Nord Stream 1 ja 2 "kaputt"

bungle

Vakionaama
Siellä putkessa pidetään painetta koska tuollaisen matkan aikana jokaikinen putkiliitos ei ole 100% pitävä. Eli paine pitää veden poissa putkesta.

Siksi käyttämättömässäkin NS2 putkessa oli kaasu kovassa paineessa sisällä.

Onko tietoa, mitä kaasua siellä oli? Jossain sanotaan, että NS2 olisi täytetty jollain intertillä kaasulla, muttei kerrottu millä. Muualla puhuttu kyllä metaanista.
 

puuteknikko

Vakionaama
Onko tietoa, mitä kaasua siellä oli? Jossain sanotaan, että NS2 olisi täytetty jollain intertillä kaasulla, muttei kerrottu millä. Muualla puhuttu kyllä metaanista.
Venäläisestä paskapuheesta on tullut pitkin vuotta sen verran päästöjä, että jonnekin oman maan ulkopuolellehan ne on saatava.
 

jmaja

Hyperaktiivi
Onko tietoa, mitä kaasua siellä oli?
Hesarin jutun mukaan Utössä mitattiin hyvin voimakas metaanipiikki 26-27.9. välisenä yönä puolenyön paikkeilla. NS1 vuoto havaittiin vasta 27.9. ja jonkun aikaa kestää kaasun kulkeutua Bornholmista Utöseen (yli 600 km, 10 m/s olisi lähes 20 h).

NS2 räjähdys on rekisteröity 26.09 klo 2 aamuyöllä. Siis juuri sopivasti n. 20 h ennen kuin näkyi Utössä.

NS2:ssa oli siis jo metaania.
 

Mikki

Hyperaktiivi
Tuon kokoluokan dronet on vain ja ainoastaan sotilaallisia. Eikö nyt Ranskalla/Norjalla ole merivoimia mitkä voisi ampua nuo alas ja samalla upottaa alukset mistä ne on lähetetty?
 

fraatti

Hyperaktiivi
Räjähdys on tapahtunut 500m päässä ruotsin ja puolan välistä kaapelia, Swepol Linkiä jonka teho on 600 MW. Ruottalaiset kiirehtivät tutkimaan onko kaapeli kunnossa. Kyllähän tässä on aika selvää mihin tällä toiminnnalla on pyritty.

1664483764033.png

 

Mikkolan

Vakionaama
Kun nuo putket on räjäytetty matalan veden kohdalta niin ei kaasun paine/virtaus pysty estämään meriveden virtausta syvemmällä olevaan putkeen, eli tarkoitus on ollut tuhota putket lopullisesti.
Kysymykseksi jää; kuka ampui "mainilan laukaukset" tällä kertaa?
Hiukka kummastuttaa tuo julkaisu: "– Me liittoutuneet olemme sitoutuneet varautumaan valtiollisten ja ei-valtiollisten toimijoiden hybriditaktiikkoja vastaan, estämään niitä ja puolustautumaan niitä vastaan. Kaikkiin tahallisiin hyökkäyksiin liittoutuneiden kriittistä infrastruktuuria vastaan vastataan yhtenäisellä ja määrätietoisella vastauksella.
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Räjähdys on tapahtunut 500m päässä ruotsin ja puolan välistä kaapelia, Swepol Linkiä jonka teho on 600 MW. Ruottalaiset kiirehtivät tutkimaan onko kaapeli kunnossa. Kyllähän tässä on aika selvää mihin tällä toiminnnalla on pyritty.
Jaa-a, sen verran runsaasti kaikenlaista putkea, kaapelia ja kuitua tuonkin lätäkön pohjassa jo risteilee, jotta olisi suoranainen ihme jos about samalla alueella ei jotain muutakin menisi kuin vain just joku tietty. Tällä alueella tässä tapauksessa siis nuo putket ja kyseinen kaapeli risteää. No tästähän on sitten todella hyvä lähteä eri tahojen spekuloimaan mitä mukamas "oikeasti" yritettiin, sen verran kaikenlaisia mahdollisia scenarioita tuo mahdollistaa. Jos tässäkin kohtaa tosiaan tuo kaapeli olisi ollut kohteena, niin miksi räjäyttää? Ja miksi just tuossa kohtaa? Eikö muka räjäyttäjä kykene erottamaan kaasuputkia ja sähkökaapelia toisistaan? Eli ihan on taas foliohattujen mielikuvia nämä jutut taas kerran, mutta hei saadaanhan taas hyvin myyviä lööppejä ainakin aikaiseksi :hattu:
 

fraatti

Hyperaktiivi
Jaa-a, sen verran runsaasti kaikenlaista putkea, kaapelia ja kuitua tuonkin lätäkön pohjassa jo risteilee, jotta olisi suoranainen ihme jos about samalla alueella ei jotain muutakin menisi kuin vain just joku tietty. Tällä alueella tässä tapauksessa siis nuo putket ja kyseinen kaapeli risteää. No tästähän on sitten todella hyvä lähteä eri tahojen spekuloimaan mitä mukamas "oikeasti" yritettiin, sen verran kaikenlaisia mahdollisia scenarioita tuo mahdollistaa. Jos tässäkin kohtaa tosiaan tuo kaapeli olisi ollut kohteena, niin miksi räjäyttää? Ja miksi just tuossa kohtaa? Eikö muka räjäyttäjä kykene erottamaan kaasuputkia ja sähkökaapelia toisistaan? Eli ihan on taas foliohattujen mielikuvia nämä jutut taas kerran, mutta hei saadaanhan taas hyvin myyviä lööppejä ainakin aikaiseksi :hattu:
Ehkä tuossa joku saattaa viestiä että muukaan infra ei ole turvassa.... Oli kyseessä sitten tietoliikennakaapeli, sähkösiirtoverkon kaapeli tai kaasuputki?

Kyseinen sähkönsiirtopiuha menee Puolaan. Samana päivänä kun Puola "julisti" Norja - Puola kaasuputken avatuksi paukahti NS1 & NS2 kyseisen kaapelin vierestä...

Kaikki nämä sattumaa?
 

Harrastelija

Hyperaktiivi
Minkälainenhan on merikuitukaapeli? Onko siellä mukana kuparia? Metallinen armeeraus?
Kuitu sinällään on hankalampi löytää jos on pelkkää muovia/lasia.
 

Harrastelija

Hyperaktiivi
No joo. Tuon kuvan mukaan oli sotkettu kaikkea sekaisin.
Teräsvaijerit voisi nykyään varmaan korvata ei-metallisella materiaalilla.
Mikähän tuon kupari/alumiiniputken merkitys lienee? Pelkkä mekaaninen suoja? Voisikohan sen korvata jollain muulla?
Toki kuvan mukainen kaapeli on varmaan helpompi löytää mahdollisia huoltotoimenpiteitä varten. Mutta niin sen löytää ”vihollisetkin”.
 

kotte

Hyperaktiivi
Teräsvaijerit voisi nykyään varmaan korvata ei-metallisella materiaalilla.
Mikähän tuon kupari/alumiiniputken merkitys lienee? Pelkkä mekaaninen suoja?
Kaapelin on kestettävä aikamoista vetoa eikä se saa merkittävästi venyä väliaikaisesti eikä pysyvästi (hiilikuitukimppu voisi olla riittävän jäyhää, mutta tulisi ainakin tosi kalliiksi). Kaapeli on myös saatava uppomaan luotettavasti ja pysymään paikallaan, joten painoakin tarvitaan.

Kuituja on suojeltava kosteuden ja ympäristön kaasujen ohella äärimmäisen tehokkaasti ympäristön ääniltä ja tärinältä, jotka muuttavat signaalin kulkua ja heikentävät pitkän kaapelin siirtokapasiteettia lisäämällä kohinaa. Komposiittivesiputkissakin käytetään ohutta putkimaista alumiinivaippaa kaasutiiviyden saavuttamiseen. Tuo sisempi metalliputki suojannee kuituja ympäröivää öljyä ja stabiloi tuon rauhallisen ympäristön kuiduille, mutta saattaa myös palvella vikadiagnostiikkaa. Kaapelin mahdollisen katkeamiskohdan luotaaminen kahden sisäkkäisen putkimaisen johteen avulla lienee luotettavampaa kuin moisen yrittäminen katkenneiden optisten kuitujen heijastumia luotaamalla (eli valo ei heijastu riittävästi kuidun katkoksesta niin kuin sähkösignaali heijastuu kahden putkimaisen sisäkkäisen sähköjohtimen vauriokohdasta). Vikojen paikantaminen etänä on hyvin olennaista, jotta koko pitkää merikaapelia ei tarvitse uusia ulkoisen mekaanisen vaurion seurauksena ja osataan hakea vikaa mereltä läheltä vauriokohtaa. Tosi pitkissä merikaapeleissa tarvitaan myös välivahvistimia säännöllisin välimatkoin ja noille on on syötettävä sähköä käyttövoimaksi. Sisäkkäiset kupari- tai alumiiniputket voivat toimittaa tuon sähkön useille tuollaisille vahvistimille matkan varrella ja rakenne muodostaa samalla jakautuneen kondensaattorin, joka stabiloi tasavirtana jaettavaa välivahvistimien tehonsyöttöä.
 

kurre orava

´niin pienen hetken rakkaus on lumivalkoinen...´
Minkälainenhan on merikuitukaapeli? Onko siellä mukana kuparia? Metallinen armeeraus?
Kuitu sinällään on hankalampi löytää jos on pelkkää muovia/lasia.
Kyllä noissa oli varsin tuhti armeraus ainakin -90 luvun alussa kun rakennettiin valokuituverkkoa nykyisin kylminä oleviin linnakkeisiin. Olin mukana vetämässä noita useampaan linnakesaareen. Tosin jatkoa tehdessä ympärille pystytettiin aina teltta näkösuojaksi jottei rahvas olisi rakennetta nähnyt. Mutta aina sieltä välillä jotain näki. Armeerauksen tunsi vastuksena kun tuota kelattiin aluksen ruumaan (tuo tehtiin käsityönä). Mutta aika vähäistä se vastus oli vielä lyyijykaapeliin verrattuna. Muistelisin et tyypillinen valokuitukaapeli painoi noin 10kg/m ja lyyijykaapeli taas reilu 100kg/m.

Merikaapelista sai muuten tehtyä aikamoisia pamppuja, meilläkin aluksen päivystäjä kantoi muodollisesti moista joka oli oikein nimettykin, "päivänpäättäjäksi".
 

fraatti

Hyperaktiivi
Jossain toisessa artikkelissa sanottiin ettei olisi kokonaan tyhjentynyt vaan reikä mennyt tukkoon. Putkessa olisi vielä kaasua.
Jep, tasainen paine saavutettu? Eli rööri tyhjä. Vaatinee melkoisen tulpan ennenkuin moinen vuoto pysähtyisi?

 

fraatti

Hyperaktiivi
Yleltä ihan mielenkiintoinen juttu kaasuaseesta. Tuon luettueen ei kyllä voi muuta kuin ihmetellä Eurooppalaista päättäjien naiiviutta.

Tuossa on mainittu että Georgiassa putket aikoinaan räjähti kauko-ohjatun räjähteen avulla. Oliko tuo putkessa sisällä?
 
Viimeksi muokattu:

Mikki

Hyperaktiivi
Putken toisessa päässä on sellaiset jotka valehtelee aina ja toisessa päässä sellaiset, jotka kääntää takkinsa aina. Kumpi on kumpi, jää arvoitukseksi.
 

Lauri H

Aktiivinen jäsen
Kuulin sellaisen huhun, että sabotaasin takana olisivat kiinalaiset tehtaat, jotka haluavat myydä talvella Eurooppaan sähköisiä vuoteenlämmittimiä.
 

fraatti

Hyperaktiivi
Ruotsalaiset eivät halua yhteistä tutkintaa Tanskan ja Saksan kanssa. "liian salaista"
Lieköhän luottamus Saksaan heikko?

 

kaihakki

Vakionaama
Putin ehdottelee että NS2 toisesta putkesta voitaisiin tarjota kaasua. Saksa sanoo ettei tarvita.
Samassa Putin on maalaillut että Turkin kautta kaasua voisi kulkea jatkossa Eurooppaan.

Tämähän ratkaisee Euroopan kaasukriisin ja samalla myös sähkön hinta romahtaa. Elikkä ostetaan kaasut turkista. Turkkihan kuuluu NATOon ja on sitä kautta ystävällinen maa Euroopalle.
 

repomies

Hyperaktiivi
Ryssäkaasua silti, suoraselkäinen ei sitä osta ja rahoita murhaajavaltiota vaan maksaa muusta.
Missä kohtaa ryssäkaasun haju haihtuu? Jos ryssäkaasua myydään vaikka nesteytettynä arabeille jotka jauhavat sillä sähköä, ja arabit myyvät meille omaa kaasuaan, ostammeko riittävän hyväntuoksuista kaasua?

Raaka-aineet ovat raaka-aineita, ja aika globaaleja kaupankäynnin kohteita. Se mitä emme osta, myydään jollain aikajänteellä muualle kunhan logistiset ongelmat ratkotaan.

Ellei Venäjän raaka-ainekauppaa saada estettyä muualle, vaikutukset siitä että juuri me emme osta, jäävät lyhytaikaisiksi. Toki pakotteilla on merkityksensä, mutta vaikutusten rajallisuus on tunnustettava.
 

Espejot

Hyperaktiivi
Suomenna, en ymmärtänyt?

Se että me ei osteta kaasua venäjltä on pakon sanelemaa, ei selän suoruutta. Mutta meidän täytyy ostaa kaasua ja öljyä muualta. Saudeilta. En usko että kukaan pääsee pyhimykseksi ostamalla saudikaasua tai öljyä.
 
Viimeksi muokattu:

fraatti

Hyperaktiivi
Missä kohtaa ryssäkaasun haju haihtuu? Jos ryssäkaasua myydään vaikka nesteytettynä arabeille jotka jauhavat sillä sähköä, ja arabit myyvät meille omaa kaasuaan, ostammeko riittävän hyväntuoksuista kaasua?

Raaka-aineet ovat raaka-aineita, ja aika globaaleja kaupankäynnin kohteita. Se mitä emme osta, myydään jollain aikajänteellä muualle kunhan logistiset ongelmat ratkotaan.

Ellei Venäjän raaka-ainekauppaa saada estettyä muualle, vaikutukset siitä että juuri me emme osta, jäävät lyhytaikaisiksi. Toki pakotteilla on merkityksensä, mutta vaikutusten rajallisuus on tunnustettava.
Mutta jäljelle jäävillä ostajilla voi olla parempi vipuvarsi. Esim Turkki ostaa kaasua 25% alennuksella.
 

kaihakki

Vakionaama
Tässä on vaan sellainen dilemma, että Venäjällä on maailman suurimmat luonnonvarat, joille aina löytyy ostajia. Pelkkä öljy + kaasukauppa tuo Venäjälle n. 300 miljardia euroa vuodessa ja sille Eurooppa ei mahda mitään. EU voi lopettaa ostamisen, mutta muualta löytyy ostajia. Elikkä Venäjän sotakoneelle ei pitkässä pelissä mahda mitään. Mennään taas joku aika eteenpäin, niin Venäjällä on päivitetty sotakoneisto ja taas on hulinaa planeetalla. Se ei luultavasti lopu koskaan. Liikemiehiä ei rajoitteet ja pakotteet kiinnosta. Palkkajohtajat haluaa bonarit ihan mistä tahansa.
 
Back
Ylös Bottom