ILPpi autotalliin

monorail67

Tulokas
Hei, olen katsellut ilmalämpöpumppua 40m2 autotalliin. Budjettina tietysti mahdollisimman halvalla. Paikallinen yritys lupasi asentaa pumpun, jos löydän käytettynä jostain. Onko jollain kokemusta Alpic Airin pumpuista? Tämänlainen pumppu löytyisi läheltä käytettynä:

Vaikeasti löydettävissä manuaali tuolla mallilla, mutta ilmeisesti siitä löytyy myös 8 asteen ylläpitoasetus. Tosiaan autotalliin tulossa, joten viilennys ei olisi pakollinen. Vähän mietityttää myös tuo ilmoitettu -15 asteen alin käyttölämpötila. Löytyykö foorumilta tietoa näistä halvemmista pumpuista?

RPekka

Aktiivinen jäsen
En vastaa nyt oikeastaan tuohon kysymykseen mutta tuon esille sen faktan ettei 8 asteisesta hallista saa sitten tarpeeksi lämpöä kennon sulatukseen vaan ulkoyksiköstä tulee herkästi jääkuutio.

M-J-B

Aktiivinen jäsen
Ilmaston lisäksi tallin eristys ja koko varmasti vaikuttavat siihen, riittääkö 8 asteen lämpöpyyntö sulatuksiin. Viime talvena laitoin Green kaken tallin lämpimimpään paikkaan iFeel toiminto päällä, jolloin lämpötilatoteutuma lattianrajassa ja nurkissa oli 3-5 astetta 5-7 asteen sijaan eikä mitään jäätymisongelmaa.

Sammeli77

Aktiivinen jäsen
Ilmaston lisäksi tallin eristys ja koko varmasti vaikuttavat siihen, riittääkö 8 asteen lämpöpyyntö sulatuksiin. Viime talvena laitoin Green kaken tallin lämpimimpään paikkaan iFeel toiminto päällä, jolloin lämpötilatoteutuma lattianrajassa ja nurkissa oli 3-5 astetta 5-7 asteen sijaan eikä mitään jäätymisongelmaa.
Minun Gree Hansolissa ei iFeel-toiminto ole käytettävissä ylläpitoasetuksella (8 astetta). Amberissa jo toimii? Mites ulkoyksikön pohjan sulanapitovastus tuossa amberissa, meneekö se kylmäksi silloin kun pumppu menee tauolle? Hansolissa hehkuttaa vastus taukojenkin aikana.

Santtuk

Aktiivinen jäsen
Näkkyy tuota Alpicairia myytäneen jäähdytyskoneena, liekö siis mitään pohjavastusta ulkoyksikössä niin lämmityskäytössä tuskin on pitkäikäinen laite.

Vasta itsekin etsin edullista konetta pienen tallin ylläpitolämpöön, suurin osa halvimman pään pumpuista oli kapillaarikoneita joissa lämmön anti loppuu -22 tienoille. Toria selasin pitkään vaan ei tullut mieleenkään alkaa maksamaan 10 vuoden ikäisestä laitteesta 200-400e.

monorail67

Tulokas
  • Keskustelun aloittaja
Näkkyy tuota Alpicairia myytäneen jäähdytyskoneena, liekö siis mitään pohjavastusta ulkoyksikössä niin lämmityskäytössä tuskin on pitkäikäinen laite.

Vasta itsekin etsin edullista konetta pienen tallin ylläpitolämpöön, suurin osa halvimman pään pumpuista oli kapillaarikoneita joissa lämmön anti loppuu -22 tienoille. Toria selasin pitkään vaan ei tullut mieleenkään alkaa maksamaan 10 vuoden ikäisestä laitteesta 200-400e.
Minkälaiseen ratkaisuun itse sitten päädyit?

Lurkus

Vakionaama
suosittelisin että tilaat edukkaan pumpun zave.fi ja paikallinen laittaa seinään. Saat takuut yms. Toinen aika edullinen on ultimatemarket. Sinne maksu kun tuote on ovella.

Santtuk

Aktiivinen jäsen
Minkälaiseen ratkaisuun itse sitten päädyit?
Kasai Pro+ pumpun sitte ostin, vähän niinku testiin myöskin että uskaltaako tuommosta muualle laittaa. Turhan iso malli tuon kokoseen talliin mutta pitäs ainaki tehot riittää -30 pakkasessakin. Maksohan se rahhaa vaan en ois jaksanu kovin kauaa harrastaa noita viidenkympin pumppujakaan, kun niistä ei tiijä pelaako kolme viikkoa vai vuoden.

markok

Aktiivinen jäsen
Minun Gree Hansolissa ei iFeel-toiminto ole käytettävissä ylläpitoasetuksella (8 astetta). Amberissa jo toimii? Mites ulkoyksikön pohjan sulanapitovastus tuossa amberissa, meneekö se kylmäksi silloin kun pumppu menee tauolle? Hansolissa hehkuttaa vastus taukojenkin aikana.
Amberissa iFeel toimii myös matalissa lämpötila-asetuksissa. Pohjan sulanapitokaapeli hehkuu tässäkin aina reilun 100W teholla. Itse modasin tuon toimimaan vain sulatuksen aikana ja hetken sen jälkeen.

markok

Aktiivinen jäsen
Millainen modaus on? Olisi paikallaan kyllä.
Tuohon tarvitaan lämpötila-anturit ulko- ja sisäyksikön väliseen kylmäaineputkeen, ulkolämmölle sekä aikarele ja muutama oheiskomponentti. Kun putken lämpötila laskee halutun rajan alle ja ulkolämpötila on pakkasella niin sulanapitokaapeli kytkeytyy toimintaan halutuksi ajaksi. Itse toteutin tuon Shelly 1PM:llä ja siihen kytkettävillä lämpötila-antureilla. Etuna se, että sulatuksia pystyy seuraamaan ja lämmityksen saa halutessaan itsekin kytkettyä kännykästä päälle. Haittapuolena hieman epävarmempi toiminta kuin perinteisellä lämpötila-anturi - rele kytkennällä. Minulla tuo on ollut nyt kolme talvea käytössä ja kerran talvessa on pitänyt Shelly bootata kun on lopettanut toimintansa.

lauka

Jäsen
Tuohon tarvitaan lämpötila-anturit ulko- ja sisäyksikön väliseen kylmäaineputkeen, ulkolämmölle sekä aikarele ja muutama oheiskomponentti. Kun putken lämpötila laskee halutun rajan alle ja ulkolämpötila on pakkasella niin sulanapitokaapeli kytkeytyy toimintaan halutuksi ajaksi. Itse toteutin tuon Shelly 1PM:llä ja siihen kytkettävillä lämpötila-antureilla. Etuna se, että sulatuksia pystyy seuraamaan ja lämmityksen saa halutessaan itsekin kytkettyä kännykästä päälle. Haittapuolena hieman epävarmempi toiminta kuin perinteisellä lämpötila-anturi - rele kytkennällä. Minulla tuo on ollut nyt kolme talvea käytössä ja kerran talvessa on pitänyt Shelly bootata kun on lopettanut toimintansa.
Onko Shelly ulkoyksikössä vai sisätilassa? Ajattelin että kuinka Shelly kestää pakkasta.

HotZone

Vakionaama
Hei, olen katsellut ilmalämpöpumppua 40m2 autotalliin. Budjettina tietysti mahdollisimman halvalla. Paikallinen yritys lupasi asentaa pumpun, jos löydän käytettynä jostain. Onko jollain kokemusta Alpic Airin pumpuista? Tämänlainen pumppu löytyisi läheltä käytettynä:

Vaikeasti löydettävissä manuaali tuolla mallilla, mutta ilmeisesti siitä löytyy myös 8 asteen ylläpitoasetus. Tosiaan autotalliin tulossa, joten viilennys ei olisi pakollinen. Vähän mietityttää myös tuo ilmoitettu -15 asteen alin käyttölämpötila. Löytyykö foorumilta tietoa näistä halvemmista pumpuista?

Ite mietin myös tuota AlpicAirin pumppua talliin (n. 30m2) mutta päädyin pistämään Mitsun LN25 vaikka intaa tuli tonnin verran enemmän.
Syinä oli se että LN25 pitää tallin lämpöisenä kovillakin pakasilla. Mitsun toiminta kostealla nollakeleillä ja pikupakkasilla on varmasti luotettavaa sulatusten suhteen, eli ei ole pelkoa pumpun jäätymisestä.
Lisäksi laskeskelin että Talli vei jo vanhalla panan halpispumpulla tolkuttomasti sähköä -10 pakkasilla eikä sen kylmemmällä teho riittänyt muuhun kuin sulatuksiin. Vielä, Mitsut on suhteellisen luotettavia pumppuja vaikka eivät ihan Panoile pärjää. panat taas oman kokemuksen perusteella jäätyy. Niin ja LN25 saa lämpötilan säätää 10-31 asteen välein.

Huomaa että tallin ohuemmat eristeet ja varsinkin nosto-ovi vaikuttaa niin paljon että voit 1.5-kertaistaa laskennallsien neliömäärän vaikka pitäisi lämpötilan 14-15 asteessa kuten minä.

Mieti siis sitä että mistä säästö koostuu sillä pumpulla. Jos pumppu ei ole mainostettu antavan reippaasti tehoa -15 tai sitä alle lämpötiloissa, pumpun säästä kannattaa laskea vain johonkin -10 lämpöisempään ja olettaa COP olevan lähellä yhtä sen alla.

Back
Ylös Bottom