Varoitus pienmoottoreiden kylmäsäilytyksestä

Äimänkäki

Aktiivinen jäsen
Vs: Varoitus pienmoottoreiden kylmäsäilytyksestä

kotte sanoi:
Jossakin pienmottorissa olen nähnyt ratkaisuja, joilla venttiilejä ohjaa eräänlainen hammaspyöräkäyttöinen epäkesko. Kampiakselilta venttiileiden ohjausta ei tosiaankaan voi millään järjestää, sillä venttiileitä pitää käyttää puolella männän sykintätaajuudesta, mitä ei millään nokkajärjestelyllä saa aikaan, vaan tarvitaan hammaspyörävälitys tai jokin muu menetelmä taajuuden jakamiseksi kahdella.

Varmaan tässäkin oli jonkinlainen epäkesko, josta sain nokkamaisen käsityksen ja luulin sen toimivan suoraan kampiakselilta. Johonkin ne työntötangot sitten jämähtivät, kun taipuivat ja katkesivat. Kampiakseliahan tässä ei ole.
 
P

pumputon

Vieras
Vs: Varoitus pienmoottoreiden kylmäsäilytyksestä

Äimänkäki sanoi:
Varmaan tässäkin oli jonkinlainen epäkesko, josta sain nokkamaisen käsityksen ja luulin sen toimivan suoraan kampiakselilta. Johonkin ne työntötangot sitten jämähtivät, kun taipuivat ja katkesivat. Kampiakseliahan tässä ei ole.
Melkoisen etevä mäntämoottori, kerran rakenteeseen ei kuulu kampiakselia... ;D
 
A

Aarniokotka

Vieras
Vs: Varoitus pienmoottoreiden kylmäsäilytyksestä



Äimänkäki sanoi:
Kampiakseliahan tässä ei ole.
Liekö sitten kyseessä polttomoottori ollenkaan, vai tarkoititko kenties nokka-akselia? ;-)
 

Peku 2012

Lämpöpumppu ym energiaharrastelu
Vs: Varoitus pienmoottoreiden kylmäsäilytyksestä

Äimänkäki sanoi:
Varmaan tässäkin oli jonkinlainen epäkesko, josta sain nokkamaisen käsityksen ja luulin sen toimivan suoraan kampiakselilta. Johonkin ne työntötangot sitten jämähtivät, kun taipuivat ja katkesivat. Kampiakseliahan tässä ei ole.
No millähän muulla tavalla se männän edestakainen liike sitten muutetaan pyöriväksi
 
D

dessan

Vieras
Vs: Varoitus pienmoottoreiden kylmäsäilytyksestä

Peku 2012 sanoi:
No millähän muulla tavalla se männän edestakainen liike sitten muutetaan pyöriväksi

Ei varmaan liity keskustelun alla olevaan moottoriin mitenkään, mutta onhan niitä vaihtoehtoisiakin ratkaisuja olemassa....

wankelm.jpg



Mikkolan sanoi:
1,2 litraseen sai kastelukannulla kaataa melko reippaasti vettä kun kieroksia oli 2000. Kyllä se vesi pisaroituu tarpeeksi imusarjassa. Silloin oli tietty sen aikaiset karburaattorit, en osaa sanoa miten noi nykyset moottorinohjausjärjestelmät ja katalysaattorit suhtautuu hiukan isompaan vesimäärään?

Se voi tietty olla noinkin, mutta jos ajatellaan, että sen 1200 kuutioisen koneen puristussuhde oli vaikkapa 10:0, niin puristustilavuus siinä koneessa on noin 133 cm3. Jos se pyörii 2000 rpm, niin semmoiset 4400 kuutiosenttiä vettä per sekunti se kykenee teoreettisesti ottamaan mekaniikkansa puolesta. Todellisuudessa ei tietenkään lähellekkään tuollaisia määriä, pystyykö edes kymmenesosaa tuosta koska pitäähän koneen käydä, veden ehtiä haihtua jne.

Joten saadaankin arvio, että äläpä ainakaan 45-50 kuutiosenttiä enempää sekunnissa sinne lorottele. Litroiksi tuon saat kun jaat tuhannella jotenka eihän se paljoa ole. 0.05 litraa sekunnissa tai 0.5 desiä sekunnissa.

Joku LVI-ingengööri tai muu energiatekniikan oppinut voisi laskeskella, että riittääkö kyseisessä lämpövoimakoneessa lämpöteho höyrystämään kaiken tuon veden ja jaksaa vielä käydäkkin.
 

kotte

Hyperaktiivi
Vs: Varoitus pienmoottoreiden kylmäsäilytyksestä

dessan sanoi:
riittääkö kyseisessä lämpövoimakoneessa lämpöteho höyrystämään kaiken tuon veden ja jaksaa vielä käydäkkin.
Ei kaiken tarvitse höyrystyä ja imutahdin aikana vedestä on jopa hyötyä.

Ricardon moottori-insinööritoimisto (http://en.wikipedia.org/wiki/Ricardo_plc) Britanniassa jopa kehitteli vuosikaudet "jakotahti"-moottoria, jossa sylinteriin ruiskutettiin puristustahdin aikana runsaasti vettä puristustyön pienentämiseksi. Moottorissa oli muitakin erikoisuuksia (kaksi sylinteriä rinnakkain ja työtahtia siirreltiin näiden välillä erityistä venttiilikanavaa pitkin tavoitteena pakokaasujen hukkalämmön käyttäminen seuraavan työtahdin aikana hyödyksi regeneraattoriin välillä tallettaen).

Luin jostakin äskettäin, että vesi olisi vaan hylätty ja siirrytty tutkimaan nestemäistä typpeä, kun sillä näemmä saavutetaan vielä suurempi etu (kaiketi lasketaan sen varaan, että nestetyppeä saadaan edullisesti tuotetuksi ylijäämätuulivoimalla, jollaista on tarjolla ainakin Britanniassa, Saksassa ja Tanskassa ajoittain). Luulisi tosin, että nestemäisestä ilmasta tai jopa hapesta vasta hyötyä olisikin, kun polttoainettakin voisi ruiskuttaa vastaavasti enemmän.
 

Mikkolan

Vakionaama
Vs: Varoitus pienmoottoreiden kylmäsäilytyksestä

Harmaa muistikuva olis että 5 - 6 litraa lorisi puolessa minuutissa kaasarin kurkkuun, sitä kaataessa tuntui tosi hurjalta. Tosta tulis 200 kuutiosenttiä sekunnissa.

Moperi hyyty kun lääkeruiskulla suihkas 25 ml alle parin sekunnin ;D
 

Äimänkäki

Aktiivinen jäsen
Vs: Varoitus pienmoottoreiden kylmäsäilytyksestä

kotte sanoi:
Ei kaiken tarvitse höyrystyä ja imutahdin aikana vedestä on jopa hyötyä.

Ricardon moottori-insinööritoimisto (http://en.wikipedia.org/wiki/Ricardo_plc) Britanniassa jopa kehitteli vuosikaudet "jakotahti"-moottoria, jossa sylinteriin ruiskutettiin puristustahdin aikana runsaasti vettä puristustyön pienentämiseksi.

Jostakin tällaisesta oli kai lingon korjaaja päätellyt, että kun on vettä sylinterissä (tai vesihöyryä), niin tehokas tilavuus pienenee ja puristusvoima siis suurenee. Meikäläinenhän ei osaa noin loogista päättelyä epäillä!
 

Seagear

Aktiivinen jäsen
Vs: Varoitus pienmoottoreiden kylmäsäilytyksestä

dessan sanoi:
Joten saadaankin arvio, että äläpä ainakaan 45-50 kuutiosenttiä enempää sekunnissa sinne lorottele. Litroiksi tuon saat kun jaat tuhannella jotenka eihän se paljoa ole. 0.05 litraa sekunnissa tai 0.5 desiä sekunnissa.

Litrasta vettä tulee muistaakseni 1700 litraa höyryä eli 0,05 litraa vettä sekunnissa tekisi 85 litraa höyryä.
 

Seppaant

Aktiivinen jäsen
Vs: Varoitus pienmoottoreiden kylmäsäilytyksestä

Litrasta vettä tulee muistaakseni 1700 litraa höyryä eli 0,05 litraa vettä sekunnissa tekisi 85 litraa höyryä.
Ilmakehän paineessa. Sylinterin paineessa tilavuus on jo huomattavasti pienempi.
 

mikkoimp

Aktiivinen jäsen
Vs: Varoitus pienmoottoreiden kylmäsäilytyksestä

niin jäi siis osittain vähän kesken tuo selostus tuolla, eli jossain vaiheessa välykset kasvavat niin suuriksi että työntötanko pääsee putoamaan pois kupistaan joko nokan tai keinuvivun päästä ja kiilautuu johonkin väliin ja katkeaa, ennen tätä työntötanko on jo kokenut kovaa vasarointia kun on välys ollut niin suuri että jokainen liike on kunnon isku eikä jouheva liike niinkuin pitäisi silloin kun välykset kohdallaan...

ja jokaisessa 4-tahti koneessa on kiertokanki, kampiakseli ja nokka-akseli jossain muodossa.
 
D

dessan

Vieras
Vs: Varoitus pienmoottoreiden kylmäsäilytyksestä

Seagear sanoi:
Litrasta vettä tulee muistaakseni 1700 litraa höyryä eli 0,05 litraa vettä sekunnissa tekisi 85 litraa höyryä.

Lasketaanpas tuokin: Vesi eli pelottavan kuuloinen divetymonoksidi kemialliselta nimeltään on molekyylirakenteeltaan 2 vetyatomia ja 1 happiatomi. Näin ulkomuistista vetelen, että vedyn atomimassa oli 1 g/mol ja hapen noin 16 g/mol. Josta saadaankin vesimolekyylin atomimassaksi 18 g/mol.

1 litra vettä painaa noin 1000 grammaa. Jaettuna 18 g/mol siitä tulee 55,6 moolia. Jostain fysiikan kurssilta on takertunut päähäni semmoinen tieto, että ideaalikaasu vaatii tilaa 22.4 l/mol NTP olosuhteissa. Mahtaako pitää paikkansa? Jos oletetaan vesihöyry ideaalikaasua lähellä olevaksi kaasuksi - mitä se on - niin saadaan 1245 litraa. Tässä toki tekaisiin pieni oikaisu eli oletimme lämpötilan 0 Celsiukseksi. Mitä se ei luultavasti ole kun vesi höyrystyy. 1700 litraa saattaapi hyvinkin olla siis käypä arvo.
 

Peku 2012

Lämpöpumppu ym energiaharrastelu
Vs: Varoitus pienmoottoreiden kylmäsäilytyksestä

mikkoimp sanoi:
niin jäi siis osittain vähän kesken tuo selostus tuolla, eli jossain vaiheessa välykset kasvavat niin suuriksi että työntötanko pääsee putoamaan pois kupistaan joko nokan tai keinuvivun päästä ja kiilautuu johonkin väliin ja katkeaa, ennen tätä työntötanko on jo kokenut kovaa vasarointia kun on välys ollut niin suuri että jokainen liike on kunnon isku eikä jouheva liike niinkuin pitäisi silloin kun välykset kohdallaan...

ja jokaisessa 4-tahti koneessa on kiertokanki, kampiakseli ja nokka-akseli jossain muodossa.
Tämäkin on mahdollista, mutta työntötankojen päittäisvälyksen pitäisi kasvaa todella suureksi.
Luulen, että koneen toiminta pysähtyy kauan ennen tätä.
Sillä eihän esim Hondan GX- sarjan moottoreissakaan venttiilien avautuma ole kuin jonkun millin.
Työntötangot eivät ainakaan alapäästään - nostimen puolelta- pääse tipahtamaan minnekään. Ovat meinaan sen verran syvässä kuopassa.

Mulla on verstalla purettuna em 5 HP 144cc OHV - Hondan paikalliskone. Voin ottaa sen sisäkaluista kuvan tänne kun ennätän.
Tästä saisimme varmaan jotain osviittaa tähän mielenkiintoiseen aiheeseen
 

mikkoimp

Aktiivinen jäsen
Vs: Varoitus pienmoottoreiden kylmäsäilytyksestä

Peku 2012 sanoi:
Tämäkin on mahdollista, mutta työntötankojen päittäisvälyksen pitäisi kasvaa todella suureksi.
Luulen, että koneen toiminta pysähtyy kauan ennen tätä.
Sillä eihän esim Hondan GX- sarjan moottoreissakaan venttiilien avautuma ole kuin jonkun millin.
Työntötangot eivät ainakaan alapäästään - nostimen puolelta- pääse tipahtamaan minnekään. Ovat meinaan sen verran syvässä kuopassa.

eipäs se vaan mihinkään se kone pysähdy niin kauan kun vaan venttiilit vähänkään aukeavat, eihän se pysähdy silloinkaan kun kaasari menee lähes kiinni tyhjäkäynnille mentäessä ja sielä ei silloin paljon ole rakoa... ainoastaan tehot pienenevät.
välys kun tarpeeksi kasvaa niin keinuvivut/venttiilit alkavat hyppimään vallattomasti vähän kun vasaralla naulaa löisi ja sillä hetkellä tappi luiskahtaa pois kolostaan keinuvivusta..
kokeileppa vaikka säätää kone joskus näin että välykset ovat niin suuret että venttiili juuri aukeaa ja tappi pysyy paikallaan.
 

Mikkolan

Vakionaama
Vs: Varoitus pienmoottoreiden kylmäsäilytyksestä

Ideaalikaasun tilavuus on 30,6 l ;D 55.6 mol x 30,6 = 1,70 m³, siis 100 C:ssa. ;D
Isompi vesimäärä ei tosin ehdi höyrystyä, suurin osa menee ihan vetenä läpi. ;D

Moottorin käydessä ei vesi haittaa mitenkään. Jos imusarja on täynnä vettä ennen käynnistystä niin tietty voi männän päälle lorahtaa ja estää käynnistyksen, melko karski mies saa olla jos narukäynnistimellä saa muuta vahinkoa kuin narun pokki. Eikä sähköstartissakaan vääntö riitä mitään rikkomaan, hädintuskin pakkasella jaksaa konetta pyörittää, kaikkein vähiten vaikkutta venttiiliin tai nostimiin. ;D


Ainoa selitys nostotangon vääntymiselle lienee se että venttiili on jumittunut auki asentoon ( veden vaikutuksesta tai muuten vaan kylmässä ) ja siloin työntötanko on mahdollisesti karannut kupistaan. :-\
Yhdestä moottorista yritettiin napata nostintanko pois purkamatta mitään, vaikka oli välykset niin keinuvipua sai painaa senttikaupalla ennen kuin tanko saatiin pois. Ts. pidän aika epätödennäköisenä sitä että tanko pääsee karkaamaan kupistaan missään tilanteessa.

Kaverin opel astrassa kävi kerran niin että siirsi sitä muutaman metrin pihassa ja sammutti sen heti, viikon kuluttua astra ei käynnistynyt. Viaksi paljastui juurikin tuo venttilien jumittuminen auki asentoon. Piiiiiiiiiitkällä starttauksella lähti pyörinnälle. :D
 
D

dessan

Vieras
Vs: Varoitus pienmoottoreiden kylmäsäilytyksestä

No niin, Mikkolanilla oli muistissa (tai voihan tuonkin laskea :)) ideaalikaasut saunaoloissa.

Kun heittää puolikuupallista (0,3 l) vettä kiukaalle, saapi siis yli 500 litraa höyryä naamalleen. Tämäkin tuli sitten tässä laskettua ja todisteltua ::)
 

pökö

Hyperaktiivi
Vs: Varoitus pienmoottoreiden kylmäsäilytyksestä

Mikkolan sanoi:
Kaverin opel astrassa kävi kerran niin että siirsi sitä muutaman metrin pihassa ja sammutti sen heti, viikon kuluttua astra ei käynnistynyt. Viaksi paljastui juurikin tuo venttilien jumittuminen auki asentoon. Piiiiiiiiiitkällä starttauksella lähti pyörinnälle. :D
Onko tuo muisto ajalta kun teboil myi "Tarraterraa" jonka väitettiin tahmauttavan varsinkin ooppeleiden venttiileitä.
 

Premier 10

Aktiivinen jäsen
Vs: Varoitus pienmoottoreiden kylmäsäilytyksestä

Mikkolan sanoi:
Ideaalikaasun tilavuus on 30,6 l ;D 55.6 mol x 30,6 = 1,70 m³, siis 100 C:ssa. ;D
Isompi vesimäärä ei tosin ehdi höyrystyä, suurin osa menee ihan vetenä läpi. ;D

Moottorin käydessä ei vesi haittaa mitenkään. Jos imusarja on täynnä vettä ennen käynnistystä niin tietty voi männän päälle lorahtaa ja estää käynnistyksen, melko karski mies saa olla jos narukäynnistimellä saa muuta vahinkoa kuin narun pokki. Eikä sähköstartissakaan vääntö riitä mitään rikkomaan, hädintuskin pakkasella jaksaa konetta pyörittää, kaikkein vähiten vaikkutta venttiiliin tai nostimiin. ;D


Ainoa selitys nostotangon vääntymiselle lienee se että venttiili on jumittunut auki asentoon ( veden vaikutuksesta tai muuten vaan kylmässä ) ja siloin työntötanko on mahdollisesti karannut kupistaan. :-\


Yhdestä moottorista yritettiin napata nostintanko pois purkamatta mitään, vaikka oli välykset niin keinuvipua sai painaa senttikaupalla ennen kuin tanko saatiin pois. Ts. pidän aika epätödennäköisenä sitä että tanko pääsee karkaamaan kupistaan missään tilanteessa.

Kaverin opel astrassa kävi kerran niin että siirsi sitä muutaman metrin pihassa ja sammutti sen heti, viikon kuluttua astra ei käynnistynyt. Viaksi paljastui juurikin tuo venttilien jumittuminen auki asentoon. Piiiiiiiiiitkällä starttauksella lähti pyörinnälle. :D

Tuohon Astran venttiilin auki jumittumiseen sen verran että siinä tuo vena jäi auki hydraulisen venttiilin nostimen takia. Joita tuskin löytyy B&S pienmoottoreista. Nuota on käyny muunkin merkkisissä vehkeissä juuri tuos tilantees ku laitetaan kylmä moottori käyntiin ja sammutetaan heti niin öljynpaineen vaikutuksesta hydraulinen nostin täyttyy äärimmilleen ja venttiili jää kantamaan eli auki. Ainaki VAG konsernin vehkeissä tuota on tullu vastaan.
 

pökö

Hyperaktiivi
Vs: Varoitus pienmoottoreiden kylmäsäilytyksestä

Ei se hydraulinostin venttiiliä auki paina vaikka olisi öljyä täynnä, nostinhan painuu alas venttiilijousen painamana, paitsi jos venttiili jumittaa istukkaansa.
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Varoitus pienmoottoreiden kylmäsäilytyksestä

pökö sanoi:
Ei se hydraulinostin venttiiliä auki paina vaikka olisi öljyä täynnä

Venttiilivälykset kun painuu negatiivisiksi, niin silloinhan se kantaa = venttiili ei sulkeudu koskaan ihan täysin => paineet karkaa sylinteristä :-\ Ei tuossa väitetty että se venttiili aukaistaisiin hydrauliikalla, vaan juurikin tuo kantaminen :cool:
 

Äimänkäki

Aktiivinen jäsen
Vs: Varoitus pienmoottoreiden kylmäsäilytyksestä

Mikkolan sanoi:
Ainoa selitys nostotangon vääntymiselle lienee se että venttiili on jumittunut auki asentoon ( veden vaikutuksesta tai muuten vaan kylmässä ) ja siloin työntötanko on mahdollisesti karannut kupistaan. :-\
Yhdestä moottorista yritettiin napata nostintanko pois purkamatta mitään, vaikka oli välykset niin keinuvipua sai painaa senttikaupalla ennen kuin tanko saatiin pois. Ts. pidän aika epätödennäköisenä sitä että tanko pääsee karkaamaan kupistaan missään tilanteessa.

Tässä lingon tapauksessa oli normaalia työskentelyä tehty lähes tunti, kun moottori paukahti ja sammui. Käynnistysyrityksissä vain pamahteli ja otti parhaimmillaan pari kierrosta, mutta ei käynnistynyt.

Kun jätin koneen huoltoon, kokeiltiin ensiksi kipinää, jota ei tullut. Sitten kone jäi perusteellisempaan tutkintaan. En muistanut tuosta kipinän puutteesta kysyä tarkemmin, voi myös olla, että kokeilu oli kiireessä hätäinen eivätkä kontaktit olleet ihan kunnossa. Siis tulpan kosketus runkoon kipinää kokeiltaessa.
 

Premier 10

Aktiivinen jäsen
Vs: Varoitus pienmoottoreiden kylmäsäilytyksestä

HiTec sanoi:
Venttiilivälykset kun painuu negatiivisiksi, niin silloinhan se kantaa = venttiili ei sulkeudu koskaan ihan täysin => paineet karkaa sylinteristä :-\ Ei tuossa väitetty että se venttiili aukaistaisiin hydrauliikalla, vaan juurikin tuo kantaminen :cool:
Juurikin näin.
 

jussi

Vakionaama
Vs: Varoitus pienmoottoreiden kylmäsäilytyksestä

Premier 10 sanoi:
Juurikin näin.

Juu, joissain aroissa koneissa täytyy jopa odottaa tunti venttiilikoneiston kasauksen jälkeen, ennen kun saa pyörittää konetta, jos nostajat ovat vanhat, eli jo täynnä öljyä.
En silti jaksa uskoa, että jo kerran käynnistynyt kone voisi kannattaa venoja auki mitenkään nostajien varassa, kyllä sekin jumi on muualla.
 

kotte

Hyperaktiivi
Vs: Varoitus pienmoottoreiden kylmäsäilytyksestä

Kirjoitin jo tuolla alussa, että hakisin mahdollista syytä venttiilikoneiston jumeista. Jos kone jää kosteaksi ja happamaksi (eli sitä on käytetty hyvin lyhyesti ryypyn kanssa ennen pitkäaikaista säilytystä ja sammutettu sitten kylmänä), niin on ainakin periaatteessa mahdollista, että koneisto juuttuu jostakin säilytysaikana. Kun nostin yrittää sitten aukaista venttiiliä ensimmäisen käynnistyksen aikana, suunniteltu aukaisuvoima ylittyy ja ohut nostin saattaa nurjahtaa palautumattomasti jostakin.

Kaikki riippuu nostintangon tuennan yksityiskohdista, mutta kannen keinuvipurakennehan rajoittaa ratkaisevasti mahdollisuuksia rakentaa mahdollisimman luotettava tuenta. Jos nostin jää hiukan mutkalle, nurjautusmomentti kasvaa käytössä huimasti alkuperäisestä joka aukaisulla ja riski nostintangon lisäkäyristymisestä ja pettämisestä lisääntyy vähintään vastaavasti.
 

Esäätäjä

Vakionaama
Vs: Varoitus pienmoottoreiden kylmäsäilytyksestä

Premier 10 sanoi:
Tuohon Astran venttiilin auki jumittumiseen sen verran että siinä tuo vena jäi auki hydraulisen venttiilin nostimen takia. Joita tuskin löytyy B&S pienmoottoreista. Nuota on käyny muunkin merkkisissä vehkeissä juuri tuos tilantees ku laitetaan kylmä moottori käyntiin ja sammutetaan heti niin öljynpaineen vaikutuksesta hydraulinen nostin täyttyy äärimmilleen ja venttiili jää kantamaan eli auki. Ainaki VAG konsernin vehkeissä tuota on tullu vastaan.

Peugeot 307 2.0, kesällä siirsin autoa muutaman metrin ja sammutin. Seuraavan kerran startti kuullosti seonneelta jaolta tai katkenneelta jakohihnalta, semmoista holinaa vaan piti eikä lähtenyt kun huonosti pitkän startin jälkeen. Kahdella tai kolmella se jotenkuten kävi.
 
D

Deleted member 1344

Vieras
Vs: Varoitus pienmoottoreiden kylmäsäilytyksestä

Kaveri joskus jutteli että 2-litraisessa Opel Calibrassa oli oikein riesana se, että sen venttiilit jumittivat jos auton käynnisti vain ihan pieneksi hetkeksi, esim. siirsi sitä pihalla pari metriä ja sitten jätti siihen yön yli. Joku paikka sen venttiilikoneistossa tahmasi sen verran että venttiilit eivät sulkeutuneet tiiviisti, eikä sen jälkeen tietysti ole puristuksia -> startti pyörittää iloisesti mutta käyntiin ei lähde.
 

Rele

Tulokas
Tuossa on juuri yksi Jonsered ST2110E lumilinko jossa pakoventtiilin ohjuri oli noussut paikoiltaan josta oli seurannut se että venttiilinjousen lautanen oli osunut venttiilin ohjuriin. Venttiilin keinuvipu ei ollut päässyt painumaan tarpeeksi alas jonka seurauksena työntötanko oli katkennut. Lisäksi imupuolen työntötanko oli vääntynyt. Syyksi epäilemme paukahtamista joka tapahtuu yleensä silloin kun kaasun kääntää lähelle minimiasentoa. Toki tämä venttiiliohjurin irtoaminen voi olla myös suunnittelu / valmistusvika tms.
 

Mekaniker

Vakionaama
Yritin löytää mikä moottori on kyseessä Jonsered koneissa ja näyttää siltä että kaikki valmistajat on edustettuna;-)
Voisiko olla B-S?
Kaikki nuo moottorit on valitettavasti miljoonakappaletuotantoa robottitehtaassa ja laatu välillä sen mukaista

Ostin kolmisen vuotta sitten romuun menossa olevaa Stiga lingon missä on Techumseh 13hp pystymoottori ja "yksimukisena" melkoinen tärisijä
Linko missä lukee laatumerkin nimi voisi olla parempi laadultaan, jouduin rakentamaan koko hihnaveto+ketjuvälitys laakeripesineen uudestaan. Moottori toimii moitteetta mutta ääni on ralliauton luokkaa...
 

kurre orava

´niin pienen hetken rakkaus on lumivalkoinen...´
Moottori toimii moitteetta mutta ääni on ralliauton luokkaa...
Kovasta äänestä syntyy mielikuva tehokkaasta laitteesta...

Meillä on satunnaiskäytössä vielä vanha satamahinaaja/-jäänmurtaja jossa on Nohab:in 2 tahtidiesel pääkoneena. On toki hiukan eri kaliberia kun nämä yksipyttyiset pienkoneet, on tyypiltään suora kutonen ja iskutilavuus vaatimattomat 300 litraa eli aika tarkkaan 50 l/sylinteri. Mutta on kyllä miehekäs ääni tuossa laitteessa, käy tyhjäkäynnillä noin 200rpm ja täysillä 335 rpm. Tehoa kehittää vajaat 1000kW mutta äänen perusteella luulisi löytyvän vähintään 3000kW. Mieletön vääntömomentti on kyllä tuossa, hinaaja painaa reilu 300 tonnia ja kiihtyy nollasta noin kymmeneen solmuun suurinpiirtein sadan metrin matkalla eli noin neljällä laivanmitalla. Ja pysähtyy sit parhaimmillaan puolella laivanmitalla eli 10-15 metrin matkalla kun törmää oikein kovaan ja paksuun jäähän.

Muoks: taisi luiskahtaa OT:n puolelle, jälleen kerran...
 
Back
Ylös Bottom