Aurinkovoimatuotannon esiinmarssi

Espejot

Hyperaktiivi
Katselin taas tarjontaa Saksan maalta parista kaupasta... paneeleita näyttää saavan mutta rajoitetusti mitä nyt sattuu olemaan. BYD pattereissa on toimitusvaikeuksia: "The BYD battery storage systems will be completely sold out by mid-2023". Sama homma mm. Froniuksen ja Kostalin inuissa, ei saatavilla.

HeTi

Aktiivinen jäsen
Katselin taas tarjontaa Saksan maalta parista kaupasta... paneeleita näyttää saavan mutta rajoitetusti mitä nyt sattuu olemaan. BYD pattereissa on toimitusvaikeuksia: "The BYD battery storage systems will be completely sold out by mid-2023". Sama homma mm. Froniuksen ja Kostalin inuissa, ei saatavilla.
Ainakin Onnisen tukkuvarastossa on satoja kappaleita erilaisia BYD-kokoonpanoja.
Noista 5,7,10, 12 kwh versiosta näyttää olevan joku kampanja menossa.

Isompiakin kokoonpanoja on tulossa "21.11.2022"

Viimeksi muokattu:

Espejot

Hyperaktiivi
Ainakin Onnisen tukkuvarastossa on satoja kappaleita erilaisia BYD-kokoonpanoja.
Noista 5,7,10, 12 kwh versiosta näyttää olevan joku kampanja menossa.

Isompiakin kokoonpanoja on tulossa "21.11.2022"

Osaatko sanoa mitä tollainen 12kWh maksaa tukkualenuksen kanssa? Sais vähän osviittaa hintatasosta tukku/web/de

Large

Aktiivinen jäsen
+alv.

Liitteet

• Screenshot_20220918-220157.jpg
    Screenshot_20220918-220157.jpg
    76,9 KB · Katsottu: 304

Kamis

Aktiivinen jäsen
BYD10,24 kWh, hinta+alv.:

joten jos oikein laskin niin 713€/kWh ja 500 lataus-purku kerralla 1,4€/kWh vai kuinka näitä pitäisi laskea?

Kamis

Aktiivinen jäsen
no 6000 cyclellä huomattavasti halvempaa.

Aussisivuilla oli laskettu BYD 13,8kWh versiolla 0,27 AUD/kWh ja tämän päivän kurssilla se olisi 0,18€/kWh kun aussien powerpackin hinta oli noin 25% halvempi, 550€/kWh.

Käyttäjä89

Aktiivinen jäsen
Montako sykliä tuollainen 6000 on. Lähemmäs 20 vuotta jos joka päivä yhden syklin saisi käytettyä. Epäilen laitteiden kestävyyttä tuollaisella aikajanalla. Itse laskisin 3500 joka vastaisi 10 vuoden käyttöä.

Ärjy

Aktiivinen jäsen
Eipä paneeleissa ole mitään järkeä jos niiden takia täytyy rajoittaa ja kytätä tavallista elämää. Eli kaikki irtoava sähkö myydään ja päivällä ei voi käyttää yhtään. Ainakin yksi tubettaja sellaista kertoi.

Espejot

Hyperaktiivi
Montako sykliä tuollainen 6000 on. Lähemmäs 20 vuotta jos joka päivä yhden syklin saisi käytettyä. Epäilen laitteiden kestävyyttä tuollaisella aikajanalla. Itse laskisin 3500 joka vastaisi 10 vuoden käyttöä.
Kait akkukemia kestää enemmän kuin 10v ja kortteja voi vaihtaa jos vaan saa varaosia - epäilen tosin että ei saa. Kuinkakohan paljon noissa on elektroniikkaa ja voiko sen ohittaa/korvata... jos nyt lähdetään siitä että elektroniikasta tulee ongelma ja kemia vielä kunnossa niin joku tarjoaa ratkaisua jos taloudellisesti järkevää (eli aika ei ole ajanut ohitse)

Käyttäjä89

Aktiivinen jäsen
Kait akkukemia kestää enemmän kuin 10v ja kortteja voi vaihtaa jos vaan saa varaosia - epäilen tosin että ei saa.
Kaippa niihin saa sitten noita tee-se-itse juttuja rakennettua jos alkuperäinen elektroniikka pettää. Siitä olen samaa mieltä että akkukemia varmasti kestää sen 6000 sykliä, mutta tosiaan se elektroniikka ei.
Kotitalouksien tasolla energiavarastoilla on aika rajalliset vaihtoehdot. Tuskin vetyä aletaan kotitalousmittakaavassa tuottamaan saati sitten säilömään, niin vaihtoehtoina on joko kemiallisesti varastoitu sähkö tai sitten lämpö jonkinlaisessa aineessa.

jmaja

Hyperaktiivi
Mikä on ongelma... lataat aamulla ja käytät päivän aikana?
Miksi lataat ja mihin kulutat? Kesällä ei ole riittävää kulutusta ja talvella ei ole aurinkoa. Jos on pörssihinnoilla tarkoitus tienata, pitää olla suurehkoja hintaeroja, jotta akkua kannattaa käyttää tai ainakin sillä tienaa.

Espejot

Hyperaktiivi
Miksi lataat ja mihin kulutat? Kesällä ei ole riittävää kulutusta ja talvella ei ole aurinkoa. Jos on pörssihinnoilla tarkoitus tienata, pitää olla suurehkoja hintaeroja, jotta akkua kannattaa käyttää tai ainakin sillä tienaa.

Niin, kuinka isoiksi hintaerot muodostuu niin siinäpä se kysymys. Mutta ainakin akku toimii riskien pienentäjänä jos esim OL3 vikaantuu tms tulee näitä euron päiviä. Kaikki riippuu kaikesta ja mihin riskeihin sitä haluaa varautua.

Antero80

Vakionaama
Otsikkoon liittyen, tälle vuodelle ei enää saa asennusaikoja paitti jos haluaa maksaa 3ke lisähintaa muiden tarjouksiin nähden.
18 paneelin sydeemille tuli tänään yksi tarjous vaivaisella 14ke hinnalla. Meinasin revetä... :cool:
Paljonko tuosta tarjouksesta oli työn osuus?
Kuulostaa todella kalliilta.
Jos itse asentaa paneelit katolle ja sähkärin tekemään kytkennät niin ei siinä luulisi montaa päivää menevän.

HotZone

Vakionaama
Paljonko tuosta tarjouksesta oli työn osuus?
Kuulostaa todella kalliilta.
Jos itse asentaa paneelit katolle ja sähkärin tekemään kytkennät niin ei siinä luulisi montaa päivää menevän.
Nelisen tonnia oli ilmoitettu mutta sehän on vain hinnoittelukysymys. Voivat pistää raudan ja työn osuuksiksi mitä haluavat.
Samoila paneeleilla ja samalla invertterillä (kaikki Onniselta) aiemmin saatuna 3ke matalampi tarjous mutta harmikseni en silloin lyönyt asiaa lukkoon. No pitääpä tehdä soppari sitten ensi keväälle asennuksesta.

Nyt on kyllä selvästi myyjän markkinat ja tulee olemaankin.

Antero80

Vakionaama
Nelisen tonnia oli ilmoitettu mutta sehän on vain hinnoittelukysymys. Voivat pistää raudan ja työn osuuksiksi mitä haluavat.
Samoila paneeleilla ja samalla invertterillä (kaikki Onniselta) aiemmin saatuna 3ke matalampi tarjous mutta harmikseni en silloin lyönyt asiaa lukkoon. No pitääpä tehdä soppari sitten ensi keväälle asennuksesta.

Nyt on kyllä selvästi myyjän markkinat ja tulee olemaankin.
Itse kävin tänään hakemassa tälläisen paketin:
Fronius 4.5-3-S invertteri
9X Selfa 550w (Puolalaiset :rolleyes:) paneelit https://www.selfa-pv.com/en/solar-modules,Modul-monokrystaliczny-PREMIUM,10
Kaapelia 25m
Liittimet
3395€ alv 24%, varmaan olisi säästänyt sievoisen summan ottamalla Kiinalaiset romppeet tai tilaamalla ulkomailta.

Paneelit katolle itse asennellen @Rannanpoika oppien mukaan.

Ja tutun sähkärin kanssa sitten sähkötyöt kunhan oikeilta töiltään kerkeää, ei kuulemma mistään isosta operaatiosta ole tosiaan kyse.
Jos hän ei kerkeä niin sitten otan paikallisen sähkärin tuntitöinä 60€ sis.alv.

Espejot

Hyperaktiivi
9X Selfa 550w (Puolalaiset :rolleyes:) paneelit https://www.selfa-pv.com/en/solar-modules,Modul-monokrystaliczny-PREMIUM,10
Kaapelia 25m
Liittimet
3395€ alv 24%, varmaan olisi säästänyt sievoisen summan ottamalla Kiinalaiset romppeet tai tilaamalla ulkomailta.

Paneelit katolle itse asennellen @Rannanpoika oppien mukaan.

Ja tutun sähkärin kanssa sitten sähkötyöt kunhan oikeilta töiltään kerkeää, ei kuulemma mistään isosta operaatiosta ole tosiaan kyse.
Jos hän ei kerkeä niin sitten otan paikallisen sähkärin tuntitöinä 60€ sis.alv.

Kiinnitin huomioita että hyvät lumikuormat, 8000 Pa. Paneeleissa ei hirveesti säästä vaikka ulkomailta tilaa mutta valikoima on laajempi.

Viimeksi muokattu:

Antero80

Vakionaama
Kiinnitin huomioita että hyvät lumikuormat, 8000 Pa. Paneeleissa ei hirveesti säätä vaikka ulkomailta tilaa mutta valikoima on laajempi.
Itse olen skeptinen paneelien mainosteksteihin.
Onko paneeleita hajonnut lumikuormien alle paljon? Riippuen asennuspaikasta meillä saattaa tulla välillä paljonkin lumikuormaa.

Täytyy toivoa että romppeet kestävät, tuskin auttaa Puolalainen takuu enempää kuin Kiinalainen.

Espejot

Hyperaktiivi
Onko paneeleita hajonnut lumikuormien alle paljon?

Kaverilla hajos firman katolle muistaakseni 10% kiinapaneeleja, kiinnitys puutteellinen. Kyllä minä arvostan mekaanista kestävyyttä. Ainakin REC on muuttanut uusissa paneeleissa rakenetta.

Possibly due to several frame issues in the past, REC engineered a new high-strength frame design for the N-Peak and Alpha series panels with two additional cross members to reinforce the entire frame structure (and keep it square). This increases the panel's maximum load-bearing from 5400 Pa to 7000 Pa which is far above the industry standard and makes these some of the strongest panels available.

Nihan

Aktiivinen jäsen
Kaapelia 25m
Liittimet
Näin tämän setin torissa, hinta edullinen eli vaikea päästä alle oikein millään. Ja fronius kuitenkin..

Oliko myyjällä noita paneeleita enemmänkin ja myykö erikseen?

Ohjeet kannattaa lukea tarkkaan että kestääkö tuo pitkä paneeli kahdella kiskolla.

Antero80

Vakionaama
Näin tämän setin torissa, hinta edullinen eli vaikea päästä alle oikein millään. Ja fronius kuitenkin..

Oliko myyjällä noita paneeleita enemmänkin ja myykö erikseen?

Ohjeet kannattaa lukea tarkkaan että kestääkö tuo pitkä paneeli kahdella kiskolla.
Oli heillä iso varasto missä oli paljon inverttereja(isommat eivät olleet Fronius) ja paneeleita.
Paneelit oli kuitin mukaan 250.56€ /kpl, yritys Heat House Group. Kannattaa varmaan soitella sinne ja kysellä pelkkiä paneeleja.
Todella mukava heppu, laitan privana hänen puhelinnumeron

Minulla on mineriitti katto niin pitää tosiaan rakentaa "kiskot" itse, sama sinne on sitten laittaa hieman ylimääräistä tukea. Kiitos vihjeestä.

Espejot

Hyperaktiivi
A total of 117 modules from 26 manufacturers have received ‘Top Performer’ status within PV Evolution Labs’ (PVEL) 2021 Module Reliability Scorecard, however the report has also highlighted an increase in failure rates within the industry.

Perhaps most notably, one in three manufacturers participating in this year’s PQP experienced safety failures relating to junction box defects, an increase from one in five which experienced such failures last year. Furthermore, the majority of these failures were observed prior to testing, essentially straight from the box.

There was also an increase in the failure rate within the bills of material (BOMs). Around 26% of the BOMs eligible for this year’s scorecard had at least one failure, compared to 20% recognised in last year’s edition.

The greatest number of failures occurred during the mechanical stress sequence, added to PVEL’s PQP for this year to address durability concerns relating to extreme weather.

fraatti

Hyperaktiivi
Kaverilla hajos firman katolle muistaakseni 10% kiinapaneeleja, kiinnitys puutteellinen. Kyllä minä arvostan mekaanista kestävyyttä. Ainakin REC on muuttanut uusissa paneeleissa rakenetta.

Possibly due to several frame issues in the past, REC engineered a new high-strength frame design for the N-Peak and Alpha series panels with two additional cross members to reinforce the entire frame structure (and keep it square). This increases the panel's maximum load-bearing from 5400 Pa to 7000 Pa which is far above the industry standard and makes these some of the strongest panels available.
Noissa suurissa voimaloissa on ollut pitkiä paneleita jotka ovat olleet kiinnitettynä ainoastaan päistään. Tuossa äkkiä juurelle pakkaantuva lumi tekee tuhoaan vuosien saatossa. Olen itsekin nähnyt kuvia moisista.

Oliko tuolla myös tälläinen kiinnitys?

Espejot

Hyperaktiivi

Chinese Companies Shipped Over 60 GW Solar Modules To Europe During 8M/2022​

So now if Chinese companies have already delivered 60 GW modules to Europe during 8M/2022, it could point towards a much higher installation activities in Europe than anticipated. While demand is very high from European for solar plus storage and heat pumps, there is a severe shortage of labour, as outlined in SolarPower Europe’s recent Solar Jobs Report. There is also a lack of batteries and heat pumps.

fraatti

Hyperaktiivi
Caruna alueella asennettu paljon paneleita 2022

Paneelien määrä Carunan verkkoalueella on kasvanut hurjasti vuoden 2022 aikana. Vuoden 2021 lopussa Carunan alueella oli yhteensä 108 MW aurinkovoimaa, kun syksyllä 2022 yhteisteho on jo 152 MW.

Carunan alueen aurinkovoimaisimmat kunnat (suluissa kunnan aurinkovoimaloiden yhteenlaskettu teho)

1. Espoo (18,2 MW)

2. Salo (11 MW)

3. Lohja (6,6 MW)

4. Kaarina 6,3 MW)

5. Kirkkonummi (5,3 MW)

6. Kurikka (5,1 MW)

7. Parainen (4,9 MW)

8. Joensuu (4,8 MW)

9. Tuusula (4,8 MW)

10. Lieto (4,3 MW)

MarkkuJ

Aktiivinen jäsen
Moro

Mulla kynnistyi 4.10. tämä uusi 8,58 kWp kenttä kera 8 kW Huawei invertterin eikä sieltä oikein mitään vielä näinä parina synkkänä sadepäivänä ole tullut mutta nyt taitaa ainakin aamupäivästä tulla aurinkoinen joten pääsee vähän vertailemaan tuottoa tohon vanhaan 3,3 kWp systeemiin.
Pörssisähkön hinta on nyt valitettavasti näin pientuottajan ja vielä halvan säjkösopimuksen aikana kannaltani tosi surkea (nyt 1,65 snt/kWh).
Koko ajan mennään epävakaisempiin säihin ja lyheneviin päiviin ja kohta kennot peittyvät sillä valkoisella aineella ja vasta reilun 5 kuukauden päästä päästään uudelleen nauttimaan paremmista tuotoista ja silloin myös meillä on seuraavan vaiheen sähkösoppri jonka kWh hinnasta ei vanha erkkikään vielä tiedä mitään.

puuteknikko

Vakionaama
Tässä omalla vanhemmalla pientaloalueella ja läheisellä uudella alueella on yllättävän vähän voimaloita. Uuden alueen enimmäkseen noppamalliset kaksikerroksiset talotkin olisi suurelta osin optimipaikassa (mäen päällä, ei korkeita puita välittömässä läheisyydessä) ja lapesuunnat pääosin aurinkoon päin, mutta paneelia ei juuri ilmesty katolle. Kaikissa on joku sähköön perustuva lämmitysjärjestelmä.

Mielenkiintoista seurailla tilannetta tästä pari vuotta eteenpäin kun uudet asukkaat alkaa saada tuntumaa sähkönkulutukseen.

Espejot

Hyperaktiivi
Nopea vilkaisu Saksan paneelikauppoihin näyttää siltä että paneelien saatavuus on parabemassa. Huomasin käänteen muutama viikko sitten ja lisää varastossa merkintöjä ilmestynyt. Ennakoi sitä että hintakatto on toistaiseksi varmaankin saavutettu.

Mekaniker

Vakionaama
Onkohan Z:n destabilisaatio-direktoraatti ottanut sen seikan huomioon;D

Jokaisen asennetun paneeliston kautta vähenee tarve tehdä fossiilisilla polttoaineilla sähköä ja se ei ole mitenkään pieni osuus loppupelissä

Back
Ylös Bottom