Auton korjaus

pökö

Kaivo jäässä
Tosin nämä uudemmat ovat olleet selvästi huonompia kuin 90-luvun Pösöt.
Joo, ainakin moottoripuoli on huonontunut mutta niin on vissiin kaikilla muillakin.

Olen itse auton loppukäyttäjä, ei ihmeemmin kiinnosta autoilu. Pösöt meillä on ollu paljon ajettuja meiltä lähtiessä, 605 liki 500 tkm ja molemmat 406 pitkälti yli 400 tkm. Silti ei ihmeempiä yllätyksiä, laturit tottakai loppu ja sellaista.

kaihakki

Vakionaama
( esmes nivelet ilman rasvaa, mutta leiman verran kestää), tarvike, OEM ja vahvennettu tarvike.
Aikoinaan apteekista ostin injektioruiskun, jolla työnsin palloniveliin ohutta öljyä kumisuojan läpi. Pidensi kestoikää roimasti. Nyttemmin en enää ole lisävoitelua harrastanut. Uutta pesään tarvittaessa. Eipä silti, kesällä laitoin paalaukseen 2001 mallin astran, jossa oli alkuperäiset alapallonivelet, kilsoja oli 355.000 km.

pökö

Kaivo jäässä
Auto on semmonen ihmevehje että tiedän muutamankin paremmalla ajavan jotka korjaa autonsa salaa. Sitä jotenki hävetään että ylistetyssä vehkeessä on vikaa.

Esäätäjä

Vakionaama
Aikoinaan apteekista ostin injektioruiskun, jolla työnsin palloniveliin ohutta öljyä kumisuojan läpi. Pidensi kestoikää roimasti. Nyttemmin en enää ole lisävoitelua harrastanut. Uutta pesään tarvittaessa. Eipä silti, kesällä laitoin paalaukseen 2001 mallin astran, jossa oli alkuperäiset alapallonivelet, kilsoja oli 355.000 km.
Hahaa, saman tein viime talvena, järjetön narina sisään. Ihan moottoriöljyä tungin melkein ruutallisen, sen simme puristaminen kesti monta minuuttia kun olisi pitänyt tajuta kuumentaa vaikka vesihanan alla ensin.

nackerton

Vakionaama
Olen kuunnellut vinoilua ja ranskalaisten autojen haukkumista kohta 30 vuotta, sen mitä olen pösöillä ajanut.

Silti olen näillä päässyt todella vähillä korjauksilla, ja on niitä muita huippuvehkeitä korjattu ihan yhtäläillä, enemmänkin.
Siltähän se näyttää, että vanhat "huippumerkit" kannattaa unohtaa, jos huolettomasti haluaa autoilla.

Espejot

Hyperaktiivi
Joo, ainakin moottoripuoli on huonontunut mutta niin on vissiin kaikilla muillakin.

Olen itse auton loppukäyttäjä, ei ihmeemmin kiinnosta autoilu. Pösöt meillä on ollu paljon ajettuja meiltä lähtiessä, 605 liki 500 tkm ja molemmat 406 pitkälti yli 400 tkm. Silti ei ihmeempiä yllätyksiä, laturit tottakai loppu ja sellaista.
Kai se pösön moottori kestää mutta pellit ja sähköt happanee käsiin. Minä ajoin vuoden 2000 pösön tehtaalta romikselle kun olisi pitänyt alkaa hitsaamaan ja sähkövikoja korjaamaan.

jarkko_h

Vakionaama
20 vuotta tuli ajettua saksalaisella. Ei mitään isoa muuta kuin kerran meinasi kone porsia, kerran auto palaa.. mitäs pienistä

Nyt 4 vuotta japanissa valmistetulla nelivedolla. Ei ole ollut ainuttakaan vikaa. Toisaalta huolto kerran vuodessa ja joka vuosi herkistetään jopa jarrut ja voidellaan niiden liukupultit. Eipä tämmöisellä vähä ylimitoitetulla huolto-ohjelmalla pääse vikoja oikein syntymään.

Kovasti tykkään autosta vaikka ostin vain kokeeksi ja vaihtelun vuoksi. Aluksi japanilainen kytkinviidakko ja ergonomia lähes kuvotti. Nyt kun oppinut, kaikki hoituu sekunnissa ilman kosketusnäytön hiplaamisia. Tähän päälle neliveto ja ok valot = nautinto ajaa paskalla talvikekelillä.

Nuorena tuli niin paljon auotttua moottoreita, että enää ei jaksa muuta kuin vaihtaa renkaat filsut ja lamput. En kyllä muuta enään osaisikaan.

pökö

Kaivo jäässä
Kai se pösön moottori kestää mutta pellit ja sähköt happanee käsiin
Ei ne pellit/sähköt kyllä happane yhtään muita autoja enempää.

Tässä vois taas vaikka siihen mersuun verrata, ei ole harvinaista että keskellä kylkeä on kämmenen kokoisia ruosteplänttejä. Pohjasta voi puuttua puolet kun muovit puretaan pois

jarkko_h

Vakionaama
Tuossahan se syykin tuli samassa lauseessa minkä takia ne pitää joka vuosi herkistellä.
Mitä liukuosien puhdistuksesta ja rasvauksesta on haittaa? Kuuluu huolto-ohjelmaan (Ei toki öljytä, oli ajatushärö).

Volkkarisssa jarrut laajasivat muutamaan kertaan vaikka yritin reippaasti käyttää jarruja. Sen huolto-ohjelmassa aikoinaan ei rasvailtu eikä herkistelty. Olisi ehkä pitänyt.. Youtuben herkistysvudeoissa neuvottiin muistaakseni käyttämään myös rasvaa.

Esäätäjä

Vakionaama
Meinasin laittaa Teslan myyntiin Autovex palvelun kauttaa, mutta ei päästä sivustolla eteenpäin kun en laittanut viimeisin huolto kohtaan mitään...huoltokirjastakin pitäisi olla kuva

Espejot

Hyperaktiivi

Tässä vois taas vaikka siihen mersuun verrata, ei ole harvinaista että keskellä kylkeä on kämmenen kokoisia ruosteplänttejä. Pohjasta voi puuttua puolet kun muovit puretaan pois

Enhän minä niin väittänytkään... sanoin vain että moottorin kesto ei lohduta kun pellit/sähköt ei kestä. Ei pökötistä tarvitse huonoa omatuntoa potea, se on auto vikoineen siinä missä muutkin ja ihmiset arvottaa asioita eritavalla. Minun seuraavava auto on jotain muuta merkkiä kuin peugeot tai mersu.... autoa on huomattavasti helpompi vaihtaa kuin vaimon luonetta ja elämä on niin lyhyt että miksi ei kokeilisi erilaista kulmaa.

20 vuotta tuli ajettua saksalaisella. Ei mitään isoa muuta kuin kerran meinasi kone porsia, kerran auto palaa.. mitäs pienistä

Nyt 4 vuotta japanissa valmistetulla nelivedolla. Ei ole ollut ainuttakaan vikaa. Toisaalta huolto kerran vuodessa ja joka vuosi herkistetään jopa jarrut ja voidellaan niiden liukupultit. Eipä tämmöisellä vähä ylimitoitetulla huolto-ohjelmalla pääse vikoja oikein syntymään.

Kovasti tykkään autosta vaikka ostin vain kokeeksi ja vaihtelun vuoksi. Aluksi japanilainen kytkinviidakko ja ergonomia lähes kuvotti. Nyt kun oppinut, kaikki hoituu sekunnissa ilman kosketusnäytön hiplaamisia. Tähän päälle neliveto ja ok valot = nautinto ajaa paskalla talvikekelillä.

Nuorena tuli niin paljon auotttua moottoreita, että enää ei jaksa muuta kuin vaihtaa renkaat filsut ja lamput. En kyllä muuta enään osaisikaan.

Miten toi japsien nelivetovalikoima... onko niin että Subaru on ainoita missä aina päällä oleva neliveto vai onko muillakin nelivetoa henkilöautoluokissa? Kun nykyisen auton hankin niin neliveto oli ykkösvaatimus. Subaruu kokeilin, vaihteisto mukava mutta moottorit tehottomia, äänekä leveillä renkailla. Vauhdin huuma vei sitten voiton.

Jott pysytään asiassa niin ainoat asiat mitä mersuun on tarvinnut vaihtaa kulumisen takia viidessä vuodessa on yksi etunivelen kumi, etujouset, jarrulevyjä, takaluukun kaasujouset, navigoinnin knoppi, öljyn lauhduttimen tiivisteet. Kaikki muu - ja kallis - on rikottu ihmisen taholta. Ainoo mikä tossa autossa sieppaa on varaosien hinnat ja sössivä huolto. Tää huolto on nyt kunnossa kun löyty paikka missä omistaja tietää mitä tekee. Kaikki rempat menneet tyyliin ihan sama mikä vika mutta illalla valmis.

Viimeksi muokattu:

ML

Vakionaama

Takavuosina kaverilla oli mersun pakettiauto vissiin Vito.Auto oli siis uusi mutta sen pohja ruostui silminnähden.Maahantuojan mielestä kyseessä oli "lentoruoste"jota esiintyy maanteillä nastoista ym.
Oli ilmeisesti malleja joiden pohjan suojaus aiheutti ns. itsesyömistä kavitaatio tms.En nyt ihan tarkkaan muista kuinka hommassa kävi saiko kaveri kaupan purettua,pitkään ainakin yritti ja jostain korvauksista puhuttiin.

jmaja

Hyperaktiivi
viidessä vuodessa on yksi etunivelen kumi, etujouset, jarrulevyjä, takaluukun kaasujouset, navigoinnin knoppi, öljyn lauhduttimen tiivisteet. Kaikki muu - ja kallis - on rikottu ihmisen taholta.
Noista vain jarrulevyt on kuluvia ja niitä toki n. 100 tkm välein Pösöinkiin on tullut vaihdettua. 30 v aikana, josta suurin osamman osan ollut kaksi Pösöä, olen yhteensä vaihtanut kaksi etunivelen kumia ja yhden jousen. Ja tuossakin parkissa katkennut 20-vuotias jousi rikkoi etunivelen kumin. Se toinen vaihdettu etunivelen kumi oli joskus 90-luvun puolivälissä.

Kuka ne kalliit on rikkonut?

Espejot

Hyperaktiivi
Noista vain jarrulevyt on kuluvia ja niitä toki n. 100 tkm välein Pösöinkiin on tullut vaihdettua. 30 v aikana, josta suurin osamman osan ollut kaksi Pösöä, olen yhteensä vaihtanut kaksi etunivelen kumia ja yhden jousen. Ja tuossakin parkissa katkennut 20-vuotias jousi rikkoi etunivelen kumin. Se toinen vaihdettu etunivelen kumi oli joskus 90-luvun puolivälissä.

Kuka ne kalliit on rikkonut?

- Itse (ajoin kantariin, raidetanko, tehostimen pumppu)
- edellinen huolto (turbon tiiviste rikkonut siivet)
- edellinen omistaja (umpio ottanut pientä iskua, tiiviseet vuosi vetttä mikä hajotti xeinin elektroniikan)

Viimeksi muokattu:

jarkko_h

Vakionaama
Miten toi japsien nelivetovalikoima... onko niin että Subaru on ainoita missä aina päällä oleva neliveto vai onko muillakin nelivetoa henkilöautoluokissa? Kun nykyisen auton hankin niin neliveto oli ykkösvaatimus. Subaruu kokeilin, vaihteisto mukava mutta moottorit tehottomia, äänekä leveillä renkailla. Vauhdin huuma vei sitten voiton.

Subaru Outback täällä. Ei näisaäkään täysin jatkuva ole, mutta mielestäni erittäin hyvin toimiva. 2.5 litrainen kone. 2 litraiset Subarut ovat mielestäni tehottomia. Ei tämäkään mikään raketti ole, mutta ohituskiihtyvyys on hyvä ja 2.5 koneella kone ei huuda. Alkuperäisillä kivikovilla japanilaisilla renkailla aika äänekäs mutta omaan korvaan äänettömämpi kuin esim passat. Laitoin silti lisä-äänieristykset oviin. Jotenkin nyt kiihtynyt tähän autoon. Aikaisemmin inhosin japanilaisia autoja.

Mutta asiaan. Jätän korjaamisen niille, jotka sen osaa. Itse en osaa.

VesA

In Memoriam
Eipä kai minkään auton osat halpoja ole, joillekin merkeille on vaan enempi erilaatuisia vaihtoehtoja jos ei halua maksaa marmorin hintaa.

Siitä sitten seuraa hankalampi optimointiongelma - jos osat on pakko hakea marmorilta niitä ei halua hakea kovin usein ja erinäiset Aasian vehkeet alkavat jo olla sellaisia että niitä ehkä korjataan harvemmin, mutta osat pitää hakea kalliisti marmorilta jos niillä on yhtään kiire.

Kallein vika on tullut muutama kymppi ajettuun korealaiseen ( Opel ) josta hajosi vaihderobotti. Siitä sitten tapeltiin marmorin kanssa aika kauan ennenkuin suostuivat siihen, että eise noilla kilsoilla ole luonnollista kulumaa ja kokonaan asiakkaan piikkiin.

ML

Vakionaama
Täällä on puhuttu jarrulevyjen/rumpujen kestosta.
Asbesti aikana jarrulevyt/rummut kestivät auton iän kerran kesti sorvatakin,kunnon korvaava ainetta ei asbestille ole löytynyt.

pökö

Kaivo jäässä
Jott pysytään asiassa niin ainoat asiat mitä mersuun on tarvinnut vaihtaa kulumisen takia viidessä vuodessa on yksi etunivelen kumi, etujouset, jarrulevyjä, takaluukun kaasujouset, navigoinnin knoppi, öljyn lauhduttimen tiivisteet
Entäs se tuhansia maksanut hammastanko mistä täälläkin kirjoiteltiin?

Espejot

Hyperaktiivi
Oho! Miten kovaa piti osua, että tuollaisen saa aikaan? Itse tai perhe ei ole onnistunut saamaan edes ohjauskulmia havaittavasti muuttumaan.
Kantarin yli parkkipaikalle tulossa, oli sellainen mertähdentähden sakaran tyylinen terävä ja korkea uloke. Tiiviste meni paskaksi eikä ole ns. vaihdetava.

Entäs se tuhansia maksanut hammastanko mistä täälläkin kirjoiteltiin?

Tässähän se, raidetanko. Tiskiltä tehdaskunostettu 2600EUR, ranskasta 520EUR (+ 90 EUR pikarahti) minkä sitten tilasin. Siinä oli joku nopeuden mukaan säätyvä automatiikka mikä kuulemma maksoi. Yksi noita löyty Suomesta mikä ehkä kertoo kuinka usein ne menee. Eikä niitä hirveesti ebaystäkään löytynyt.

Kaikki nämä korjaukset on täällä käsitelty ilman häpeää, minulle ihan tuntematon tunnetila autojen suhteen.

Viimeksi muokattu:

fraatti

Hyperaktiivi
Mitä liukuosien puhdistuksesta ja rasvauksesta on haittaa? Kuuluu huolto-ohjelmaan (Ei toki öljytä, oli ajatushärö).

Joillain merkeillä virallinen ohje on että liukutapeissa ei saa käyttää mitään rasvaa. Samoissa ohjeissa on usein myös maininta että kaikki osat mihin on iskenyt hiukankin korroosio vaihdetaan.

Uusilla ja ruosteettomilla osilla rasvattomuus varmaan pelaa mutta en usko että tilanne on sama 15v vanhassa autossa jossain osat ovat jo kuluneita ja näin ollen herkempiä ruosteelle. Toki valmistajan ohjeistuksissakin lienee myös eroja että miten asian kanssa pitää toimia. Merkkiliikkeestä tietysti tehdää aina valmistajan ohjeistuksen mukaan.

Wespa

Aktiivinen jäsen
Täällä on puhuttu jarrulevyjen/rumpujen kestosta.
Asbesti aikana jarrulevyt/rummut kestivät auton iän kerran kesti sorvatakin,kunnon korvaava ainetta ei asbestille ole löytynyt.
Rummut? Kai nyt jokaisessa vähänkään säädyllisessä autossa on ollut levyjarrut joka kulmassa jo 70-luvulta asti? ;D Eipä tuo nyt iso vaiva tai kallista ole esim. joka toisen palojen vaihdon yhteydessä levytkin uusia, ruostekin on siinä ajassa ehtinyt jo purra iloisesti niihin levyn kohtiin jotka eivät ole kosketuksissa jarrupalojen kanssa..

Viimeksi muokattu:

Wespa

Aktiivinen jäsen
Juu ja eikös sähköautoissakin ole usein rummut takana. Kuten sanottua, säädylliset autot sitten erikseen. :)

pökö

Kaivo jäässä
Ja juuri nyt kattelen kaupan pihassa vaivihkaa autojen jarrut läpi (silmämääräisesti, ei jarrutestejä). Takarummut löytyy edellisten lisäksi Kia rio ja tojo yaris. Aika uuden näköset autot molemmat
Tojotat vaikeita tutkittavia kun suosivat vieläkin peltivannetta ja pölykapselia, radio noissa vissiin on jo tehtaalta tullessa.

ML

Vakionaama
Rummut? Kai nyt jokaisessa vähänkään säädyllisessä autossa on ollut levyjarrut joka kulmassa jo 70-luvulta asti? ;D Eipä tuo nyt iso vaiva tai kallista ole esim. joka toisen palojen vaihdon yhteydessä levytkin uusia, ruostekin on siinä ajassa ehtinyt jo purra iloisesti niihin levyn kohtiin jotka eivät ole kosketuksissa jarrupalojen kanssa..
Raskaassakalustossa on selvä lisämenoerä.Jarrulevyjen vaihto vaatii navan irroituksen (Scania linja-auto kaupunkiajo) ja ainakin takapäähän navan tiivisteiden vaihdon. Jo jarrusatulan irroitus ei onnistu mutteripyssyllä , vaan osa pulteista on hakattava lyöntiavaimella auki.Lisää korjaamoaikaa ja on pois tienaamasta.
Ovijarru, luistonesto ja muut vakausjärjestelmät lisäävät vielä palojen ja levyjen kulumista.Hidastin autom. laatikossa vähän jeesaa.
Onneksi on jo päässyt noista hommista.

Hempuli

Töllintunaaja
Takavuosina kaverilla oli mersun pakettiauto vissiin Vito.Auto oli siis uusi mutta sen pohja ruostui silminnähden.Maahantuojan mielestä kyseessä oli "lentoruoste"jota esiintyy maanteillä nastoista ym.
Jännä ilmiö lentoruoste, joka tarttuu valikoivasti magneettiseen(?) Vitoon. Lähipiirissä on kolmella kaverilla ollut Vito. Yksi ammattilainen, yksi puoliammattilainen ja yksi harrastepeltiseppä. Kaikilla oli perusteena Viton hankintaan, että kyllä niitä peltejä laittelee. Yksikään ei halua keskustella enää Vito-seikkailuistaan.

pumpauttaja

Aktiivinen jäsen
Saksalaismerkin jolla itse ajan, valmistaja ohjeistaa et liukutapit asennetaan kuivana, mitään rasvoja ei käytetä.
Käy myös omaan järkeeni, se tatina tapin pinnassa kerää kaiken pölyn ja roskan.
Tuota neuvoa oon noudattanut kun muillekin olen jarrujumppaa tehnyt. Jos on pientä sanomista tapissa niin porakoneeseen pyörimään ja hienolla santapaperilla kiillotus ja kuivana paikalleen.

jarkko_h

Vakionaama
Saksalaismerkin jolla itse ajan, valmistaja ohjeistaa et liukutapit asennetaan kuivana, mitään rasvoja ei käytetä.
Käy myös omaan järkeeni, se tatina tapin pinnassa kerää kaiken pölyn ja roskan.
Tuota neuvoa oon noudattanut kun muillekin olen jarrujumppaa tehnyt. Jos on pientä sanomista tapissa niin porakoneeseen pyörimään ja hienolla santapaperilla kiillotus ja kuivana paikalleen.
Mulla taas saksalaisissa ollut ainoastaan jarrun laahaamista. 20 vuoden saksalaiskokemuksen jälkeen en ole kovin vakuuttunut herr doctoreiden ohjeista. Jos jarrut huolletaan vuoden välein, ei sinne jumiutuvaa likaa rasva ehdi tuoda. Jos jarrut huolletaan kuivin tapein saksalaiseen tapaan harvakseltaan on ne ne suomalaisten suolattujen teiden jäljiltä jumissa laajentuneessa ruosteesta ja ruosteeseen junttautuneesta savesta . Nykyisessä kärryssä ei ole lainkaan ollut laahaamisia. Suolatut savitiet ovat haasteellisin yhdistelmä jarruille. Lapin reissulta kun palaa vanteessa saattaa olla reilu sentti kivikovaksi muurautunutta savea. Täällä Kehä 1 sisällä toiminee vaikka Intialaiset jarrut. Toki pelkkä suolakin taitaa olla paha jarruille ?

Viimeksi muokattu:

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
Varsin yleinen ratkaisu taitaa olla normiautissa, että takana on levyjarrut ja käsijarrulle pienet rumpujarrut. Noita (mikro)rumpujarruja saa sitte korjailla ja säädellä joka katsastukseen. Niitähän ei saisi edes käyttää auton liikkuessa.

Kunnon rumpujarru, jossa on käsijarru tai sitten levari johon on rakennettu käsijarru ovat molemmat oikein hyviä ja toimivia ratkaisuja.

Back
Ylös Bottom