Varoitus pienmoottoreiden kylmäsäilytyksestä

kotte

Hyperaktiivi
Vs: Varoitus pienmoottoreiden kylmäsäilytyksestä

pökö sanoi:
Ei tuota rakennetta kyllä voi mitenkään sanoa "varsin monimutkaiseksi". Pikemminkin sen on simppeli ja toimintavarma. Se kelpaa vielä nykyäänkin jopa kilpamoottoreihin.
Kieltämättä konstruktio on edelleen varsin yleisesti käytössä mm. työkoneiden moottoreissa, joten kyllä siitä luotettavan saa. Säädön pysyvyyden kannalta sivuventtiili- ja kansinokka-akseliratkaisut ovat kumminkin paljon yksinkertaisempia, kun itse koneistossa on välykseen vaikuttava mekanismi vain yhdessä kohdassa (toki sivuventtiilit ovat palotapahtuman kannalta melko onneton ratkaisu ja kansinokka-akseli on melko järjetön lähestymistapa yksisylinterisille moottoreille).
 

pökö

Hyperaktiivi
Vs: Varoitus pienmoottoreiden kylmäsäilytyksestä

Kyllä mielestäni säädön pysyvyys on murheeton työntötankokoneissa. Sehän on toteutettu lukkomutterilla, hydraulitasaimella tai "tiukalla kierteellä". Noista mikään ei anna myöden kovin herkästi.
 
P

pumputon

Vieras
Vs: Varoitus pienmoottoreiden kylmäsäilytyksestä

Äimänkäki sanoi:
Sain sellaisen käsityksen, että nokka-akseli on jotenkin poikkeava siten, että nokat eivät tavalliseen tapaan avaa ja sulje venttiileitä, vaan venttiilin karat ("työntötangot"?) ovat jotenkin muuten yhteydessä nokka-akseliin. Tämä viritys saisi karan (työntötangon tai mikä se venttiilin varsi lienee nimeltään) sellaisen rasituksen kohteeksi, että se vääntyy tai jopa katkeaa, kuten tässä tapauksessa oli käynyt.
Sinua on viety kuin litran mittaa :eek:
 

kotte

Hyperaktiivi
Vs: Varoitus pienmoottoreiden kylmäsäilytyksestä

pökö sanoi:
Kyllä mielestäni säädön pysyvyys on murheeton työntötankokoneissa. Sehän on toteutettu lukkomutterilla, hydraulitasaimella tai "tiukalla kierteellä". Noista mikään ei anna myöden kovin herkästi.
En tuota väitäkään, mutta "potentiaalista klappia" on nokka-akselin ja nostotangon välissä, nostotangon ja keinuvivun välissä, keinuvivun laakerissa ja venttiilivarren ja keinuvivun välissä. Myös muu kuluminen heijastuu näihin. Vastaavaa "klappia" ei muissa mainitsemissani konstruktioissa ole kuin nokka-akselin ja venttiilinvarren välissä. Toki itse venttiilin tiivistyspintahan on kumminkin säädön kannalta kriittisin kohta.
 

pökö

Hyperaktiivi
Vs: Varoitus pienmoottoreiden kylmäsäilytyksestä

kun tuo nokka-akseli, työntötanko, keinuvipu, venttiili-systeemin välys on säädetty esim 0,20mm niin se on se, eikä enempää, vaikka osia olisi matkanvarrella kuinka paljon. Tätä toki joutuu säätämään säännöllisesti. OHC ja DOHC moottoreissa tehdas-säätö taasen voi kestää koko moottorin elämän.
 

Peku 2012

Lämpöpumppu ym energiaharrastelu
Vs: Varoitus pienmoottoreiden kylmäsäilytyksestä

pökö sanoi:
kun tuo nokka-akseli, työntötanko, keinuvipu, venttiili-systeemin välys on säädetty esim 0,20mm niin se on se, eikä enempää, vaikka osia olisi matkanvarrella kuinka paljon. Tätä toki joutuu säätämään säännöllisesti. OHC ja DOHC moottoreissa tehdas-säätö taasen voi kestää koko moottorin elämän.
Klassisissa Briggs&Strattonin sivuventtiilikoneissahan venttiilivälykset säädetään sopiviksi hiomalla tarvittaessa venttiilin varren päästä tavaraa pois. Koska mitään välitankoja tai säätömekanismeja ei ole, venttiilinostin painaa siis suoraan venttiiliin päähän.

Oma kyseisen moottorimerkin korjaamokäsikirjani oli sen verran vanhempaa painosta, ettei siinä vielä ollut tota uudempaa kansiventtiiversiota käsiteltynä.

Palasäätöisissä DOHC auton moottoreissa välyssäätö pysyy jokseenkin muuttumattomana koko koneen eliniän.
Näin ainakin oli Toyotan 4A-FE ja 4A-GE malleissa.
 

pökö

Hyperaktiivi
Vs: Varoitus pienmoottoreiden kylmäsäilytyksestä

Peku 2012 sanoi:
Palasäätöisissä DOHC auton moottoreissa välyssäätö pysyy jokseenkin muuttumattomana koko koneen eliniän.
Näin ainakin oli Toyotan 4A-FE ja 4A-GE malleissa.
Juuri näin. Meillä vetäistiin tojon 4A-F moottorilla 485tkm venttiileihin kajoamatta, eikä auto noissa kilometreissä vielä paaliin mennyt.
 

Äimänkäki

Aktiivinen jäsen
Vs: Varoitus pienmoottoreiden kylmäsäilytyksestä

pökö sanoi:
Jos tiedettäis tuon murhemoottorin tarkka tyyppi voitais etsiä siitä kuva ja aprikoida sitten tarkemmin.

Lumilinko on Jonsered ST 2111E, Moottorin tietoja: Snow Series, Professional Series. En tiedä, onko samaa tyyppiä vai kahta tyyppiä. Näiden otsikoiden alla on mallit 120000 jne., tässä lingossa malli 210000. Iskutilavuus 342 cc. Siis tietysti B&S.

Täytyypä käydä tenttaamassa vielä huoltoa näiden ja ehkä vielä tulevien vihjeiden perusteella - kiitoksia!
 

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vs: Varoitus pienmoottoreiden kylmäsäilytyksestä

Äimänkäki sanoi:
Lumilinko on Jonsered ST 2111E, Moottorin tietoja: Snow Series, Professional Series. En tiedä, onko samaa tyyppiä vai kahta tyyppiä. Näiden otsikoiden alla on mallit 120000 jne., tässä lingossa malli 210000. Iskutilavuus 342 cc. Siis tietysti B&S.

Täytyypä käydä tenttaamassa vielä huoltoa näiden ja ehkä vielä tulevien vihjeiden perusteella - kiitoksia!

B&S koneen sarjanumerosta saa piinallisen tarkasti selville millainen kone on kyseessä.. niillä on suunilleen samaan kuoreen tehtynä hirveää paskaa ilman laakereita ( kampiakselikin pyörii ihan vaan poranreiässä, ilmoitettu käyttöikä 200h ) ja sitten paljonkin pitempään kestämään tarkoitettuja koneita.
 

Peku 2012

Lämpöpumppu ym energiaharrastelu
Vs: Varoitus pienmoottoreiden kylmäsäilytyksestä

VesA sanoi:
B&S koneen sarjanumerosta saa piinallisen tarkasti selville millainen kone on kyseessä.. niillä on suunilleen samaan kuoreen tehtynä hirveää paskaa ilman laakereita ( kampiakselikin pyörii ihan vaan poranreiässä, ilmoitettu käyttöikä 200h ) ja sitten paljonkin pitempään kestämään tarkoitettuja koneita.
Tällaisia ne ovat pystyakseli leikkurikoneet jarjestään . Ei niissä kustannussyistä ole mitään laakeriholkkeja tai liuskoja , vaan kaikki liukupinnat sylinteriä myöten ovat koneistettu suoraan silumiinivaluun.
Yllättävän hyvin nämä " paskakoneet" kuitenkin kestävät.

Aikanaan kunnostin 80 -luvulla yhden uuden ilman öljyjä ajetun raadon. Ilmatteks kun sain :)
Molemmat runkolinjat rotsasin reilusti ylikokoon, ja laakeripronssista sorvasin holkit molempiin lohkoihin.
Joskus myöhemmin laskin, että koneella ajettiin rempan jälkeen vuosien mittaan reilusti yli 2000 tuntia.
Hyvä suorite koneelle, jossa oli silumiinisylinteri ilman valurautaputkea.
Itse kone kesti hyvin , mutta runko mätäni vuosien saatossa alta


Briggsillähän on erikseen ns I/C - tuotesarja - Industrial Commercial-
Näissä on runkopuolella kuulalaakerit ja sylinteri on varustettu valurautaputkella.
Usein myös äänenvaimentimet ovat tehokkaampia ym
 

remykv

Vakionaama
Vs: Varoitus pienmoottoreiden kylmäsäilytyksestä

Äimänkäki sanoi:
Täytyypä käydä tenttaamassa vielä huoltoa näiden ja ehkä vielä tulevien vihjeiden perusteella - kiitoksia!
ei sinun tarvi odotella tulevia vihjeitä, tuo on aivan käsittämätön sepostus minkä ovat huollossa antaneet.
 

Peku 2012

Lämpöpumppu ym energiaharrastelu
Vs: Varoitus pienmoottoreiden kylmäsäilytyksestä

Täytyykin kurkistaa ensi viikolla, että onko toi samantyyppinen Jonseredin linko, joka ostettiin kaupunkirivarin taloyhtiölle vuonna -12.
Hyvin se tähän asti on toiminut. Lähti syksylläkin vanhoilla bensoilla käymään kerta vedolla ekaa öljynvaihtoa varten.
 

tms

Aktiivinen jäsen
Vs: Varoitus pienmoottoreiden kylmäsäilytyksestä

Eipä ole ihmeemmin tullut mietittyä talvisäilytystä. Aina tuo ikivanha Briggs & Stratton moottorilla varustettu ruohonleikkuri on lähtenyt käyntiin edelliskesän bensoilla vaikka räystään alla on ollut ulkona pakkasessa talven.
Vähän houkuttelisi sellainen robottileikkuri, mutta se olisi pois hyötyliikunnasta joten antaa nyt olla vielä. :-\
 

kimmok

Vakionaama
Vs: Varoitus pienmoottoreiden kylmäsäilytyksestä

Olen käyttänyn semmoista taktiikaa et jos onn muistanut niin pienkonepensaa sisssä syksyllä ja keväällä käyntiin
 

ilpo_

Aktiivinen jäsen
Vs: Varoitus pienmoottoreiden kylmäsäilytyksestä

kimmok sanoi:
Olen käyttänyn semmoista taktiikaa et jos onn muistanut niin pienkonepensaa sisssä syksyllä ja keväällä käyntiin
Motonetistä sai ainakin bensiinin säilöntäainetta joka estää bensiiniin kiteytymisen vanhetessaan. Varmaankin samaa ainetta kuin pienkonebensiinissä. Moottoripyörään olen sitä laittanut talveksi ja pienkoneisiinkin jos vaan muistanut. Vedelle tuo aine tuskin mitään tekee.
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Varoitus pienmoottoreiden kylmäsäilytyksestä

ilpo_ sanoi:
Moottoripyörään olen sitä laittanut talveksi ja pienkoneisiinkin jos vaan muistanut.

Eipä tuo talvisäilö ole itselläni koskaan mitään suurempia ongelmia bensassa aiheuttanut vaikka ex. pyörät ovat kaasari-pelejä olleetkin. Nykyinen pyörä on PGM-FI, niin se kevään eka startti on 100% varma :)
 
K

kylmäkaasu

Vieras
Vs: Varoitus pienmoottoreiden kylmäsäilytyksestä

On se kallista huoltsikalta ostaa 4 itraa kakstahti bensaa.
Saat samalla rahalla 2,5 litraa menovettä kun itse lisäät öljyn.
 

Äimänkäki

Aktiivinen jäsen
Vs: Varoitus pienmoottoreiden kylmäsäilytyksestä

tms sanoi:
Eipä ole ihmeemmin tullut mietittyä talvisäilytystä. Aina tuo ikivanha Briggs & Stratton moottorilla varustettu ruohonleikkuri on lähtenyt käyntiin edelliskesän bensoilla vaikka räystään alla on ollut ulkona pakkasessa talven.

Ruohonleikkurit ovat aina lähteneet käyntiin kylmäsäilytyksen jälkeen. Nyt on päältäajettava ollut myös kylmässä kolme talvea ja heti käynnistynyt keväisin. Ei mitään tankojen vääntymisiä tai muita ongelmia. Siksikin lumilingon tapaus tuntuu kummalliselta.
 

kotte

Hyperaktiivi
Vs: Varoitus pienmoottoreiden kylmäsäilytyksestä

ilpo_ sanoi:
Motonetistä sai ainakin bensiinin säilöntäainetta joka estää bensiiniin kiteytymisen vanhetessaan. Varmaankin samaa ainetta kuin pienkonebensiinissä. Moottoripyörään olen sitä laittanut talveksi ja pienkoneisiinkin jos vaan muistanut. Vedelle tuo aine tuskin mitään tekee.
Pienkonebensan koostumus ja idea on ihan toinen: aine on tarkemmin tislattua kuin tavanomainen bensiini, eli siitä on aromaattiset yhdisteet ja "jämähtävät" aineosat poistettu. Käsittääkseni siihen ei myöskään ole lisätty alkoholeja, eli itse kiteytymisen syy ja muut säilyvyyttä heikentävät aineisosat on poistettu. Lisäksi aromaattisten aineiden poisto vähentää pakokaasujen haitallisuutta, kun pakoputkessa ei ole katalysaattoria eikä elektronista on-line seossäätöä (jollainen on autonmoottoreissa). Häkähän pakokaasuun toki jää, eli erittäin myrkyllistä se on edelleen, vaikka syöpävaarallisuus väheneekin periaatteessa.
 

ilpo_

Aktiivinen jäsen
Vs: Varoitus pienmoottoreiden kylmäsäilytyksestä

kotte sanoi:
Pienkonebensan koostumus ja idea on ihan toinen: aine on tarkemmin tislattua kuin tavanomainen bensiini, eli siitä on aromaattiset yhdisteet ja "jämähtävät" aineosat poistettu. Käsittääkseni siihen ei myöskään ole lisätty alkoholeja, eli itse kiteytymisen syy ja muut säilyvyyttä heikentävät aineisosat on poistettu. Lisäksi aromaattisten aineiden poisto vähentää pakokaasujen haitallisuutta, kun pakoputkessa ei ole katalysaattoria eikä elektronista on-line seossäätöä (jollainen on autonmoottoreissa). Häkähän pakokaasuun toki jää, eli erittäin myrkyllistä se on edelleen, vaikka syöpävaarallisuus väheneekin periaatteessa.
Ei ole tullut perehdyttyä tuohon pienkonebensaan tarkemmin niin oletin, että sen säilymisominaisuudet olisivat vastaavan lisäaineen aikaansaannos. Näköjään kyseisessä tuotteessa ollaan menty terveyssyyt edellä tuota parempaa säilyvyyttä. Ensi kerralla kun moottorisahaa tankkaan niin taidan kokeilla pienkonebensiiniä.
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Varoitus pienmoottoreiden kylmäsäilytyksestä

kylmäkaasu sanoi:
On se kallista huoltsikalta ostaa 4 itraa kakstahti bensaa.
Saat samalla rahalla 2,5 litraa menovettä kun itse lisäät öljyn.
Onkohan tässä nyt ihan kaikki kohillaan jos 4 litraa 2t maksaa saman kuin 2,5 litraa 4t ::)
 

mikkoimp

Aktiivinen jäsen
Vs: Varoitus pienmoottoreiden kylmäsäilytyksestä

veikkaisin että ätässäkin konetyypissä on alumiiniset työntötankojen varret ja päissä rautaholkit, näissä ollut paljon tekovikoja ettei holkki ole prässääntynyt ihan pohjaan asti ja aika pienellä kätöllä se sitten hiljalleen vajoaa pohjaan ja näin välys kasvaa..
yllättävää kyllä, tätä ei tehossa perstuntumalla huomaa kun ei ole verrokkia ja kun se tapahtuu hiljalleen eikä yhtäkkiä.

eli venttiilit kannattaa tosiaan nykykoneissakin säätää!

ja tuo liikkeen sepustus siis on täyttä paskaa!

pienkone bensoista sen verran että en ainakaan minä suosittele nesteen tavaraa, taikka sitten kahdesta eri erästä on vaan paskat yksilöt käteen eksyneet, ei saanut sahaa millään säätöihin. aspen on toiminut hyvin, en muulla enää sahaile, niin paljon mukavammaksi homman tekee!
 
D

dessan

Vieras
Vs: Varoitus pienmoottoreiden kylmäsäilytyksestä

kotte sanoi:
Pienkonebensan koostumus ja idea on ihan toinen: aine on tarkemmin tislattua kuin tavanomainen bensiini, eli siitä on aromaattiset yhdisteet ja "jämähtävät" aineosat poistettu. Käsittääkseni siihen ei myöskään ole lisätty alkoholeja, eli itse kiteytymisen syy ja muut säilyvyyttä heikentävät aineisosat on poistettu. Lisäksi aromaattisten aineiden poisto vähentää pakokaasujen haitallisuutta, kun pakoputkessa ei ole katalysaattoria eikä elektronista on-line seossäätöä (jollainen on autonmoottoreissa). Häkähän pakokaasuun toki jää, eli erittäin myrkyllistä se on edelleen, vaikka syöpävaarallisuus väheneekin periaatteessa.

Jos veli kotte yrittää todistaa ns. akrylaattibensiinistä (jota se pitkään säilyvä "pienkonebensa" on), niin tislaus ei kyllä ole oikea sana kuvaamaan prosessia. Eikä sitä välttämättä tehdä alkuunkaan samasta kamasta kuin mistä tavisbensaa.

Akrylaattibensiiniä voidaan valmistaa esim. alkyloimalla kevyitä olefiinejä kevyiden parafiinien kanssa. Esimerkiksi alkyloimalla isobuteenia isobutaanin, butaanin ja propaanin kanssa.
 

Peku 2012

Lämpöpumppu ym energiaharrastelu
Vs: Varoitus pienmoottoreiden kylmäsäilytyksestä

OIskohan samantyyppinen mylly
 

Liitteet

  • WP_20150215_003.jpg
    WP_20150215_003.jpg
    54,6 KB · Katsottu: 761

kotte

Hyperaktiivi
Vs: Varoitus pienmoottoreiden kylmäsäilytyksestä

dessan sanoi:
tislaus ei kyllä ole oikea sana kuvaamaan prosessia. Eikä sitä välttämättä tehdä alkuunkaan samasta kamasta kuin mistä tavisbensaa.

Akrylaattibensiiniä voidaan valmistaa esim. alkyloimalla kevyitä olefiinejä kevyiden parafiinien kanssa. Esimerkiksi alkyloimalla isobuteenia isobutaanin, butaanin ja propaanin kanssa.
Selitys hyväksytään, mutta kyllä tavalliseen moottoribensaan nimenomaan sekoitetaan myös tuota "pienkonebensaa" muistuttavaa tuotetta sen edullisten moottoripolttoaineominaisuuksien takia. Ja raakaöljystä ja maakaasusta nuo ainekset ovat peräisin (tosiaankin kemiallisen reaktioketjun eikä pelkän fysikaalisen tislauksen avulla). Toki lähtöaineena voisi käyttää muutakin kuin öljyä (mutta ei tällä hetkellä kannata).
 

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vs: Varoitus pienmoottoreiden kylmäsäilytyksestä

kotte sanoi:
Selitys hyväksytään, mutta kyllä tavalliseen moottoribensaan nimenomaan sekoitetaan myös tuota "pienkonebensaa" muistuttavaa tuotetta sen edullisten moottoripolttoaineominaisuuksien takia. Ja raakaöljystä ja maakaasusta nuo ainekset ovat peräisin (tosiaankin kemiallisen reaktioketjun eikä pelkän fysikaalisen tislauksen avulla). Toki lähtöaineena voisi käyttää muutakin kuin öljyä (mutta ei tällä hetkellä kannata).

Järki ei selitykseen riitä, mutta kokemukseni mukaan senkummemmin Hondan nelitahtikone kuin Jonseredin saha ei juurikaan toimi tavallisen bensan ja 'pienkonebensan' sekotuksella.. tankki pitää ajaa tyhjäksi jos laatua vaihtaa. Pidän ilmiötä melko kummallisena ja vaivalloisena.
 

Äimänkäki

Aktiivinen jäsen
Vs: Varoitus pienmoottoreiden kylmäsäilytyksestä

Peku 2012 sanoi:
OIskohan samantyyppinen mylly

Ihan samanlainen on muuten, kuutioita minulla 342 cc.

Huollon selitykset:

Vesi: Kondensoituu tankin seinämiin, siksi pitäisi tankin olla tyhjä säilytyksen ajan !!!?? Vesi kelluu tankissa bensan pinnalla, on monta kertaa katsottu taskulampulla, että näin on, vaikka vesi on bensaa painavampaa!!!?? ;D

Paine: Kun vettä menee sylinteriin bensan kanssa, se vielä höyrystyy ja täten pienentää sylinterin palotilavuutta ja aiheuttaa paineen lisääntymistä.

Rakenne: Kyseessä on työntötankokone, jossa ei ole nokka-akselia, vaan nokat ovat kampiakselissa. Keinuvipuun yhteydessä oleva työntötanko on alumiinia keskeltä, päissä teräsholkit (kuten mikkoimp tuossa aikaisemmin totesi), ja tuo alumiiniosa antaa periksi, jos kampiakseli antaa liian kovaa vääntöä.

Bensa: Pienkonebensiini edesauttaa vain säilyvyyteen, ei veden eliminointiin. Fuel fit -aineista voisi olla apua, mutta eivät nekään veden vaikutusta kokonaan poista.

Ruohonleikkureissa on erilainen rakenne (OHV tms.), joten niissä ei pääse tällaista ilmiötä tapahtumaan.
 

kotte

Hyperaktiivi
Vs: Varoitus pienmoottoreiden kylmäsäilytyksestä

Äimänkäki sanoi:
Huollon selitykset:

Vesi: Kondensoituu tankin seinämiin, siksi pitäisi tankin olla tyhjä säilytyksen ajan !!!?? Vesi kelluu tankissa bensan pinnalla, on monta kertaa katsottu taskulampulla, että näin on, vaikka vesi on bensaa painavampaa!!!?? ;D
Vesi kondensoituu nimenomaan tyhjään tankkiin. Siksi tankki esim. veneissä neuvotaankin täyttämään syksyllä. Tuosta veden ja bensan tiheyserosta ja kellumisesta onkin jo kirjoiteltu riittävästi.
Äimänkäki sanoi:
Paine: Kun vettä menee sylinteriin bensan kanssa, se vielä höyrystyy ja täten pienentää sylinterin palotilavuutta ja aiheuttaa paineen lisääntymistä.
Todellisuudessahan sylinteriin päässeet muutamat nestemäiset vesitipat jäähdyttävät sylinteriä ja palotapahtumaa, jolloin painekin laskee. Vesiruiskutusta on jopa kokeiltu keinona parantaa polttomoottorin hyötysuhdetta (hyöty on rajallinen, ellei sitten käytetäkin hiukan enemmän vettä ja oteta mukaan 5. ja 6. tahtia moottorin jäähdytykseen, jolloin koneeseen ruiskutettaisiin noiden välissä pelkkää pakokaasuista tiivistynyttä vettä; tuo on sitten jo ihan toisenlainen moottorikonstruktio).

Sen sijaan runsas vesi voi aiheuttaa moottorin "yskimistä". Saattaa olla, että tuo aiheuttaa heikkorakenteiselle moottorille vaurioita ravistelemalla konetta (lähinnä kiinnitykselle, akselille ja sisäisen mekanismin liitoksille syntyvien värähtelyjen takia) -- enpä tunne tätä asiaa tarkemmin.

Äimänkäki sanoi:
Rakenne: Kyseessä on työntötankokone, jossa ei ole nokka-akselia, vaan nokat ovat kampiakselissa. Keinuvipuun yhteydessä oleva työntötanko on alumiinia keskeltä, päissä teräsholkit (kuten mikkoimp tuossa aikaisemmin totesi), ja tuo alumiiniosa antaa periksi, jos kampiakseli antaa liian kovaa vääntöä.
Tuo kampiakseli+nokka -puppu on täyttä potaskaa. Jos selittäjä olisi vakavissaan se osoittaisi, ettei selittäjä ymmärrä hölyn pölyä nelitahtimoottorin periaatteesta.

Äimänkäki sanoi:
Bensa: Pienkonebensiini edesauttaa vain säilyvyyteen, ei veden eliminointiin. Fuel fit -aineista voisi olla apua, mutta eivät nekään veden vaikutusta kokonaan poista.
Suunnilleen noin, mutta on muistettava, että vesi ei imeydy puhtaaseen pienkonebensiinin, E5-laatuun jonkin verran, E10-laatuun enemmän, etanolipohjaiseen kaasutinspriihin varsin hanakasti, mutta tyhjä tankki on kaikkein riskialttein (toki sen pystyy periaatteessa kuumentamalla kuivaamaan).
Äimänkäki sanoi:
Ruohonleikkureissa on erilainen rakenne (OHV tms.), joten niissä ei pääse tällaista ilmiötä tapahtumaan.
Asia on juuri päin vastoin. Koneesi on OHV, mutta tyypillinen ruohonleikkuri ei ole. Jos moottori on huonorakenteinen ja nokka-akseli (tai nokka-akselin virkaa toimittava muun häkkyrän) ajastus pääsee ryömimään, OHV-kone voi tästä vaurioitua. Syynä ei kumminkaan ole vesi, vaan joko koneen huono suunnittelu ja siitä seuraava vikaantuminen, vakava valmistusvirhe tai tuottamuksellisen huolimaton moottorin kasaaminen suuren moottoriremontin jäljiltä.

Jos "korjaamo" jotakin tällaista selittelee, uskoisin puheen pelkäksi huulenheitoksi. Jotainhan on asiakkaalle tarjottava, kun on päätetty, että ei keskustella korvaamisesta. Vika on luultavasti sen verran yleinen ja syy ilmiselvä (lue: huono suunnittelu), että lipsahdetaan tuotevastuun puolelle ja tätä kautta hommasta tulee tehtaan kannalta liian kallis.
 

pökö

Hyperaktiivi
Vs: Varoitus pienmoottoreiden kylmäsäilytyksestä

kotte sanoi:
Tuo kampiakseli+nokka -puppu on täyttä potaskaa. Jos selittäjä olisi vakavissaan se osoittaisi, ettei selittäjä ymmärrä hölyn pölyä nelitahtimoottorin periaatteesta.
Nokka- ja kampiakseli pyörivät eri vauhdilla (nokka kierroksen samassa ajassa kun kampiakseli 2). Olisi kiva nähdä räjäytyskuva moottorista.

Edits. kattelin nopeesti kuvahaun kuvia ja kyllä niissä ihan erilliset nokka-akselit vilahtelee.
 

Mikkolan

Vakionaama
Vs: Varoitus pienmoottoreiden kylmäsäilytyksestä

Melkonen satusetä ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Äimänkäki sanoi:
Huollon selitykset:

Vesi: Kondensoituu tankin seinämiin, siksi pitäisi tankin olla tyhjä säilytyksen ajan !!!?? Vesi kelluu tankissa bensan pinnalla, on monta kertaa katsottu taskulampulla, että näin on, vaikka vesi on bensaa painavampaa!!!?? ;D

Paine: Kun vettä menee sylinteriin bensan kanssa, se vielä höyrystyy ja täten pienentää sylinterin palotilavuutta ja aiheuttaa paineen lisääntymistä.

Rakenne: Kyseessä on työntötankokone, jossa ei ole nokka-akselia, vaan nokat ovat kampiakselissa. Keinuvipuun yhteydessä oleva työntötanko on alumiinia keskeltä, päissä teräsholkit (kuten mikkoimp tuossa aikaisemmin totesi), ja tuo alumiiniosa antaa periksi, jos kampiakseli antaa liian kovaa vääntöä.

Bensa: Pienkonebensiini edesauttaa vain säilyvyyteen, ei veden eliminointiin. Fuel fit -aineista voisi olla apua, mutta eivät nekään veden vaikutusta kokonaan poista.

Ruohonleikkureissa on erilainen rakenne (OHV tms.), joten niissä ei pääse tällaista ilmiötä tapahtumaan.

;D ;D ;D ;D ..ei enää riitä nauriot :'(
 

Lurkus

Aktiivinen jäsen
Vs: Varoitus pienmoottoreiden kylmäsäilytyksestä

dessan sanoi:
Jos veli kotte yrittää todistaa ns. akrylaattibensiinistä (jota se pitkään säilyvä "pienkonebensa" on), niin tislaus ei kyllä ole oikea sana kuvaamaan prosessia. Eikä sitä välttämättä tehdä alkuunkaan samasta kamasta kuin mistä tavisbensaa.

Akrylaattibensiiniä voidaan valmistaa esim. alkyloimalla kevyitä olefiinejä kevyiden parafiinien kanssa. Esimerkiksi alkyloimalla isobuteenia isobutaanin, butaanin ja propaanin kanssa.

Tarkoittanet alkylaattibensiiniä?
 

kotte

Hyperaktiivi
Vs: Varoitus pienmoottoreiden kylmäsäilytyksestä

pökö sanoi:
Nokka- ja kampiakseli pyörivät eri vauhdilla (nokka kierroksen samassa ajassa kun kampiakseli 2). Olisi kiva nähdä räjäytyskuva moottorista.

Edits. kattelin nopeesti kuvahaun kuvia ja kyllä niissä ihan erilliset nokka-akselit vilahtelee.
Jossakin pienmottorissa olen nähnyt ratkaisuja, joilla venttiilejä ohjaa eräänlainen hammaspyöräkäyttöinen epäkesko. Kampiakselilta venttiileiden ohjausta ei tosiaankaan voi millään järjestää, sillä venttiileitä pitää käyttää puolella männän sykintätaajuudesta, mitä ei millään nokkajärjestelyllä saa aikaan, vaan tarvitaan hammaspyörävälitys tai jokin muu menetelmä taajuuden jakamiseksi kahdella.
 
D

dessan

Vieras
Vs: Varoitus pienmoottoreiden kylmäsäilytyksestä

Vesi polttoaineen mukana ei kyllä aiheuta minkäänlaista haittaa polttomoottorille. Tai noh, karstaa se irroittaa ja onpa sitä siihen tarkoitukseen jopa käytettykin.
 

pökö

Hyperaktiivi
Vs: Varoitus pienmoottoreiden kylmäsäilytyksestä

dessan sanoi:
karstaa se irroittaa ja onpa sitä siihen tarkoitukseen jopa käytettykin.
Nuoruudessa tuota harrastettiin niin että annettiin hieman reippaammin kierroksia ettei kone sammu ja kaadettiin tyynesti vettä kaasuttimeen, karstaa ei sen jälkeen tulpanreijästä näkynyt vaan mäntä hohti puhtaana ;D.
Ei välttämättä ollut oikein tapa mutta ei mitään vahinkoakaan tullut.
 
D

dessan

Vieras
Vs: Varoitus pienmoottoreiden kylmäsäilytyksestä

pökö sanoi:
Nuoruudessa tuota harrastettiin niin että annettiin hieman reippaammin kierroksia ettei kone sammu ja kaadettiin tyynesti vettä kaasuttimeen, karstaa ei sen jälkeen tulpanreijästä näkynyt vaan mäntä hohti puhtaana ;D.
Ei välttämättä ollut oikein tapa mutta ei mitään vahinkoakaan tullut.

Fiksumpaa on ehkä kuitenkin sumupullolla sumuttaa se vesi sinne ilmanottoon. Jos sitä vettä lorahtaa vähän liikaa sinne sylinteriin, niin kyllä siinä männänvarret solmuun menee. Vesi nestemäisenä ei juurikaan jousta. Sen sijaan hienona vesisumuna se höyrystyy aika äkkiä ja vesihöyry sitten joustaakin kuten kaikki kaasut.
 

Mikkolan

Vakionaama
Vs: Varoitus pienmoottoreiden kylmäsäilytyksestä

1,2 litraseen sai kastelukannulla kaataa melko reippaasti vettä kun kieroksia oli 2000. Kyllä se vesi pisaroituu tarpeeksi imusarjassa. Silloin oli tietty sen aikaiset karburaattorit, en osaa sanoa miten noi nykyset moottorinohjausjärjestelmät ja katalysaattorit suhtautuu hiukan isompaan vesimäärään?
 
J

jalostaja

Vieras
Vs: Varoitus pienmoottoreiden kylmäsäilytyksestä

kotte sanoi:
Selitys hyväksytään, mutta kyllä tavalliseen moottoribensaan nimenomaan sekoitetaan myös tuota "pienkonebensaa" muistuttavaa tuotetta sen edullisten moottoripolttoaineominaisuuksien takia. Ja raakaöljystä ja maakaasusta nuo ainekset ovat peräisin (tosiaankin kemiallisen reaktioketjun eikä pelkän fysikaalisen tislauksen avulla). Toki lähtöaineena voisi käyttää muutakin kuin öljyä (mutta ei tällä hetkellä kannata).

Hei ! Pienkonebensa valmistetaan tislatusta alkylaatista eli kevytalkylaatista ja pentaanista ,josta rikki ja aromaatit poistettu eli isopentaanista sekoittamalla .
Alkylaattia lisätään tarvittaessa moottoribensaan.
 
Back
Ylös Bottom