VILP + hybridi varaaja

Netwista

Tulokas
Hei kaikille,

Olen vuosia seurannut foorumia ja nyt olen tullut siihen pisteeseen, että pitäisi itsekkin päivittää lämmitysjärjestelmä, joka pääosin toimii VILP:llä. Tällä hetkellä talo lämpenee ilman automatiikkaa 6kw+2kw vastuksella, joka on putkessa ja putken läpi virtaa vesi. Vesi kiertää alakerran lattialämmitys piireissä ja yläkerrassa matalaenergia vesipattereissa. Sähkönkulutus on ollut kova kokoonsa nähden (n. 130m2 1,5 kerroksinen, vuonna 1960 rakennettu kivitalo). Sähköä meinaa on mennyt vuodessa 30 000kwh ja tästä lämmityksen osuus on 70%-80%.

Olen aivotellut seuraavaa ideaa. Teetättäisin 300L varaajan, josta löytyy kättöveden kierukat alhaalta ja ylhäältä esilämmittämään käyttövettä. Tulistus sitten tapahtuisi erillisellä varaajalla joka on koolta 50-100L. Varaajassa olisi yhteet VILP:lle ja puulämitteiselle vesikiukaalle. Vesikiuas on jo olemassa ja sen tarkoitus olisi vain auttaa VILP:ä kovilla pakkasilla ja aina saunomisen aikana. Varaajassa olisi myös 9kw vastus varuiksi. Varaaja pidettäisiin 35-40 asteisena talvikautena ja ouman EH-800 hoitaisi lattialämmitys sekä patteriverkostoon oikean lämpöistä vettä, suhteessa ulkolämpötilaan.

Syy miksi teetättäisin varaajan on teknisen tilan koko, joten varaaja saa olla maksimissaan 1800mm korkea ja 700mm leveä. Paino ei saa ylittää 500kg/m2. En ole näihin mittoihin ja haluttuihin ominaisuuksiin löytänyt valmista varaajaa.

Eli arvon asiantuntijat, olisi muutama kysymys. Ensimmäinen on tietenkin se, että onko tässä ideassa ollenkaan järkeä? Toinen kysymys on taas itse VILP:stä, elikkä onko "Samsung EHS Split Gen5 Pack 1 ilma-vesilämpöpumppu 12 kW" mistään kotoisin vai kannattaako tämä Samsung EHS split Gen 5 kiertää kaukaa? Tiedän, että kyseinen pumppu ei ole kovin energiatehokas -15 pakkasessa, mutta tästä ei ole haittaa, koska talo sijaitsee Helsingissä ja -15 alittavia lämpötiloja on muutama päivä vuodessa.

Tässä vielä hahmotelma ideasta.
Sieppaa.PNG

VesA

In Memoriam
Voipi olla, että Ouman kannattaa laittaa vain siihen lämmityspiiriin johon menee kylmempää ja tehdä kuumemmalle piirille sopivaa lämpötilaa suoraan VILPillä, pääsee VILP vähän helpommalla.

ahpe

Aktiivinen jäsen
Eikö vaihdin kannattasi kytkeä pelkästään varaajan rinnalle, silloin ei mikään muu kuin latauspumppu rajoittaisi veden virtausta vaihtimen läpi.

pökö

Kaivo jäässä
Varaaja pidettäisiin 35-40 asteisena talvikautena ja ouman EH-800 hoitaisi lattialämmitys sekä patteriverkostoon oikean lämpöistä vettä, suhteessa ulkolämpötilaan.
Jos tälläin halutaan toimia ei passaa vilppiä kytkeä lämpöverkon paluuseen vaan suoraan varaajaan, ja silloin ne 2 oumannia tarvitaan.

Jos vilp kytketään lämpöverkon paluuseen ja ajetaan ulkolämpökäyrän mukaan selvitään yhdellä oumannilla.

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
Minulla VILP tuottaa sen lämpöistä kuin pattereihin menee. Osasta pattereista on vielä termostaatit poistettu kierron lisäämiseksi. Siinä kyllä on lämmönsäädin, mutta se on VILP käytössä aina auki eli sen käyrä ylempänä kuin VILPin käyrä. Kun öljykattila alkaa pakkasella puskea kuumaa, silloin tuo uinuva Tiimi herää rajoittamaan kiertoon menevää lämpötilaa.

Lattiakierrossa oleva lämmönsäädin on aktiivinen jatkuvasti ja se säätelee huonelämpötilan yhdessä huonetermostaatin kanssa.

Tavallaan VILP on kytketty kierukalliseen varaajaan, jona minulla toimii öljykattila. Erona lähinnä, että tuo kattila saattaa joskus pakkasella myös itse tuottaa lämmintä.

kaihakki

Vakionaama
Eikö vaihdin kannattasi kytkeä pelkästään varaajan rinnalle, silloin ei mikään muu kuin latauspumppu rajoittaisi veden virtausta vaihtimen läpi.

Olen samaa mieltä. Netwistan systeemissä on monta erillissysteemiä vaikuttamassa toisiinsa. Kannattaa erottaa systeemit omikseen. VILPin vaihtimeen kannattaa ottaa vesi suoraan varaajan alimmasta kohtaa. Ja muutenkin VILPin lämmittämä vesi on järkevää työntää varaajan ylimpään kohtaan. 300 litran varaaja on tosi pieni, eikä kovin paljoa käytännössä varaa lämpöä. Varaajan keskivaiheille syötössä en näe mitään ideaa.

Netwista

Tulokas
  • Keskustelun aloittaja
Kiitoksia varaaja vinkeistä, tuli myös sellaisia merkkejä mitä en ole kuullutkaan. Ilmeisesti idea ei ole ihan täysin tuhoon tuomittu :)

Tuossa piirustuksessa oli ideana, että vesi lämmitettäisiin 60-70 asteiseksi, mutta luovuin ajatuksesta, kun VILP ei siihen järkevästi kykene ja lämpöhukka tulee olemaan suurempi, mitä suurempi on lämpötila. Pitääpi piirtää paluu piiri varaajan alas, mutta Ouman kahdella piirillä tulee jäämään, koska vesikiuas saa lämmittää varaajan max. 99 asteiseksi, mikäli siihen kykenee. Ouman löytyy jo, joten ei tule myöskään uutena hankintana.

Olen samaa mieltä. Netwistan systeemissä on monta erillissysteemiä vaikuttamassa toisiinsa. Kannattaa erottaa systeemit omikseen. VILPin vaihtimeen kannattaa ottaa vesi suoraan varaajan alimmasta kohtaa. Ja muutenkin VILPin lämmittämä vesi on järkevää työntää varaajan ylimpään kohtaan. 300 litran varaaja on tosi pieni, eikä kovin paljoa käytännössä varaa lämpöä. Varaajan keskivaiheille syötössä en näe mitään ideaa.
Eikö VILP:n sulatustoiminto haittaa 300L varaajassa? Ymmärsin, että sen takia VILP yleensä piiretään keskivaiheelle, jotta se ei jäähdyttäisi varaajan yläosaa?

Onko tuo Samsungin split tuntematon suomessa, kun siitä ei vissiin ole mielipiteitä? Katsoin että hemeltron.fi myy ns. diy pakettina tämmöistä suht edulliseen hintaan, jolloin takaisinmaksuaika on lyhyt.

roots

Hyperaktiivi
Juu ei sitä VILP paluuta sinne ylös vaan keskivaiheille (niinkuin piirtänyt) että pysyy edes hetken sitä lämpöä siellä jemmassa...
Kovat olleet alkuajatukset 60-70ºC, onneksi luovuit...VILP:t ovat luopuneet tuosta jo kauan sitten ;) .

Saunasta sen verran ettet liikoja siitä usko saavasi, niin onko suuuuuri sauna ja paljonko palaa normisti puita per saunakerta, eli minkälainen sauna- ekosysteemi?

kaihakki

Vakionaama
Kyllä sen paluun voi laittaa varaajan keskivaiheille. Katsoin meidän logtemp dataa. Niin sulatukset ovat olleet n. 5 minuutin luokkaa ja varaajasta tullut vesi on jäähtynyt n. 10 asteen luokkaa. Riippuu myös ulkolämpötilasta. Meillä on 2000 litran varaaja ja siinä ei ei ole mitään merkitystä onko paluu ylös vai keskivaiheille. Vesi kiertää n. 500 litraa tunnissa, joten 5 minuutin määrä on n. 40 litraa.

pökö

Kaivo jäässä
Kyllä sen paluun voi laittaa varaajan keskivaiheille. Katsoin meidän logtemp dataa. Niin sulatukset ovat olleet n. 5 minuutin luokkaa ja varaajasta tullut vesi on jäähtynyt n. 10 asteen luokkaa
Tuleeko heti 5 minuutin päästä yhtä lämmintä kuin tuli juuri ennen sulatusta?
Minun vilpissä siihen meni pakkasella helposti 15 minuuttia.

kaihakki

Vakionaama
Tässä on eräs esimerkki viime tammikuulta. Kahden minuutin välein mittaus. Ei saa kovin tarkkaa, mutta pääsee alueelle.
Tässä tapauksessa meni n. 12 minuuttia, että palasi lähtölämpötilaan.
19.01.2019; 01:21:56;3.31
19.01.2019; 01:24:06;2.19
19.01.2019; 01:26:17;-2.56
19.01.2019; 01:28:27;-9.44
19.01.2019; 01:30:38;-1.19
19.01.2019; 01:32:48;1.94
19.01.2019; 01:34:58;3.00

anssibalk

Tulokas
Oletko katsonut Jäspi GTV Hybrid 500 tai CTC EcoZenith i250M varaajat, jotka ovat mitoiltaan varsin kompakteja? CTC varaajan etu on se, että siihen voi yhdistää CTC:n ilma-vesilämpöpumpun ja vesikiertokiukaan helposti plug and play-tyyliin. Teemasta osaa neuvoa Ekolämmöx Oy

pjr

Aktiivinen jäsen
Tuo Kone Glansin varaaja taitaa mennä hieman spekseistä yli.. 185cm korkea tuon kuvan mukaan. Itsellä 190cm korkeassa kellaritilassa.
Toki tainnut tuo malli vähän vaihtua tässä välissä..

Itsellä on moisen alempaan kierukkaan kytkettynä tuo pikkuvilppi. Kahdessa viimeisessä varaajista otetuista kuvissa olevan kaltainen tapaus tuo oma.

Back
Ylös Bottom