Uusi VILP omistaja ilmottautuu - Nibe Polar 12

iqo

Vakionaama
Tuo on kyllä hienoa, että Nibe on ottanut linjakseen päivittää näitä laitteita. Ja siis ylipäänsä mahdollistanut päivitettävyyden laitetasolla. Suurimmat ongelmathan missä tahansa laitteessa liittyy yleensä typerään softaan. Monessa laitteessa ei ole lainkaan mahdollista päivittää firmwarea, edes huollon työkaluilla. Sillä siis mennään esim. oman Mitsun osalta, mikä vehkeeseen on tehtaalla työnnetty. Olisi kyllä monta parannusehdotusta, mutta ehkä olen vain tyhmä kuluttaja, joka ei ymmärrä näiden suunnittelusta mitään.

Nibelle siis nostan hattua, isolle hinnalle saa onneksi monenlaista vastinetta!

kurre orava

´niin pienen hetken rakkaus on lumivalkoinen...´
Tuli sähköpostin ilmoitus, että pitää päivittää uloyksikköön f2120-12 viimeisin softa versioon 10609. Tein töitä käskettyä ja uusin softa on sisäyksikössä ja ulkoyksikössä

Tässä enklanniksi mitä muutoksia tuli.
the F2120.
The firmware includes a new safety function for defrosting the F2120, as well as new alarm management by the indoor module. Therefore it is important to upgrade both units for full functionality.
Joo, päivitin tuon omani muutamia viikkoja sitten eikä valittamisen aihetta ole ilmennyt.

Päivitysten osalta niin oli ilmeisesti samalla myös korjattu joku softabugi joka saattoi tietyissä olosuhteissa jättää tuon pääpaisuntavenan väärään asentoon.

Ihan täysin riskitöntä tuo päivittäminen ei ilmeisesti kuitenkaan ole, ruotsin foorumilla joku oli saanut oman pumppunsa totaaliseen solmuun päivityksen yhteydessä eikä palautuskaan onnistunut eli siellä odotettiin nyt huoltoa.

Nibottaja

Aktiivinen jäsen
Lokakuun kulutus sisä ja ulkoyksikölle 351kWh.
Tuotto lokakuulta 1462 kWh, joista lämmitystä 1230,6 kWh ja lämpimänveden tuottoa 231,4 kWh.
11 kk kulutus 3725 kWh. Sisäyksikkö 222 kWh ja ulkoyksikkö 3503 kWh
11 kk tuotto 14605,3 kWh. Lämmitys 12426,1 kWh ja lämminvesi 2179,2 kWh.

Kompressorin käynnistyksiä 2233 kpl. Kokonaiskäyntiaika 3061h josta lämpimän veden tuottoon 336h.

Isännän kulutus 658 pulloa kaljaa ja 53 pulloa kossua. Tuotto pyöreä nolla.

D

kurre orava

Aika kovalta vaikuttaa tuo kulutettujen oluiden ja kossujen suhde toisiinsa. Taitaa isäntä olla terävien ystävä.

Täällä taas tuntuu että humppakuutiot / punkut kuluvat ällistyttävää vauhtia, pitäisköhän virittää kaapille kamera josko se oliskin niin et vaimo vetää noita salaa?

Muoks: mutta komiat on kopit noin yleisesti katsottuna!

Viimeksi muokattu:

Nibottaja

Aktiivinen jäsen
Joo okei, myönnän että nuo juominkien määrät on "hieman" liioiteltuja ;) , mutta nuo muut luvut on totta, sikäli mikäli mittauksiin on luottamista ja miksi ei olisi :) .
Ens kuun vielä raportoin tänne ja siinä tuleekin sitten vuosi samalla täyteen, joten vuosi raportointi myös. Sitten se taitaakin olla siinä ja seuranta jatkuukin vain omiin kirjoihin ja kansiin

Viimeksi muokattu:

pökö

Kaivo jäässä
Ens kuun vielä raportoin tänne ja siinä tuleekin sitten vuosi samalla täyteen, joten vuosi raportointi myös. Sitten se taitaakin olla siinä ja seuranta jatkuukin vain omiin kirjoihin ja kansiin
Älä lopeta. Jatka vaan, jos vaikka tulee pakkasta niin nähdään miten kone tuottaa silloin, se tieto foorumilta vielä puuttuu.

Nibottaja

Aktiivinen jäsen
Marraskuun kulutus sisäyksikkö 22 kWh ja ulkoyksikkö 401 kWh. Yhteensä 423 kWh.

Marraskuun tuotto lämmitys 1644,8 kWh ja lämmin käyttövesi 207,5 kWh. Yhteensä 1852,3 kWh.

Pumppu käynnistetty 5.12.2019, eli tänään 5 päivää vaille vuosi sitten. Pyöristän kuitenkin vuodeksi, eli alla koko vuoden numerot.

Kulutus sisäyksikkö 244 kWh ja ulkoyksikkö 3903 kWh. Yhteensä 4148kWh.

Tuotto lämmitys 14070,9 kWh ja tuotto lämmin käyttövesi 2386,7 kWh. Yhteensä 16457,6 kWh.

Kompressorin käynnistyksiä 2446 kpl.
Kompressorin käyntiaika 3473 tuntia joista lämpimän käyttöveden tuottoon 366 tuntia.

Rahaa mennyt vuodessa noin 460€ talon koko lämmitykseen ja lämpimän käyttöveden tuottoon. Talossa ei ole takkaa, eikä muuta lämmitysmuotoa.
Olen tyytyväinen.

Aamen!

Viimeksi muokattu:

Nibottaja

Aktiivinen jäsen
Joulukuu.
Kulutus ulkoyksikkö 595kWh, sisäyksikkö 32 kWh ja Yhteensä 627 kWh.
Tuotto lämmitys 2246 kWh, lämminvesi 222,3 kWh ja Yhteensä 2468,3 kWh.
Kaikki lämmitetty vilip:iällä.
Screenshot_20201231-184440_NIBE Uplink.jpg

Nibottaja

Aktiivinen jäsen
Vähä kylmempää vaihteeksi ja vielä Polari tuottaa talon lämmön ja käyttöveden ilman, että lisävastuksia on tarvinnut. Käyntijaksot toki on välillä jo 10 tunnin luokkaa kun lämmintä vettä lotrattu suihkussa yms, mutta antaa Pollarin rouskuttaa. Ihan täysillä tehoilla se ei ole käynyt vieläkään vaikka nytkin melkein 18 pakkasta.
Screenshot_20210106-170237_NIBE Uplink.jpg

kurre orava

Vähä kylmempää vaihteeksi ja vielä Polari tuottaa talon lämmön ja käyttöveden ilman, että lisävastuksia on tarvinnut. Käyntijaksot toki on välillä jo 10 tunnin luokkaa kun lämmintä vettä lotrattu suihkussa yms, mutta antaa Pollarin rouskuttaa. Ihan täysillä tehoilla se ei ole käynyt vieläkään vaikka nytkin melkein 18 pakkasta.
Millaista käyntinopeutta tuo teillä nyt noissa olosuhteissa käy jos katsot uplinkista kompuran käyntihertsit?

Täällä lounaassa on ollut nyt muutaman päivän -5 asteen molemmin puolin ja meillä kompuran käyntinopeudet ovat olleet noin 42-71hz. Vielä pitää lyhyitä taukoja välillä vaikka käyntijaksot ovat toki paljon pidentyneet.

Muoks: lisätty käyntikäppyrä uplinkista menneeltä vuorokaudelta.
Uplink kaappaus 060121.png

Tuokko

Aktiivinen jäsen
Nämä pitäisi kaiken järjen mukaan laittaa talon syöttökaapeliin. Eli mittaamaan, ettei mikään sähkönsyöttö -vaihe ylikuormitu. TS. Pukkaa lämmitystä tai vastusta pois jos näin tapahtuu. (Jos on esim 9 KW lisävastus sisäyksikössä?) Minulle ei näitä laitettu. Virran otto Nibe 2120-12 :lle pieni? Vain 3x10 A sulakkeet ulkoyksikölle. Minulla Nibe lämmittää suoraan varaajaa.

kurre orava

Nyt 18 pakkasta ja 108 hz käyntinopeus. Puhaltimen rpm 381

Aika hyvin onnistunut mitoitus. Ei noista viimeisistä hertseistä taida enää hirveästi lisäätehoa saada käyttöön mutta näkyy tuossa jokunen taukokin olevan. Ja vastusvara vielä käyttämättä.

Jos tuon saisi kylmällä tekemään käyttöveden vastuksilla niin tehot riittäisivät varmasti pakkasrajaan asti.

Nibottaja

Aktiivinen jäsen
Nämä pitäisi kaiken järjen mukaan laittaa talon syöttökaapeliin. Eli mittaamaan, ettei mikään sähkönsyöttö -vaihe ylikuormitu. TS. Pukkaa lämmitystä tai vastusta pois jos näin tapahtuu. (Jos on esim 9 KW lisävastus sisäyksikössä?) Minulle ei näitä laitettu. Virran otto Nibe 2120-12 :lle pieni? Vain 3x10 A sulakkeet ulkoyksikölle. Minulla Nibe lämmittää suoraan varaajaa.
Minulla on kans ulkoyksikölle 3×10 A. Sisäyksikölle sitten onkin 3×16 A ja siinähän niitä paukkuja tarvitaan jos ja kun vastukset astuu kuvioon mukaan. Sähkömiehen mukaan ei ollut tarvetta asentaa laitteen mukana tulleita jännitteen lukijoita jotka tarvittaessa olisi laskenut tehoja jos ylisyöttöä ilmenee

Tuokko

Aktiivinen jäsen
Joo tuo minun kommentti noista virran mittarimokkuloista hyppäsi tänne loppuun...

NIBE 2120-12 3 -vaiheinen on minulla tehnyt lämpöä nyt kolmisen viikkoa puukattilan rinnalla. Kytketty suoraan varaajan kylkeen. OJAUS on tuolla uudella SMO S40 :llä. En ole päässyt kovin syvälle tuohon SMO :n ohjauslogiikkaan. Vaikuttaa tuo todella monipuolisesta ja soveltuu tietenkin erilaisiin järjestelmiin. Luin tämän viestiketjun ja sieltä löytyi joitakin ajatuksia mihin kannattaa kiinnittää huomiota. KUN ei tällaisessa NIBE/VARAAJA -suoraveto lämmityksessä pitäisi kovin monta muuttujaa olla.
Laitan kulutusta/tuottoa näkyville, kun saan mittarit paikoilleen. Muutaman Uplinikin -käyrän laitoin tälle palstalle ja löytyy nimimerkin ”Tuokko” -alta.

maukka89

Jäsen
Minun 12kw Polar jauhaa hirsitaloa ja kanaalin päässä olevaa tallia 24h ilman että kompura pysähtyy ollenkaan. Ei vielä etäyhteyttä ole ja Uplinkiin en aina pääse,ole kun rakennus kesken mutta -14 asteen pakkasessa joutui kyllä pumppu melkoisen koville.

Missä asetuksissa teillä on nuo asteminuuttilukemat laitettu lattialämmitystalossa?

Jotenkin alkaa tuntumaan että menee nyt lämpöä harakoille, vaikka ilmatiiveys pitäisi olla hyvä mutta selvästi talon nurkat esim on viileämmät. Ilmanvaihto ei ole päällä että varmaan jonkin verran vaikutusta asiaan, yläpohjissa ainakin pitäisi olla riittävästi eristettä mutta talon isot ikkunat tuntuu tosi kylmiltä kun on turvalaseja.

Ei siinä kone kyllä jauhaa ja lämmintä on tehdä hommia, sähköä vie paljon kun kone joutuu tekemään töitä. Kosteutta ei kovin paljoa lattioissa luulisi olevan kun vuoden verran kuivaneet ja 3kk on lämpö ollut lattiassa.

Täytyy yrittää takkaa poltella aina kun ehtii

Tuokko

Aktiivinen jäsen
Minulla Nibe lämmittää 2m3 varaajaa. Joka oli aluksi yösähköllä v. -93 alkaen ja sitten puulämmityksellä n. 18 vuotta ja nyt sitten Niben laitoin siihen rinnalle. Lämmönsäädön hoitaa sitten Ouman / shuntti. Talo 240m2. Lattioissa putkea 500 + 500 metriä. Alakerrassa 16 mm betonissa ja yläkerrassa 14 mm Sasmox -levylattiassa.
Minäpä laitan tietoa kun saan säätöjä kohdilleen.

maukka89

Jäsen
Mulla on asteminuutin asetusarvo - 160 nyt, mutta melkein koko vuoden menin - 180 asetuksella
Huilaako sulla ulkoyksikkö välillä? Eikös se sillon pitäisi kun asteminuutit menee tuon asetusarvon alle vai miten se nyt menikään

Minä jos laitan esim -180 niin kone pitää asteminuutteja koko ajan isompana, ehkä +5 asteessa saattaa kone hetken huilata.

Nibottaja

Aktiivinen jäsen
Ulkoyksikkö sammuu kun se saavuttaa nollan ja lähtee uudestaan käyntiin kun asteminuutit tippuu asestettuun arvoon, eli minulla tuohon - 160

maukka89

Jäsen
Joo minulla se ei koskaan ole mennytkään lähelle nollaa vaan pyrkii pitämään sitä aina asetettua arvoa korkeaammalla. Kun menee yli -10 niin asteminuutit seilavat melkoisen korkealla.

maukka89

Jäsen
Joo minulla se ei koskaan ole mennytkään lähelle nollaa vaan pyrkii pitämään sitä aina asetettua arvoa korkeaammalla. Kun menee yli -10 niin asteminuutit seilavat melkoisen korkealla.
Yli -10°c pakkasen siis. Taitaa vain rakennusten tehontarve olla nyt liian suuri ja kylmä pääsee vaikuttamaan rakenteisiin.

Minusta laitteen säädöillä ei asia enää parane. Täytyy nyt vain luottaa että laite kestää ja yrittää saada rakennusta muuttokuntoon että näkee sitten mitä tapahtuu.

pökö

Kaivo jäässä
Yli -10°c pakkasen siis. Taitaa vain rakennusten tehontarve olla nyt liian suuri ja kylmä pääsee vaikuttamaan rakenteisiin.

Minusta laitteen säädöillä ei asia enää parane. Täytyy nyt vain luottaa että laite kestää ja yrittää saada rakennusta muuttokuntoon että näkee sitten mitä tapahtuu.
Kulutusta varmaan enemmän kuin koneessa tehoja, ei se sitten säätelystä parane. Jaksaako vielä pitää 22 sisälämpöä?

Karga

Aktiivinen jäsen
Tarkkuutta kirjoitukseen. Nolla on korkeammalla kuin esim -160 ja lämpötila "yli -10" on myös hyvin tulkinnanvarainen ilmaisu.

Nibottaja

Aktiivinen jäsen
Nyt ulkona 7 astetta pakkasta ja kone rouskuttaa 87 hz tehoilla.
Screenshot_20210107-093847_NIBE Uplink.jpg

Ilman lisävastuksia pärjättiin vaikka ulkona -18 astetta pakkasta kun käytiin eileen saunassa, mikä nyt tietenkään ei vaikuta, mutta suihkussa käynnit jälkeen kylläkin. Minä, vaimo ja sitten teinityttö, eli 3 henkilöä. Hyvin näkyy kylläkin asteminuuteissa ja sitä myötä käyntiajoissa. Yöllä on kaiken lisäksi tapahtunut legionella tappo toimenpide, eli käyttöveden lämpötilan nosto 60 asteeseen.
Asetuksissa on että kun asteminuutit laskee -700:aan, niin lähtee sähkövastukset jeesaamaan.
Screenshot_20210107-095133_NIBE Uplink.jpg

Viimeksi muokattu:

Nibottaja

Aktiivinen jäsen
Sain kirjattua ylös 24 h kulutus ja tuottolukemat tuon pahimman pakkasjakson osalta johon kuului saunan jälkeiset suihkuttamiset 3 henkilöä, pakastimen sulatus ja sitä myöden lämpimän veden käyttöä suht reilusti kun kaikki laatikot ja lokerot suihkutettiin ja pestiin, ja tietenkin muu normi käyttö. "Haastavaan" jaksoon osui myös legionellan tappo, jolloin veden lämpötila nostettiin 60 asteeseen.
Kulutus 43 kWh ja tuotto 121 kWh.
Käy coppeloitten päälle tämmönen jaksot, mutta pääasia että vehkeet pelaa :D
Screenshot_20210107-171242_NIBE Uplink.jpg

Nibottaja

Aktiivinen jäsen
Aika tasaista käyntiä näin -7 asteen pakkasilla.
Näyttäisi olevan noin 7 käynnistystä vuorokaudessa.
Screenshot_20210109-133426_NIBE Uplink.jpg

Nibottaja

Aktiivinen jäsen
Mahdollista olisi ajaa pienimmilläkin tehoilla, mutta ei se välttämättä taloudellisempaa ole vaikka se kävis pienimmillä tehoilla 24/7.
Pienemmällä kuin 25 hz ei taida paljon käydä kesälläkään.

Näillä keleillä kompura käy 80 - 90 hz tehoilla kun 120 hz on maksimi.

Mielestäni 7 käynnistystä 24h aikana ei ole paha, eikä pitäisi olla haitaksi mitenkään.

Nibottaja

Aktiivinen jäsen
En usko enkä tiedä, mutta viisaammat kuin minä on tuon rakentanut ja ohjelmoinut. Laite on automaatilla, enkä ole estänyt mitään

Espejot

Hyperaktiivi
Missähän moodissa se ohjauksen automaatti on... ja mitähän eri toimintalogiikoita siellä on valittavissa.

Minun käsitääkseni ei ole kuin automaattinen moodi... eli agressivisuutta ei voi säätää. Minulla pumppu käy niin että asteminuutteja ei lähdetä kuromaan kiinni vaan taulussa taitaa olla koko ajan se -200. F2120 näyttää toimivan eritavalla.

Nibottaja

Aktiivinen jäsen
No käyttöveden asetus on smart kontrollilla, eli laite seuraa talouden käyttöveden kulutusta ja säätää automaattisesti tuotettavan käyttöveden lämmön sen mukaan, eikä lämmin vesi ole loppunut vielä kertaakaan.
Talon lämmitys määräytyy pelkästään ulkolämpötilan mukaan ja asetuksista olen valinnut nro 3 käyrän jyrkkyydeksi ja hyvin on pysynyt lämmöt tasaisena 21 - 22 asteessa.

Jos menee valikoiden huoltolokeihin, niin siellähän on säädettävissä vaikka ja mitä, mutta omiin kokemuksiinkin perustuen, niin vaara että asiat menee vaan huonommaksi kun niihin alkaa kajoamaan on suuri.

kurre orava

Missähän moodissa se ohjauksen automaatti on... ja mitähän eri toimintalogiikoita siellä on valittavissa.

Kompressorikäyrällä ja asteminuuttisäädöillä tai tarkemmin sanottuna lisäyksen asteminuuttisäädöllä pystyy aika paljon vaikuttamaan tuon käyntiluonteeseen. Tuosta on ollut keskustelua etenkin @Hempuli :n langassa.

Oletuksena tuossa on kompressorikäyrä "auto" jolloin tuo ottaa herkästi aika korkeitakin kierroksia, on luonteeltaan ikään kun urakkatyöläinen joka haluaa homman alta pois eli asteminuutit. Ainakaan tuo oma -16 ei suostu käymään alle 40hz enää nollan tuntumassa mutta suhteellisen jyrkällä kompressorisäädöllä se käy noin 45hz aina -5C asti mikä riittää pitämään talon lämmöt mutta ei paljokaan katko. Jos asteminuutit karkaavat liian kauas niin nostaa muutamalla "pykälällä" tehoa tuonne 60 hz:n päälle kunnes nuo minuutit taas saadaan kurottua umpeen.

Muoks: mutta minunkaan mielestä 7 käynnistystä/vrk ei aiheuta syytä huoleen. Tuo oma käynnistyy näin pikkupakkasilla (-2C--4C) noin 3-5 kertaa/vrk ja alle viiden pakkasasteen kun menee niin käy aika lailla taukoamatta.

VesA

In Memoriam
Kompressorikäyrällä ja asteminuuttisäädöillä tai tarkemmin sanottuna lisäyksen asteminuuttisäädöllä pystyy aika paljon vaikuttamaan tuon käyntiluonteeseen. Tuosta on ollut keskustelua etenkin @Hempuli :n langassa.

Oletuksena tuossa on kompressorikäyrä "auto" jolloin tuo ottaa herkästi aika korkeitakin kierroksia, on luonteeltaan ikään kun urakkatyöläinen joka haluaa homman alta pois eli asteminuutit. Ainakaan tuo oma -16 ei suostu käymään alle 40hz enää nollan tuntumassa mutta suhteellisen jyrkällä kompressorisäädöllä se käy noin 45hz aina -5C asti mikä riittää pitämään talon lämmöt mutta ei paljokaan katko. Jos asteminuutit karkaavat liian kauas niin nostaa muutamalla "pykälällä" tehoa tuonne 60 hz:n päälle kunnes nuo minuutit taas saadaan kurottua umpeen.

Muoks: mutta minunkaan mielestä 7 käynnistystä/vrk ei aiheuta syytä huoleen. Tuo oma käynnistyy näin pikkupakkasilla (-2C--4C) noin 3-5 kertaa/vrk ja alle viiden pakkasasteen kun menee niin käy aika lailla taukoamatta.
Mitähän se tekisi jos asteminuutti-ikkunan laittaisi pieneksi.. ottaisikohan pienemmät vajaukset maltilla vai kävisikö rankkaa katkoa.

Back
Ylös Bottom