Ilmalämpöpumpun sähkönkulutus

pumpisti

Aktiivinen jäsen
Olen hieman ihmetellyt meidän ilmalämpöpumpun isohkoa kulutusta viime päivinä. Olen pitänyt pumppua näillä keleillä vielä toistaiseksi 18 asteessa, jolla lämpötila on pysynyt 20-21 asteessa (mikä on hieman outoa). Pumppu näyttäisi tällä asetuksella pitävän taukoja ja välillä lämmittävän n. 1kw teholla, muuten kuluu 15w kun se vain kierrättää sisäilmaa. En ole kokenut tätä mitenkään häiritsevänä tai että lämmitys ei olisi tasaista, mutta onko tämä sähkönkulutuksen kannalta epäedullista?

Meillä on 3-kerroksinen talo, joista 2 alinta kerrosta lämmittää VILP ja ylimmässä kerroksessa ILP. Nyt kun aloin logittamaan näiden suhteellisia sähkönkulutuksia, paljastui että ILP vie n. 40% ja VILP 60% lämmitykseen käytettävästä sähköstä, vaikka VILP lämmittää tuplasti isompaa pinta-alaa (ja ylimmässä kerroksessa vielä vino katto, mikä entisestään vähentää lämmitettäviä kuutioita ILPillä). Onko lattian kautta tuleva lämpö lopulta noin paljon tehokkaampi tapa lämmittää, vai onkohan ilmalämpöpumppu vain huono/viallinen? Olen muutenkin kuvitellut että tässä ILPissä olisi parempi COP kuin meidän VILPissä, mutta en ole mitenkään mitannut sitä. Mitsubishin MSZ-FD35VA on kyseessä.

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Kannattaa kokeilla AUTO-puhallusta ja hieman korkeampaa pyyntilämpötilaa, niin se käy pidemmän aikaa kerrallaan minimiottotehoilla näillä keleillä (alle 300 W).

Nyt sieltä alakerroksista vuotaa lämpöä, niin laite käy lyhyitä katkoja. Itse ajelen kyseistä laitetta ajastimen avulla.

Kennon ja puhallinrummun pesu auttaa ilmanvirtauksen palauttamiseen uuden laitteen tasolle.

Tehari

Aktiivinen jäsen
Itsellä LN-25, pyynti 22, puhallus 2lla. Kulutus on alta 200w. Ulkolämpötila on siellä 5-10 asteen tienoilla.

pumpisti

Aktiivinen jäsen
  • Keskustelun aloittaja
Pidin pari tuntia tuota ja 20 asteen pyynnillä ja asettui 400w jatkuvaan puhallukseen.. Oma mutu sanoo että vähemmän sähköä kuluu sillä katkomisella ja satunnaisella 1000w lämmityksellä. Harmi kun tuon ajastin on mallia on/off, voisi hyvin työaikana ja yöllä vähän laskea lämpöjä lisää (ilman että laite kuitenkaan sammuu, mikä ei talvella oikein toimi kun tulee jo liian kylmä). Tuon pumpun lämmönsäätö on aina hiukan ihmetyttänyt, kun kovilla pakkasilla sitä on täytynyt pitää 22 asteessa jotta sisällä on se 21 astetta, kun taas näillä keleillä 18 riittää siihen.

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Harmi kun tuon ajastin on mallia on/off, voisi hyvin työaikana ja yöllä vähän laskea lämpöjä lisää (ilman että laite kuitenkaan sammuu, mikä ei talvella oikein toimi kun tulee jo liian kylmä).
Itse ohjaan/ajastan laitteen toimintaa erillisellä IR-ohjaimella (Broadlink). ;)

maanma

Vakionaama
RM4C mini saa kyllä kotiin toimitettuna alle 10€ (ilman virtalähdettä)
Kerrotaanko tuolle broadlink toteutukselle joku laitetieto vai mistä tietää mitä lähettää ?

Mieluusti nimittäin ohjaisin maahantuoja brandin pellettitakkaakin.

Tämä herätti pohtimaan "Due to Google Assistant closed connection ports for TVs and other entertainment devices,So currently RM4C mini can only control air conditioner through google assistant.Please note."

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Kerrotaanko tuolle broadlink toteutukselle joku laitetieto vai mistä tietää mitä lähettää ?
Sille voi opettaa IR-koodit tai sitten löytyy kirjastosta valmiita kauko-ohjaimia eri merkeille/malleille.

ILPin kohdalla yhdellä kauko-ohjaimen IR-viestillä lähtee siis kaikki asetukset kerralla sisäyksikölle.
=> Tuo tarkoittaa sitä että kaikki käytetyt yhdistelmät tulee opettaa. Itsellä se on tarkoittanut noin 10-20 moodin opettelua.

Mulla on siis tuo vanhempi RM mini 3. Ilmeisesti siinä kalliimmassa RM4 Mini (ilman C:tä ei ole noita rajoituksia ja siihen saa huoneanturinkin HTS2). https://www.aliexpress.com/item/1005001693265250.html?

Tuo Tuya olisi kyllä vieläkin edullisempi ;) https://www.aliexpress.com/item/1005004664776335.html?

Viimeksi muokattu:

Tehari

Aktiivinen jäsen
Screenshot_20221103-104819.jpg

maanma

Vakionaama
Tässä FD25 ja LN25 käytöseroa. FD25 puhaltaa LN25 alueelle, mutta ei juurikaan toisinpäin.
FD25 käynnistetty 20,8C pyynti 20. LN25 06:40 pyynti 21.5 max puhallus. Sitä ennen 21.5 mutta vain vähäinen puhallus .
Screenshot_20221103-132410_Tapo.jpgScreenshot_20221103-132433_Tapo.jpg

Viimeksi muokattu:

JmJ

Jäsen
Sille voi opettaa IR-koodit tai sitten löytyy kirjastosta valmiita kauko-ohjaimia eri merkeille/malleille.

ILPin kohdalla yhdellä kauko-ohjaimen IR-viestillä lähtee siis kaikki asetukset kerralla sisäyksikölle.
=> Tuo tarkoittaa sitä että kaikki käytetyt yhdistelmät tulee opettaa. Itsellä se on tarkoittanut noin 10-20 moodin opettelua.

Mulla on siis tuo vanhempi RM mini 3. Ilmeisesti siinä kalliimmassa RM4 Mini (ilman C:tä ei ole noita rajoituksia ja siihen saa huoneanturinkin HTS2). https://www.aliexpress.com/item/1005001693265250.html?

Tuo Tuya olisi kyllä vieläkin edullisempi ;) https://www.aliexpress.com/item/1005004664776335.html?
Itse yritän viritellä Fujitsun ilmalämpöpumppuun sellaista viritystä Broadlinkin minillä että osaisi yöksi nostaa lämpötilaa (edullinen spot sähkö) ja taas aamulla laskea pienemmän pyynnön. En vain saa tuota lämpötilaa menemään kirveelläkään ajastuksella oikein pumpulle. Kaikki muu tuntuu toimivan. Eli ottaa vastaan komentoja ja reagoikin kaikkeen muuhun oikein paitsi tuo lämpötila. Olen kokeillut sekä valmiiksi luodulla broadling profiililla sekä opettaa itse kaukosäätimen avulla. Mutta ei...

Aloin Janti miettimään tuota vastaustasi jossa mainitset "10-20 moodin opettelua", mitä tarkoitat tuolla?

Tifo

Vakionaama
Olen hieman ihmetellyt meidän ilmalämpöpumpun isohkoa kulutusta viime päivinä. Olen pitänyt pumppua näillä keleillä vielä toistaiseksi 18 asteessa, jolla lämpötila on pysynyt 20-21 asteessa (mikä on hieman outoa). Pumppu näyttäisi tällä asetuksella pitävän taukoja ja välillä lämmittävän n. 1kw teholla, muuten kuluu 15w kun se vain kierrättää sisäilmaa. En ole kokenut tätä mitenkään häiritsevänä tai että lämmitys ei olisi tasaista, mutta onko tämä sähkönkulutuksen kannalta epäedullista?

Meillä on 3-kerroksinen talo, joista 2 alinta kerrosta lämmittää VILP ja ylimmässä kerroksessa ILP. Nyt kun aloin logittamaan näiden suhteellisia sähkönkulutuksia, paljastui että ILP vie n. 40% ja VILP 60% lämmitykseen käytettävästä sähköstä, vaikka VILP lämmittää tuplasti isompaa pinta-alaa (ja ylimmässä kerroksessa vielä vino katto, mikä entisestään vähentää lämmitettäviä kuutioita ILPillä). Onko lattian kautta tuleva lämpö lopulta noin paljon tehokkaampi tapa lämmittää, vai onkohan ilmalämpöpumppu vain huono/viallinen? Olen muutenkin kuvitellut että tässä ILPissä olisi parempi COP kuin meidän VILPissä, mutta en ole mitenkään mitannut sitä. Mitsubishin MSZ-FD35VA on kyseessä.
Kuutiot ei kuluta energiaa jos ei ilma vaihdu. Vaipan pinta-ala ratkaisee ja lämpötilaero. Ylhäällä usein lämpösempää.

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Aloin Janti miettimään tuota vastaustasi jossa mainitset "10-20 moodin opettelua", mitä tarkoitat tuolla?
Kauko-ohjain lähettää yhdellä painalluksella kaikki kauko-ohjaimessa näkyvä asetukset IR:n välityksellä sisäyksikölle.
=> Pitää opettaa erikseen jokainen yhdistelmä (lämpötila/puhallusnopeus/suuntaukset yms) Broadlinkille

Mulla on tämä Appi käytössä v1.7.14

Muistaakseni käytin tuota Full State Display Remotea ja "Can't find my brand, learn the remote right way" ja opetin jokaisen moodin (yhdistelmän) erikseen.
Esim. lämpötilapyynnille 22 on opetettu useita puhallusnopeuksia => taitaa olla 3-4 eri painiketta
Samoin 21 C pyynnille on useita eri painkketeita sovelluksessa. :cool:

Kyllä mulla on ajastukset tuolla toimineet ihan OK.

Viimeksi muokattu:

JmJ

Jäsen
Kauko-ohjain lähettää yhdellä painalluksella kaikki kauko-ohjaimessa näkyvä asetukset IR:n välityksellä sisäyksikölle.
=> Pitää opettaa erikseen jokainen yhdistelmä (lämpötila/puhallusnopeus/suuntaukset yms) Broadlinkille

Mulla on tämä Appi käytössä v1.7.14

Muistaakseni käytin tuota Full State Display Remotea ja "Can't find my brand, learn the remote right way" ja opetin jokaisen moodin (yhdistelmän) erikseen.
Esim. lämpötilapyynnille 22 on opetettu useita puhallusnopeuksia => taitaa olla 3-4 eri painiketta
Samoin 21 C pyynnille on useita eri painkketeita sovelluksessa. :cool:

Kyllä mulla on ajastukset tuolla toimineet ihan OK.
Kokeilin tuolla useammalla niin että opetin lämpötilat, puhallus nopeuden ja mode heat. Sitten ajoin juurikin tuossa samassa sovelluksessa nuo 3 eri aktiviteettien kunkin omanaan: seuraavissa järjestyksessä ensin heat, sitten puhallus nopeus ja viimeisenä aktiviteetti. Fujitsu piippaa siis kolmesti. Mutta tuolla systeemillä ei toiminut. Olenko kuitenkin oikeilla jäljillä?

Löysin myös koodit kaukosäätimellä ei, mutta en tiedä miten niitä voisi Broadwaylla hyväksikäyttöä.

Esäätäjä

Vakionaama
Itse käytän ilpin lämpötilaohjaukseen Nedis wlan yleiskaukosäädintä. Sille tehty appiin klo aikoihin tapahtuvat lämpötila asetukset. Löytyy valmiita pumppujen ohjauksia tai voi opettaa.

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Kokeilin tuolla useammalla niin että opetin lämpötilat, puhallus nopeuden ja mode heat. Sitten ajoin juurikin tuossa samassa sovelluksessa nuo 3 eri aktiviteettien kunkin omanaan: seuraavissa järjestyksessä ensin heat, sitten puhallus nopeus ja viimeisenä aktiviteetti. Fujitsu piippaa siis kolmesti. Mutta tuolla systeemillä ei toiminut. Olenko kuitenkin oikeilla jäljillä?
Nyt olet valitettavasti harhautunut jäljiltä. ILPin pitää piipata vain kerran.

ILP saa yhdellä IR-lähetyskerralla kaikki kauko-ohjaimen näytössä olevat asetukset. (=Full State Display Remote)
Yhdellä piippauksella ILPille menee mode, LT-pyynti, puhallusnopeus, siivekkeiden suuntaukset ja kaikki muut kaukkarin näytössä näkyvät asetukset.

JmJ

Jäsen
Nyt olet valitettavasti harhautunut jäljiltä. ILPin pitää piipata vain kerran.

ILP saa yhdellä IR-lähetyskerralla kaikki kauko-ohjaimen näytössä olevat asetukset. (=Full State Display Remote)
Yhdellä piippauksella ILPille menee mode, LT-pyynti, puhallusnopeus, siivekkeiden suuntaukset ja kaikki muut kaukkarin näytössä näkyvät asetukset.
Nyt sain toimimaan. Piti vain tehdä tuo ajastus eri kautta. Käytin tuota profiileista luotua valmista pohjaa ja sen ajastusta. Aikaisemmin kokeilin Routines kautta. Sieltä huonolla menestyksellä.

Nälkä alkoi kuitenkin kasvaa ja conffasin jo tämän https://spot-hinta.fi/IFTTT/ avulla ohjauksen Spot hinnan mukaan. Toimii... https://api.spot-hinta.fi/IFTTT. Eli tällä saa ilmalämpöpumpun lämpötilapyynnin nostettua halvemmilla spot tunneilla ja vastaavasti taas laskettua kun spot hinta ylittää tietyn rajan. Kiitokset tästä http://spot-hinta.fi/ ja @Mikki

Viimeksi muokattu:

MM13

Tulokas
Mulla on Mitshubishi LN35 pumppu. Lisäksi on VILP, joka hoitaa lämmityksen -15 asteeseen, sen jälkeen hyötysuhde tippui ja kannattaa ottaa ILP rinnalle. Haluaisin automtisoida ILP:n nostamaan lämpötila pyyntiä kun ulkolämpötila laskee alle -17.

Melcloud homella ei tuo onnistu. Koodata en osaa. IFTTT tämän voisi tehdä sieltä saan säätiedon. Mutta miten triggeröin tuon pumpun nostamaan lämpötilaa? Tarvisin tähän IR kaukosäätimen, jos ymmärrän oikein.

Onko jollain hyviä kokemuksia ja tai vinkkejä.

Luukku

Vakionaama
Mutta miten triggeröin tuon pumpun nostamaan lämpötilaa? Tarvisin tähän IR kaukosäätimen, jos ymmärrän oikein.
No sillä ir-kaukosäätimellä se onnistuu kyllä. Tuya apissä voit tehdä erilaisia automaatoita ja triggerinä voi käyttää säätietoa, auringon nousu/lasku yms. Etäkäytin aikoinaan vanhaa ilppiä tuollaisella ir-ohjaimella. Taitaa olla vielä jossain kaapin perukoilla.

Back
Ylös Bottom