...)
- samassa yhteydessä kierukka on hyvä puhaltaa paineilmalla puhtaaksi sisällä mahdollisesti olevasta ylimääräisestä moskasta
- lämmitä varaajan vesi sähkövastuksella vähintään 40 asteeseen ennen laitteen käyttöönottoa. Jääkylmä vesi varaajassa lauduttaa alussa niin tehokkaasti, että kylmäaineen vakiotäytöksellä ei paine välttämättä nouse tarpeeksi ja laite ei suostu pysymään käynnissä (luulee kylmäaineen vuotaneen pihalle...)
- pyydä asentajaa pitämään painemittari paikoillaan kylmäaineputkessa laitteen käyttöönoton yhteydessä, jolloin paineen nousua on helppo tarkkailla, paineen pitäisi nousta yli 25 barin
- kylmäaineen oikea määrä näyttäisi olevan hieman suurempi kuin laiteen vakiotäytös (=1180 g). Eli kylmäainetta kannattanee lisätä 200...300 g asennuksen yhteydessä (HUOM! Vain mikäli paine ei nouse -> siis mittari kiinni kulmäaineputkeen!)

Ja listaa saa edelleen jatkaa... tässä vain viimeisimmät päivitykset... :p

Terv. Jukka S.

PS. Uutta ulkoyksikköä odotellessa.... ::)

jth2109

Aktiivinen jäsen
Vs: Vesi-Ilpo 5500 + kk-kierukka, asennusohjeita tuskan lievitykseen

JukkaS sanoi:
Moro taas,

Olisikos mahdollista, että nämä rohkeat ja ennakkoluulottomat (jth etunenässä) listaisivat tähän jatkeeksi hyväksi havaittuja jippoja saada otsikon mukainen yhdistelmä pelittämään??? Luulen nimittäin, että tällä hetkellä aika monella Vesi-Ilpon ja kuparikippuran onnellisella omistajalla on sormi suussa....

Itse en ole vielä(-kään) saanut systeemiä kytkettyä paikoilleen, mutta ainakin seuraavia asioita pitäisi ilmeisesti hoksata kytkentää tehdessä:

- kierukka asennetaan varaajan alaosaan, jos systeemiä käytetään torpan lämmitykseen
- kierukka varaajan yläosaan, jos on tarkoitus vain lämmittää käyttövettä
- kierukkan pää on hyvä taivuttaa ylöspäin (paljonko?) ja pakkokin taivuttaa, jos varaaja on kapeaa mallia
- kylmäaineputket on liitettävä kierukan putkiin juottamalla
- paksumpi kuumakaasuputki liitetään kierukan siihen putkeen, joka kulkee ensin suoraan keskeltä läpi ja ohuempi nesteputki siihen liitokseen, johon varsinainen kierukka loppuu
- ennen juotosliitoksia tehdessä paineanturin liittimen neula on kierrettävä ulos, jotta sen muoviosat eivät sula
- kuumakaasuputki juotetaan kiinni siten, että paineanturin liitos osoittaa ylöspäin
- laitteen lämpötila-anturi olisi kytkettävä suunnilleen varaajan puoliväliin, esim. lämpömittarin liittimeen
- kaikkien putkiliitosten tiiveys kannattaa tarkistaa ennen tyhjiöpumppausta ja kylmäaineen täyttöä
- kuumakaasukierukan tiiveyttä voi tutkia jo etukäteen esim. upottamalla sen vesisaaviin ja pumppamalla kierukkaan paineilmaa kompressorilla sopivan adapterin kautta (itse tein näin...)
- ......

Varmasti muilla on lisää hyviä neuvoja jatkeeksi tähän listaukseen, tai korjauksia, jos olen ihan hakoteillä ;D
Kylmäaineen oikea määrä näyttää olevan melkoinen mysteeri... Jth:lla ilmeisesti riittää tuo vajaa 1,5 kg (1180 g + 280 g), joillakin sitten taas ei. Gurut voisivat laskeskella joutessaan, tai esittää valistuneen arvion sopivasta määrästä :p

Siispä edelläkävijät rohkeasti esiin!

Terv. Jukka S.
Ihan hyvät vinkit.
Itse asentaisin kierukan alaosaan tai ainakin puoleen väliin vaikka haluaisin vain lämmintä vettä(lauhtuminen parempaa ja kerrostuman saaminen varaajaan)
Kylmäaine määrästä en osaa sanoa mutta minulla ainakin toimii laite hyvin tuolla täytöllä mikä on.
Putki jatkot minulla tehtiin "kuumakaasupuolella" samalla paksuudella kuin kuumakaasuputki kierukalle saakka.
En tiedä onko merkitystä mutta näin minulla ainakin on.Kuvassa näkyy myös paineanturin pohja josta "neula otetaan pois"

Niin ja jos laite ei jostain syystä satu toimimaan ottakaa ja tehkää VIKAILMOITUS Ultimaten sivuilla.Löytyy tuotetuesta

Boosman

On EEV jaMuuttuva nop. UY puhallin ja mitä kaikkea
Vs: Vesi-Ilpo 5500 + kk-kierukka, asennusohjeita tuskan lievitykseen

millä aineella juottaminen tapahtuu? hopea puikollako?

Back
Ylös Bottom