Viessmannin erikoiset VILPit (Vitocal 300-A ja 350-A)

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
Näissä on koko koneen layout tyypillisestä tyystin poikkeva. Onko kenelläkään tietoa, mihin tällä on pyritty ja mitä on saavutettu? Yksi on tämmöinen keskipakopuhaltimella oleva malli, joka puhaltaa alas sivulle. Mahtaakohan propelille pärjätä tuo keskipakopuhallin? Ilmavirtaukseen tulee aika paljon suunnan muutoksia ja eikö tuon pidä pyöriä aika kovaa, jotta se saisi iman liikkumaan.

350 A.jpg


Sitten on tämmöinen pyöreä maitotonkkka, missä höyrystin on vielä tuolla kuoren alla suojassa ja puhallin koko koneen keskipisteessä. Toivottavasti suunnittelija on muistanut laakerinvaihtajaa tuota kehitellessään.

300 A.jpg


On Viessmannilla tavallisen näköisiäkin, mutta nämä nyt sattui silmään, kun ovat rakenteeltaan niin kovin perinteisistä malleista poikkeavia.

Esite löytyy ainakin mm. täältä, jos semmoinen kiinnostaa.
ja tuolta toiseksi viimeisen sivun vasemmassa ylälaidassa on latauslinkki englanninkieliseen pdf esitteeseen.

Nämä ovat melko isoja ja painavia koneita. Tässä esim. tuon pyöreän 300-A:n tekniset tiedot

Pyöreä Vitocal 300 A.jpg
 

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
  • Keskustelun aloittaja
  • #4
Itse olen tunnistavinani tuossa pyöreässä sellaisen ongelman, että kone imee sisään omaa ulospuhallusilmaa. Tätä voi tapatua perinteisessäkin mallissa tyynellä säällä mutta tuossa sitä tapahtuu nähdäkseni aina, vaikka ylempää imee ja alempaa puhaltaa ulos.

Sinällään tuo ei oletettavasti kärsi tuulesta ja on oleellisesti paremmin suojattu esim. lapsia vastaan, kun kenno enempää kuin puhallinkaan eivät ole lainkaan näkyvissä.
 

VesA

In Memoriam
Itse olen tunnistavinani tuossa pyöreässä sellaisen ongelman, että kone imee sisään omaa ulospuhallusilmaa. Tätä voi tapatua perinteisessäkin mallissa tyynellä säällä mutta tuossa sitä tapahtuu nähdäkseni aina, vaikka ylempää imee ja alempaa puhaltaa ulos.

Sinällään tuo ei oletettavasti kärsi tuulesta ja on oleellisesti paremmin suojattu esim. lapsia vastaan, kun kenno enempää kuin puhallinkaan eivät ole lainkaan näkyvissä.

Näitä pyöreitä pönttöjä on ameriikassa nurtsit täynnä - putket on haudattu multaan - ehkä se on pohjois-amerikan vientimalli. Tuo toinen voi olla jopa kellariversio, viessmanilla on minusta ollut joskus sisään sijoitettava 'ulkoyksikkö' jossa oli kantikkaat kanavat. CTC:llä taisi myös olla.
 

kotte

Hyperaktiivi
Tuossa koneessa näkyy olevan sangen monirivinen kenno. Seurauksena on suurempi painehäviö ja keskipakopuhallin on tuosta syystä perusteltu. Aksiaalipuhaltimenkin pitäisi olla monivaiheinen ja johdinsiivillä varustettu (suihkuturbiinien ahtimien tapaan), kun paine-ero kasvaa riittävän suureksi. Toisaalta iso ja väljä yksirivinen kenno tavanomaisella aksiaalipuhaltimella lienee silti energiantehokkain, mutta vie paljon tilaa ja vaatii paljon metalliraaka-ainetta.
 

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
  • Keskustelun aloittaja
  • #7
Tuossa koneessa näkyy olevan sangen monirivinen kenno. Seurauksena on suurempi painehäviö ja keskipakopuhallin on tuosta syystä perusteltu.

=> suuri lämpötilan pudostus tuossa kennossa => kone toimii kylmemmässä kuin välttättä tarpeen. Lämpimissä käyttöolosuhteissa ei niin kovin merkityksellistä vaikka menettäisi 15 astetta 30 > 15 °C, mutta kylmässä tähän ei ole varaa ja sulatuksillekin ajautuu muita aikaisemmin.

Näitä pyöreitä pönttöjä on ameriikassa nurtsit täynnä

Jostain syystä tykkäävät asentaa näitä nurmikoille eikä seinälle. Suurempien kanssa varmaan järkevääkin tuo nurtsille asentaminen, mutta jotekin erikoista näiden pienien kanssa. Taitavat olla Carrier merkkisiä nämä. Olettaisin näiden olevan lähinnä jäähdytystä varten - Amerikoisssa. Kai noissa on lähdetty siitä että lunta ei ole ja mitenhän mahtaneen olla laita lauhdevesien poiston kanssa. Onkohan kukaan muistanut?

G1DPJ.jpg


Suuret näkyvät yleensä olevan vähän kantikkaitakin. Potkuri on keskellä päällä vaikka ja puhaltaa ylöspäin vaikka ei oikein näy kuvassa.

Carrier_Outdoor_Unit_Straight_OnWeb-1-1024x683.jpg
 
Back
Ylös Bottom