Apua päätöksentekoon, VILP vai MLP ?

Flashbier

Jäsen
Tervehdys,
löytyisiköhän täältä kommentteja VILP/MLP päätöksenteon tueksi. Kohteen lähtötiedot ja maalämpöfoorumin kautta saatu mitoitus löytyy tuolta: https://www.maalampofoorumi.fi/index.php?topic=8962.msg118340#msg118340

Tällä hetkellä saatu muutamia tarjouksia (yllättävän laiskasti tarjotaan ylipäätään mitään), alla tiivistetysti

1. VILP, Daikin Atherma 3 ERGA08 + 288 l KV varaaja
2. MLP, Nibe S1255 3-12 kW + UKV 100 puskurivaraaja + kaivo 200 m 2x40mm putket (vähän halvemmassa tarjouksessa 180m)
3. VILP, Nibe F2120 12-3s + UKV 100 puskurivaraaja + VVM320, tarjottu myös 8kW versiolla
4. VILP, Nibe Split Box 12 (AMS 10-12 + VVM S320 + UKV 100 puskurivaraaja ym)
5. MLP, Thermia Calibra 12 + varaajat ym + 200m kaivo. Pienellä lisähinnalla Thermia ATLAS 12

VILP:stä Altherma ja Nibe Split box halvimmat, maalämpöön eroa noin 8ke. F2120 hintaeroa maalämpöön 5ke (8kW) ja 3ke (12kW). Maalämpötarjoukset aikalailla samalla viivalla. Tässähän on tehtävänä päätös kohtuu halvan VILP:n, kalliin VILP:n ja maalämmön välillä. Olen tehnyt laskelmia eri vaihtoehdoista mutta ongelmana on se että laskenta on tosi herkkä SCOP arvolle, ja näin ollen kaipaisinkin valistuneita arvauksia minkälaista SCOP:a olisi odotettavissa eri vaihtoehdoilla meidän kohteessamme. Toki mielelläni kuuntelen mitä vaan argumentteja puolesta ja vastaan eri vaihtoehtoihin liittyen. Olen myös ajatellut energiavaraajaa ja halpis (monoblock) VILP:ä, ja jos omat taidot ja aika riittäisi sellaista rakentaa niin todennäköisesti se olisi taloudellisesti erittäin järkevä ratkaisu. Tällä kertaa kuitenkin taitaa olla tyytyminen pakettiratkaisuun.

jmaja

Hyperaktiivi
Kaipa voi lähteä oletuksesta, että eri Nibejen ilmoitetut arvot ovat vertailukelpoisia. 55 C menovedellä (onko?) kylmässä ilmastossa (Helsinki) lämmityksen SCOP AMS 10-12 2,85, F2120 -12 (tai 8 ) 3,33 ja F/S1255-12 4,3. Käyttöveden lämmitykselle vastaavasti SCOP F2120 2,2 ja F/S1255-12 2,5. AMS:lle en arvoa löytänyt, mutta lienee vastaavassa suhteessa heikompi eli 1,9:n paikkeilla.

F2120-8 taitaa olla vajaatehoinen eikä ole oikein vertailukelpoinen S1255-12 kanssa. Jopa S1255-6 antaa selvästi enemmän tehoa kovemmilla pakkasilla. Luulisin, että F2120:n SCOP hyytyy selvästi, jos mitoitus menee alakanttiin. F2120-8 antaa enimmillään vain 6,3 kW ja alkaa tuosta tippumaan pakkasilla niin, että -25 C antaa enää 4 kW.

Viimeksi muokattu:

Espejot

Hyperaktiivi
Onko hinnoissa tässä huomioitu kotitalousvähennys tai energia-avustus? Onko hintaerot laskettu 200m kaivoon vai 180m kaivoon?

Jolberious

Vakionaama
F2120-8 on alitehoinen tuonne, pitäisi olla -12 mallinen vähintään.
S1255-6 antaa kyllä 8kW tarvittaessa ulos.

Hinnoista päätellen F2120 saadut tarjoukset ovat joko a) yläkanttiin, tai b) Maalämmön porauksen hinta on poikkeuksellisen halpa.

Puskurivaraajaksi en UKV100 ottaisi, vaan ennemmin BT100TC-2, jossa on 15m mittainen esilämmityskierukka käyttövedelle.

Mikki

Hyperaktiivi
Aloittajalla on öljylämmitys siis. Millainen lämmityskattila siellä on?

Onko teknisessä tilassa tilaa lisähärveleille, vai onko se öljykattila vietävä ulos että saa MLP/VILP tilalle?

Palstan tyylisesti kytkemällä vaikka F2120 kattilaan kiinni ja lisäämällä käyttövedelle tulistusvaraaja on aika hyviä tuloksia saatu.

jmaja

Hyperaktiivi
Hinnoista päätellen F2120 saadut tarjoukset ovat joko a) yläkanttiin, tai b) Maalämmön porauksen hinta on poikkeuksellisen halpa.
Miten niin? F2120 + 320 maksaa 2-3 tonnia enemmän kuin S1255-12 (6 olisi vielä 600 € halvempi). 180-200 m kaivo maksaa 6-7 tonnia sisältäen vaakavedot ja läpiviennit sisälle. Miksi tuohon pitäisi jäädä suurempi hintaero kuin 3-5 tonnia?

Espejot

Hyperaktiivi
Paljonko MLP maksaa 200m kaivolla?

Miten niin? F2120 + 320 maksaa 2-3 tonnia enemmän kuin S1255-12 (6 olisi vielä 600 € halvempi). 180-200 m kaivo maksaa 6-7 tonnia sisältäen vaakavedot ja läpiviennit sisälle. Miksi tuohon pitäisi jäädä suurempi hintaero kuin 3-5 tonnia?

Noi hinnat 6000 - 7000 EUR kaivosta on "pilko urakka osiin" -hintoja. Aivaimet käteen hinoissa on kate myös kaivon osalta, veikkaan. Tästä syystä VILP vs MLP ero pitäisi olla isompi kuin 3kEUR jos verrataan avaimet käteen hintoja. F2120-8 ja 12 kW version hintaero kaupassa on 700EUR mutta avaimet käteen tarjouksissa ero on 2000 EUR. Onkohan VILP ja MLP tarjoukset samasta firmasta... jos on niin ottasin pelkä VILP tarjoukse jostakin muualta ihan varmuuden vuoksi.

Kolmen tonnin hintaerolla ottaisin MLP. Viiden tonnin erolla miettisin uudestaan.

Viimeksi muokattu:

Espejot

Hyperaktiivi
Tässä 12kW kokoluokassa.... 3 Tonnin erolla miettisin 3 sekunttia, 5 tonnin erolla ehkä 50 sekunttia ja lopputulos olis maalämpö.

Jos 5kEUR hintaerolle haluaa järkevän takasinmaksuajan niin MLP pitäisi kuluttaa 2000 - 4000 kWh vähemmän jolloin takasinmaksuajat olisivat 10-20v. Jos haluaa pienen kulutuksen ja 250-500EUR ylimääräistä käyttörahaa niin vastaus on MLP. Jos haluaa sijoittaa 5000EUR osakkeisiin niin vastaus on VILP.

Viimeksi muokattu:

roots

Hyperaktiivi
Kaivo kestää muutaman koneikon iän joten se tulee varmasti kuitattua, kiinteistön hinnannousussa kuitti tulee heti ja uusimisajoituksissa sama suunta...MLP on kuitenkin suurella todennäköisyydellä pitkäikäisin. Osakkeita en sotke näihin lämmitysmittelöihin millään tavalla, ne on ihan toinen tarina...

Viimeksi muokattu:

Espejot

Hyperaktiivi
Kaivo kestää muutaman koneikon iän joten se tulee varmasti kuitattua, kiinteistön hinnannousussa kuitti tulee heti ja uusimisajoituksissa sama suunta...MLP on kuitenkin suurella todennäköisyydellä pitkäikäisin. Osakkeita en sotke näihin lämmitysmietintöihin millään tavalla, ne on ihan toinen tarina...

Niin, se vaatisi yli 50s pohdinnan. Elämä on...

Viimeksi muokattu:

Flashbier

Jäsen
Hei,

kiitos paljon aktiivisuudesta ja kommenteista! Koitan osaltani tässä kommentoida teidän ajatuksia
  • En ole päässyt patterilämpöjä mittaamaan kovilla pakkasilla, mutta 55 asteesta kai se on lähdettävä
  • en tiedä onko SCOP tässä nyt edes se paras mittari, lueskelin naapurithreadia ja siellä puhuttiin SPF:stä. Tätä itsekkien haen takaa: sinällään lienee ihan OK lämmittää taloa välillä vaikka pelkillä vastuksilla jos hyötysuhde koko vuoden yli on kuitenkin riittävä. Eli onko alimitoitettu systeemi silloin ongelma jos investointi pieni?
  • Mun laskelma on melko simppeli: arvioitu hyötysuhde ja sitä kautta lämmitykseen kuluva vuotuinen ostoenergia, investoitu raha jaettuna 15 vuodelle, 2% vuotuinen sähkön hinnan nousu ja X % menetetty tuotto sijoitetusta pääomasta (esim. 3 % netto-osinkotuotto osakkeista). Tällä tavoin voin vertailla MLP ja VILP ratkaisua.
  • Laskelmissa on huomioitu tuo 4000 euron öljystä MLP/VILP siirtymisen tuki https://www.ely-keskus.fi/web/ely/avustus-oljylammityksesta-luopumiseksi suhteelliseen MLP/VILP eroon tämä ei hirveästi vaikuta
  • 180m ja 200m kaivoilla tarjoukset melko lähellä toisiaan, riippuen vähän tarjoajasta
  • Öljykattila vm. 1991 ja poltin uusittu n. 10 vuotta sitten. Säiliö kuitenkin jo purettu ja periaatepäätös siirtyä pois öljystä tehty.
  • 200m kaivolla päästäisiin vähän alle 20ke miinus 4000e avustus eli 16k (tähän sisältyy erillinen säätö kylppärin lattialämmitykseen, joka tuo yllättävän paljon lisää)
Tietyllä tapaa toivoisin että laskelma antaisi lopputuloksen jossa MLP olisi tulevan 15 vuoden aikana minimissään samanhintainen tai vaikka vähän kalliimpikin kuin VILP, niin päätös olisi selvä. Mutta jos tuollainen halvempi VILP, 12k investoinnilla saa vuotuisen hyötysuhteen 2.5 ja MLP 20k investoinnilla hyötysuhteen 3.5, niin 15 vuoden jälkeen ero kokonaiskuluissa on edelleen 6ke. Jos taas tuo 12ke VILP olisikin kokonaishyötysuhteeltaan 2.0, niin MLP kuroisi eron umpeen n. 14 vuoden aikana. 16 tonnin VILP 3.0 hyötysuhteella taas olisi aina kannattavampi MLP. Öljyyn verrattuna TMA tällä tavoin laskettuna näyttäisi olevan maalämmöllä 10 vuotta.

Kiitos kuitenkin vielä, hankalia päätöksiä. Minulla on muutama tarjous vielä tulossa, ja katsotaan muuttaako ne asetelmaa jotenkin.

Viimeksi muokattu:

Espejot

Hyperaktiivi
Tietyllä tapaa toivoisin että laskelma antaisi lopputuloksen jossa MLP olisi tulevan 15 vuoden aikana minimissään samanhintainen tai vaikka vähän kalliimpikin kuin VILP, niin päätös olisi selvä.

MLP on rock-solid vaihtoehto. Riskit COP suhteen on pienempiä kuin VILP tapauksessa. Kaivo on elämänikuinen. Ainoa huono puoli on että varmuus maksaa. Kysyisin nyt että kuinka suuren riskin olet valmis ottamaan... toki joku 5000 EUR on paljon rahaa ja jossain osakeissa se tuplaantuu kerran kymmenessä vuodessa että en väheksyisi hintaerotusta. Toki säästö lämmityksessä on korkoa koron päälle...

Minä pilkkoisin projektin paloihin (kaivo ja asennus erikseen) ja putkari tuntitöinä. Ja silloin MLP on raudan ja kaivon sekä +tonnin verran kalliimpi.

Jolberious

Vakionaama
Paljonko MLP maksaa 200m kaivolla?

Noi hinnat 6000 - 7000 EUR kaivosta on "pilko urakka osiin" -hintoja. Aivaimet käteen hinoissa on kate myös kaivon osalta, veikkaan. Tästä syystä VILP vs MLP ero pitäisi olla isompi kuin 3kEUR jos verrataan avaimet käteen hintoja. F2120-8 ja 12 kW version hintaero kaupassa on 700EUR mutta avaimet käteen tarjouksissa ero on 2000 EUR. Onkohan VILP ja MLP tarjoukset samasta firmasta... jos on niin ottasin pelkä VILP tarjoukse jostakin muualta ihan varmuuden vuoksi.

Kolmen tonnin hintaerolla ottaisin MLP. Viiden tonnin erolla miettisin uudestaan.

Tässä syy.

Nythän meillä ei ole hintoja tiedossa, on vain hintaerot tiedossa. Jos 200m kaivon kanssa MLP maksaa 25k avaimet käteen-idealla, on 20k F2120-12 masiinasta aivan liikaa.

Flashbier

Jäsen
Tässä syy.

Nythän meillä ei ole hintoja tiedossa, on vain hintaerot tiedossa. Jos 200m kaivon kanssa MLP maksaa 25k avaimet käteen-idealla, on 20k F2120-12 masiinasta aivan liikaa.

Avasin tuossa yllä noita hintoja: eli karvan alle 20 tuhatta olisi 200 metrin kaivolla tuo MLP avaimet käteen.

Flashbier

Jäsen
MLP on rock-solid vaihtoehto. Riskit COP suhteen on pienempiä kuin VILP tapauksessa. Kaivo on elämänikuinen. Ainoa huono puoli on että varmuus maksaa. Kysyisin nyt että kuinka suuren riskin olet valmis ottamaan... toki joku 5000 EUR on paljon rahaa ja jossain osakeissa se tuplaantuu kerran kymmenessä vuodessa että en väheksyisi hintaerotusta. Toki säästö lämmityksessä on korkoa koron päälle...

Minä pilkkoisin projektin paloihin (kaivo ja asennus erikseen) ja putkari tuntitöinä. Ja silloin MLP on raudan ja kaivon sekä +tonnin verran kalliimpi.

Tosiaan vajaa 20ke olisi MLP ja tuohon 12kW Vilppiin verrattuna hintaero on niin pieni että näistä on kohtuu helppo valita: MLP, vaikka tulisikin kokonaisuutena pitkässä juoksussa vähän kalliimmaksi.

Kiinnostavamman vertailun tekeekin noista halvemmat vilpit, tarjoukset siis luokkaa 12ke. 8000e hintaeroa saa jo kuroa jonkin verran aikaa kiinni. Esim tuo Daikin Altherma 3 8 kW. Mahtaako jollakulla olla minkäänlaista käsitystä minkälaiseen vuotuiseen hyötysuhteeseen sillä voisi päästä?

Flashbier

Jäsen
ILP kannattaa asentaa heti, niin saa paremmin mietintäaikaa ja pysyy ”pääviileänä”. ;)

Jep, tämä olisi ollut hyvä idea aiemmin, mutta nyt on jo öljysäiliö purettu, ja loppuja öljyjä käytellään kanistereista. Mietintäaika hupenee...

Janos

Vakionaama
Miten se että pilkot urakan osiin, hommaat itse porarit ja MLP ja niille asentajat tuntitöinä asentamaan ne?

Flashbier

Jäsen
Miten se että pilkot urakan osiin, hommaat itse porarit ja MLP ja niille asentajat tuntitöinä asentamaan ne?

Voisiko olettaa:

- kaivo 6500 euroa
- pumppu 7700 e (maalämpötukku)
- varaaja 500 e
- shunttaus kahteen lämmityspiiriin 800 e
- sähkömies 500 e
- asennus / putkimies 1500 e
--> 17500 e

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
öljysäiliö purettu, ja loppuja öljyjä käytellään kanistereista. Mietintäaika hupenee...

Budjetti ratkaisuna kattila on VILPille hyvä ja soveltuva työsäiliö, jolla voi vielä lämmittääkin. Kierukka soveltuisi hyvin veden haalistukseen. Kattilaan vain VILPille tulo ja menoputket kiinni + tulistusvaraaja vedelle. Vaihtelu tietysti virkistää.

Espejot

Hyperaktiivi
Voisiko olettaa:

- kaivo 6500 euroa
- pumppu 7700 e (maalämpötukku)
- varaaja 500 e
- shunttaus kahteen lämmityspiiriin 800 e
- sähkömies 500 e
- asennus / putkimies 1500 e
--> 17500 e

Halvimillaan kaivo 30eur/m + jotain päälle etäisyyksistä + läpivieneistä. Minä kaivoin kaivannon itse ja vuokrasin timanttiporan. Noi voi myös teettää. Mulla toi oli about tonni. Sitten MLP:n asennukseen extra osia, revitään hatusta että about 500 riippuen mitä ottaa (2 x paisunta telineineen, liuospiirin liitokset x 2, liuospiirin syöttö x 1, ilman poisto, eristeet). Muut oast toiset 500eur (lämmitys ja käyttövesi: puristusosat, ventiilit jne). Mulla sähkömies tais olla 2h eli 150eur eli taas riippuu mistä roikkuu. Asennus sitten sen verran kun se ottaa esim. 2x2x8h. Mulla on jossakin yksityskohtainen osaluettelo mitä hankin.

- kaivo 200x30 eur
- vaakaveto, kaivanto, läpiviennit 1000eur
- osat 1000 eur
- varaaja 500 eur
- asennus 1500 eur
- sähkömies xxx eur
- pumppu xxxx eur
- luvat xxx eur

Viimeksi muokattu:

pökö

Kaivo jäässä
Minä kaivoin kaivannon itse ja vuokrasin timanttiporan. Noi voi myös teettää. Mulla toi oli about tonni.
Minä kaivoin ojan ja kaivonporaaja teki 2x70mm timattireijät ja toi niistä 12 metrin vaakavedot sisään 300 eurolla, sisältäen vaakaputket.

pökö

Kaivo jäässä
Esim tuo Daikin Altherma 3 8 kW. Mahtaako jollakulla olla minkäänlaista käsitystä minkälaiseen vuotuiseen hyötysuhteeseen sillä voisi päästä?
Tuo kone lienee sulle reippaasti alamittanen ja saattaa vaatia runsaasti sähkövastusta avuksi jolloin kokonaisuudesta ei tule toivottu.

Espejot

Hyperaktiivi
Minä kaivoin ojan ja kaivonporaaja teki 2x70mm timattireijät ja toi niistä 12 metrin vaakavedot sisään 300 eurolla, sisältäen vaakaputket.

Toihan riippuu kuinka monta metriä vakaaputkea on ja mitä palveluita ostaa. Minulle tuli lisäksi kivituhkan poisvienti. Kustannukset kaivon osalta jakautui näin:

Porakaivo 185m: 5365,67 eur
Suojaputki yli rajan: 270 eur
Vaakaputki: 300 eur
Vaakaputki lisämetrit: 20 eur
Kivituhkan poisvienti / siirtolava: 400 eur
Läpiviennit: 30 eur

Avasin tuossa yllä noita hintoja: eli karvan alle 20 tuhatta olisi 200 metrin kaivolla tuo MLP avaimet käteen.

Karkeasti tän vois miettiä näin
- kaivo 6000 eur
- kaivon lisähommat: 1000 eur
- ventiilit, messinki ja kupari: 1000 eur
- pumppu: 7000 eur
- asennus: 2000 eur
- kate: 3000 eur
yht 20 000 eur

Eli kate olisi 15% aivaimet käteetn urakoinnista.

Viimeksi muokattu:

Flashbier

Jäsen
Tuo kone lienee sulle reippaasti alamittanen ja saattaa vaatia runsaasti sähkövastusta avuksi jolloin kokonaisuudesta ei tule toivottu.

Joo näin ajattelin, mutta toisaalta eikös tässä haeta mahdollisimman halvalla mahdollisimman hyvää vuotuista kokonaishyötysuhdetta? Silloin pitkässä juoksussa edullinen alkuinvestointi (vaikka sisältäisi sähkövastuksen käyttöä) voi olla fiksumpi veto kuin vaikka MLP.

Alla pari esimerkkiä mun laskelmista. Oletettuna MLP investointi 20ke (16ke avustuksen kanssa), ja VILP 12ke (8ke avustuksen kanssa, Altherma 3). Ylemmässä kuvassa kauppiaiden lupailemat kokonaishyötysuhteet, MLP 3.9 ja VILP 2.8 --> harkitsisin VILP:ä. Alemmassa kuvassa puolestaan kokonaishyötysuhteilla MLP 3.5 ja VILP 2.0 --> valitsisin MLP.

vertailu_2.8_3.9.png
vertailu_2.0_3.5.png

Fiifu

Aktiivinen jäsen
Flashbier, olet päätöksesi jo tehnyt ennen kuin postasit ketjun. Näen tulevaisuuteen ja sinulla tulee olemaan MLP pakettiratkaisuna otettuna. Muutama tonni sinne tänne näin tärkeässä hankinnassa ei ole mitään. Toimintavarmuus, teho ja pienimmät juoksevat kulut tekevät päätöksestä selkeän.

Pakettiratkaisuna otettaessa saat yhden osapuolen joka sinulle antaa sinulle selkeän takuun ja on vastuussa toimituksesta.

Sitten kun yöllä mietit miten perustelet päätöksen myös ystävillesi niin muistat kiinteistön arvon nousun. Tilastojen mukaan MLP nostaa näistä puhutuista lämmitysmenetelmistä eniten kiinteistön arvoa ja sen kiinnostavuutta markkinoilla. Olennaista vaikka et olisi torppaa myymässäkään

Viimeksi muokattu:

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
Ylemmässä kuvassa kauppiaiden lupailemat kokonaishyötysuhteet, MLP 3.9 ja VILP 2.8 --> harkitsisin VILP:ä. Alemmassa kuvassa puolestaan kokonaishyötysuhteilla MLP 3.5 ja VILP 2.0 --> valitsisin MLP.

Mihin tuo VILPin 2,0 kokonaishyötysuhde perustuu? Täytyy olla todella pahasti alimittainen ja sisältää rutosti tukilämmitystä jos noin alas meinaa päästä. Sinulla on talo Helsingissä, jossa on vielä maanalaisia tiloja kuten minullakin eli jotain lämmitystä tarvitiaan ilmeisesti kesäaikaankin. Varsinkin kylmimpään talviaikaan ero oman seutuni ja Helsingin välillä on lämpötiloissa kymmenen asteen luokkaa. Veikkaan että pääset helposti paljon parempaan kokonaishyötysuhteeseen kuin minä täällä yli 400 km pohjoisempana.

Jos hiukan tulkitsen omaa käyttökertomustani. (Minulla vesi vain haalistetaan pumppaamalla)

12/2018: keskilämpötila -5,8 °C, tukilämmitys 100 kWh, järjestelmä COP 2,3, veden lämmityksen yli 2,4, pumppaus COP 2,6
03/2018: keskilämpötila -7,8 °C, tukilämmitys 105 kWh, järjestelmä COP 2,3, veden lämmityksen yli 2,4, pumppaus COP 2,6
Niben uusilla koneilla pääsee varmaan paljon parempaankin. Uskoisin tämän suunnilleen saman lohkeavan useimmilla VILPillä, jos tehon tuotto vaan riittää lämmitystarpeeseen.

Kun sitten katsotaan millaisia keskilämpötilat ovat Helsingissä olleet, niin kylmimmät kuukaudet 15 vuoteen näyttävät Kumpulassa olleen -10 °C paikkeilla mutta noin joka toinen talvi koko vuonna ei tule yhtäkään kuukautta alle -5°C.
=>Sellaisia kuukausia saattaa tulla, että koko lämmitysjärjestelmän COP tulisi olemaan noin 2 ehkä jopa allekin mutta kylmin ja huonoin kuukausi ei ole sama kuin koko vuoden tulos. Minulla vuoden keskiarvo heijastaa sitä tulosta mikä tulee asteen tai kahden pakkasella.

Helsinki Kumpula keskilämpötila.JPG

staari

Aktiivinen jäsen
Säästin tuhansia euroja maalämmön hankinnassa kun en tarttunut avaimet käteen tarjoukseen.
Oilon oli niistä kallein.

roots

Hyperaktiivi
Jep, tämä olisi ollut hyvä idea aiemmin, mutta nyt on jo öljysäiliö purettu, ja loppuja öljyjä käytellään kanistereista. Mietintäaika hupenee...
Voi olla että oli säästöä kun et ostanut jos et kerran ilp:iä jäähdytykseen tarvitse, itse erehdyin ostamaan ilp:in talveksi ja jätin öljyä ostamatta 1100L siinä toivossa että se ilp tulisi siinä 'siivellä'. No talvi pärjättiin hyvin kun oli vuosisadan lämpimin tjsp ja jouduin seuraavana kesänä imppaamaan + myymään öljyä tynnyrin kautta ~400L MLP:n tieltä, kun sitä säästelin koko talven jottei lopu. :)
Muutaman vuoden se ilp siinä sitten lähes toimettomana roikkui seinällä siivottavana ja lopuksi sain sen kiertoon seuraavalle.
Täällä siis projektoin itse homman 2:lle vuodelle (12v sitten), joululahjaksi vaimolle kairattiin kaivo ja seuraavana kesänä pumppuasennukset ... kotivähennykset siis 2:lle vuodelle levitettynä. Ylimääräistä rahaa paloi 10k€ ja se tuli tienattua 5.5 vuodessa öljyyn verrattuna, nyt sitten jo yli 20k€ tienanneena vrt öljy. Sulla on nyt 4k€ ara-avustus kiikarissa...joko se on haettuna? vai sitten tämä uusi öljystä pois hallitus-ajatus?

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
Tilastojen mukaan MLP nostaa näistä puhutuista lämmitysmenetelmistä eniten kiinteistön arvoa ja sen kiinnostavuutta markkinoilla.

Tosin kiivaimmissa kasvukeskuksissa hyvällä paikalla vanhalla talolla ei ole välttämättä paljon arvoa, kun se arvo on se tontti. Seuraava omistaja saattaa hyvinkin pyyhkäistä sen ensin sileäksi varsinkin jos rakennusoikeutta on jäljellä tai saatavissa lisää.

Lappanen

Hyperaktiivi

Aina unohtuu se, että kymmenen vuoden päästä osakkeiden arvo voi ollakkin 0 euroa, mutta MLP:hen sijoittamalla sulla on edelleen se MLP ;)

roots

Hyperaktiivi
Aina unohtuu se, että kymmenen vuoden päästä osakkeiden arvo voi ollakkin 0 euroa, mutta MLP:hen sijoittamalla sulla on edelleen se MLP ;)
Juu...se on ihan arpomista, eikä ne lämmitä taloa... enintään niillä arvottomilla osakepapereilla saa saunan/takan pesään valkeen ;) .
Turhaa puhetta näistä osakkeista kun on puhe talonlämmityksestä...samalla vois puhua vaikka siitä että möis koko kiinteistön ja laittais osakkeisiin, muuttaa sitten vaikka syrjäseudun yksiöön laskemaan niitä osakkeita.

pökö

Kaivo jäässä
Tosin kiivaimmissa kasvukeskuksissa hyvällä paikalla vanhalla talolla ei ole välttämättä paljon arvoa, kun se arvo on se tontti. Seuraava omistaja saattaa hyvinkin pyyhkäistä sen ensin sileäksi varsinkin jos rakennusoikeutta on jäljellä tai saatavissa lisää.
Joo, mutta on siihen olemassa olevan lämpökaivon viereen sitten kiva tehdä uusi mlp-talo

Mikki

Hyperaktiivi
Joo... MLPhen laitettu raha on summasta riippumatta aina järkevää. Olen kuullut liki 30kEUR avaimetkäteen asennuksesta, jossa omistaja oli aivan tyytyväinen.

No me joilla ei ole rajattomasti rahaa joutuu tuumimaan mitä rahalla saa. Erotusta meillä olisi ollut yli 8kEUR MLPhen.

Toki ymmärrän että meidän 9MW kokonaiskulutus on järkyttävän suuri. Siksi tuolla 8kEUR aion hankkia maapiirin tuloilmaan.(tehty, n. 700€ maksoi). Aurinkokeräimet (suunnitteilla, n. 1200€) ja kun autokatoksen saan valmiiksi niin loppurahalla 5KW aurinkopaneelit. Tavoitteena 3-4MW kokonaiskulutus.

Sori vähän Provo viesti. Mutta osakkeisiin sijoitus on vähän haihattelua mutta on kaivorahalla saatavissa muutakin, jolla voi hyvin olla isompi merkitys kulutukseen kuin kaivolla.

Viimeksi muokattu:

Mikki

Hyperaktiivi
Kuten hyvin tiedät, riippuu talosta. Sulla on uusi, pienehkö hyvin eristetty talo, jossa PILPinkin TMA taitaa olla varsin pitkä.

Mutta jos VILP ja MLP erona on esim. 5kEUR ja COP ero 3 vs. 4, niin eikö muka rahalla saa jotain mikä ylittää mennen tullen tuon COP eron.

Alkaa mielestäni VILPt olemaan sen verta hyviä kuitenkin että ei MLPstä kovin hurjasti enempää kannata maksaa.

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
Joo... MLPhen laitettu raha on summasta riippumatta aina järkevää.

Porauspalveluiden markkinoijilla on paljon kerrottavaa saatavilla olevista tukiaisista mutta ei raportoitavaa maalämmön toiminnasta. VILPin suorituskyvyssä on jämähdetty COP2:een. ILPiä ei tarvita kun pyykkikone keksitty ja apteeksita saa voidetta hautumien hoitoon.

Aina unohtuu se, että kymmenen vuoden päästä osakkeiden arvo voi ollakkin 0 euroa

Teoriassa kyllä. Itselleni ei ole koskaan osunut musta pekka käteen. Toisaalta oleellisena osana sijoitamiseen kuuluu hajauttaminen ja vain aasi ratsastaan yhdellä hevosella. Esim. kolmen eri toimialoille tehdyn osakesijoituksen täydellinen floppi on jo jokseenkin yhtä epätodennäköistä kuin lotto voitto. Pankeilla on myös ulkomaille osakkeisiin sijoittavia rahastoja. Rahasto ei ole sidottu pankin hyvinvointiin eikä menetä arvoaan hallinnoivan pankin vararikossakaan. Kymmenien kansinvälisten suuryritysten vararikko merkitsi jo jokseenkin täydellistä talousjärjestelmän luuhistumista, jollaista ei ole vielä koskaan tapahtunut.

Vaikka rahalle ei korkoa makseta, esim. vuona 2018 Helsingissä listatut yritykset maksoivat 4,3 % markkina-arvostaan osinkoina
Eli ostelemalla summan mutikassa yhtensä 10 000 €:lla joitain osakkeita voisi jotain 400 € vuotuisia osinkoja odotella.

kotte

Hyperaktiivi
Kymmenien kansinvälisten suuryritysten vararikko merkitsi jo jokseenkin täydellistä talousjärjestelmän luuhistumista, jollaista ei ole vielä koskaan tapahtunut.
Tuo taas on aivan riippuvaista keskuspankkien toiminnasta. Jos keskuspankit eivät olisi pelastaneet tilannetta viime vuosina useampaankin otteeseen, paljon useampikin iso kansainvälinen yritys olisi kupsahtanut. Toisaalta voi kysyä, mikä ihmeen jääräpäinen ideologia sai Britannian ja USA:n keskuspankit toimimaan toisin vuoden 1930 vaiheilla, jolloin pankkeja kupsahti ketjussa, säästöt menettivät osakkeiden ohella arvonsa ja velat menivät välittömään ulosottoon konkurssilainsäädännön perusteella (tosin tuolloin osakkeet eivät vielä olleet nykyisen kaltainen kansankapitalismin keskeinen sijoituskohde ja osakemarkkinoiden merkitys kansalaisille aika vähäinen). Eli tilanne oli paljon pahempi, mitä kuvaat.

Back
Ylös Bottom