VP18, Pörssisähkö ja ulkolämpötilan huijaus

Marksu

Tulokas
Terve vaan kaikille!

Löysin tämänkin foorumin nyt vasta, vaikka Nilanin kanssa on eletty jo vuodesta 2009. Eli meillä 2009 valmistunut 150m2 omakotitalo kahdessa kerroksessa ja nyt pitäisi viritellä tämä vanhempi CTS-600 mallin Nilan toimimaan edes kohtuullisesti pörssisähkön kanssa.

Meillä on ollut yleensä talvella turhankin lämmintä sisällä ja se on näkynyt sähkön kulutuksesa. Nyt syksyllä huomattiinkin, että kaikki 5 lattialämmitys termostaattia oli rikki! Termostaatit oli jumittaneet toimilaitteet joko kokonaan auki tai kokonaan kiinni asentoon, no siinä yksi syy. Toinen syy on ollut liian korkea lattialämmityksen menovesi. Käyrä 2:lla on menty ja se on selvästi liikaa.

Foorumin ohjeiden perusteella nyt kokeillaankin lattialämmitys käyrää 1-1 ja katsotaan mihin sillä päästään. Nilanin lisäksi löytyy varaava takka, jota olisi tarkoitus polttaa kylmemmillä keleillä.

Mutta asiaan, eli joudutaan siirtymään nyt 1.11. Alkaen ainakin toistaiseksi pörssisähkön käyttäjiksi. Nykyinen edullinen määräaikainen (3.9c/kWh) päättyy ja tilalle tarjottu uusi (27c/kWh) toisi meidän kulutuksella (n. 21.000 kWh/vuosi) n. 10.000€ lisälaskun 2-vuoden aikana, joten nyt pitää sinnitellä talven yli ja keväämmällä toivottavasti katsoa sopivia järkevän hintaisia määräaikaisia.

Pörssisähköä (ja toki jatkossa muutenkin) varten onkin nyt viritelty lämpötilojen seurantaa käytäen langallisia DB1820 sekä langattomia Ruuvitag antureita (Tärkeimpinä: Ulkoilma, yläkerta, alakerta, sauna, käyttövesi ylä, käyttövesi ala, lattialämmitys meno, lattialämmitys paluu). Tämän lisäksi mitataan sähkön kulutus lukemalla sähkömittarin pulssit valosensorilla. Mittaukset kerätään minuutin välein InfluxDB tietokantaan ja raportit tehdään Grafanalla.

Mittausten lisäksi on Fissio.fi käytössä ohjaamassa Raspberryyn liitettyä pientä relettä, joka syöttää sitten 24v jännitteen sähkökaapissa olevaan (sähkärin kytkemään) vaihtoreleeseen joka taas kytkee kontaktorin (joka on jo ollut ennestää sähkösaunan käytössä) joka taas kytkee lattialämmityskattilalta sähköt pois. Eli kontaktori on saunomisen ajaksi kytkenyt aina lattialämmityskattilan pois, nyt vaan voin samaa kontaktoria hyödyntäen kytkeä milloin vain lattialämmityksen pois.

Fissio.fi sitten hoitaa tämän kuorman ohjauksen pörssisähkön ja kuormalle annettujen parametrien valossa. Eli esim. +5C lämpötilassa voidaan lämmittää vaikkapa 10h halpojen tuntien aikana ja loput 14h lattialämmitys on poissa päältä. Tässä on lisäksi sitten “termostaatti” ohjaus, eli jos menovesi laskee esim. alle 21C niin lattialämmitys menee päälle, maksoi mitä maksoi.

Fission kanssa voi hyvin säädellä sopivaa lämmitystä painottaen sitä halvemmille tunneille (yrittäen varata lämpöä betonilaattaan) ja tarpeen mukaan lämittää välillä kesken päivää ja sitten taas katkaista lämmitys.

Tämä siis toimii hienosti, mutta se ei minusta ole ihan täydellinen. Kun lämmitys taas aktivoidaan pidemmän sammuksissaolojakson jälkeen tulee siitä aikamoinen kulutuspiikki. Kattila haukannut nyt testien aikana hetken ~9kW ja sen jälkeen kulutus lähtee laskuun, Ensimmäisen tunnin aikana kulutus tuplaantuu ja sen jälkeen se normalisoituu.

Tässä on nyt vielä ollut niin lämmintä, ettei tätä ole päässyt kunnolla testaamaan eikä ihan osaa sanoa miten se käyttäytyy kun on pakkasta. Kuinka nopeasti lattiat alkaa jäähtyä ja paljonko sitä sähköä sitten taas oikein meneekään, kun lämmitys on ollut pidempään pois kalliiden tuntien vuoksi.



Tästä päästäänkin sitten vihdoin tähän varsinaiseen aiheeseen, eli Nilanin ulkolämpötila mittarin (T1) huijaamiseen!

Aloin miettiä, että olisi hienoa jos voisi halpojen tuntien aikana antaa nilanin lämmitellä lattiaa vähän lämpimämmäksi kuin tarve ja sitten kalliiden tuntien aikana ylläpidettäisiin muutamaa astetta viileämpää vettä, ei siis sammutettaisi koko kattilaa vaan annettaisiin Nilanin pitää siellä vähän pienempää tavoitelämpöä. Eli jos näin saataisiin tiputettua se sähkön kulutus kalliiden piikkituntien aikana ja taas halvempien tuntien aikana nostettaisiin sitä lämpöä muutama aste. Tämä voisi olla järkevämpi ja pitäisi kulutuksen kenties selvästi pienempänä kuitenkin päästämättä lattiaa jäähtymään liikaa kovillakaan pakkasilla. Kulutushan tällä varmasti nousee verrattuna tasaiseen käyrä 1-1 ajoon, mutta kustannukset voisi laskea, kun suurin osa sähköstä kuluisi halpojen tuntien akaan eikä kalliiden tuntien aikana. Tähän vielä voisi yhdistää tuo kattilan sammuttava releen niin, että esim. Vuorokauden 4 kalleinta tuntia kattila on aina pois päältä.

Mutta miten tuollaisen siirtymän saisi aktivoitua halutessaan? Tuo Nilanin käyttämä ulkolämpötila-anturi on ihan perus NTC-vastus. Se tarkoittaa sitä, että jos siihen kytkee sopivan vastuksen rinnalle, resistanssi laskee ja Nilan luulee ulkona olevan lämpimämpää kuin mitä sielä on.

Tein laskelmia Nilanin 1 ja 2 käyrillä sekä NTC vastuksen resistanssilla eri lämpötiloilla (taulukko netistä, Nilanin anturi 4C lämpötilassa n. 27kOhm) ja ne menee aika mukavasti yhteen.

Sopivalla vastuksella saisi Nilania huijattua siten, että esim. -15C lämpötilassa kytkemällä vastus anturin rinnalle se mittari näyttäisikin ulkona olevan -3C. Tämä 12C nousu ulkolämpötilassa tiputtaa menoveden lämpötilaa käyrä 2:lla n. 3C ja Käyrä 1:llä n. 1C

Tuo tiputuksen suhde pysyy yllättävän samanlaisena lämpötilasta riippumatta, joten sopivalla vastuksella saadaan tasainen tiputus. Ja laittamalla vähän pienemmän vastuksen saadaan suurempi lämpötilaero ja siten suurempi tiputus aikaiseksi.

No, nyt sitten se kysymys kuuluukin mihin tuota T1 anturia käytetään Nilanissa, voisiko tällaisen virityksen tehdä ilman että se sotkee koneen toimintaa? Kytkentä on helppo, Raspberry Pi vain ohjaamana relettä, joka tarvittaessa kytkee tuohon T1 anturin rinnalle vastuksen. Mutta mitä tuo Nilan mahtaa tykätä, kun ulkolämpötilaa tällä tavalla huijaillaan edestakaisin?

Ohjekirjan mukaan T1 anturia ei käytetä kuin tähän lattialämmityksen käyräohjaukseen sekä ilmanvaihdon viilennyksen rajoittamiseen, ettei viilennystä tehdä jos ulkona on liian kylmä. Joten äkkiseltään tuo huijaus voisi ollla aika vaaraton? :D

Onko muilla tullut jotain muita ideoita miten Nilania voisi pörssisähkön kanssa edes jotenkin optimoida? Meillä se kotitalouden ehdottomasti suurin sähkönkuluttaja lämmityskaudella on tuo lattialämmitys ja talviaikana sen kyllä huomaa. (Toki nyt se kulutus todennäköisesti laskee joka tapauksessa, jos siirtyy 1-1 käyrään 2+0:n sijaan.)
 
  • Tykkää
Reactions: BUK

BUK

Aktiivinen jäsen
Mielenkiintoinen idea! Olen ajatellut, että ohjauksen tekisi lähtökohtaisesti modbusin kautta säätämällä käyrän siirtymää. Tämä vastusidea olisi yksinkertaisempi.

Toisaalta modbusin kautta on melkein pakko lukea datat joka tapauksessa, jotta näkee toimiiko annettu lääke oikein.

Nilanin käyttämän energiakulutuksen erillismittaus on myös hyvä ominaisuus. Näkee oikeasti, että syntyykö konetta optimoimalla säästöä. Nämä ”kaksi saunakertaa, kolme mottia klapeja ja kalsankylmä varasto” ei voi oikein mitenkään kertoa mitään vertailukelpoista dataa.
 

Marksu

Tulokas
  • Keskustelun aloittaja
  • #3
Joo, itsellä ei ole modbus mahdollisuutta, kun on vanhempi kone. Mutta lämpötila-anturit nippusiteillä lattialämmityksen meno ja paluuputkissa, niin saan sieltä tietää minkä lämpöistä vettä sinne lattiaan menee ja todettua tämän toiminnan. Ja aina voi Nilanista käydä ulkolämpötilan katsomassa :D

Tässä ensimmäinen laskenta. Eli jos käytettäisiin 68kOhm vastusta ja Käyrä 2:sta sekä siihen maksimi siirtymä alaspäin eli -5. Aletaan huijauksen päällä ollessa olemaan samassa kuin mitä käyrä 1-1.

Jos lähdetään siitä, että käyrä 1-1 riittäisi, niin tällä ei vielä oikein saavuteta sopivaa huijausta.

Käyrä 1:lle tulisi n. 1.5C menoveden lasku, joka taas on vähän turhan pieni.
gqlidTaa9W.png


Niinpä toinen laskenta. Tässä 36kOhm vastus, ja käytettäisiin Käyrä 1:stä ilman siirtymää.

Nyt voisi olla aika mukava Käyrä 1-1:stä asteen suurempi lämpötila halvoilla tunneilla. ja sitten käyrä 1-1:stä asteen pienempi menovesi kun on kalliit tunnit menossa. Näin saataisiin 3 asteen tiputus pyydetyssä menoveden lämpötilassa.
7Uxpc05WAI.png


Tähän sitten vielä tarvittaessa "termostaatti" asetus fissioon, joka kytkee tuon huijauksen aina pois jos ulkolämpötila >5C.


Aika ison huijauksen joutuu tekemään, mutta jos se ei vaikuttaisi koneen toimintaan näin muuten niin sitten tässä olisi erittäin helposti toteutettava menoveden lämpötilan pudotus.
 

Marksu

Tulokas
  • Keskustelun aloittaja
  • #4
Nilanin käyttämän energiakulutuksen erillismittaus on myös hyvä ominaisuus. Näkee oikeasti, että syntyykö konetta optimoimalla säästöä. Nämä ”kaksi saunakertaa, kolme mottia klapeja ja kalsankylmä varasto” ei voi oikein mitenkään kertoa mitään vertailukelpoista dataa.
Mulla on tosiaan tuo minuutin välein päivittyvä kokonaisenergia mittaus ja sitten lämpötilat lattian meno ja paluuvedestä.

Tuosta saa karkeasti laskettua mitä lämmitys vie, kun tietää hyvin mitä sähköä meni ennen lattialämmityksen päälle menoa ja mitä menee sen jälkeen kun se on tasaantunut. Lattialämmityksen käynnistyksen näkee hyvin piikkinä sähkön kulutuksessa ja piikkinä menoveden lämpötilassa.

Mutta oma energiamittaus tuolle lattialämmitykselle olisi kyllä tietysti hyvä, niin sen saisi täysin erotettua muusta kulutuksesta.

Tästä näkee hyvin miten eilen klo 21 lattialämmitys lähti päälle oltuaan ensin pois päältä klo 18 alkaen. Iso piikki sähkön kulutuksessa joka sitten tasaantuu pikkuhuljaa.
4Q8vhM3tzX.png

Tuosta myös näkee miten otin aamulla klo 8:00 lattialämmityksen pois päältä ja olen nyt antanut lattian viilentyä päivän mittaan. Ulkona nyt 8 astetta lämmintä, joten tuo viileneminen pakkasella tapahtuu varmasti huomattavasti nopeammin.
 
  • Tykkää
Reactions: BUK

Temez

Aktiivinen jäsen
Itsellä ajossa tuollainen ulkolämpötilan feikkaus Niben vanhemman F410P PILPin kanssa. Siinä kun ei ole mitään väylää tai nettiohjausta.

Oma use case on pitää varaajan lämmöt pelkällä poistoilmalämpöpumpulla ilman vastuksia ylhäällä. Muutoin kieltäisin vain vastukset, mutta käyttövesi olisi sitten helposti kylmää. Käytännössä siirrän käyrää, jotta tuloilman esilämmitys ja lattiakiertoon menevä energia olisi ~poistopuolelta pois pumpatun energian suuruinen. Loppu lämmitystarve tulee sitten näillä keleillä vielä vanhasta ILP:stä ja kylmemmillä keleillä sitten varaavista takoista.

3 relettä kytkee eri kokoisia vastuksia sarjaan ulkolämpötila-anturin kanssa, joilla saan 8 eri steppiä ulkolämpötilan feikkausta ylöspäin. Aika tuore viritys tämä, joten kokemukset vielä rajallisia, mutta lupaavalta tuntuu. Tästä voisi tosiaan kehitellä myös tuollaisen ylilämmityksen halpojen tuntien kohdalle säätämällä laitteesta käyrää ylemmäs, sallimalla suorasähkövastukset ja varaamalla osa noista relestepeistä sille "normaalia korkeammalle lämmölle" eikä vaan noita pyynnin laskuja.

EDIT: Sähkönsäästötalkoisiin on tarkoitus osallistua noilla lämpöpumpuilla ja polttamalla puuta tasaisen tappavalla tahdilla pakkasen kiristyessä.
 

Marksu

Tulokas
  • Keskustelun aloittaja
  • #6
Itsellä ajossa tuollainen ulkolämpötilan feikkaus Niben vanhemman F410P PILPin kanssa. Siinä kun ei ole mitään väylää tai nettiohjausta.
Kiva kuulla, että muillakin on ollut samanlaisia ajatuksia :D

Eniten tässä arvellutti vain se, jos se Nilan kuitenkin sitä T1:n lämpötilaa käyttää johonkin "dokumentoimattomaan" tärkeään toimintoon ja kun tehdään näin isoja huijauksia, jossa Nilanille valehdellaan ulkona olevan +6C kun siellä on oikeasti -15C, niin jos se aiheuttaakin jotain ongelmia.

Toisaalta ehkä nuo ongelmat huomaa aika nopeasti kun tuo huijaus on käytössä, niin se on helppo kuitenkin jättää kytkemättä jos aiheutti ongelmia.
 

Marksu

Tulokas
  • Keskustelun aloittaja
  • #7
Päivitellään hiukan tilannetta. Eli huijaus on nyt ollut päivän toiminnassa.

Äkkiseltään toimii juuri niin kuin pitääkin. Ulkolämpötilan ollessa +7C Nilan näyttää huijauksen kanssa ulkolämpötilaksi +18C. Lämpötila muuttuu Nilaniin saman tien kun huijauksen kytkee päälle/pois.

-1C lämpötilassa huijaus oli +13C. Eli ihan taulukon mukaisesti mennään.

Nyt vaan odotellaan kylmempiä kelejä, että pääsee lattialämmitystä oikeasti käyttämään. Näillä keleillä kun on ulkolämpötila +5 ja +10C välillä ei tuota lattialämmitystä oikein tarvitse ollenkaan vaan voi antaa siinä mennä sen ~ 21C vesi ilman juurikaan lämmittelemistä.
 

ArttuP

Jäsen
Itsellä ajossa tuollainen ulkolämpötilan feikkaus Niben vanhemman F410P PILPin kanssa. Siinä kun ei ole mitään väylää tai nettiohjausta.

Oma use case on pitää varaajan lämmöt pelkällä poistoilmalämpöpumpulla ilman vastuksia ylhäällä. Muutoin kieltäisin vain vastukset, mutta käyttövesi olisi sitten helposti kylmää. Käytännössä siirrän käyrää, jotta tuloilman esilämmitys ja lattiakiertoon menevä energia olisi ~poistopuolelta pois pumpatun energian suuruinen. Loppu lämmitystarve tulee sitten näillä keleillä vielä vanhasta ILP:stä ja kylmemmillä keleillä sitten varaavista takoista.

3 relettä kytkee eri kokoisia vastuksia sarjaan ulkolämpötila-anturin kanssa, joilla saan 8 eri steppiä ulkolämpötilan feikkausta ylöspäin. Aika tuore viritys tämä, joten kokemukset vielä rajallisia, mutta lupaavalta tuntuu. Tästä voisi tosiaan kehitellä myös tuollaisen ylilämmityksen halpojen tuntien kohdalle säätämällä laitteesta käyrää ylemmäs, sallimalla suorasähkövastukset ja varaamalla osa noista relestepeistä sille "normaalia korkeammalle lämmölle" eikä vaan noita pyynnin laskuja.

EDIT: Sähkönsäästötalkoisiin on tarkoitus osallistua noilla lämpöpumpuilla ja polttamalla puuta tasaisen tappavalla tahdilla pakkasen kiristyessä.
Mitä releitä käytät ja millä oot toteuttanut niiden ohjauksen? Mulla on myös vanha PILP jossa ainoa mahdollisuus on tuo lämpötila-antureiden huijaus, edes sähkövastuksia ei saa kytkettyä kokonaan pois. Omat tarpeet näkisin, että riittää jos saan lämpötilan säädettyä kahdessa stepissä kylmempään suuntaan ja yhdellä lämpimämpään.
 

pröö

Aktiivinen jäsen
eli jos tota samaa käyttäisi mlp ulkoanturin huijaukseen eli ajastin kello ulkopistorasiaan ja siihen kytkee esim. 5w valaisimen ja ulkoanturi siihen kylkeen ja mlp:stä käyrän siirto tai lämmönsäätönupista + lämpösäätö valon palaessa vastaamaan ulkolämpötilaa ja olee mlp lämpiäisi asetetetulle ajastimen yö aikaan ( kun valo ei pala ) anturin kylmennys olisi toki yksinkertaisempaa
 

ArttuP

Jäsen
eli jos tota samaa käyttäisi mlp ulkoanturin huijaukseen eli ajastin kello ulkopistorasiaan ja siihen kytkee esim. 5w valaisimen ja ulkoanturi siihen kylkeen ja mlp:stä käyrän siirto tai lämmönsäätönupista + lämpösäätö valon palaessa vastaamaan ulkolämpötilaa ja olee mlp lämpiäisi asetetetulle ajastimen yö aikaan ( kun valo ei pala ) anturin kylmennys olisi toki yksinkertaisempaa
Ajattelit siis valolla lämmittää anturia? Kuinkahan paljon tuommoinen 5w led tuottaa hukkalämpöä pakkasella? Miten olit ajatellut toteuttaa anturin kylmentämisen?
 

Temez

Aktiivinen jäsen
Mitä releitä käytät ja millä oot toteuttanut niiden ohjauksen? Mulla on myös vanha PILP jossa ainoa mahdollisuus on tuo lämpötila-antureiden huijaus, edes sähkövastuksia ei saa kytkettyä kokonaan pois. Omat tarpeet näkisin, että riittää jos saan lämpötilan säädettyä kahdessa stepissä kylmempään suuntaan ja yhdellä lämpimämpään.
Kiinasta joskus aikanaan tilattuja. Ei täältä, mutta vastaavanlaisia: https://m.banggood.com/DC5V-2-Way-2CH-Channel-Relay-Module-With-Optocoupler-Protection-p-972428.html

Ja noit ohjaamassa wifi-kykyinen mikrokontrolleri Wemos D1 Mini, jossa ohjelmistona ESPHome. Ja ESPHome kytkeytyy kotiautomaatiosofta HomeAssistanttiin, jotta voi ohjata arvoja muutenkin kuin mikrokontrollerin tiedoilla.
 

pröö

Aktiivinen jäsen
Ajattelit siis valolla lämmittää anturia? Kuinkahan paljon tuommoinen 5w led tuottaa hukkalämpöä pakkasella? Miten olit ajatellut toteuttaa anturin kylmentämisen?
kun valo ei pala niin on normi ulkolämpö + -5 mutta koneen anturi kalibroidaan asetuksista vara oli muistaakseni plus miinus 5 astetta eli valon palaessa mikä kytketty kellokytkimeen anturi huijataan näyttämään oikein ja vaikutustahan voi tehostaa muuttamalla asetuksista maalämpöpumppuun jyrkemmän lämpökäyrän
 

Marksu

Tulokas
Itse käytän fissio.fi:tä ohjaukseen ja se varsinainen huijausvastuksen kytkentä tapahtuu Raspberry Pi 3:n ja perus 5v Releen avulla.

tuo vastuksen laittaminen rinnalle ainakin toimii oikein hyvin tässä Nilanin tapauksessa. Ja tosiaan tuohonhan voisi vaikka kytkeä vielä lisääkin releitä ohjaamaan muutama eritasoinen huijaus.

tuo 3C ero ei oikein kovin pitkälle riitä ja varmaan pitää sitä huijausta varmaan vielä vähän suurentaa, toinen vaihtoehto tietysti siirtyä käyrä 2:een, jolloin ero olisi suurempi mutta niin on myös se lämmityksen vaihtelukin.
 

BUK

Aktiivinen jäsen
Itse käytän fissio.fi:tä ohjaukseen ja se varsinainen huijausvastuksen kytkentä tapahtuu Raspberry Pi 3:n ja perus 5v Releen avulla.

tuo vastuksen laittaminen rinnalle ainakin toimii oikein hyvin tässä Nilanin tapauksessa. Ja tosiaan tuohonhan voisi vaikka kytkeä vielä lisääkin releitä ohjaamaan muutama eritasoinen huijaus.

tuo 3C ero ei oikein kovin pitkälle riitä ja varmaan pitää sitä huijausta varmaan vielä vähän suurentaa, toinen vaihtoehto tietysti siirtyä käyrä 2:een, jolloin ero olisi suurempi mutta niin on myös se lämmityksen vaihtelukin.
Millaiset kokemukset on nyt muutamien viikkojen jälkeen? Onko tullut jotain parannusideoita keksintöön?

Nilanista ei pysty säätämään suoraan modbus-rekistereistä käyrää/minilämpöä/siirtymää niin tälläinen ulkoinen huijaus voisi olla riittävän hyvä ratkaisu.
 

Marksu

Tulokas
Millaiset kokemukset on nyt muutamien viikkojen jälkeen? Onko tullut jotain parannusideoita keksintöön?

Nilanista ei pysty säätämään suoraan modbus-rekistereistä käyrää/minilämpöä/siirtymää niin tälläinen ulkoinen huijaus voisi olla riittävän hyvä ratkaisu.
Hyvin on toiminut. Käytännössä tuolla 3C huijauksella on menty. Käyrä 1 ja siirtymä -1. Ja sen päälle vielä huijaus.

Takkaa on lämmitetty apuna kerran päivässä kun lämpötila on ollut pakkasen puolella. Näin plus keleillä huijaus on meillä oikeastaan kokoajan päällä ja silti on sisällä riittävän lämmintä (20-21 C)

Käytännössä siis noin klo 00 - 08 on ollut tuo normaali ohjaus ja sen jälkeen huijaus päällä jolloin kulutus tippuu ja lattia alkaa pikkuhiljaa viilenemään ja sitten jossain vaiheessa kulutus lähtee tasaiseen nousuun, kun alkaa lattiaa lämmittämään, pysyen kuitenkin kohtuullisena.

Itse olen tästä tykännyt ja Fissio.fi:n kautta ohjaus on toiminut hyvin. Ja tällä on hyvä ennakoida esim. ulkolämpötilan nousua, niin voi varmistella ettei tule ylilämmitystä.

Mitään ongelmia mihinkään ei ole tuo huijaus aiheuttanut. Kaikki toimii niin kuin pitääkin ainakin siinä -11 C pakkasilla mitä täällä nyt on ollut.
 
Back
Ylös Bottom