Varoitus pienmoottoreiden kylmäsäilytyksestä

Äimänkäki

Aktiivinen jäsen
Olipa kerran lumilinko, jota säilytettiin kylmässä tallissa viime vuosi. Ei käytetty linkoukseen, kun ei ollut lunta. Keväällä koekäynnistys, kaikki ok.

Tänä talvena normaaliajoa kaksi tankillista, sitten tankki kolmannella kerralla tyhjäksi ja taas täyttö. Seuraavalla täytöllä ajettaessa pamahti ja sammui. Käynnistettäessä paukahteli, mutta ei enää käynnistynyt. Kone 3 v vanha, bensa juuri mittarista kanisteriin, säilytys lämpimässä autotallissa, kuten linkokin tänä talvena.

Diagnoosi: Vettä bensan seassa, josta ylipainetta sylinteriin ja yksi tanko poikki, toinen vääntynyt (olikohan venttiilitangot, en tunne koneita).

Ilmeisesti siis kondensoitunutta vettä, mutta jos olisi ensimmäisellä tankillisella paukahtanut, en ihmettelisi. Kuitenkin kolme tankillista, josta yksi jopa tyhjästä täydeksi taatusti priimabensalla. Kummasti on vesi väijynyt moottorissa ennen kuin on ryhtynyt hommiin, siis hajottamaan moottoria.

Voiko tämä olla totta? ???
 

dbwarrior

Vakionaama
Vs: Varoitus pienmoottoreiden kylmäsäilytyksestä

Erikoiselta tuo ainakin kuulostaa. Itse en ole kuullut muista vedellä rikkoutumisista kuin mitä on mennyt rikkinäisestä kannentiivisteestä, mutta tämähän kone oli ilmajäähytteinen ?
 

ekopentti

Putkimiehenä 40v - LVI-inssinä 30 v - opena 15v
Vs: Varoitus pienmoottoreiden kylmäsäilytyksestä

Mielestäni vesi ei pääse sylinteriin kaasuttimen kautta niin suuressa määrin että tämä särkisi koneen... Smiley211002

Jo ensimmäinen pisara suuttimessa sammuttaa minun moottorini.
 

pamppu

Vakionaama
Vs: Varoitus pienmoottoreiden kylmäsäilytyksestä

Olikos kone joku merkkilaite vai kiinakopio? Entäs kukas tämän päätelmän teki, vastuutaan pakoileva maahantuoja vai joku puolueeton taho?

En kyllä millään pysty uskomaan että vedestä tulisi muita ongelmia kuin käyntihäiriö. Jo teoria röpöttää, minkä ihmeen ylipaineen vesi voi aiheuttaa verrattuna palavaan bensaan? Vesiruiskutustahan jopa käytetään virityksissä hyväksi, ei se mitään painetta aiheuta ja räjäytä konetta. Ylipäätään veikkaan että se pätkii tai sammuu aineen puutteeseen siinä vaiheessa kun vesi tulee suuttimelle.

Sanoisin että valmistusvikainen moottori, myyjä/maahantuoja vastuuseen. Ehkä ajoitukset on olleet täysin pielessä tms. Joissakin koneissa mm. löysä magneetto/kiila on aiheuttanut ajoituksen siirtymistä, lopputuloksena voi lyödä käsille aika lahjakkaasti. Eipä nekään (B&S) ole kyllä rikki siitäkään menneet ja käyntivaikeuksia on sitten jo aikalailla.
 

pökö

Hyperaktiivi
Vs: Varoitus pienmoottoreiden kylmäsäilytyksestä

Äimänkäki sanoi:
Diagnoosi: Vettä bensan seassa, josta ylipainetta sylinteriin ja yksi tanko poikki, toinen vääntynyt (olikohan venttiilitangot, en tunne koneita).
Jos kyse on työntötangoista joiden tehtävä on siis työntää keinuvipua joka taas työntää venttiilin auki, niin vaikka sylinteri olisi täynnä vettä ei nuo tangot väänny tai katkea sen takia.

Mikä moottori on kyseessä?
 
E

Eb

Vieras
Vs: Varoitus pienmoottoreiden kylmäsäilytyksestä

Vaikka sataisi suoraan kiinanpaskassa kaasuttimesta imukanavaan ja siitä pyttyyn.. Ja 220v sähköstartilla käyntiin.. Ei kyllä nyt joku koittaa vedättää nyt sinua.
 

Äimänkäki

Aktiivinen jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • #7
Vs: Varoitus pienmoottoreiden kylmäsäilytyksestä

pamppu sanoi:
Olikos kone joku merkkilaite vai kiinakopio? Entäs kukas tämän päätelmän teki, vastuutaan pakoileva maahantuoja vai joku puolueeton taho?

Ihan on Briggs&Stratton, Jonsered-koneessa. Valtuutettu huolto oli yhteydessä maahantuojaan ja olivat päätyneet ylipaineeseen sylinterissä. Työntötanko oli osien nimi, jotka vaihdettiin. Minulle selitettiin, että ei ole ihan tavanomaiset nokat, vaan tangot toimivat ikään kuin sulakkeina. Niissä on alumiinivarret, jotka pettävät ensin ja niin vältetään suuremmat vauriot.

Vesi pysyttelee kuulemma bensan pinnalla ja ihan tyhjäksi säiliö tai putket eivät mene, vaikka kone sammuu bensan loppumiseen. Kummasti se vesi ei vaan sitten sekoitu bensaan vaikka useampi tankillinen on ajettu ja melkoisestihan kone heiluu ja tärisee lunta lingottaessa.

Luulin, että vesi on bensaa raskaampaa, mutta taitaa olla öljy, joka järven pinnalla kelluu kalvona eikä bensa?
 

ekopentti

Putkimiehenä 40v - LVI-inssinä 30 v - opena 15v
Vs: Varoitus pienmoottoreiden kylmäsäilytyksestä

jakopää sekasin, myös selittäjällä ;D
 

Peku 2012

Lämpöpumppu ym energiaharrastelu
Vs: Varoitus pienmoottoreiden kylmäsäilytyksestä

Enpä ole ennen moista tarinaa kuullutkaan ;D

Kaverillani sattui seuraavanlainen tapaus lumilingon parissa joskus pari talvea sitten.
Linko oli ollut pressun alle peitettynä, ja jossain vaiheessa tuuli oli heittänyt peiton sivuun.
Tuli leudompi jakso , jolloin satoi vesiräntää muutaman päivän ajan.
Aikanaan lingolle tuli taas käyttöä ja konetta yritettiin käynnistellä, ja tuloksetta - aina tulppa märkänä. Kunnes selvisi ,että palotila oli ollut puolillaan vettä.
Syy veden alkuperään selventyi varsin pian : 9 heppaisen 270 cc Loncin OHV koneessa on äänenvaimentimen päällä reikä , josta sadevesi oli päässyt moottorin palotilaan avoinna olevan pakoventtiilin kautta.
Kone kuivattiin perusteellisesti ja vaihdettiin samalla veden sekaiset öljyt puhtaisiin.
Mitä ilmeisemmin, mitään suurempaa syöpymisvauriota koneeseen ei vedestä ennättänyt tulla, ainakaan käynnin perusteella.
 

jussi

Vakionaama
Vs: Varoitus pienmoottoreiden kylmäsäilytyksestä

Juupa, kyllä se on jokseenkin satavarmaa, ettei tankista tullut vesi väännä työntötankoa. Pahemmanlaatuista selittelyä.
 

kotte

Hyperaktiivi
Vs: Varoitus pienmoottoreiden kylmäsäilytyksestä

Äimänkäki sanoi:
Ihan on Briggs&Stratton, Jonsered-koneessa. Valtuutettu huolto oli yhteydessä maahantuojaan ja olivat päätyneet ylipaineeseen sylinterissä. Työntötanko oli osien nimi, jotka vaihdettiin. Minulle selitettiin, että ei ole ihan tavanomaiset nokat, vaan tangot toimivat ikään kuin sulakkeina. Niissä on alumiinivarret, jotka pettävät ensin ja niin vältetään suuremmat vauriot.
Tuossa on sitten mitä ilmeisimmin konstruktiovirhe, herkkä hajoamaan. Kaipa noita on muitakin moiselle moottorityypille sattunut, kun korjaavat ovat jo ehtineet keksiä noinkin fantastista ja polveilevaa soopaa tapahtuneen "selitykseksi" (lue: peittelyksi).
 

Jumary

Aktiivinen jäsen
Vs: Varoitus pienmoottoreiden kylmäsäilytyksestä

Harvoinhan se vesi tippa pääsee moottoriin asti- ensin tulee kyllä käyntiongelmat kun tukkii suodattimen tai kaasarin suuttimen... - eikös siksi kaikkia lisäaineita tuota vastaan ole myynnissäkin...
 

kaihakki

Vakionaama
Vs: Varoitus pienmoottoreiden kylmäsäilytyksestä

Kohta 50 vuotta olen erilaisia koneremppoja tehnyt ja tällaista stooria en vielä ole kuullut. Jos työntötangot vääntyy, niin silloin pitää männän osuia venttiileihin. Tu poksahtelu käynnistyksessä voisi kertoa, että jako on pielessä. En tiedä ko. moottorin rakennetta, mutta joku jakopyörästön hammaspyörä voisi olla hajonnut. Esim. hammas katkennut tms.
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Varoitus pienmoottoreiden kylmäsäilytyksestä

Jumary sanoi:
eikös siksi kaikkia lisäaineita tuota vastaan ole myynnissäkin...
Mitä niillä lisäaineilla enää nykyisin muka tekee? ???

Eli ne lisäaineet ovat tenttua tai isopropanolia ja vesi sekoittuu tuohon tenttuun, joka tenttu puolestaa sekoittuu bensaan => tankissa on vesi-tenttu-bensa seosta. Ja kun vesi ei enää ole siellä bensan seassa siis pisaroina, vaan tasaisena seoksena bensan joukossa, ei se enää aiheuta ongelmiakaan esim. suuttimissa. Tähän sekoittumiseen riitti 1-2% tenttulisä bensatankillisessa. No nykyisissä bensoissa on jo 5...10% tenua joukossa jo valmiiksi pumpulla, niin... ::)
 

kurre orava

´niin pienen hetken rakkaus on lumivalkoinen...´
Vs: Varoitus pienmoottoreiden kylmäsäilytyksestä

Laivakoneissa ja kaiketi muissakin "suurissa" moottoreissa on joskus käynyt haveri kun kone on käynnistetty ja männän päällä onkin ollut ilman sijasta vettä joka on vuotanut sylinterinkannesta. Seurauksena yleensä joko kansi korkkaa tai vaihtoehtoisesti saattaa kiertokanki vääntyä. Kansissa löytyy kyllä yleensä vakiona varoventtiilit mutta mikäli vettä on hiukankin enemmän varoventtiilin laukeaminenkaan ei auta.

Tämän johdostahan isot koneet yleensä "puhalletaan" ennen käynnistystä eli paineilmalla pyöritetään konetta indikaattorihanat auki jolloin mahdollinen vesi männän päällä tulee kyllä ilmi. En ole kuitenkaan koskaan kuullut että kukaan olisi koneen käydessä onistunut saamaan niin paljon vettä sylinteriin asti että se olisi rikkonut saatikka vääntänyt jotain mekaanisesti.
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Varoitus pienmoottoreiden kylmäsäilytyksestä

kurre orava sanoi:
paineilmalla pyöritetään konetta indikaattorihanat auki jolloin mahdollinen vesi männän päällä tulee kyllä ilmi.
Eikös tuo samalla myös kevennä sitä starttia kun tällöin ei sylintereissä ole paineitakaan starttia vastustamassa => hanat yksi kerrallaan kiinni ja näin kone lähtee pyörimään, sylinteri kerrallaan pienemmälläkin "starttimoottorilla", tässä tapauksessa paineilmalla :cool:
 

Jumary

Aktiivinen jäsen
Vs: Varoitus pienmoottoreiden kylmäsäilytyksestä

HiTec sanoi:
Mitä niillä lisäaineilla enää nykyisin muka tekee? ???

Eli ne lisäaineet ovat tenttua tai isopropanolia ja vesi sekoittuu tuohon tenttuun, joka tenttu puolestaa sekoittuu bensaan => tankissa on vesi-tenttu-bensa seosta. Ja kun vesi ei enää ole siellä bensan seassa siis pisaroina, vaan tasaisena seoksena bensan joukossa, ei se enää aiheuta ongelmiakaan esim. suuttimissa. Tähän sekoittumiseen riitti 1-2% tenttulisä bensatankillisessa. No nykyisissä bensoissa on jo 5...10% tenua joukossa jo valmiiksi pumpulla, niin... ::)
No mikä vaara sitten on jos vesi menee moottoriin kun lisäaineillakin se sinne halutaan ajaa... Siis pienissä määrin...
 

Peku 2012

Lämpöpumppu ym energiaharrastelu
Vs: Varoitus pienmoottoreiden kylmäsäilytyksestä

Oiskokan tossa Briggsin moottorityypissä juuri se muovinen jakopää, joka herkästi hajoaa....
 

kurre orava

´niin pienen hetken rakkaus on lumivalkoinen...´
Vs: Varoitus pienmoottoreiden kylmäsäilytyksestä

HiTec sanoi:
Eikös tuo samalla myös kevennä sitä starttia kun tällöin ei sylintereissä ole paineitakaan starttia vastustamassa => hanat yksi kerrallaan kiinni ja näin kone lähtee pyörimään, sylinteri kerrallaan pienemmälläkin "starttimoottorilla", tässä tapauksessa paineilmalla :cool:
Kyllä nuo laivakäytössä ainakin käynnistetään kaikki hanat kiinni. Joskus vahingossa, jos vanhemmalla koneella tulee pyöräytettyä liian lujaa ja siten että mukaan pääsee vielä polttoainettakin niin saattaa lähteä käymään hanat auki. Lopputuloksena konehuone täynnä savua ja palohälyttimet huutaa.

Uudemmissa automatiikka huolehtii siitä ettei polttoainetta päädy sylintereihin asti puhallusvaiheessa.
Noissa laivakoneissahan käynnistysilmapaineet ovat luokkaa 30 bar ja litroja riittäväst jotka menee jakajan kautta suoraan sylintereihin ja painaa männät alas saadan koneen liikkeelle. Tehoa käynnistykseen on siis vähintäänkin riittävästi myös hanat kiinni.

Eli mistään puolipuristuksesta ei ole tuossa yhteydessä kyse.
 
N

nasty76

Vieras
Vs: Varoitus pienmoottoreiden kylmäsäilytyksestä

Ei bensa kone vedestä hajoa , lakkaa käymästä jos imee vettä ämpäri tolkulla , ja taitaa sammua veteen ennen kuin rikkoutuminen tapahtuu. Diesel kone taas on asia erikseen se ei korkeampien puristuksien takia siedä ollenkaan vettä , vettä palotilaan= kanget solmuun ja muuta mukavaa.
jonkun sortin kusetus tuossa huollossa haiskaahtaa , venttiilin käyttö osiin vedellä ei pitäisi olla mitään vaikutusta silloin kun on kovin puristus tahti niin molemmat venttiilit on kiinni ja ylimääräinen tavara sylinterissä pitäisi estää mäntää liikkumasta ja vääntää kiertokanget eikä venttiilin työntötankoja. Onhan noita bensakoneita putsattu karstasta ajamalle vettä imusarjaan koneen käydessä kierroksilla.
 

dbwarrior

Vakionaama
Vs: Varoitus pienmoottoreiden kylmäsäilytyksestä

Minä kun olen periaatteen mies, niin marssisin sinne huoltoon koneeni kanssa ja kysyisin että oletteko te ihan tosissanne sen "vesi tappaa työtötangot" teorian kanssa. Jos pitäytyvät "teoriassaan" niin kaivasin h20:ta nyt alkuunsa vaikka desin verran ja ja lorauttaisin sen tankkiin ja kysyisin, että hajoaako jos nykäisen käyntiin.
Jos edelleen pitävät linjastaan kiinnin niin video kamera käyntiin ja kones käyntiin, jos sattuu lähtemään :)
 

pamppu

Vakionaama
Vs: Varoitus pienmoottoreiden kylmäsäilytyksestä

Onko kyllä jännä juttu. B&S:n Winter-moottori mullakin lingossa. Toisaiseksi käy ja käkättää ku ajatus. Joissakin B&S-koneisssa (pystyakselinen leikkurimoottori on ainakin tullu vastaan) on ollut tuota ongelmaa että kiila löystyy magneetossa ja se saa aikaa ajoituksen heiton ja ampumista ja sormille lyöntiä.

Toinen mitä oon joskus lukenu että venttiilien säätö menis pieleen, joka vois aiheuttaa ehkä tommosta.

Joka tapauksessa kusetuksen maku on ilmassa jos vesikin on alkanut kellua bensan päällä.
 

kotte

Hyperaktiivi
Vs: Varoitus pienmoottoreiden kylmäsäilytyksestä

kurre orava sanoi:
Laivakoneissa ja kaiketi muissakin "suurissa" moottoreissa on joskus käynyt haveri kun kone on käynnistetty ja männän päällä onkin ollut ilman sijasta vettä joka on vuotanut sylinterinkannesta. Seurauksena yleensä joko kansi korkkaa tai vaihtoehtoisesti saattaa kiertokanki vääntyä. Kansissa löytyy kyllä yleensä vakiona varoventtiilit mutta mikäli vettä on hiukankin enemmän varoventtiilin laukeaminenkaan ei auta.
Pienemmissäkin ahdetuissa moottoreissa tuollaista on käynyt. Olen kuullut asiaa todistaneen kertomusta mm. plaanaavan veneen vuotavaan välijäähdyttimeen kertyneestä vedestä: kun kierrokset nousevat ja ilmavirta kiihtyy plaaniin noustessa ja vielä asento muuttuu, kertynyt (jäähdytys-) merivesi roiskahtaa kerralla imusarjaan ja sillä selvä. Vastaavaa on tapahtunut myös autojen välijäähdyttimissä, kun ahtopaine saa veden tiivistymään reippaassa maantievauhdissa ensin huurteena välijäähdyttimen sisään ja veden sulettua aiheuttavan vaurioita samalla mekanismilla.

Ahtamattomalle moottorille tuollaista ei voi käydä käynnissä olevalle moottorille, ellei sitä suorastaan upoteta veteen. Jos vaurioita tulee pakoputkesta tms. moottoriin vuotaneesta vedestä, niin sitten heti koneellisesti käynnistettäessä. Käsikäynnistyksellä vauriota tuskin pystyy aiheuttamaan, sillä vesi ottaa lujasti vastaan heti ensimmäisellä vedolla.
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Varoitus pienmoottoreiden kylmäsäilytyksestä

Jumary sanoi:
No mikä vaara sitten on jos vesi menee moottoriin kun lisäaineillakin se sinne halutaan ajaa... Siis pienissä määrin...

No siis pienempi paha se vesi on siellä polttoaineen seassa tasaisena seoksena kuin yksittäisinä pisaroina polttoaineeseen sekoittuneena. Varsinaisesti hyvä juttu tuo ole kummallakaan tavalla, mutta seos on näistä se pienempi paha :-\
 
T

teukka

Vieras
Vs: Varoitus pienmoottoreiden kylmäsäilytyksestä

Onko kyllä jännä juttu. B&S:n Winter-moottori mullakin lingossa. Toisaiseksi käy ja käkättää ku ajatus. Joissakin B&S-koneisssa (pystyakselinen leikkurimoottori on ainakin tullu vastaan) on ollut tuota ongelmaa että kiila löystyy magneetossa ja se saa aikaa ajoituksen heiton ja ampumista ja sormille lyöntiä.

Noissa koneissa ei ole varsinaista vauhtipyörää, vaan asiaa hoitaa leikkuuterä. Jos terä on löysällä tai kokonaan irti, niin käynnistysyrityksessä menee varmasti kiila, ja sitten saa sormilleen.... :cool:
 

ilpo_

Aktiivinen jäsen
Vs: Varoitus pienmoottoreiden kylmäsäilytyksestä

teukka sanoi:
Noissa koneissa ei ole varsinaista vauhtipyörää, vaan asiaa hoitaa leikkuuterä. Jos terä on löysällä tai kokonaan irti, niin käynnistysyrityksessä menee varmasti kiila, ja sitten saa sormilleen.... :cool:
Lyö kyllä mukavasti sormille kun rykäsee käyntiin ilman terää. :mad: Sain ilmeisesti viime kesänä kampiakselin käyräksi kun ajoin leikkurin pari kertaa kantoon. Päätin sitten kokeilla ilman terää, että väheneekö tärinä. Yli 10 vuotta sitten kaadettu kirsikkapuun kanto se vieläkin kummittelee. Sitkeää puuta ilmeisesti.
 

pamppu

Vakionaama
Vs: Varoitus pienmoottoreiden kylmäsäilytyksestä

teukka sanoi:
Onko kyllä jännä juttu. B&S:n Winter-moottori mullakin lingossa. Toisaiseksi käy ja käkättää ku ajatus. Joissakin B&S-koneisssa (pystyakselinen leikkurimoottori on ainakin tullu vastaan) on ollut tuota ongelmaa että kiila löystyy magneetossa ja se saa aikaa ajoituksen heiton ja ampumista ja sormille lyöntiä.

Noissa koneissa ei ole varsinaista vauhtipyörää, vaan asiaa hoitaa leikkuuterä. Jos terä on löysällä tai kokonaan irti, niin käynnistysyrityksessä menee varmasti kiila, ja sitten saa sormilleen.... :cool:

Ilmeisesti kiila saattaa murjoontua myös kun tarpeeksi monta kertaa ajaa leikkurin tarpeeksi terävästi kiveen tai kantoon. Saapi siitä sellaisen tällin että kiila löystyy ja sitten alkaa ajoitus pettää ja kierre alkaa. Lumilingolle ei kyllä ihan helposti pitäisi tuollaista tälliä saada aikaiseksi.
Olen joskus ajanut kiven lingon kitusiin piukkaan, remmi antaa sen verran peräksi että kone tukehtuu rauhallisemmin ja kerkee päästämään kytkimestäkin ennenku sammuu. Sulakkeena toimivat pultit ei silloinkaan katkenneet.
 

jk_single

Jäsen
Vs: Varoitus pienmoottoreiden kylmäsäilytyksestä

Vettä ei varmasti niin paljon voi tulla kaasuttimen kautta että se aiheuttaisi mitään, mutta bensaa voisi periaattessa valua palotila täyteen jos uimuri takertelee ja uimuriventtiili jää auki silloin kun tankii ajetaan tyhjäksi. Sitten voisi pakoventtiilin keinuvipu vääntyä kun venttiiliä yritetään avata painetta vastaan, ja ehkä imupuoli sitten imutahdin yhteydessä. Bensahan ei pääse enää mihinkään kun pakoventtili ei avaudu enää
 

Äimänkäki

Aktiivinen jäsen
Vs: Varoitus pienmoottoreiden kylmäsäilytyksestä

pamppu sanoi:
Olen joskus ajanut kiven lingon kitusiin piukkaan, remmi antaa sen verran peräksi että kone tukehtuu rauhallisemmin ja kerkee päästämään kytkimestäkin ennenku sammuu. Sulakkeena toimivat pultit ei silloinkaan katkenneet.

Minulla jäi melko uutena kivi väliin ja pultti katkesi kuten pitikin. Hankin pari puttia varalle, mutta niitä ei ole vielä tarvittu. Tämä varsinainen työntötangon katkeaminen taitaa jäädä selvittämättä. Tyhmyydestä kärsin satasen, jonka korjaaminen kaikkiaan maksoi. Jos olisin tiennyt enemmän moottoreista, niin ehkä ei olisi niin sahattu silmään.

Olen kuullut, että palotilassa oleva vesi (ehkä hienona sumuna tms.) tehostaa palamista tai aiheuttaa suurempaa painetta kuin pelkkä bensa. Siksi uskoin korjaamon juttuja veden tehokkuudesta. En sitten tiedä, onko tuo veden osuus vain urbaania legendaa. En myöskään osannut väitellä siitä, miten vesi pysyttelee tankissa bensan pinnalla, vaikka minusta bensan pitäisi pysyä veden pinnalla. Tai miten kaasarin kautta tuollaista boosterivettä pääsee sylinteriin.
 

jussi

Vakionaama
Vs: Varoitus pienmoottoreiden kylmäsäilytyksestä

Jos se vesi siellä jotain vääntää, niin se on kiertokanki. Ei millään opilla työntötankoa.
 

pökö

Hyperaktiivi
Vs: Varoitus pienmoottoreiden kylmäsäilytyksestä

jk_single sanoi:
Sitten voisi pakoventtiilin keinuvipu vääntyä kun venttiiliä yritetään avata painetta vastaan, ja ehkä imupuoli sitten imutahdin yhteydessä. Bensahan ei pääse enää mihinkään kun pakoventtili ei avaudu enää
Tuo ei voi tapahtua mitenkään, koska vaikka litkua olisi pytty täynnä ja missä tahansa paineessa, koska paine poistuisi välittömästi kun venttiili raottuisi edes millin osia. Sitäpaitsi pakoventtiili aukeaa silloin kun mäntä on matkalla ylös ja jos litkua olisi pytyssä ei mäntä nousisi (kiertokangen tuho) eikä näin myöskään venttiili edes yrittäisi aueta.

Muutenkin, venttiililautanen liikkuu "vapaana" sylinterissä, se ei liikkuessaan nostaisi nesteen painetta, kuten sylinteriin tiivis mäntä tekee.
 

Äimänkäki

Aktiivinen jäsen
Vs: Varoitus pienmoottoreiden kylmäsäilytyksestä

jussi sanoi:
Jos se vesi siellä jotain vääntää, niin se on kiertokanki. Ei millään opilla työntötankoa.

Sain sellaisen käsityksen, että nokka-akseli on jotenkin poikkeava siten, että nokat eivät tavalliseen tapaan avaa ja sulje venttiileitä, vaan venttiilin karat ("työntötangot"?) ovat jotenkin muuten yhteydessä nokka-akseliin. Tämä viritys saisi karan (työntötangon tai mikä se venttiilin varsi lienee nimeltään) sellaisen rasituksen kohteeksi, että se vääntyy tai jopa katkeaa, kuten tässä tapauksessa oli käynyt.
 

Morjens_1

Aktiivinen jäsen
Vs: Varoitus pienmoottoreiden kylmäsäilytyksestä

Äimänkäki sanoi:
Sain sellaisen käsityksen, että nokka-akseli on jotenkin poikkeava siten, että nokat eivät tavalliseen tapaan avaa ja sulje venttiileitä, vaan venttiilin karat ("työntötangot"?) ovat jotenkin muuten yhteydessä nokka-akseliin. Tämä viritys saisi karan (työntötangon tai mikä se venttiilin varsi lienee nimeltään) sellaisen rasituksen kohteeksi, että se vääntyy tai jopa katkeaa, kuten tässä tapauksessa oli käynyt.

Venttiilinjouset ne venttiilit sulkee. Nokka-akseli avaa niitä.

Eli kun työntötanko nousee nokka-akselin nokan voimalla, se käyttää keinuvipua, joka puolestaan painaa venttiiliä auki. Sylinteripaine ei mitenkään voi vaurioitaa keinuvipua tai työntötankoa, koska venttiili ei voi tulla sulkukohtaansa ylemmäs.
 

Skata

Vakionaama
Vs: Varoitus pienmoottoreiden kylmäsäilytyksestä

Kansiventtiilikone, venttiilin säätöruuvi päässyt löystymään ja tämän vuoksi venttiilinnostajan tanko mennyt paikoiltaan ?? Mutta tuskin se vesi siihen syynä on.
 

pökö

Hyperaktiivi
Vs: Varoitus pienmoottoreiden kylmäsäilytyksestä

Jos tiedettäis tuon murhemoottorin tarkka tyyppi voitais etsiä siitä kuva ja aprikoida sitten tarkemmin.
 

kotte

Hyperaktiivi
Vs: Varoitus pienmoottoreiden kylmäsäilytyksestä

Jos keinovipuihin luottavan (pienkoneissa tavanomaisen, mutta vaikkapa auton moottorina varsin vanhanaikaisen) kansiventtiilikonstruktion jokin liukuosa jumittaa syystä tai toisesta tai tuon varsin monimutkaisen vivuston jokin säätö on väärä tai antaa myöten, niin vähänkin heppaiseksi suunniteltu rakenne sitten helposti pettää jostakin. Eipä noiden uudehkojen alumiinista ja muovista kyhättyjen pikkumoottoreiden rungon lujuus juuri vakuuta.

Vielä vanhanaikaisempien bensasyöppöjen sivuventtiilimoottoreiden (ruohonleikkureissa käytettyjen) venttiilikoneiston rakenne on paljon yksinkertaisempi ja vikaantumismahdollisuudetkin ovat paljon vähäisemmät, vaikka laatu olisi yhtä heppainen.
 

pökö

Hyperaktiivi
Vs: Varoitus pienmoottoreiden kylmäsäilytyksestä

kotte sanoi:
Jos keinovipuihin luottavan (pienkoneissa tavanomaisen, mutta vaikkapa auton moottorina varsin vanhanaikaisen) kansiventtiilikonstruktion jokin liukuosa jumittaa syystä tai toisesta tai tuon varsin monimutkaisen vivuston jokin säätö on väärä tai antaa myöten, niin vähänkin heppaiseksi suunniteltu rakenne sitten helposti pettää jostakin.
Ei tuota rakennetta kyllä voi mitenkään sanoa "varsin monimutkaiseksi". Pikemminkin sen on simppeli ja toimintavarma. Se kelpaa vielä nykyäänkin jopa kilpamoottoreihin.
 

Peku 2012

Lämpöpumppu ym energiaharrastelu
Vs: Varoitus pienmoottoreiden kylmäsäilytyksestä

Toi veden aikansaama työntötankovaurio tuntuu kyllä kovin utopistiselta, vaikka asiaa kuinka vääntelisi ja kääntelisi. Järjetön juttu kaikenkaikkiaan.

Keinuvivun säätöruuvin kiertyminen tuntuisi mahdollisemmalta, mutta sekin vaikuttaisi jo koneen käyntiin ja ennenkaikkea käynnistymiseen. Jokin muu syy tähän täytyy olla.

Muutenkin näiden pienten OHV koneiden venttiilikoneiston rakenne on hyvin hentoinen.
Hondassakin keinuvivut ovat ohuesta pellistä prässätyt . Tällä on tietty päästy värinättömämpään käyntiin , pieniin edestakaisiin liikkuviin massohin.

Muutoin nämä pienet kansiventtiilikoneet ovat kyllä pirun pitkäikäisiä ,jos vaan viitsii vähänkin nähdä vaivaa koneen huoltoon.
Parhaimmilla karting- käytössä olevilla koneillakin ovat ajelleet pitkälti toista sataa tuhatta.
 
Back
Ylös Bottom