Yhdysvallat aikoo vaatia kaikki turistien some-julkaisut 5vuoden ajalta maahan saavuttaessa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ML
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

ML

Vakionaama
Yhdysvallat aikoo vaatia kaikki turistien some-julkaisut 5vuoden ajalta maahan saavuttaessa

Onko tämän foorumin keskustelut somejulkaisuja,ilmeisesti ei vaikka henkilö saadaankin selville nimimerkin takaa?

Lukematta taustalla olevaan jenkkien tekstiä, niin väittäisin että kyse on siitä että tarvittaessa voidaan tuota vaatia, ei tokikaan niin että jokaiselta sitä vaaditaan.

Mutta onhan siinä pieni jännitysmomentti maahantuloon, että meneekö matkan ensimmäinen päivä tullissa selatessa vanhoja some-tykkäyksiä tai muita öyhötyksiä.

"Myös kaikkien perheenjäsenten nimet, osoitteet ja synnyinpaikkakunnat pitäisi ilmoittaa samassa yhteydessä, vaikka kyseiset perheenjäsenet eivät matkustaisikaan mukana."

Aika utopistista.

ESTA-hakemus (eräänlainen sähköinen viisumi) pitää tehdä ennen matkaa, ilman sitä et pääse edes koneeseen. Siinä kysellään kaikenlaista, noi somejutut on uusia. Tiedä sitten mikä tekoäly niitä alkaa syynäämään. Lopulta maahantulossa immigration officer päättää pääsetkö maahan vai et. Ennen kysyttiin siellä vaan lyhyesti että miksi tulet, missä meinaat olla ja miten kauan ja otettiin kuva ja sormenjäljet ja tietysti passi katottiin ja siihen 90 päivän leima. Pitkät jonot silläkin sai aikaan, mitenhän nykyisin. No onneksi ei varmaan tartte enää mennä, ainakaan nykyisen hallinnon aikana...

Jenkeissä pidetään paljon eri urheilulajien kilpailuja. On käynyt niin että kaikille osanottajille ei ole myönnetty viisumia.

Siitä on jo kaksi vuotta kun tytär kävi jenkkireissulla. Silloinkin ESTA (Electronic System for Travel Authorization) etukäteisilmoitukseen piti lisätä some-tilit, tyttö pisti siihen LinkedIn-profiilinsa osoitteen.

Tuo alkaa kyllä olla jo melkoinen dystopia. Mä alan olla sitä mieltä, että kun tää nykyinen passi vanhenee, en edes ota uutta vaan tyydyn henkilökorttiin. Ei juuri ole matkustushaluja muualle kuin Keski-Eurooppaan.

Tekoälyn avulla kyllä voi tehdä aikamoisen analyysin ihmisistä, jos pääsy on sometileihin. Ja miksei olisi kun USA:n lainsäädäntö varmaan pakottaa somefirmat antamaan pääsyn dataan.

Nyt Trumpin hallinnon aikana mitkään viher-vasemmisto kannattajat tuskin pääsee maahan. Ja jos seuraava hallinto on demokraateilla, niin kukaan Trumpin fanittajista ei enää pääse maahan. :)

Minulla ei ole kyllä pieninmäisintäkään aikomusta sinne mennä. En varmaan pääsisi kummankaan hallinnon aikana maahan

Tuo alkaa kyllä olla jo melkoinen dystopia. Mä alan olla sitä mieltä, että kun tää nykyinen passi vanhenee, en edes ota uutta vaan tyydyn henkilökorttiin. Ei juuri ole matkustushaluja muualle kuin Keski-Eurooppaan.

EUun ajama malli paljon parempi kun tiedetään jo ennakkoon ne tilit. Toivottavasti Henna saa pian chatcontrolin läpi ;)

EUun ajama malli paljon parempi kun tiedetään jo ennakkoon ne tilit. Toivottavasti Henna saa pian chatcontrolin läpi ;)
Joo totta on, että ei kannata USA:ta tässä yksin moittia... yksityisyydensuoja on EU:ssakin menossa roskikseen ja luulen kyllä että Kiinan mallinen henkilöiden pisteytyskin on vielä jossain muodossa tulossa, kunhan identiteetti-vaatimukset on toteutettu.

Joo totta on, että ei kannata USA:ta tässä yksin moittia... yksityisyydensuoja on EU:ssakin menossa roskikseen ja luulen kyllä että Kiinan mallinen henkilöiden pisteytyskin on vielä jossain muodossa tulossa, kunhan identiteetti-vaatimukset on toteutettu.

Ja semmoinen nyanssiero toki että omien kansalaisten ja vierailulle pyrkivien syynääminen on kuitenkin eri asia. En pidä jälkimmäistä kovin pahana, pikemminkin jopa järkevänä.

Jos ei omaa mitään sometiliä niin onko sitten epäilyttävä henkilö ? Minulla kun ei ole minkäänlaista sometiliä näitä muutamia foorumeita lukuunottamatta.

Luultavasti joutuu ruumiintarkastukseen, josko se sometilin omaava kännykkä kuitenkin löytyisi jostain ;)
Meillä töissä osa työntekijöistä jättää jo nyt omat kännykät kotiin ja ottaa jonkun tyhjän työkännykän mukaan työmatkalle jenkkilään. Tämä sen takia että nuo joutuu avaamaan rajalla. Itse olen vaan välttänyt jenkkeihin matkustamista viimeaikoina.

Ja miten käsitellään ne harvat joilla ei ole mitään sometilejä käytössään? Automaattinen maahantulokieltoko?
Listassa olevilta sama vaatimus ml. diplomaatit

2016 olen viimeksi jenkeissä käynyt. Silloin tuntui, että muutos oli selvä edelliseen käyntiin 1,5 v aiemmin. Harmitti, kun tuli valittua lento, joka pakotti yöpymään jenkeissä matkalla Meksikoon. ESTAn kysymyksiin vastaaminen vain tuon yön takia. Ja kysymykset olivat jo silloin hyvin kummallisia tai jopa ällöttäviä. Jäi kyllä vahvasti maku, etten ole tervetullut, vaikka mitään ongelmaa sinänsä ei ollutkaan ESTAn läpimenossa tai rajalla. Tuolloin ei ollut edes Trump vallassa vielä. Samanlaista tunnetta ei ole tullut ennen. Ekan kerran kävin tuolla -87.

Nyt ei ole kyllä pienintäkään halua mennä tuonne. Aina ennenkin olen viihtynyt paljon paremmin Kanadassa. Sinne pitäisi olla työmatkojakin tulossa. Ehkä myös jenkkeihin, mutta toivottavasti menevät seuraavan pressan aikaan tai sitten pitää vain yrittää välttää.

Eihän tuonne voi ottaa mukaan puhelinta, jossa on työsähköposti, jos työprofiilikin voidaan pakottaa avaamaan. Siellähän on helposti sellaista, jota ei ole lupaa ulkopuoliselle näytellä.

Ettei tämäkin liittyisi siihen afganistanilaisen kulttuuritekoon. Jonkin otsikon näin, että ko. maasta loppui maahantulo siihen paikkaan. Noin helppoa se on jossakin valtiossa.

Eihän tuonne voi ottaa mukaan puhelinta, jossa on työsähköposti, jos työprofiilikin voidaan pakottaa avaamaan.
Ei kyllä ennen ole puhelimia kyylätty mitenkään. Läppärin on joskus joutunu turvassa käynnistämään että näkevät onko se oikea vai jotain muuta. Eihän niillä riitä aika jos tuhansien ihmisten puhelimet käyvät läpi. Onko tuo ihan tosi juttu?

Usaan lähtö on ollut 2 kertaa todella lähellä mutta peruuntunut itsestä riippumattomista syistä.
Yksi ainoa asia oikeastaan siellä enää kiinnostaa, Hooverin pato. Sen haluaisin nähdä.

Puhelimen saa hyvin helposti resetoitua ja veivattua tyhjällä feikkitilillä ylös. Sitte ku pääsee maahan, niin taas reset ja palauttaa backupista. Ainakin siis jos pidemmän aikaa aikoo oleskella, niin helppo tapa kiertää tuo.

Yksi ainoa asia oikeastaan siellä enää kiinnostaa, Hooverin pato. Sen haluaisin nähdä.
Näin sen 2015, bussilla matkustettiin Grand Canyoniin. Olihan se ihan hieno ja bussikussin pitkät tarinat sen rakentamisesta mielenkiintoisia. Mutta ei se nyt kuitenkaan erityisesti säväyttänyt. Ehkä siksi, että tämän olen nähnyt monta kertaa ja melko läheltäkin, kun laskettelurinne päättyy sen "alle". Ekan kerran ehkä 1979. Grand Canyon oli toki näkemisen arvoinen, samoin Yosemite ympäristöineen ja moni muukin luontokohde.

Takaisin
Ylös Bottom