EC9 ja mustaa savua savupiipusta

Akai

Tulokas
Takkaa on tutkinut jos vaikka kuka, lattiassa oleva korvausilmaputki on tulikiven mukaan liian pieni (kiitos tästä design talo!) ja takka kärsii hapenpuutteesta. Korvausilmaputki villalla ja styroksilla umpeen, takasta alapellit auki ja nilanin takkakytkin käyttöön. Johan alkoi palaa, mutta ajoittain silti kärsii tummasta savusta tai huonosta syttymisestä, välillä syttyy ikkunat kiinni ja välillä tupruttaa sisään savua sytytys vaiheessa.
Hapenpuute saattaa hyvinkin johtua liian pienistä ja kuivista polttopuista (olen puuseppä ja lämmitän taloa puusepänkuivilla rimoilla ja haloilla), tuli saa liikaa pinta-alaa kerralla tuleen ja meinaa tukahtua omaan kiivauteensa.
Korvauilmaputkea ei voi pitää auki samaanaikaan takkakytkimen kanssa kun tulikiven takassa pitää poistaa kaksi peltilevyä takan alapäästä kun siirrytään takkakytkimen käyttöön.
Kaikki asetukset on nilanin huolto ja asentaja katsoneet ja tulikiven äijät myös ja kaikkien mukaan kaikki on riittävää. Ja toinen murhe on että takkakytkimen ollessa päällä, korvausilman on jäätävää jos tuloilmaa laittaa kovemmalle, ei se kerkeä lämmetä. En nyt osaa muuttaa asetuksia niin että esim, takkakytkin laittaisin tulon 2 tai 3 ja tulo 1 tai voisiko olla jopa 0 takan polton ajan niin ei jäähdy huoneet missä on tuloilma?

Päällä nyt:

Lämpö 2

Etäkytkin käyttö tulopuh. aika 5:00 (sammutan sen käsin heti kun hiillos on sammunut). Teho 3.

Huoltovalikostatehot lukee näin:
Tulopuh min 0, poistopuh min 1 poistopuh max 4
1 tulo 23 poisto 29
2 tulo 45 poisto 50
3 tulo 65 poisto 71
4 tulo 94 poisto 100

Onko ajatuksia millä saisi vähän lisää happea tunkematta jääkylmää ilmaa makkareihin?
Itse en osaa muuta tehdä kuin rakentaa halkovajan ulos ja polttaa kosteampaa puuta sieltä ja otan isompia halkoja käyttöön.

Jos jotain infoa jäi antamatta niin saa kysyä. Kiitos.

jarkko_h

Vakionaama
Pystytkö kokeilla jatkaa piippua? Puolen metrin jatko voi tehdä ihmeitä, jos ympärillä pyörteistä ilmaa puista tai muista esteistä johtuen. Korvausilmaa tulee myös enemmän, jos veto parempi.

Märät puut eivät ole ratkaisu. Tulevat saavuttamaan vain enemmän. Meillä mökillä ranttu tulikiven liesi ja jos tuulee puiden takaa pyörteistä saa sytyttää taiten. Pitää aukaista painepuolelta (tuulen suunnasta) ikkunat sytytyksen ajaksi ja sytyttää rutikuivilla pienillä pilkkeillä. Ajattelin joskus laittaa lyhyen jatkon tuon lieden hormiin.

Viimeksi muokattu:

Akai

Tulokas
  • Keskustelun aloittaja
Talo on mäen päällä, piippu on jo todella korkea, eikä ympärillä ole yhtään mitään, ei yhtään puuta tai taloa. Koko tienoon korkein ja avoimin paikka. Nuohooja käynyt nyt joka toinen vuosi ja hormi on aina typötyhjä ja sanoo että nuohous oli taas vähän turha, takka siis palaa hienosti loppuun kunhan tuli vähän rauhoittuu ja happea taas riittää jäljellä olevan tulen ylläpitoon.
Takka palaa savuttomasti, jos avaan ikkunan takkakytkimen lisäksi, mutta nyt etsitään ratkaisua, missä saataisiin takkakytkin sellaisiin asetuksiin, ettei tarvitse avata mitään räppänöitä, keittiön ikkunan on takkaa lähinnä, mutta koko keittiö on kylmä kun korvausilma virtaa sen läpi ikkunan ollessa auki.
Sekin en vaihtoehto, että polta yhden pesällisen sijasta 2 pikkuista, jolloin kaikki ei varmasti syty kerralla.

Matias

Aktiivinen jäsen
Hapenpuute saattaa hyvinkin johtua liian pienistä ja kuivista polttopuista (olen puuseppä ja lämmitän taloa puusepänkuivilla rimoilla ja haloilla), tuli saa liikaa pinta-alaa kerralla tuleen ja meinaa tukahtua omaan kiivauteensa.
Laita päällimmäiseksi muutama isompi klapi niin hillitsee palamisnopeutta

Skata

Vakionaama
@Akai olethan pienentänyt päänäytöstä poistoa tai peräti laittanut poiston nollalle sytyttäessäsi ja polttaessasi takkaa? Mulla poisto 1 takkaa polttaessa, takkakytkimestä tulo 2. Äläkä käytä liesituuletinta samaan aikaan takan kanssa :p
Märät puut eivät ole ratkaisu, päältä sytyttäminen auttanee…Lisää tuloa ja vähennä poistoa 5-10 minuuttia ennen takan sytyttämistä.

Akai

Tulokas
  • Keskustelun aloittaja
@Akai olethan pienentänyt päänäytöstä poistoa tai peräti laittanut poiston nollalle sytyttäessäsi ja polttaessasi takkaa? Mulla poisto 1 takkaa polttaessa, takkakytkimestä tulo 2. Äläkä käytä liesituuletinta samaan aikaan takan kanssa :p
Märät puut eivät ole ratkaisu, päältä sytyttäminen auttanee…Lisää tuloa ja vähennä poistoa 5-10 minuuttia ennen takan sytyttämistä.
Minulla on tulo 2 poisto 2 normaalisti ja talo on silloin kevyen alipaineinen... enkä tiedä miten niitä saa muutettua? Osaisitko kertoa? Rullailetko joka kerta kun poltat takkaa valikosta asetukset esiin ja muutat niitä, ja polton jälkeen muutat ne takaisin? Kuulostaa ei niin kätevältä ratkaisulta. Osaisitko sanoa miten takkakytkimen asetuksia muutetaan niin että kun painan takkakytkintä niin saisin poisto 0 tai 1 ja tulo 2?
Liitteenä kuva nilanin ohjeesta jolla koitan navikoida valikoissa.
Liesituuletin ei ole ikinä päällä takkaa polttaessa. Ja sytytän aina päältä, mutta puu on uunikuivattua niin se leimahtaa kaikkialta tuleen todella nopeasti. Enkä ole polttamassa siis märkää puuta tietenkään, mutta tuo uunikuivattu on polttopuuksi aika helposti palavaa kamaa.

Liitteet

• 16622023610773486269178943729111.jpg
    16622023610773486269178943729111.jpg
    176,2 KB · Katsottu: 118

Akai

Tulokas
  • Keskustelun aloittaja
Korjasin otsikkoa. Musta savu tulee savupiipusta ulos, taloon ei tule savua ja takka palaa hyvin, mutta mustaa savua kiivaimmassa palo vaiheessa, mikä ei ole kovin hyvä asia.

Skata

Vakionaama
Minulla on tulo 2 poisto 2 normaalisti ja talo on silloin kevyen alipaineinen... enkä tiedä miten niitä saa muutettua? Osaisitko kertoa? Rullailetko joka kerta kun poltat takkaa valikosta asetukset esiin ja muutat niitä, ja polton jälkeen muutat ne takaisin? Kuulostaa ei niin kätevältä ratkaisulta. Osaisitko sanoa miten takkakytkimen asetuksia muutetaan niin että kun painan takkakytkintä niin saisin poisto 0 tai 1 ja tulo 2?
Sinulla lienee uudempi malli kuin minun vanha 2011 malli. Onko kosketusnäyttö? Minulla on vanha cts-näyttö ja tuossa näkyy >2< tyyppisesti poistopuhaltinen teho. Tuon näpyttelen aina alas ja korjaan takaisin ylös takan polton jälkeen. Ei tarvita koko valikon läpikäymistä.
Olet oikeassa, ei paras mutta ainakin vanhassa ainoa ratkaisu. Itse takkakytkin on mulla keinukatkaisimella käynnistettävissä mutta tuo vaikuttaa vain tulopuhaltimeen, ei poistoon ja tätä ei ainakaan vanhassa mallissa saa valikoista muutettua.

Akai

Tulokas
Sinulla lienee uudempi malli kuin minun vanha 2011 malli. Onko kosketusnäyttö? Minulla on vanha cts-näyttö ja tuossa näkyy >2< tyyppisesti poistopuhaltinen teho. Tuon näpyttelen aina alas ja korjaan takaisin ylös takan polton jälkeen. Ei tarvita koko valikon läpikäymistä.
Olet oikeassa, ei paras mutta ainakin vanhassa ainoa ratkaisu. Itse takkakytkin on mulla keinukatkaisimella käynnistettävissä mutta tuo vaikuttaa vain tulopuhaltimeen, ei poistoon ja tätä ei ainakaan vanhassa mallissa saa valikoista muutettua.
Meillä taitaa olla sama laite? Eli sinä painat takkakytkimen päälle ja lisäksi laitat näytöstä tuon kakkosen ykköselle? Pitääpä testata

Liitteet

• 16622052916648668755294970289361.jpg
    16622052916648668755294970289361.jpg
    77,9 KB · Katsottu: 179

Akai

Tulokas
Olen kirjoittanu vaimolle takanpolttoohjeet kun se on pari kertaa täyttänyt koko talon savulla

Liitteet

• 16622054397332377979649790643065.jpg
    16622054397332377979649790643065.jpg
    115,8 KB · Katsottu: 222

Skata

Vakionaama
Meillä taitaa olla sama laite? Eli sinä painat takkakytkimen päälle ja lisäksi laitat näytöstä tuon kakkosen ykköselle?
Ainakin sama typerä ohjainyksikkö :p
Ensin oliko 3 kertaa enter jotta tuo >2< alkaa vilkkua ja sit nuoli alas —> >1<. Sit takkakytkin päälle ja hetken odotus jotta ylipaineistuu. Ja sit sytytys. Takka vetää litroittain enemmän ilmaa kuin iv joten periaatteessa tuon voi laittaa nollallekin. Mutta muista nostaa takaisin, kun alkaa hiillosta olemaan, sillä kylmäähän sieltä tuloputkesta tulee, kun tuloa on enemmän…

Skata

Vakionaama
Takkakytkin poistuu automaattisesti käytöstä, kun nostat poiston >1< takaisin >2<, ei tarvii kikkailla tuon ohjeesi off ja on hommilla. Kokeile vaikka samantien, toki takkaa ei tarvitse edes sytyttää tuossa kokeilussa ;)

Skata

Vakionaama
Ja vielä sen verran, että polton loppuvaiheessa oikein kylmillä keleillä käyn tiputtamassa sieltä takkakytkinvalikosta tulon 1:lle. Polton lopussahan hiilloksen tullessa veto piipusta vähenee jonkin verran. Vaatii napsuttelua jota yleensä en jaksa tehdä mutta oikein kylmällä tämä siis.
Sen takkakytkimen päälläolon näkee sieltä cts yläreunasta * -merkistä, tuonhan tiesitkin.

Luukku

Vakionaama
Takkaa on tutkinut jos vaikka kuka, lattiassa oleva korvausilmaputki on tulikiven mukaan liian pieni (kiitos tästä design talo!) ja takka kärsii hapenpuutteesta. Korvausilmaputki villalla ja styroksilla umpeen, takasta alapellit auki ja nilanin takkakytkin käyttöön. Johan alkoi palaa, mutta ajoittain silti kärsii tummasta savusta tai huonosta syttymisestä, välillä syttyy ikkunat kiinni ja välillä tupruttaa sisään savua sytytys vaiheessa.
Korvauilmaputkea ei voi pitää auki samaanaikaan takkakytkimen kanssa kun tulikiven takassa pitää poistaa kaksi peltilevyä takan alapäästä kun siirrytään takkakytkimen käyttöön.
Kaikki asetukset on nilanin huolto ja asentaja katsoneet ja tulikiven äijät myös ja kaikkien mukaan kaikki on riittävää. Ja toinen murhe on että takkakytkimen ollessa päällä, korvausilman on jäätävää jos tuloilmaa laittaa kovemmalle, ei se kerkeä lämmetä. En nyt osaa muuttaa asetuksia niin että esim, takkakytkin laittaisin tulon 2 tai 3 ja tulo 1 tai voisiko olla jopa 0 takan polton ajan niin ei jäähdy huoneet missä on tuloilma?

Päällä nyt:

Lämpö 2

Etäkytkin käyttö tulopuh. aika 5:00 (sammutan sen käsin heti kun hiillos on sammunut). Teho 3.

Huoltovalikostatehot lukee näin:
Tulopuh min 0, poistopuh min 1 poistopuh max 4
1 tulo 23 poisto 29
2 tulo 45 poisto 50
3 tulo 65 poisto 71
4 tulo 94 poisto 100

Onko ajatuksia millä saisi vähän lisää happea tunkematta jääkylmää ilmaa makkareihin?
Itse en osaa muuta tehdä kuin rakentaa halkovajan ulos ja polttaa kosteampaa puuta sieltä ja otan isompia halkoja käyttöön.

Jos jotain infoa jäi antamatta niin saa kysyä. Kiitos.
Tee takan läheisyyteen seinään uusi korvausilmaventtiili, jos mahdollista.

Back
Ylös Bottom