Panasonic Monoblock 9kW asetukset (WH-MXC09H3E8)

Janne Aalto

Entinen Tyrkkölän Mies
Moi!

Mulla tuli viime viikolla tuonne nurkalle hurisemaan Panan 9 kW Monobloc kun vanha Sanyon 9kW pumppu hajosi 10:n vuoden jälkeen.

Käppyrän olen laittanut laitteeseen niin, että + 7 - -15 tekee patteriverkkoon menevä lämpötila + 7 astetta lämpöistä vettä.

Eli nyt käppyrä on 38 astetta 7:ssä asteessa ja sen päälle, 52 astetta -15:ta asteessa. Delta T on 5 astetta.
Vastaava käppyrä Sanyon varaajassa on 30/7 ja 45/-15.

Lähinnä kiinnostaisi tietää miten tuo Delta T vaikuttaa laitteen toimintaan ja kannattaisiko tuo Panasonicin "-15 asetus" olla ehkä alempana? Tuntevatko arvon foorumilaiset tämän värkin toimintaa?

Toinen kysymys on, että häiriintyykö tuo ulkoyksikkö jossain tilanteissa lämpökäyrän tms. muutoksista?

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
Värkin toimintaa en sen kummemmin tunne, mutta kyllä tuollainen 52 astetta on VILPille kipurajoilla ja COP kärsii tuosta surkeasti. Minä yrittäisin etsiä ratkaisuja, jossa pumpattaisiin sellaista lämpötilaa kuin patteriverkko edellyttää ja tuunaisin vielä sitä patteriverkkoa niin että lämpö siirtyisi huoneisiin mahdollisimman alhaisella lämpötilalla. Jokainen aste minkä voit pudottaa on askel kotiin päin sähkön kulutuksessa - ehkä myös pumpun palvelusikässä.

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
Panan 9 kW Monobloc

Onko tuo kone tämän taulukon 9 kilowattinen

Panasonic Monoblock malleja.JPG

Janne Aalto

Entinen Tyrkkölän Mies
  • Keskustelun aloittaja
Moi!

Laite on tuo WH-MXC09H3E8

Juu, tuo patteriverkko kun on se mikä on, ja sen paluulämpötila on jo tuunattu niin ales kuin mahdollista jo viime vuostuhannella, että saisi pumpulta parasta hyötysuhdetta. Ja samaa ajattelin, että tuon -15 lämmön tavoite kannattaa varmaan laittaa samaksi kuin pattereille lähtevä. Tuo +7 lämpöasetus taas pitää pitää sekin aika korkeana, että saa myös suihkuvettä...

Janos

Vakionaama
Laita pieni tulistusvaraaja siihen nykyisen varaajan perään jolla teet käyttöveden. Nyt ilmeisesti pumppu tekee suoraan käyttöveden myös?

Janne Aalto

Entinen Tyrkkölän Mies
  • Keskustelun aloittaja
Moi! Juu @Janos , tuo lienee perusasioita jos haluaa parhaan hyötysuhteen ja poisluettu vaihtoehto. Kiitos neuvosta kuitenkin.
Kuten sanottu, minulla on ollut Sanyo ja sen varaaja vuodesta 2007. Sanyon varaaja tekee sen lopun (sähköllä) minkä suihkuun tarvitsee. Tosin koska varaajan koko ei ole megalomaaninen, niin pitää sen alaosan lämpötila olla jossain lukemissa, että lämpö riittää suihkutteluun. Sen edellinen yhdistelmä osasi.

Eli tiedän perusasiat, lähinnä kiinnostaa onko muilla kokemuksia ao laitteesta? Varsinkin tuo Delta asetuksen arvo, jonka merkitystä en ole laitteen toiminnassa ymmärtänyt vaikka minulla on käytössä asentajan asetuskirja...

Asetukset lienevät universaaleja näissä Panoissa, oli Monobloc tai Split.

Sakarikk

Aktiivinen jäsen
Minulla on samanlainen Panan monoblock nyt hurissut muutaman viikon. Lämmittää vajaa kuution pönttöä, alhaalla aurinkokierukka , sitten kaksi käyttövesikierukkaa sarjassa. Vastoin viisaampien neuvoja halusin kokeilla onnistuuko
käyttöveden teko saman pöntön yläosassa, eli vaihtoventtiili ohjaa välillä veden yläosaan. Ouman 203 ohjaa sitten
lämmitysverkoston sunttia. Pumppu on tehnyt alaosaan n 35C ja ylös 45C. Kerrostuu kohtuullisesti eikä pumppu
sekoita koko sisältöä. Yläosan vastuksella voi nostaa lisää jos on tarvetta. Odotellut vaihtelevampaa keliä että näkis
käyrän vaikutuksen , dT ollut 5 mutta kokeilin pienentää kolmoseen, katsotaan vaikutttako mihinkään. Opetellaan vielä
pumpun sielunelämää. Mukana tullut manuaali ei paljon selittele.

Janne Aalto

Entinen Tyrkkölän Mies
  • Keskustelun aloittaja
Moi! Kiva kun jollain on sama laite. Millaisella copilla päivän trendi sanoo sulla tehneensä hommia?

Millainen kippura sulla on ja mikä on sulla yleensä meno / lähtöveden lämpötila?

Mää vähän luulen että mulla on jokin sunnuntaiversio... ...pumppumiehen tuuria.

Ja hyvät joulut niille jotka tän sattuuu lukaseen!!!

Minulla on 2018 asennettu 5kW H versio Monoblock (ei T-Cap) kytkettynä suoraan lattiakiertoon.
Kone on toiminut todella hyvin eikä mitään suoraan koneeseen liittyviä ongelmia on ollut (sulatusvesien viemäröinti jäätyi talvella, nyt parannettu).
Alussa oli kuitenkin pari asiaa mitä piti ”korjata”. Menoveden anturi oli ainakin omassa koneessa liian huonosti eristetty. Tämä johti siihen että menoveden lämpötilan virhe muuttui ulkolämpötilan mukaan, ja tehonäyttö sen mukaan. Vähän eristettä päälle ja homma tuli kuntoon. Toinen oli antureiden yleinen kalibrointi meno/tulo ja myös ulkolämpötila, tämä onnistuu huoltovalikosta. Ilmeisesti kalibrointi oli unohtunut tehtaalla.
Tarkempia coppimittauksia en ole tehnyt mutta vuosikulutus laski asennuksen jälkeen n. 9-10MWh, nyt n. 14MWh.
Menovesi ulkolämpötilan mukaan maks 35@-15C, dT on muistaakseni 3C.

Sakarikk

Aktiivinen jäsen
Käyrä taitaa olla nyt 45/-15 ja 25/ 15 , olen säädellyt tulovettä kaukosäätimellä siten että on suhteessa mitä Ouman antaa
verkkoon kun sisälämpö on 22,5C. Odotellaan vaihtelevampi kelejä että voi tarkentaa käyrää.
Alaosan lämmitysvesi on näillä keleillä ollut 32-36 ja käyttövesi yläosaan 42-45C. Minulla on tavallinen 3-v sähkömittari
ja kiinalainen mittari joka näyttää menevästä sähköstä kaiken ja vieläpä näyttää aika tarkasti. Pumpun tekevän energian
näkee multical energiamittarista. Vuorokautinen COP on pyörinyt 2,5-3 paikkeilla. Pana näyttää tehot ja COP alakanttiin
koska tulovesianturi näyttää liian vähän.

Janne Aalto

Entinen Tyrkkölän Mies
Moi! Juu, huoltomiehet kävi ihmettelemässä ja säätämässä pumppua. Nyt on laite hyrissyt ihan kuin pitää jokusen päivän, ja delta-arvo on niinkin yksinkertainen kuin sen kuvittelinkin olevan - eli pitää käppyrän arvon - delta lähtövedessä.

Alkufiilis näin nollakeleillä paljon paremmat kuin Sanyossa, joka ei nollakelillä osannut mennä kuin jäähän :) Mutta kattellaan.

Back
Ylös Bottom