1-wire for dummies

L

lorvi

Vieras
Vs: 1-wire for dummies

ei mitään
kuva otettu vain noista vermeistä sähkökatkon jälkeen kun purin tuon testihärvelin pöydältä, toimi ihan toivotulla tavalla ja katkoksen pituus oli noin tunti ja akun jännite laski 13,15v > 12,67v tuona aikana
rakennan ihan pienen simppelin, ilmeisesti ehkä pelkkä regulaattori riittää, tuohon mikä voi sitten olla jatkuvasti paikallaan kun jännitteen säätää alle käyttöjännitteen ei se pitäisi kuluttaa akkuakaan juurikaan
otan vinkkejä mielelläni vastaan lepovirrankulutuksen saamiseksi mahdollisimman pieneksi

prelude

Vakionaama

Mitenkäs jos laitat akulle ylläpitolaturin (tai rakennat itse kun näyttää sujuvan) ja otat sähköt laitteistolle suoraan akulta? Tuon lineaari reggulan voisi helposti korvata auton pistokkeeseen tulevalla USB laturilla (jos FastTech:ltä tuli 3.4A (about) laturi joka ei meksanut juuri mitään). Tuossa olisi valmiiksi hakkuri rakennettuna, joten hyötysuhde on paljon parempi kuin lineaari versiolla.

kotte

Hyperaktiivi

prelude sanoi:
Mitenkäs jos laitat akulle ylläpitolaturin (tai rakennat itse kun näyttää sujuvan) ja otat sähköt laitteistolle suoraan akulta? Tuon lineaari reggulan voisi helposti korvata auton pistokkeeseen tulevalla USB laturilla (jos FastTech:ltä tuli 3.4A (about) laturi joka ei meksanut juuri mitään). Tuossa olisi valmiiksi hakkuri rakennettuna, joten hyötysuhde on paljon parempi kuin lineaari versiolla.
Itsellä oli aikoinaan tuon tapainen viritelmä langattoman puhelimen tukiaseman varavoimalähteenä (siis esim. 9V on-line UPS), jossa oli kuitenkin oli ihan lineaarisella regulaattoripiirillä toteutettu teholähtö. Mutta eipä tuokaan toiminut aluksi siedettävästi, kun ylläpitolaturi aiheutti niin voimakkaita häiriöitä verkon kautta, että kuuluivat läpi puhelimelle asti.

Homma rupesi toimimaan vasta, kun hankin pienen suojamuuntajan akun ylläpitolaturin sisääntulopuolelle. Eli kannattaa mielestäni edetä askel kerrallaan ja varmistaa, että kaikki toimii kunnolla, ennen kuin lisää ylimääräisiä vempaimia, joihin koko homma voi kaatua. Toki tuollaisen hakkurin DC-lähtöpuolen häiriöiden hiljentämisen pitäisi sekä käytännössä että teoriassa olla helpompaa kuin laturin puolelta.

Digiboksien kanssa oli muuten aivan vastaavia ongelmia aikoinaan (kun verkkolaite, ethernet-verkkoon kytketyn tietokoneen USB-piuha ja antenniverkko ovat pakkaa sekoittamassa, ei homma toiminut alkuunkaan; mm. antenni piti kytkeä omatekoisen ferriittimuuntajan välityksellä, jotta homma rupesi skulaamaan).

dbwarrior

Vakionaama

Tällaista asiaa tässä pohtinut liittyen tuohon mittaarvon DS18B20 näytteistykseen, että jos parasite sähkönsyöttö ei ole käytössä, niin voiko arvoa tosiaan yrittää lukea ilman mitään erityisiä 750mS viiveitä(12bit) ?
Manuaalihan sanoopi näin:
"If the DS18B20 is powered by an external supply, the master can issue read time slots after the Convert T command and the DS18B20 will respond by transmitting a 0 while the temperature conversion is in progress and a 1 when the conversion is done."

Olen testaillut arduinon perässä setuppia jossa on I2C to 1wire sovitin piiri(DS2482-100) jonka perässä 1-wire ketjussa 3kpl lt anturia.
12bit tarkudella olen pystynyt lukemaan arvoja ainakin 180mS viiveellä, ilman että olisi tullut kertaakaan tuota manuskan mainitsemaa nollaa. Tästä päättelin että aika kiihkeeseen tahtiin pystyisi luku arvoja kyseleen, jos parasite sähkönsyöttöä ei ole käytössä.

jahonen

Jäsen

dbwarrior sanoi:
Tällaista asiaa tässä pohtinut liittyen tuohon mittaarvon DS18B20 näytteistykseen, että jos parasite sähkönsyöttö ei ole käytössä, niin voiko arvoa tosiaan yrittää lukea ilman mitään erityisiä 750mS viiveitä(12bit) ?
Manuaalihan sanoopi näin:
"If the DS18B20 is powered by an external supply, the master can issue read time slots after the Convert T command and the DS18B20 will respond by transmitting a 0 while the temperature conversion is in progress and a 1 when the conversion is done."

Olen testaillut arduinon perässä setuppia jossa on I2C to 1wire sovitin piiri(DS2482-100) jonka perässä 1-wire ketjussa 3kpl lt anturia.
12bit tarkudella olen pystynyt lukemaan arvoja ainakin 180mS viiveellä, ilman että olisi tullut kertaakaan tuota manuskan mainitsemaa nollaa. Tästä päättelin että aika kiihkeeseen tahtiin pystyisi luku arvoja kyseleen, jos parasite sähkönsyöttöä ei ole käytössä.

Oliko varmasti convert-komento (0x44), eikä read scratchpad (0xBE)? Löysin tällaisen mittauksen loggeriprojektin arkistoistani, ei ole kyllä presiis sama anturi mutta lähelle menee, DS18S20:

measure-2008-08-06-002.png

Tuossa olin testannut kuinka kauan kestää että anturi palauttaa convert-komennon jälkeen sen ekan ykkösbitin, näyttäisi noin 600 ms menevän. Tuossa taisi olla 2 anturia samassa linjassa joten hitaimman mukaan pollaus valmistuu. Itse lämpötilojen luku ihan simppelisti softalla tehtynä kieli oikeassa kulmassa ajoitettuna ei tuo aikaan juuri lisäystä (oikeassa reunassa voi ehkä aistia 2 lukua):

measure-2008-08-07-001.png

t. Janne

dbwarrior

Vakionaama

Piti oikein käydä tarkistamassa mitä se sinne tuolla muokatussa dallas kirjastossa kirjoittaa ja kyllä 0x44:lla käskytetään muunokset päälle ja sitten het kohta niitä voi jo lukea. Lukemat näyttää reagoivan normaalisti ja tuota maagista nollaa ei tunnu tulevan joten siltä osin vaikuttaisi että tuota pitkähköä viivettä ei olis.
No täytyy kait olla tyytyväinen jos näin toimii jatkossakin.

A

Antza0

Vieras

Hiukan korkeatasoisempi kysymys väliin: Mites olette toteuttaneet normi 1wire-anturien ylärajat ylittävien lämpöjen mittauksen? NTC - ja PT-vaihtoehdotkin jää alle tarpeen, eli pari mittausta pitäisi saada tehtyä termopareilla, käytännössä K-tyypillä.

Tietopetri 'myy' yhtä ratkaisua, hintaa tosin en ole vielä kysäissyt. Maximin sivuilta toisaalta löytyi MAX31850K, joka olisi aika passeli ratkaisu. Adafruitin sivuilta löytyisi suorat ratkaisut, myös tason sovitus dataväylään.

Lähtökohtana toimiva 1W-verkko, RasPi ja 9490R-sovitin sekä tällä hetkellä alkuun tusina DS18B20-anturia. Softana TaloLoggerPi. Kaapelointi kolmella karvalla.

Sitten niitä ihmettelyä: OWFS ei taida tukea (vielä?) 31850-antureita? Vai olenko ihmetellyt vanhaa speksiä?

tet

Hyperaktiivi

dbwarrior sanoi:
Piti oikein käydä tarkistamassa mitä se sinne tuolla muokatussa dallas kirjastossa kirjoittaa ja kyllä 0x44:lla käskytetään muunokset päälle ja sitten het kohta niitä voi jo lukea. Lukemat näyttää reagoivan normaalisti ja tuota maagista nollaa ei tunnu tulevan joten siltä osin vaikuttaisi että tuota pitkähköä viivettä ei olis.
No täytyy kait olla tyytyväinen jos näin toimii jatkossakin.

En osaa sanoa kuinka kauan konversio kestää, sehän käsittääkseni riippuu mm. lämpötilasta. Mutta kun sanot että "heti kohta niitä voi lukea" niin tarkoittanee että luet sillä Read Scratchpad -komennolla? Se nolla ei tule tällä komennolla, vaan nolla tulee vastauksena siihen Convert T -komentoon. Eli ei niin että ensin Convert T ja vähän ajan päästä Read Scratchpad ja sitten luetaan. Vaan heti Convert T:n jälkeen luetaan, silloin tulee 0 tai 1 joka kertoo onko konversio valmis vai ei. Sitten kun vastauksena tulee 1, voidaan antaa se Read Scratchpad-komento ja lukea sen vastauksena tuleva mittausarvo.

Parasitella ongelmana on se, että lutikalta voi loppua syöttösähkö jos sitä yritetään lukea kesken konversion. Jos näin pääsee käymään, lukemaksi tulee 85 C, jonka saa aina virtojen päälle laiton jälkeen jos lukee datan antamatta ensin Convert T -komentoa. Anturin kannalta siis pyydetään tulosta ilman että on käsketty mitata lämpötilaa, koska laite resetoituu eikä muista edellistä mittauskäskyä.

dbwarrior

Vakionaama

Aivan. Taidan siis ajoittain lukea "vanhoja" arvoja. Tarkoittaa varmaan käytännössä sitä, että kun arvoja luetaan tällä hetkellä 5sec välein niin arvot mitä saan on aika ueasti edellieltä "muunnos kierrokselta. No tässä tapauksessa ei ole niin vakavaa, mutta kiva tietää mistä tuo noin käyttäytyy.

J

jolla

Vieras

ei tuota DS 2480+ korvaa näköjään mikään, se toimii ftdi usb sekä suoraan sarjaportissa ylivoimaisesti. jaoin kahtia tuon oman 1wire pääverkon jotta saisin sarjaportin vapaaksi kun en saa tuota arduinoa luettua toivotulla tavalla i2c kautta ja kokeilin noita verkon puolikkaita sitten DS2482-100 käyttäen, niitä kun on neljä käytössä, mutta ei vaan toinen puolikas kevennettynäkään jaksa nousta tulille.

muutenkin verkko jo jäykänlainen lähtemään kuten tekijänsäkin, ensin pitää käynnistää laite, jotta lukee väylät ja sitten anturilinjat yksi kerrallaan kytkeä päälle, virranpuutetta se ei ole, joku muu siellä törmäilee

usbeja en suosi, koska ne ei toimi kuten winukoissa, vaikka ftdi ssä voi antaa yksilöllisen id'n ainakaan tämä image ei muista niitä vaan arpoo, tai ei, laittaa ne siinä järjesyksessä kun tökkää kiinni ja sähkökatkon jälkeen järjestys ei suinkaan ole sama

A

apophis

Vieras

Kyllä tuon /dev/ttyUSBx minkä Linux tekee voi aina saada samaksi. Vaatii udev säännön kirjoittamisen, joka onkin sitten toinen juttu... Esimerkiksi ftdi piirin sarjanumeron perusteella voi laittaa aina samaksi deviceksi.

http://aeturnalus.com/robotics/mapping-ftdi-to-files-with-udev/

Tuolta ohjetta, jos haluaa kokeilla.

Lates

Jäsen

1-wire mittaukset rakenteilla ja muutamia kysymyksiä herännyt.
Pystyykö tuo DS9490R adapteri syöttämään sen erillisen 5V antureille vai laitanko sillä kahden karvan kytkennällä?

Ostin DS18S20 antureita. Olisiko pitänyt ostaa DS18B20 antureita vai onko noilla mitään käytännön merkitystä? Pystyn kyllä nuo vielä vaihtamaan

timop

Aktiivinen jäsen

pystyy syöttämään. omassa järjestelmässäni aikasemmin serverin perässä tuo syötti jännitteet ja nyt kun vaihdoin serverin virtuaaliksi ja raspin (1. b malli) niin jopa se jaksaa syöttää vaikka johtoa on n. 100m ja antureita 11kpl.

U

Unelmavävy

Vieras

Lates sanoi:
Ostin DS18S20 antureita. Olisiko pitänyt ostaa DS18B20 antureita vai onko noilla mitään käytännön merkitystä? Pystyn kyllä nuo vielä vaihtamaan

Mulla on molempia, mielestäni ei käytännön merkitystä näissä sovelluksissa missä toleranssit on muutenkin mitä on.

J

jolla

Vieras

Lates sanoi:

minulla oli 18S20 antureita jotka aiheuttivat hämminkiä ja kun luovuin niistä, ongelmatkin katosivat
ilmeisesti niissä oli jotain häikkää noissa yli 85 lämpötiloissa kun eivät varaajassa ja kattilassa toimineet, antoivat sen 85 arvon tai sitten ei ollenkaan

kaihakki

Vakionaama

Lates sanoi:
1-wire mittaukset rakenteilla ja muutamia kysymyksiä herännyt.
Pystyykö tuo DS9490R adapteri syöttämään sen erillisen 5V antureille vai laitanko sillä kahden karvan kytkennällä?

DS9490R ei omien kokeilujeni mukaan pysty syöttämään tarvittavaa virtaa. Mutta kahden karvan parasiittikytkentä toimii hienosti. Tai sitten oli kytkentävirhe.

DS18S20 ja DS18B20 ero on mittaustarkkuudessa. S-mallissa 9 bittiä ja B-mallissa 12 bittiä. Kummankin tarkkuuss riittä loistavasti näihin mittauksiin.

Liitteet

• DS18B20.pdf
    389,6 KB · Katsottu: 334
  • DS18S20.pdf
    138,4 KB · Katsottu: 350
O

olammi

Vieras

kaihakki sanoi:
DS9490R ei omien kokeilujeni mukaan pysty syöttämään tarvittavaa virtaa. Mutta kahden karvan parasiittikytkentä toimii hienosti. Tai sitten oli kytkentävirhe.

Omat kokemukset taas kertovat, että DS9490R:n läpi +5V toimii ihan mainiosti 3-karvakytkennässä. Ensin oli samaisen kautta parasiittia (2-piuhaa), mutta siinä oli paljolti ongelmaa. Tuskin DS9490R:n vikaa vaan pitkät ja moninaiset piuhat ongelmana. Kun vedin sen +5V sieltä mukaan, niin on verkko toiminut ok.

timop

Aktiivinen jäsen

Sama. Eikä kannata millään paukkulangalla tehdä.. MHS on osottautunut hyväksi siinä on folio suojana johtojen ympärillä. Eikä ole kallista..

jahonen

Jäsen

kaihakki sanoi:

DS18S20 ja DS18B20 ero on mittaustarkkuudessa. S-mallissa 9 bittiä ja B-mallissa 12 bittiä. Kummankin tarkkuuss riittä loistavasti näihin mittauksiin.

Kummankin resoluutio taitaa olla pohjimmiltaan sama mutta DS18S20:n kanssa joutuu hostin softassa näkemään vähän enempi vaivaa jotta saa esiin sen 1/16°C resoluution. En tiedä miten valmiit systeemit tuota tukevat kun olen noita käyttänyt vaan omien prossuympäristöjen ja softien kanssa.

t. Janne

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen

kaihakki sanoi:

No se virta on RJ11 liittimen reunassa, johon on yllättävän hankalaa löytää valmista puhelinjohtoa.. mutta se liuska menee kyllä suoraan USB-liittimen sähköön jota jos ei tule onewirelle tarpeeksi niin vika on sitten siinä tietokoneessa.. mutta voi olla että kolmen johdon systeemi kerää häiriöitä pahemmin kuin yksi kierretty pari.

O

olammi

Vieras

VesA sanoi:
No se virta on RJ11 liittimen reunassa, johon on yllättävän hankalaa löytää valmista puhelinjohtoa.. mutta se liuska menee kyllä suoraan USB-liittimen sähköön jota jos ei tule onewirelle tarpeeksi niin vika on sitten siinä tietokoneessa.. mutta voi olla että kolmen johdon systeemi kerää häiriöitä pahemmin kuin yksi kierretty pari.

Se ei ole RJ11 vaan RJ12 ilmeisesti se 6-napainen liitin.

Omaan kytkentään vielä lisäten, että oikeastihan itsellä on todella 4-karvaiset johdot. 2 paria ja niissä ne kummankin parin maat on kytketty yhteen.

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen

olammi sanoi:
Se ei ole RJ11 vaan RJ12 ilmeisesti se 6-napainen liitin.

Omaan kytkentään vielä lisäten, että oikeastihan itsellä on todella 4-karvaiset johdot. 2 paria ja niissä ne kummankin parin maat on kytketty yhteen.

Minustakin se on rj12 kun on reunat käytössä, mutta firma itse kutsuu sitä nimellä rj11 :). Itse laitoin siihen hiukan reunoiltaan fiilatun ethernetkaabelin ( RJ45 ) jossa signaali menee yhteen pariin mutta sähkö ei enää ihan osu pariin. RJ11 ja RJ12 ero on aika pieni, itse muovinpala taitaa olla ihan sama, ero tulee siitä mihin liuskoihin puhelinjohdot menevät.

J

jolla

Vieras

VesA sanoi:
, itse muovinpala taitaa olla ihan sama, ero tulee siitä mihin liuskoihin puhelinjohdot menevät.
ei se muovinpala ole sama, tuli aikoinaan tutuksi adsl modeemien rj12 liittimistä kun niitä (kaapeleita)ei oikein ollut tarjolla
modeemeihin kävi myös rj11, mutta oli joissain tapauksissa vljä eikä aina osunut kohdilleen kun siinähän oli samat 4 ja5 käytössä kuin lankapuhelimissa
ongelma oli kun joidenkin modeemin mukana tuli rj12 piuha, eikä se sitten mahtunut sinne seinärasiaan, mikä suomessa on rj11 tai pikemminkin vieläkin löytyy niitä kolme jalkaisia mihin taasen oli se rj11 adapteri

D

Deleted member 1344

Vieras

Mäkin tein oman liittimeni ihan vaan vetämällä hiomalaikalla sopivat siivut pois RJ-45-liittimestä.

kaihakki

Vakionaama

kaihakki sanoi:

Jäi vaivaamaan tämä kommenttini.
Kävin tänään ostamassa Partcosta RJ12 piuhaa, jossa on kaikki 6 johtoa paikallaan. Muoviliitin on sama kuin RJ11.
Kytkin Dallasin speksien mukaan ja hyvin toimii.
Eli DS9490R pystyy syöttämään 5 V jännitettä antureille.
Joten on pyörrettävä aiempi kommenttini. Eli kahden karvan kytkennän lisäksi myös kolmen karvan kytkentä toimii.

J

jolla

Vieras

minua jäi myös vaivaamaan oma kommenttini kun luin kaihakin kommentin
vesa on oikeassa,. rj11 4 uraa ja se ei mene ainakaan minun kokeilemiini naaraisiin missä on 6 johdolle paikka (rj12)
ja tuo minun mainitsema ongelma johtui noista ns. combo naaraista, mitä käytettiin adsl modeemeissa, alla kuva, joihin ei mene tuo 4 paikkainen rj11 mutta 6 paikkainen(rj12) menee ja lisäksi rj45 menee
ongelma oli kun puhelinliitin oli se rj11 mikä meni sitten miten sattui tai ei mennyt ollenkaan

Liitteet

• combo.JPG
    combo.JPG
    143,7 KB · Katsottu: 541
J

jolla

Vieras

selittämättömään koomaan meni joku/jotkut 1-wire verkon anturit
eilen illalla huomasin että 1 anturi lopetti toimintansa, se kuitenkin löytyi hakemistosta mutta ei antanut lukemaa
sitten tippui lisää saman bus'in antureita pikkuhiljaa. ajattelin että kattelen aamulla jotta tietäisin mikä anturi tuon on aiheuttaa
yleensä jos anturissa on vika se putoaa pois eikä näy hakemistossa mutta nyt ei yksikään kadonnut, lukemia ei vain tullut ja osa kuitenkin toimi
selvittämättä jäi syy, vain perinteinen IVO-buutti auttoi
joku siellä antureissa sekosi kun rock'in buutti ei yksin auttanut vaan verkon jännite piti myös katkaista

D

dessan

Vieras

jolla sanoi:
joku siellä antureissa sekosi kun rock'in buutti ei yksin auttanut vaan verkon jännite piti myös katkaista

Ja mulla KL-ohjauskeskus....IVO-buutsin jälkeen se on pelannut ongelmitta.

Jotain kosmista säteilyä ilmassa?

Putler se siellä kokeilee ihmevärkkejään saadaksen meidät inhat länsikapitalistit polvilleen?

kotte

Hyperaktiivi

jolla sanoi:
lukemia ei vain tullut ja osa kuitenkin toimi
Itse olen todennut jo vuosia sitten aiheelliseksi lisätä piiri, jolla IVO-bootin voi toteuttaa ohjelman komennossa: Kaikki 1-wire-johdot menevät reed-releiden kautta. Käytän tosin USB-gatewaytä, mutta kun kaikki menee oikein solmuun, niin ohjelmalla voi sitten todeta, että nyt on sitten auttamatta bootin paikka ja bootin yhteydessä nuo reed-releetkin sitten päästetään auki. Tuon jälkeen systeemi on sitten noussut aina itse pystyyn, vaikkakin joskus sekvenssi toistuu tuskallisen monta kertaa tai tuskallisen usein. Jos tuollaista toistoa vuoden parin välein sitten tapahtuu, on pistokkeiden hapettumien raaputus vetämällä pistokkeet pari kertaa pois vastakappaleestaan korjannut tilanteen kuntoon.

pamppu

Vakionaama

Kuinkas usein teillä tuollaisia sekoamisia on tapahtunut? Itellä ei ole kyllä tällä hetkellä mitään ohjelmallista mekanismia tuota vastaan, virransyöttö lähtee raspin usbista enkä usko että se rebootissakaan katkeaa.

Eipä tosin ole ollut kyllä nyt mitään ongelmaakaan, yhden talven yli on tultu. Mulla on kolmejohtoinen kytkentä, +5V,GND, Data. Ehkä tosiaan pitäisi varautua siihenkin että pystyis tekemään täydellisen IVO-resetin ohjelmallisesti.

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen

noble sanoi:
Löytyykö 1wireen langattomia lämpötila+kosteus -antureita?

OneWire on half-duplex sarjaliikenneprotokolla.. jossa alkuperäisenä ideana on se ettei virtaakaan tarvitse syöttää erikseen, riittää 'yksi piuha' ( ja maa). Kyllähän se protokolla radionkin yli varmaan pelaisi, mutta ei sellaista radiorajapintaa ole itse OneWireen speksattu.. pitää se ilman yli menevä johto-osuus keksiä itse.

kotte

Hyperaktiivi

pamppu sanoi:
Kuinkas usein teillä tuollaisia sekoamisia on tapahtunut?
Riippuu ihan laitteiden, erityisesti virtalähteiden kunnosta. Yhdessä vaiheessa noita tilanteita oli keskimäärin muutaman viikon välein, mutta yhden virtalähteen päivityksen jälkeen sanoisin, että drivereiden uudelleenkäynnistystäkin on tarvittu vain kerran, pari kuussa (ja tuo taas ei riipu 1-wirestä, vaan ohjauspiirikontrollereista, jotka joskus jäävät jumiin; noiden reed-releiden ohjauskin menee sitten noiden ohjauspiirien komennossa, mutta näillepä on pelkkä soft-reset aina riittänyt).

Ismo67

Vakionaama

noble sanoi:
Löytyykö 1wireen langattomia lämpötila+kosteus -antureita?

Jos sinulla talologger käytössä, niin voit käyttää Clas Ohlsonin Telldus Live yhteensopivia ko. antureita. Eli ei tarvitse olla tuossa ratkaisussa 1wireä. Itselläni on noita Esic sensoreita parannelluilla lähettimillä ja antenneilla.
http://www.clasohlson.com/fi/TellStick-Net,-gateway-fiksuihin-koteih
http://www.clasohlson.com/fi/L%C3%A4mp%C3%B6tila-anturi-kosteusmittari/36-1797
http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=19411.msg280501#msg280501

noble

Aktiivinen jäsen

Ismo67 sanoi:
Jos sinulla talologger käytössä, niin voit käyttää Clas Ohlsonin Telldus Live yhteensopivia ko. antureita.
Eli ei tarvitse olla tuossa ratkaisussa 1wireä. Itselläni on noita Esic sensoreita parannelluilla lähettimillä ja antenneilla.
TaloLogger löytyy. Tarvitseeko tuo siis kaveriksi ensin tuon satasen hintaisen TellStick Net gatewayn?

Ismo67

Vakionaama

Se on Langattomuuden hinta :)
Lisäksi antureiden toimintaa pääsee tarkastelemaan suoraan esim. Tellstickin omalla appsilla taikka Remotestikillä, joka tekee tarvittaessa jokaikisesta anturista käppyrää, jota helppo tarkastella kännykällä.Itse käytän nykyään nopsaa tarkastelun, menemättä Talologgerin loggauksiin, Remotestickin loggauksia (johtuen pääasiassa Saunalahden 4G mokkulasta, joka ei tarjoa vieläkään julkista IP:tä)

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.telldus.live.mobile&hl=en
https://play.google.com/store/apps/details?id=org.remotestick&hl=en

noble

Aktiivinen jäsen

Ismo67 sanoi:
Se on Langattomuuden hinta :)
Lisäksi antureiden toimintaa pääsee tarkastelemaan suoraan esim. Tellstickin omalla appsilla taikka Remotestikillä, joka tekee tarvittaessa jokaikisesta anturista käppyrää, jota helppo tarkastella kännykällä.Itse käytän nykyään nopsaa tarkastelun, menemättä Talologgerin loggauksiin, Remotestickin loggauksia (johtuen pääasiassa Saunalahden 4G mokkulasta, joka ei tarjoa vieläkään julkista IP:tä)

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.telldus.live.mobile&hl=en
https://play.google.com/store/apps/details?id=org.remotestick&hl=en

Joo, pitää miettiä tuota ratkaisi. Fiksulta kuitenkin vaikuttaa.

Mikähän tekee 1wiressä kuvan mukaista häiriötä? Tallin lämpötilassa tuollaisia piikkejä. Matkaa talliin 30m ja ethernet piuhassa kulkee data (pari karvaa aina yhdelle johdolle). Häiriöt häviävät kun sammutan tallin ILPin. Tallissa on myös ILPin kWh-mittari ja sen dual-counter ja dual-counter siis samassa 1-wire verkossa lämpötilan kanssa.

Tuleeko häiriö ILPistä, kuinka suodattaa pois?

Liitteet

• talli.jpg
    talli.jpg
    117 KB · Katsottu: 422

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen

noble sanoi:
Joo, pitää miettiä tuota ratkaisi. Fiksulta kuitenkin vaikuttaa.

Mikähän tekee 1wiressä kuvan mukaista häiriötä? Tallin lämpötilassa tuollaisia piikkejä. Matkaa talliin 30m ja ethernet piuhassa kulkee data (pari karvaa aina yhdelle johdolle). Häiriöt häviävät kun sammutan tallin ILPin. Tallissa on myös ILPin kWh-mittari ja sen dual-counter ja dual-counter siis samassa 1-wire verkossa lämpötilan kanssa.

Veikkaisin että lämpömittari antaa välillä 85C, koska väylä sekoilee ja anturi on hämillään. Ne numerot voi poistaa datasta jos siihen pääsee käsiksi. Sitä mistä härö väylään tulee on vaikea tässä sanoa, mutta voi olla että dual counterin vetovastus ( joka varmaan on samoissa maissa väylän kanssa ) sotkee sen toimintaa jotenkin, varsinkin jos väylä on muuten parasiittimoodissa.

HeTi

Aktiivinen jäsen

noble sanoi:

Helpointa olisi viedä kaapelit mahdollisimman kauas ilpistä. Voi olla hankalaa jos menevät talliin samassa putkessa. Kannattaa tarkistaa liitokset ja kytkeä anturit kolmella johdolla jos
mahdollista.

Itsellä häiriötä teki keittiön radion hakkuripoweri, en tajunnut asiayhteyttä ennekuin lomalla oli töpselit irti. Metrin siirto kaapelissa lopetti häiriöt.

Anturi antaa lukemaksi 85 astetta jos väylällä on jotain häikkää tai se ei ehdi tehdä muunnosta ennen lukemista. Käyttöjännite kannattaa myös mitata anturin päästä (3-johdin kytkentä). Huono rasberryn poweri on mulle myös tehnyt häiriötä (jännite "roikkuu" alle 5V).

Netistä voi lukea hakemalla "DS1820 85 degree" tms hakusanoilla.

Back
Ylös Bottom