1-wire for dummies

J

jnf

Vieras
Vs: 1-wire for dummies

Olen aloittamassa 1-wire verkon rakentamista ja tässä on nyt hankinnan alla seuraavat kamat:
-nslu2 / radxa / miniläppäri, näistä osa löytyy jo ja jokin noista tulee toimimaan päätelaitteena
-hobby board 4porttinen hubi+virtalähde
-DS9490R usb-adapteri (vai onko LinkUSB parempi?)
-10kpl DS18B20 valmiiksi suojattuja johtoja
-cat6 kaapelia x-metriä
-rj45 connectoreita

Tarvitsenko jotain muuta?

Vedot ei olisi itsellä pitkiä, mutta jos vedän esim yhdesta rj45 piuhasta(kanavasta) 2kpl metrin pituista anturia, niin se ei varmaankaan ole liikaa? Montakohan yhteen kanavaan voi laittaa maksimissaan?

O

olammi

Vieras

jnf sanoi:
Vedot ei olisi itsellä pitkiä, mutta jos vedän esim yhdesta rj45 piuhasta(kanavasta) 2kpl metrin pituista anturia, niin se ei varmaankaan ole liikaa? Montakohan yhteen kanavaan voi laittaa maksimissaan?

Minulla on yhden DS9490R:n takana ilman lisävirtalähteitä tai lisävastuksia n. 20 anturia (DS18B20:siä, counter (CT1), IO-palikka (D2PC) ja pari DS2438-pohjaista omaa viritystä). Pääosin ei-parasiittimoodissa, paitsi CT1, joka ei tunne muuta. Iso osa lämpötila-antureista on huoneantureita, jotka toteutettu talon CAT6-ristikytkennän kautta siten, että huoneiden rasiassa on RJ45-palaan puristettu DS18B20 ja ristikytkennässä omatekemä "mustekala", joka on kolvattu piuhojen osalta ei-RJ45-päästä yhteen ja liitetty väylään. Verkko on siis melko monimuotoinen monitähtiverkko. Toimii hyvin - paitsi akvaarion lämpötila ja kosteusanturista tulee joskus jotain häiriötä, kun akvaarion lamppu syttyy/sammuu ajastettuna. Ei CAT6-verkko-osuus on toteutettu Bilteman 4-karvaisella "Puhelinkaapeli"-piuhalla. Liitännät olivat sokeripaloilla ennen, joka aiheutti ajoittain jotain kontaktiongelmia. Nyttemmin tein omat passiiviset RJ11-"hubit", johon piuhat on liitospisteissä kytketty.

Eli omana kokemuksena on, että CAT6-kaapeloinnin ja puhelinkaapeloinnin kanssa toimii hyvin ilman erikoisia aktiivisia komponentteja. YMMV, kuten aina.

L

lorvi

Vieras

jets sanoi:
Entä se ylösvetovastus? Mikä sen merkitys on? Kun ilmankin on toiminut puhelinpiuhoilla.

Ja piiri on DS2482S-100: http://www.abelectronics.co.uk/docs/stock/raspberrypi/compi/DS2482S.pdf
ei se ds2482 tarvitse ylösvetovastusta, minulla on nelisenkymmentä anturia, eikä ylösvetovastusta. En oikein ymmärrä kun alussa puhuit rs232 ja scheman http://www.abelectronics.co.uk/docs/stock/raspberrypi/compi/Datasheet-ComPi.pdf mukaan tuo on i2c, jos sinulla on tuo laite

mstr

Aktiivinen jäsen

Tässä DS2482 tapauksessa ylösvetovastus on piirin sisällä (1...1,7 k). Normaalisti käyttäjän ei tarvitse siitä tietää.

Paitsi sitten kun yrittää käyttää MMJ:tä ja pitäisi virittää vastusarvoa. Tosin arvo on jo aika pieni joten ehkä ei kuitenkaan. Jos voi laittaa sopivaa kaapelia niin ilman muuta.

J

jets

Vieras

lorvi sanoi:
ei se ds2482 tarvitse ylösvetovastusta, minulla on nelisenkymmentä anturia, eikä ylösvetovastusta. En oikein ymmärrä kun alussa puhuit rs232 ja scheman http://www.abelectronics.co.uk/docs/stock/raspberrypi/compi/Datasheet-ComPi.pdf mukaan tuo on i2c, jos sinulla on tuo laite

Ihme juttu, kirjoittelin tähän jo vastauksen kertaalleen kotikoneella, vaan eipä näy.. no uusiksi:

Minulla on siis Raspberry Pi ja siinä lisäkortti, jonka nimi on ComPi, jota kutsui aiemmin 1-wire+rs232-lisäkortiksi. ComPissa on siis 1-wire-master JA sarjaportti, joita ei siis oletuksena ole Raspissa. Tosin 1-wiren ja rs232:n saa melkeinpä suoraan langoittamalla, mutta ComPi on parempi vaihtoehto, ei tarvii turata. Eli tämä ei siis ole sarjaportissa kiinni oleva adapteri.

Ja onko nyt siis etten tarvitse mitään vastuksia? Vai käynkö kuitenkin varmuudeksi läjän eri vastuksia partcosta?

Partcossa on muuten suhteellisen edullisesti kaapelia:
http://www.partco.biz/verkkokauppa/product_info.php?cPath=1919_1258&products_id=3621
(CCA MONISÄIKEINEN PARIKAAPELI CAT5e 4x2 UTP 100m KELA)

Olettaisin että tuo kaapeli sopii hyvin tähän käyttöön. Vai onko muuta mielipidettä?

Mulla on niissä puhelinjohdoissa valmiiksi RJ12-liittimet päissä, pitäisikö mun kuitenkin läjäyttää liitin tuohon cat5-kaapelin päähän vai jatkaa vaan tuosta puhelinjohdosta, se olisi näet helpompaa.

mstr

Aktiivinen jäsen

jets sanoi:
Ihme juttu, kirjoittelin tähän jo vastauksen kertaalleen kotikoneella, vaan eipä näy.. no uusiksi:

Minulla on siis Raspberry Pi ja siinä lisäkortti, jonka nimi on ComPi, jota kutsui aiemmin 1-wire+rs232-lisäkortiksi. ComPissa on siis 1-wire-master JA sarjaportti, joita ei siis oletuksena ole Raspissa. Tosin 1-wiren ja rs232:n saa melkeinpä suoraan langoittamalla, mutta ComPi on parempi vaihtoehto, ei tarvii turata. Eli tämä ei siis ole sarjaportissa kiinni oleva adapteri.

Ja onko nyt siis etten tarvitse mitään vastuksia? Vai käynkö kuitenkin varmuudeksi läjän eri vastuksia partcosta?

Partcossa on muuten suhteellisen edullisesti kaapelia:
http://www.partco.biz/verkkokauppa/product_info.php?cPath=1919_1258&products_id=3621
(CCA MONISÄIKEINEN PARIKAAPELI CAT5e 4x2 UTP 100m KELA)

Olettaisin että tuo kaapeli sopii hyvin tähän käyttöön. Vai onko muuta mielipidettä?

Mulla on niissä puhelinjohdoissa valmiiksi RJ12-liittimet päissä, pitäisikö mun kuitenkin läjäyttää liitin tuohon cat5-kaapelin päähän vai jatkaa vaan tuosta puhelinjohdosta, se olisi näet helpompaa.
Vastukset on niin halpoja että jos jotain aikoo myöhemminkin tehdä niin kannattaa jonkinlainen lajitelma ottaa varastoon, vastukset ei happane. Mutta tuossa ComPi on DS2482 ja siinä tarvittava vastus. Jos nyt vaihdat MMJ muutaman kymmenen metrin CAT kaapeliin niin ei tarvi viritellä vastuksia.

Mm. Partcosta itsekin ostin kelan, tosin foliopäällystettyä. Mutta en ole vielä huomannut onko foliolla oikeasti merkitystä kun täällä puutalossa olen kaapelia vedellyt. Taitaa olla jäänyt maadoitus tekemättä yleensä ja on toiminut. Riippuu ehkä siitä miten läheltä sähköverkon kaapeleita asentaa.

Häiriöitä kyllä näyttää täälläkin esiintyvän, olen huomannut ainakin sen kun olen kWh mittarin S0-pulsseja tuonut Arduinon INT tuloon. Sitä piti SW:llä suodattaa rankasti. Kaapelin vaipan maadoitus piirikortin maahan tai kupariseen maadoitusjohtoon tai kaapelin vetäminen kauemmas tai lähemmäs sähköverkon kaapelia tai mikään muukaan kikka kuten iso RC-suodatin tulosignaalissa ei auttanut.

1-wire Master SW jota käytän (Arduinon kirjasto) ehkä suodattaa kun se on toimii virheittä. Eli tuo riippunee Master HW ja SW toteutuksesta.

RJ liittimille tarvitset työkalun. Juottamalla vai liittimellä, aika sama, kunnon juotos vähän luotettavampi.

J

jets

Vieras

mstr sanoi:
Vastukset on niin halpoja että jos jotain aikoo myöhemminkin tehdä niin kannattaa jonkinlainen lajitelma ottaa varastoon, vastukset ei happane. Mutta tuossa ComPi on DS2482 ja siinä tarvittava vastus. Jos nyt vaihdat MMJ muutaman kymmenen metrin CAT kaapeliin niin ei tarvi viritellä vastuksia.

Mm. Partcosta itsekin ostin kelan, tosin foliopäällystettynä. Mutta en ole vielä huomannut onko foliolla oikeasti merkitystä kun täällä puutalossa olen kaapelia vedellyt. Taitaa olla jäänyt maadoitus tekemättä yleensä ja on toiminut. Riippuu ehkä siitä miten läheltä sähköverkon kaapeleita asentaa.

RJ liittimille tarvitset työkalun. Juottamalla vai liittimellä, aika sama, kunnon juotos vähän luotettavampi.

Jepulis. Tuo foliosuojattu näyttäisi olevan jo melkein 20e kalliimpaakin.

Ja mulla on kyllä puristuspihdit, joilla olen puristellut RJ45-liittimiä ja muistaakseni siinä on myös RJ12-puristukselle paikka.

Tarviiko noita 1-wire-vetoja muuten missään olosuhteissa vetää jostain kohtaa suojamaahan?

L

lorvi

Vieras

jets sanoi:
Tarviiko noita 1-wire-vetoja muuten missään olosuhteissa vetää jostain kohtaa suojamaahan?

Minulla on tällähetkellä tällaisella http://personal.inet.fi/yritys/vks/1-wire/IMG_3719.JPG suojaamattomalla >30m runkolinja. testailin erilaisia kaapeleita ja minun tapauksessa kaapelilla ei ollut merkitystä, kaikki muu sitten vaikuttikin enempi. 100 ohmin vastuksilla sain pääverkon lukemaan ja lisä adapterilla loput
Joku, olisiko ollut nimim. vesa, kirjoitti joskus aiemmin jotta suojauksesta olisikin 1wire tyyppisessä verkossa haittaa. Ja nyt kun muistelen, kun tuo päälinja oli suojattua monisäikeistä ja maadoitin suojan. niin lukeminen loppui. Nytkään en ole maadoittanut suojattuja osuuksia.

mstr

Aktiivinen jäsen

jets sanoi:
Tuskinpa kannattaa yhdistää suojamaahan, tuo alkaa mennä jo sähköturvallisuuspuolen asiaksi. Olen yhdistänyt Masterin maahan joskus, ei oikein selkeää käsitystä asiasta.

Sellainen ihme huomio tuli esille, että kun täällä on vanhoja sähköjä, suojamaadoittamattomia pistorasioita kuivissa tiloissa, niin sellaiset on sallittu sen takia että kuivassa tilassa on katsottu sähköiskun vaara pieneksi, näin käsittäisin. No nyt kun vedän suojatun CAT kaapelin talon poikki niin toinen pää voi olla kellarissa jossa on maadoitukset. Eli käy niin että maadoittamattomassa tilassa onkin yhtäkkiä maa. Kaikenlaista sitä voi tulla eteen. Sanokaapa asiasta tietävät, onko kiellettyä.

K

Khyron

Vieras

VesA sanoi:
Onewire -väylän rakentamiselle on jossain ihan speksitkin, joissa kielletään haarat ja väylä jopa terminoidaan. Käytännössä lyhyet, muutaman anturin vedot, pelaavat melkein millä vaan virityksellä. Ethernetkaapelissa on kierrettyjä pareja, josta on suurta iloa häiriöiden torjunnassa. Myös maiden kanssa kannattaa olla huolellinen. Noin anekdoottina: mittasin omasta, ethernetkaapelilla tehdystä väylästä 22V common-modea vaikka sitä ei oltu niputeltu mhinkään voimajohtoihin. Tuskin olisi pelannut enää puhelinjohdolla johon häiriöt iskevät vähemmän symmetrisesti.

http://www.maximintegrated.com/app-notes/index.mvp/id/148 Tuolla on ohjeita väylän rakentamiseen, eikä siellä kyl mielestäni kielletä haaroittamista, todetaan vaan että toiset tavat toimii luotettavammin mitä toiset.

O

olammi

Vieras

mstr sanoi:
Sellainen ihme huomio tuli esille, että kun täällä on vanhoja sähköjä, suojamaadoittamattomia pistorasioita kuivissa tiloissa, niin sellaiset on sallittu sen takia että kuivassa tilassa on katsottu sähköiskun vaara pieneksi, näin käsittäisin. No nyt kun vedän suojatun CAT kaapelin talon poikki niin toinen pää voi olla kellarissa jossa on maadoitukset. Eli käy niin että maadoittamattomassa tilassa onkin yhtäkkiä maa. Kaikenlaista sitä voi tulla eteen. Sanokaapa asiasta tietävät, onko kiellettyä.

Ei tuosta varmaankaan isompaa vaaraa. Vaikka uudemmassa tilassa on maalliset pistorasiat, niin niihin voi kytkeä esim. suojamaattoman valaisimen (jalkalamppu). Samalla vieressä voi olla suojamaallinen sähkökone, jossa on maadoitettuja osia. Eli tilassa on maadoittamaton sähkölaite ja maadoitus samaan aikaan. Jos tämä katsottaisiin vaaralliseksi, niin kaikki laitteet olisi pakotettu maadoitetuiksi.

mstr

Aktiivinen jäsen

olammi sanoi:
Vaikka uudemmassa tilassa on maalliset pistorasiat, niin niihin voi kytkeä esim. suojamaattoman valaisimen (jalkalamppu).
Meillä on vanhoja jalkalamppuja (0-luokka?) joissa on pyöreä pistotulppa ja se ei sovi maadoitetuun rasiaan.
Sitten on sellaisia lamppuja (kaksoiseristetty?) joissa on litteä pistotulppa joka sopii kaikenlaisiin rasioihin.
Nuo ensinmainitut voivat olla metallikuorisia ja vian sattuessa kuvittelisin olevan mahdollista että jännite on kuoressa.
Mielestäni sähköiskun vaara on todellinen jos silloin koskettaa samanaikaisesti lamppua ja jotain maadoitettua kohtaa. Sen takia tuo CAT kaapelin toisesta päästä suojamaahan mahdollisesti kytketty vaippa tuli mieleen. Mutta sitten toisaalta taas onhan huoneessa myös pattereita jotka nekin ovat suunnilleen samalla tavalla vaarallisia. No ehkä tämä meni aika paljon aiheen ulkopuolelle.

Matias

Aktiivinen jäsen

Mielestäni sähköiskun vaara on todellinen jos silloin koskettaa samanaikaisesti lamppua ja jotain maadoitettua kohtaa.
Noissa pitäisi olla 4m:n minimiväli ettei yhtäaikainen koskettaminen ole mahdollista

HeTi

Aktiivinen jäsen

olammi sanoi:
Ei tuosta varmaankaan isompaa vaaraa. Vaikka uudemmassa tilassa on maalliset pistorasiat, niin niihin voi kytkeä esim. suojamaattoman valaisimen (jalkalamppu). Samalla vieressä voi olla suojamaallinen sähkökone, jossa on maadoitettuja osia. Eli tilassa on maadoittamaton sähkölaite ja maadoitus samaan aikaan. Jos tämä katsottaisiin vaaralliseksi, niin kaikki laitteet olisi pakotettu maadoitetuiksi.

Samassa tilassa ei saa olla suojaamattomia ja suojamaallisia pistorasiota sekaisin.
Jos yksikin suojaamaton pistorasia huoneessa jostain syystä vaihdetaan suojattuun pistorasiaan, pitää loputkin
vaihtaa.

Sekakäyttö aiheuttaa todellakin vaaran kun osa laitteiden rungoista on maissa ja osa ei.
Tähän on ihmisiä kuollutkin.

O

olammi

Vieras

Omassa talossa (valmistunut 200:cool: on ihan sähkösuunnitelman mukaan pistorasioita, joissa on 2 tuollaista maadotettua reikää ja 3 maadoittamattoman europistokkeen röörit. Maadoitettu ja maadoittamaton siis 5 cm etäisyydellä toisistaan. Tämä on käsittääkseni ihan sallittu ratkaisu. Todellinen vaara taitaa aiheutua siitä, jos maadoitusta vaativa sähkölaite kytketään maadoittamattomaan pistorasiaan. Europistokkeeseen sellainen ei mene.

Ismo67

Vakionaama

Alla olevan pistokkeen omaava laite on suojaeristettu eli useimmiten käytännössä muovikuorinen... = ei sähköiskuvaaraa vaikka vikaantuisi...
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Euro-Flachstecker_2.jpg
Eli on tärkeää että esim. metallikuoriseen laitteeseen ei ikinä laiteta tuommoista pistolppaa, jos itse korjailee laitteita - vaan suojamaadoitettu pistotulppa.
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Schuko_plug_and_socket.png

http://www.tukes.fi/kodinsahkoturvallisuus/1_3.html

J

jets

Vieras

Jess! Nyt toimii. Tosiaan kaapelistahan se oli kiinni. Laitoin tuota kaapelia mitä ostin tuohon kahden mökin väliin, ensin testasin ennen kuin pujottelin kaapelin mökkien väliseen yhdysputkeen. Siellä alkaa olemaan jo kaapeli poikineen!

En vaihtanut tuota cat5-kaapelia puhelinkaapeleitten tilalle, koska sattuu olemaan liitin sopivasti ja jo "asennettuna" nuo puhelinkaapelit. Hyvin toimii.

Mullahan oli jo tuolla yhdysputkessa järeämpää tupla Cat6:a, mutta molemmat ovat jo käytössä. Harmi ettei tuota kattikuutosta ollut tarpeeksi tämän homman tekemiseen jäljellä. Mutta eiköhän tuolle lopulle 70 metrille kattivitosta löydy käyttöä.

Eli 1-wire ei siis toimi MMJ-kaapelilla!

J

jets

Vieras

Näin se data kulkee:

Outside-temperature is now 2.5625 Celsius. Time is Sat Nov 16 21:01:03 EET 2013.
Sauna-temperature is now 55.5625 Celsius. Time is Sat Nov 16 21:00:09 EET 2013.
Parviaitta-ala-temperature is now 17.875 Celsius. Time is Sat Nov 16 21:01:07 EET 2013.
Parviaitta-yla-temperature is now 21.25 Celsius. Time is Sat Nov 16 21:00:08 EET 2013.
Saunamokki-temperature is now 10.125 Celsius. Time is Sat Nov 16 21:01:04 EET 2013.

:)

Ja vielä kuvakin. Näin se sauna lämpiää!

Liitteet

• sauna.png
    sauna.png
    5,7 KB · Katsottu: 472

pAy

Vakionaama

jets sanoi:
Näin se data kulkee:

Outside-temperature is now 2.5625 Celsius. Time is Sat Nov 16 21:01:03 EET 2013.
Sauna-temperature is now 55.5625 Celsius. Time is Sat Nov 16 21:00:09 EET 2013.
Parviaitta-ala-temperature is now 17.875 Celsius. Time is Sat Nov 16 21:01:07 EET 2013.
Parviaitta-yla-temperature is now 21.25 Celsius. Time is Sat Nov 16 21:00:08 EET 2013.
Saunamokki-temperature is now 10.125 Celsius. Time is Sat Nov 16 21:01:04 EET 2013.

:)

Ja vielä kuvakin. Näin se sauna lämpiää!

Iso sauna vai pieni kiuas kun noin hitaasti lämpenee... ??? ;D

Linkki alla josta näkee kuinka lämpenee puukiukaalla 14 m3 sauna.

J

jets

Vieras

pAy sanoi:
Iso sauna vai pieni kiuas kun noin hitaasti lämpenee... ??? ;D

Linkki alla josta näkee kuinka lämpenee puukiukaalla 14 m3 sauna.

Heh, syy vissiin löytyy huonosta polttopuusta. Nyt eka pesällinen oli kotoa tuotua kuivaa puuta, mutta sen jälkeiset pesälliset on olleet tämän vuotisia suoraan sanoen märkiä puita.

Ja saunakin on kyllä aika iso ja kiviä on rapiat 70Kg ainakin, sekä kaverina tietysti vesisäiliökin ja kivikori hormin ympärillä.

Vaihdoin muutamaan akkuun läjän polttopuuta naapuritonttilaisen kanssa, aattelin että tulee kuivia puita, paskanmarjat.. naapuritontin metsästä tuli tuoretta puuta :) Kivasti oli kyllä klapitellut, mutta kuivaminen ottaa aikansa.

Ja omalta tontilta on tullut runsaasti polttopuuta, mutta sekin tämän vuotista.. siksi siis lämpiää hitaasti.. Ja myöskin anturi oli aluksi kiinni viileissä lauteissa, kunnes sitten viitsin naulata sen seinään naulakiinnikkeellä.

Meidän saunassa on 65 astetta jo melkoinen lämpötila, se tarkoittaa että kivet ovat kuumia ja löylyä tulee helvetisti, mutta löylyt ovat silti pehmeät ja kosteat.

On muuten hienot käppyrät sulla.. Joskin hieman vaikeaselkoiset äkkiseltään vilkaisten.

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen

Samanvuotiset puut palaa paremmin kun pitää vähän puskuria siellä saunassa.. edellisen erän kuivatut kiukaaseen ja seuraava erä kuivuu saunomisen avulla paremmin palavaan kuntoon.

J

jets

Vieras

VesA sanoi:
Samanvuotiset puut palaa paremmin kun pitää vähän puskuria siellä saunassa.. edellisen erän kuivatut kiukaaseen ja seuraava erä kuivuu saunomisen avulla paremmin palavaan kuntoon.

Joo, tätä on koetettu harrastaakin. Vaan aina ei mene niin kuin suunnitellaan ;)

L

lorvi

Vieras

jets sanoi:
Jess! Nyt toimii. Tosiaan kaapelistahan se oli kiinni....................................................

Eli 1-wire ei siis toimi MMJ-kaapelilla!

1-wire toimii mainiosti mitä erilaisimmilla kaapeleilla, olen kokeillut esim. 6m² maakaapelilla. Kun tuossa käsillä sattui olemaan puolikas vyyhti (arvio~20m) 3x1,5MMJ niin testasimpa juuri, ja hyvin toimii
tässä kuvaakin

Liitteet

• DSCN1153.JPG
    DSCN1153.JPG
    253,7 KB · Katsottu: 469

mstr

Aktiivinen jäsen

lorvi sanoi:
1-wire toimii mainiosti mitä erilaisimmilla kaapeleilla, olen kokeillut esim. 6m² maakaapelilla. Kun tuossa käsillä sattui olemaan puolikas vyyhti (arvio~20m) 3x1,5MMJ niin testasimpa juuri, ja hyvin toimii
tässä kuvaakin
Joo, lyhyehköt kaapelit toki toimii, tämähän riippuu kaapelin kapasitanssin suuruudesta. Oletan että käytit testissä DS2482 piiriä jossa on pieni 1...1,7 k ylösvetovastus. Se auttaa asiaa verrattuna tavalliseen 4,7 k vastukseen. Lisäksi piirissä on viritys jossa piiri kytkee aktiivisesti datan +5 V:iin kunhan ensin ylösvetovastus on saanut hilattua johtimen jännitettä jonkin verran ylös.

Minä sain Arduinosta syötettynä 20 m 2,5 mm2 maakaapelia toimimaan kun vaihdoin vastuksen 4,7 k -> 1,2 k. Onneksi koska en olisi voinut asentaa uutta kaapelia maan sisään.

L

lorvi

Vieras

mstr sanoi:
Joo, lyhyehköt kaapelit toki toimii, tämähän riippuu kaapelin kapasitanssin suuruudesta. Oletan että käytit testissä DS2482 piiriä jossa on pieni 1...1,7 k ylösvetovastus. Se auttaa asiaa verrattuna tavalliseen 4,7 k vastukseen. Lisäksi piirissä on viritys jossa piiri kytkee aktiivisesti datan +5 V:iin kunhan ensin ylösvetovastus on saanut hilattua johtimen jännitettä jonkin verran ylös.

Minä sain Arduinosta syötettynä 20 m 2,5 mm2 maakaapelia toimimaan kun vaihdoin vastuksen 4,7 k -> 1,2 k. Onneksi koska en olisi voinut asentaa uutta kaapelia maan sisään.

Epäilen väittämääsi, kokeilen, kun saan käsiini 50m nipun mmj tä. Tuo minun 6m³ maakaapeli oli 30m pitkä enkä käyttänut mitään adapteria eikä vastusta ja logtempillä löytyi parisenkymmentä anturia.

Sinänsä nämä 1wire verkot ovat haasteellisia kun anturityypit ja määrät lisääntyvät ja kaapelipituudet kasvaa ja haaroja on useita ja vielä erimittaisia

mstr

Aktiivinen jäsen

lorvi sanoi:
Epäilen väittämääsi, kokeilen, kun saan käsiini 50m nipun mmj tä. Tuo minun 6m³ maakaapeli oli 30m pitkä enkä käyttänut mitään adapteria eikä vastusta ja logtempillä löytyi parisenkymmentä anturia.

Sinänsä nämä 1wire verkot ovat haasteellisia kun anturityypit ja määrät lisääntyvät ja kaapelipituudet kasvaa ja haaroja on useita ja vielä erimittaisia
Jokin piiri siinä kuitenkin ohjasi väylää. Piirin speksistä voisi tarkistaa miten ohjaus on toteutettu.
Asiaan vaikuttaa myös SW, oliko owfs? Kauan sitten käytin owfs mutta ei havaintoa miten se on tehty.
Katsoin DS2480 speksiä (DS9097U sisällä) ja myös siinä on sama aktiivinen pull-up kuin DS2482:ssa.
Tuo kytkentä juuri pyrkii lyhentämään sitä aikaa mikä passiivisen ylösvedon tapauksessa riippuu RC-aikavakiosta.

Olen rakennellut muutaman 1-wiren Arduinolla ja joskus unohtui laittaa 4,7 k vastus. Ei toimi ollenkaan ilman.

Voin kuvitella muunlaisia mahdollisuuksia parantaa ajoitusta; käsittääkseni mikään ei estä Master SW:tä antamasta lisäaikaa signaalin vaihtaa tilaa. Tarvisi oskilloskoopin jos ajoituksista haluaisi ottaa selvää. Tai sitten olisi kaiveltava lähdekoodia (jos sellainen on saatavilla).

Laskin karkean arvion kahden johtimen välisen konkan suuruudeksi seuraavilla kaapelin parametreillä:
- johtimen säde 0,7 mm
- johtimen eristeen säde 1,2 mm
- kaapelin pituus 20 m

Sain tulokseksi 0,5 nF kun johtimien välissä on ilmaa. Jos siinä on eriste jonka kerroin on vaikka 3 niin tulos on 1,5 nF. Ja kun kaapelissa on kaksi konkka rinnan niin päädyin 3 nF mikä on siinä suuruusluokassa mitä aikaisemmin arvelin.

L

lorvi

Vieras

mstr sanoi:
Jokin piiri siinä kuitenkin ohjasi väylää.
FT232rl, ei mikään 1-wire piiri ja logtempillä mittailin. Max232 lla mittailin ennen linuxia ja owfs ää
tässä kuva 'ei mitään adapteria' http://personal.inet.fi/yritys/vks/1-wire/IMG_1103.JPG
En ole valmiilla ostoadaptereilla kokeillut kun minulla ei ole, kaikki ovat diy malleja

mstr

Aktiivinen jäsen

lorvi sanoi:
FT232rl, ei mikään 1-wire piiri ja logtempillä mittailin. Max232 lla mittailin ennen linuxia ja owfs ää
tässä kuva 'ei mitään adapteria' http://personal.inet.fi/yritys/vks/1-wire/IMG_1103.JPG
En ole valmiilla ostoadaptereilla kokeillut kun minulla ei ole, kaikki ovat diy malleja
Tämä on kovin erikoista, tuo FT232 piiri on USB to UART muunnin. En käsitä, sait kuitenkin vastauksen DS18B20 anturilta? Piirissähän on erikseen TXD ja RXD nastat, ei siis väylä ollenkaan.
Vai USB puoleltako kytkit anturiin? Eikös USB ole differentiaalinen pari? Signaali on koodattu. Ei noinkaan.

L

lorvi

Vieras

mstr sanoi:
Tämä on kovin erikoista, tuo FT232 piiri on USB to UART muunnin. En käsitä, sait kuitenkin vastauksen DS18B20 anturilta? Piirissähän on erikseen TXD ja RXD nastat, ei siis väylä ollenkaan.
Vai USB puoleltako kytkit anturiin? Eikös USB ole differentiaalinen pari? Signaali on koodattu. Ei noinkaan.
Ei erkoista ollenkaan, aika yleinen tapa lukea 1wire antureita. Tuolla samalla kytkennällä tein prommerinkin millä xxxtix xxrattxxorttexa

kyllä tuosta kuvasta pitäisi kytkentä selvitä

J

JaspaJami

Vieras

Alle 1e/kpl suojatut DS18B20 anturit. Ilmeisesti ovat ihan päteviä antureita nämäkin?
http://www.ebay.com/itm/High-Quality-Waterproof-Digital-Temperature-Temp-Sensor-Thermal-Probe-DS18B20-/190738017226?pt=AU_B_I_Electrical_Test_Equipment&hash=item2c68df2bca

Ismo67

Vakionaama

JaspaJami sanoi:
Alle 1e/kpl suojatut DS18B20 anturit. Ilmeisesti ovat ihan päteviä antureita nämäkin?
http://www.ebay.com/itm/High-Quality-Waterproof-Digital-Temperature-Temp-Sensor-Thermal-Probe-DS18B20-/190738017226?pt=AU_B_I_Electrical_Test_Equipment&hash=item2c68df2bca

Ostin kahdesta paikasta noita ja toisesta paikasta ostetuissa rostelikapseleissa on täytös epoksilla ja sen päällä tuo kutistesukka = paljon parempi kosteussuoja.

Tässä näitä missä on epoksit kapselin sisällä, mulla on nyt kaikki lämpötilaanturit näitä:

http://www.ebay.de/itm/10X1M-Waterproof-Digital-Thermal-Temperature-Temp-Sensor-Probe-DS18B20-Connector-/231083246649?pt=Mess_Pr%C3%BCftechnik&hash=item35cda28439

PS. Ilmoituksessa on linkkejä erilaisiin määriin, kaapelipituuksiin ja erilaisiin NTC vastuksiin....

harald

Aktiivinen jäsen

Noihan näyttää tosi päteviltä! eli siis 10kpl sensoria, jokainen metrin omalla piuhalla? Kyllä nyt harmittaa se juottaminen...

Kuvasta ei oikein aukea minkälainen se liitin on, miten olet tehnyt sen väylän?

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen

harald sanoi:
Noihan näyttää tosi päteviltä! eli siis 10kpl sensoria, jokainen metrin omalla piuhalla? Kyllä nyt harmittaa se juottaminen...

Kuvasta ei oikein aukea minkälainen se liitin on, miten olet tehnyt sen väylän?

Itse olen tehnyt ulkoanturit kutistussukalla ja kuumaliimalla.. eli kuumaliimaa toiseen päähän, anturi sisään ja liimaa perään. Ja föönillä kasaan.

L

lorvi

Vieras

tilasin minäkin noita suojattuja DS18b20, kyllä kiinanpoika osaa, kaapelissa lukee PT100 Cu50, en oo vielä testannu ovatko ne ds18b20 vai pt100

prelude

Vakionaama

Olettekos löytäneet kytkentäpaneelia noille 3 napasille liittimille?
Etsin siis T haaraa josta "pääkaapeli" menisi lävitse (liittimillä) ja stubiksi voisi kytkeä tuollaisen 1m:n johdon anturilla.

Liittimet pääkaapelissa ovat epäoleellisia, mutta rj45:n olisi tietty kiva kun siihen löytyy helposti ilman kolvaamista/puristelua kaiken mittaisia kaapeleita.

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen

prelude sanoi:
Olettekos löytäneet kytkentäpaneelia noille 3 napasille liittimille?
Etsin siis T haaraa josta "pääkaapeli" menisi lävitse (liittimillä) ja stubiksi voisi kytkeä tuollaisen 1m:n johdon anturilla.

Liittimet pääkaapelissa ovat epäoleellisia, mutta rj45:n olisi tietty kiva kun siihen löytyy helposti ilman kolvaamista/puristelua kaiken mittaisia kaapeleita.

Omille piuhoilleni käytin RJ45-jatkopalikoita. Siis avattavia. Ja juotin anturin piuhat sinne väliin, eli joka anturihaaran päässä oli RJ45-jatkopalikka.

J

JaspaJami

Vieras

VesA sanoi:
Omille piuhoilleni käytin RJ45-jatkopalikoita. Siis avattavia. Ja juotin anturin piuhat sinne väliin, eli joka anturihaaran päässä oli RJ45-jatkopalikka.
Kiitos tästä ideasta. Mietin tuossa just että mikä olisi fiksu toimintapa ja tuo ei ole lainkaan huono vaihtoehto. PItää vaan etsiä sellaset jatkopalat jotka on tarkoitettu ftp kaapelille että suojaus jatkuu.

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen

JaspaJami sanoi:
Kiitos tästä ideasta. Mietin tuossa just että mikä olisi fiksu toimintapa ja tuo ei ole lainkaan huono vaihtoehto. PItää vaan etsiä sellaset jatkopalat jotka on tarkoitettu ftp kaapelille että suojaus jatkuu.

Aikamoista näperrystä se oli. ftp-jatkoja ei välttämättä saa ihan niin helposti auki ja kiinni.. siihen pitää sitten porata reikä tms anturin johdolle.

L

lorvi

Vieras

Ei tää niin korkeaa teknologiaa ole, nimittäin 1-wire verkko ettei tina +eristysnauha kelpaa kun nykyautojenkin johtosarjoihinkin kelpaa. Jos haluaa hifistellä, niin erkkarin voi vaihtaa kutistesukkaan.

Back
Ylös Bottom