VILPpiä hankkimassa

kariky

Jäsen
VILPin hankintaan täälläkin pikkuhiljaa kallistutaan, kun polttopuita ei enää viitsi tehdä, ja lähes aikuisia lapsia klapitouhu ei kiinnosta sitäkään vähää ::)

VILPpitarjouksia olen useampia pyytänyt ja muutaman "avaimet käteen"-tarjouksina saanutkin, mutta hinnat molemmissa yli 10000 euron.
Turhan kauan kestäisi säästämisen alkamiseen... Eli irtokone hommattava jostain, ja vain pakolliset asennukset luvallisten kavereiden kautta,
loput sitten itse kesälomalla.

Olen siis päätymässä edulliseen VILPpiin jolla pitäisi saada myös kesäaikainen käyttövesi lämpenemään.
Lämmityskaudella voi sitten tarvittaessa käyttää jotain "Bilteman tulistusvaraajaa" ja/tai pikkuisen vielä poltella klapeja :)

Esimerkiksi AVH-24V1DE olisi vissiin aika sopuhintainen 10 kW laite Coollhouselta https://www.coolhouse.ee/AVH-24V1DD%20ECO.html.
Tarvitaanko tuohon aina vedenlämmityksessä lisäksi "3-way valve kit", kuten esimerkkikytkennässä linkin sivun lopussa?
Miltä tuo laite vaikuttaisi, tai onko jollain siitä jopa kokemuksia?

Lähtötilanne:
Talo on betoniharkoista vuosituhannen alussa rakennettu 2 kerroksinen rinnetalo, 100 m2 per kerros, kaikki vesikiertoisella lattialämmöllä.
Lämmönlähteenä kaksoispesäkattila 190 litran vesitilalla, lisänä 6 kw sähkövastus. Klapeja polteltu kopallinen päivässä (vajaa 10 m3 vuodessa)
lähinnä käyttövettä 5 henkilön suihkutteluihin. Muun ajan lämmityskattila n. +50 asteessa sähkövastuksilla.

Viime vuonna lämmityssähköä kului karvan auki 11000 kWh, joten olisi ehkä potentiaalia hieman vähentää vaikka puusavottakin samalla vähenisi?
Öljyä ei ole tullut käytettyä (hankittua) enää vuosiin kun hintaluokka sama mutta sähkölaskun voi maksaa vasta jälkikäteen ;)
Lisäksi on yksi putkikeräin 300 litraista käyttöveden esilämmitysvaraajaa lämmittämässä, sekään ei viime kesänä edes mieltä lämmittänyt :mad:

Lopullista kytkentää yms. pitää vielä hieman enemmän pähkäillä, mutta puukattilan säilytän, vaikka öljypoltin ja -säiliö joutaa poistoon.
Hyviä ehdotuksia otetaan vastaan :)

e: ai niin talo siis Lahden eteläpuolella

kaihakki

Vakionaama
Vs: VILPpiä hankkimassa

Kannatan tuota Coolhousen Amitime laitetta. On halpa. Ei ole huipputehokas, mutta toimii ja säästää. Konfiguraatioita on sitten useampiakin. Itse kannatan varaajaa, jolla saadaan päiväsaikaan hyvän copin aikana ladattua energiaa pönttöön. Riippuu tietysti tilasta, että mahtuuko.

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä

Toimiva öljy / puukattila jossa jo vastuskin... Avot.

Varaajaa ei välttämättä tarvita lämmitykseen sen kummempaa. Jos lämmityksen ulkoanturin (siis ei sen pumpun) laittaa mittamaan keskiarvoistettua lämpötilaa, (esim. poraa lämmitystä säätävän anturin puupölkyn sisälle / termospulloon) pumppausta siirtyy kylmältä yöltä päivälle. Lisäksi voi käyttää lämmityksen yöpudotusta keväisin ja syksyisin.

Koska systeemissä on jo kierukka kattilassa, ei puutu kuin pumppu ja tulistusvaraaja käyttövedelle. Kattilan lämmitys pumpulla ympäri vuoden noin 35 °C:een ja siinä veden esihaalistus, joka sitten lämmitetään loppuun tulistusvaraajassa. Itselläni on 240 litran vanha Haato tulistusvaraajana eikä ole koskaan vesi loppunut. Keittiötä lukuunottamatta kylmähanoista tulee vielä haalistettua vettä. Tulistusvaraajan kulutus on ollut 5 - 6 kWh luokkaa päivässä, josta ehkä 1,5 kWh/päivä kuluu häviöihin.

Projektikertomuksissa on tarkemmin tuo oma kytkentäsysteemini. Se on kuitenkin pohjimmiltaan hyvin yksinkertainen. Vesiulkona mallinen pumppu on suoraan öljykattilassa kiinni, lämmitykselle pumpusta erilliset säätimet ja tulistusvaraaja käyttövedelle. Koska itse kylmäkoneeseen ei tarvitse koskea, koko asennuksen voi tehdä itse. Vuosicopissa olen itse päässyt Pohjois-Savossa pumppauksen osalta kolmen paremmalle puolelle ja veden tulitus mukaanluettuna varsin tarkasti COP 3:een. Lauhdevedet tulevat minulla pannuhuoneen viemäriin, joten mitään jäiden kelkkomista ei ole. Vettä kehittyykin pumpulla siinä määrin runsaasti, että se kannattaa hoitaa ihan kunnolla.

pamppu

Vakionaama

kariky sanoi:
VILPpitarjouksia olen useampia pyytänyt ja muutaman "avaimet käteen"-tarjouksina saanutkin, mutta hinnat molemmissa yli 10000 euron.
Turhan kauan kestäisi säästämisen alkamiseen... Eli irtokone hommattava jostain, ja vain pakolliset asennukset luvallisten kavereiden kautta,

Olen siis päätymässä edulliseen VILPpiin jolla pitäisi saada myös kesäaikainen käyttövesi lämpenemään.
Lämmityskaudella voi sitten tarvittaessa käyttää jotain "Bilteman tulistusvaraajaa" ja/tai pikkuisen vielä poltella klapeja :)

Oliko "edullinen" = "halpa hankinta"? Nuohan ei suinkaan aina vastaa toisiaan. Kyllähän voit itse laittaa vaikka Niben F2120 tai joku vastaava, laite irtoaa 6 tonnin pintaan ja on sitten hyvä ja kestävä. Ei "kalliissa" merkeissäkään mikään pakko ole ottaa avaimet käteen.

Henkilökohtaisesti itse pysyisin erossa 1-vaiheisista vilpeistä kieron sähkökuormituksen takia ja toisaalta Biltema-varaajien sijaan laittaisin priimaajaksi pitkäikäisen Jäspin. Kattilaa pitäisin sitten jossain 30-40 asteen tienoilla ja loput käyttövedestä tulee priimauksen kautta.

Kattilan kaveriksi itse kytkien tuossa jää laatumerkeilläkin hinta kauas kymppitonnista. Sähkön syöttö pitää ratkaista, ellei satu löytymään valmiina. Itse laitatin 3-vaihepistorasian konetta varten.

Pitkässä juoksussa kallis voi olla edullinen, vaikka pahapa näiden kestoja on arvuutella. Voi se halpakin pelata ihan yhtä kauan. Mutta jos nyt lähtee vaikka foorumeilta etsimään montako Biltema-varaaja on alkanut vuotaa vs. montako vuotavaa Jäspi-varaajaa löydät. Muistan tältäkin foorumilta tarinoita toisesta, mutta juuri nyt ei tule mieleen toisesta...

Killi10

Aktiivinen jäsen

Ilmeisesti lämmitykseen menee noin 25000kwh (klapimotti 1000-1500kwh) joka on varsin matala arvo, mutta ihan uskottava noin uudelle lattialämmitystalolle. Jos haluat jatkaa puun polttamista säännöllisesti, niin halvempi 2-3 tonnin laite toimii hyvin. Neljään tonniin saa sitten jo koneen jolla lämmitys onnistuu kovemmillakin pakkasilla. Isoa potentiaalia ei säästöön ole, joitain satasia vuodessa. Mutta jos haluaa puusavotasta suurimmaksi osaksi eroon, niin kuin minä halusin, niin omalle ajalle voi laskea arvon.

kariky

Jäsen
  • Keskustelun aloittaja
Nostetaas vanhaa aloitusta. Nyt on polttopuut melkein loppu ja rahoitus tiedossa että olisi vihdoin toteuttamisen aika :hmm:

Kattilan olen tosiaan päättänyt jättää satunnaista klapikäyttöä varten (Taas oli salama merkannut yhden kuusen polttopuuksi tuosta muutaman hehtaarin metsästä (lepikosta)). Keskimäärin lämpimän veden kulutuskin tulee meillä romahtamaan edellisistä vuosista, kun lapset lähti kaikki muualle opiskelemaan/sotimaan, eli rouvan kanssa pitäisi kahden pärjätä :rolleyes:

Monoblockiin olen edelleen päätymässä, ja ajattelin kytkeä sen tuohon kaksoispesäkattilan vapaisiin yhteisiin ylhäällä ja alhaalla kattilassa, eli kattila samalla toimisi 190 litran varaajana. Sunttiventtiili ja lämmitysliitännät jäisi kattilan päälle niinkuin ovat, ja vanhalla kv-kierukalla tulisi esilämmitys käyttövedelle. Lienee ihan ok?

:help:
Laittaisiko kattilan lämpötilaksi sitten vakioksi 30-35 astetta (lattiaan ei tuon kuumempaa koskaan tarvitse), vai suoraan ulkolämpötilasta ohjaus eli shuntti selälleen ja Oumanin ohitus vilppikäytössä? Tai jokusen asteen lämpöisempää ja shuntti mukana pelissä, saisi kv enemmän esilämpöä?

Olen tutkaillut noita uusia vilppejä ja aika moni näköjään tekisi myös lämmintä käyttövettäkin :hmm:Onko yleinen mielipide tuolle edelleen no go ja suorasähköllä erillisessä varaajassa loppulämpö käyttövedelle?

VesA

In Memoriam
No go on tainnu vahvistua vaan.

Vähän se on siitä kiinni kuinka mutkikkaan systeemin viitsii kutoa ja maksaa. Käyttöveden teko kylmästä > +55 -20C ulkolämmöissä on ihan hullunhommaa tai siis käytännössä mahodotonta, mutta voihan sen VILPin antaa tehdä käyttövettä kun ulkona on lämmintä eikä esilämmitys tapahdu noin niinkuin lämmityksen sivutuotteena vaan vaatisi sekin jotain virittelyä.

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
Vesi kannattaa haalistaa mahdollisimman perusteellisesti ja jopa jaella pesutililoihin haalistettuna kylmän asemasta. Kierukallinen kuuman veden varaaja tai sisäyksikkö on aika pitkän takaisinmaksun päässä, varskin jos veden käyttä on aika pientä.

Kattilan ongelmat voi tulla lähinnä puilla vastaan. Miten kattilaa lämmitetään ilman mitään varaajaa puilla. Jos se onnistuu niin oikein hyvältä kuulostaa.

Millainen kattila muuten oli. Voiko siihen vaihtaa kierukan jos on tarvetta ? Kierukka niista usein ensin pimahtaa. Sille voisi laittaa ohitusmahdollisuuden niin ei tule suurta ongelmaa asumiseen.

pakolliset asennukset luvallisten kavereiden kautta,

Mitäs noi sitten mahtaa olla ja miksi?

kariky

Jäsen
No kai tuo on varaajaostoksillakin sitten käytävä samalla. Haalistetun käyttö kylmänä vetenä voisi kyllä olla ihan pohtimisen arvoinen ajatus.

Mutta vilpin mallikaan en saa päätettyä, olisiko Nibe, Toshiba, Jäspi, Panasonic tai joku muu :hmm:
Tehontarve olisi kuitenkin luokkaa 9-10kW joten saisiko suosituksia (ja/tai moitteita) ?

Kattila on Jämä vm 1999, kierukka kiinni laipassa kattilan etupinnassa eli suht helposti vaihdettavissa.

(Noilla pakollisilla asennuksilla tarkoitin lupia vaativia eli sähkötöitä, eihän monoblockiin tosiaan kylmämiestä tarvita...)

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
Tehontarve olisi kuitenkin luokkaa 9-10kW joten saisiko suosituksia (ja/tai moitteita) ?

Aika iso on tehon tarve. Missä lämpötilassa ?

CTC:llä on 622M. Siitä ei ole julkaistuja tuottokäyriä. Vanhemmasta 520 M mallista on hyviä kokemuksia.
Nibellä on sitten mm tämmöisiä:
Nibe F2120 16 ja 20.JPG

Back
Ylös Bottom