NIBE S-sarjan lämpöpumpuille ilmainen älyohjauspilotti käynnissä

roots

Hyperaktiivi
Mikähän tuossa on se 'kirsikka' kakun päällä millä säästää verrattuna älylliseen paikalliseen ohjaukseen?

Oletan että tuo spot-hintojen kanssa pelleilee...

Mikki

Hyperaktiivi
Mikähän tuossa on se 'kirsikka' kakun päällä millä säästää verrattuna älylliseen paikalliseen ohjaukseen?
Oletan että tuo spot-hintojen kanssa pelleilee...

Tai Niben oma ilmainen ohjaus. Mutta ainahan näissä on kyse siitä, että halutaan muuttaa jatkuvaan tilausmalliin hommia. Pienistä puroista ihmisille kyhätään kustannuksia tuolla tavalla.

roots

Hyperaktiivi
Tai Niben oma ilmainen ohjaus. Mutta ainahan näissä on kyse siitä, että halutaan muuttaa jatkuvaan tilausmalliin hommia. Pienistä puroista ihmisille kyhätään kustannuksia tuolla tavalla.
Niin se sisältyy tuohon 'paikalliseen ohjaukseen' oli se sitten Niben omaa SPA:ta tai jotakin muuta paikallisesti tehtyä.
Eikä kysymys koskenut mitä palvelun tarjoaja tästä tavoittelee, tietysti tilauksia ja liikevaihtoo ja rahnoo,
vaan mikä on se 'kirsikka' omistajalle?

Mikki

Hyperaktiivi
Niin se sisältyy tuohon 'paikalliseen ohjaukseen' oli se sitten Niben omaa SPA:ta tai jotakin muuta paikallisesti tehtyä.
Eikä kysymys koskenut mitä palvelun tarjoaja tästä tavoittelee, tietysti tilauksia ja liikevaihtoo ja rahnoo,
vaan mikä on se 'kirsikka' omistajalle?

Ehkä kuorrutetummat käyttöliittymät tms... mutta takana voi hyvin olla ajatuksia että Nibe ehkä ei halua itse tuota SPA:ta kehittää, vaan saada mieluummin siivun näiltä partnereilta.

Että eipä näissä välttämättä asiakasta niin kovin ajatella.

roots

Hyperaktiivi
Ehkä, Nibe on todennut että SPA ei ole kelvollinen (kuten itse olen vähän mieltänyt) ja ulkoistavat toiminnot/haukut muille ja itse säästävät.:cool:
Asiakas kuitenkin ostaa ja maksaa...jos ostaa.

Antero80

Vakionaama
Mielenkiinnosta otan osaa tähän pilottiin. Kapacity.io piti sallia oikeus myUplinkin kautta tarkkailla ja säätää pumppua, katsotaan kuinka solmuun he sen säätävät :)

"Tietoa Kapacity.io - NIBE -pilotista

Kapacity.ion älykäs lämpöpumpun ohjaus perustuu lämpimän käyttöveden tuotannon optimointiin, sääennusteen huomiointiin ja asetusarvon ylitysten ennakointiin sekä sähkön hinnan optimointiin jos asiakkaalla on pörssisähkö sopimus. Älykkäällä optimoinnilla on mahdollista pienentää kulutetun sähkön määrää ja sähköstä maksettua hintaa sisäilmaolosuhteista tinkimättä. Kapacity.ion ohjausalgoritmi on käytössä asuinkiinteistöissä, ostoskeskuksissa ja tässä pilotissa haluamme selvittää miten voisimme tuoda säästöalgoritmin saataville myös yksityisille lämpöpumpun omistajille.

Ensimmäiset 2 viikkoa pilottiin liittymisestä Kapacity.io kerää tietoa lämpöpumpun käyttäytymisestä eri olosuhteissa. Tämän jälkeen toteutettavia ohjauksia verrataan ensimmäisten viikkojen aikana kerättyyn dataan.

Saat kerran kuukaudessa raportin miten Kapacity.io älykäsohjaus on vaikuttanut lämpöpumpun energian kulutukseen ja kulutus hetkiin jos käytössäsi on spot-perusteinen ohjaus.

Voit käyttää lämpöpumppua normaalisti pilotin aikana ja muuttaa säätöjä haluamallasi tavalla. Huomioi kuitenkin että merkittävät muutokset kulutuskäyttäytymisessä, kuten sisälämpötilan muuttaminen pilotin aikana vaikuttavat vertailuarvoihin. Ulkolämpötilan muutokset eivät vaikuta vertailuarvoihin.

Pilotti jatkuu 1.4.2023 asti. Halutessasi voit koska vain poistua pilotista laittamalla viestin hello@kapacity.io tai poistamalla Kapacity.io authentikoinnin myUplink sovelluksesta. Pilotti on sinulle maksuton. "

Antero80

Vakionaama
Ehkä, Nibe on todennut että SPA ei ole kelvollinen (kuten itse olen vähän mieltänyt)
Mikä tuosta SPA tekee kelvottoman?
Itse olen sitä käyttänyt nyt maksimi asetuksilla (lämmitys & käyttövesi), ja mitään ongelmia en ole havainnut.
Lämmityksen osalta halvoilla tunneilla lämmitetään enemmän ja kalliilla vähemmän.
Tietysti sähköä kuluu hieman enemmän ja kiinteähintaisella sopimuksella en saa kuin lisäkuluja.

PS. Itse kaipaisin asetusta millä voisi asettaa sähkönhinnan rajan millä SPA kytkeytyisi automaattisesti pois päältä, esim. kallein hinta alle 15 c/kWh

Viimeksi muokattu:

roots

Hyperaktiivi
Mikä tuosta SPA tekee kelvottoman?
Itse olen sitä käyttänyt nyt maksimi asetuksilla (lämmitys & käyttövesi), ja mitään ongelmia en ole havainnut.
Lämmityksen osalta halvoilla tunneilla lämmitetään enemmän ja kalliilla vähemmän.
Tietysti sähköä kuluu hieman enemmän ja kiinteähintaisella sopimuksella en saa kuin lisäkuluja.

PS. Itse kaipaisin asetusta millä voisi asettaa sähkönhinnan rajan millä SPA kytkeytyisi automaattisesti pois päältä, esim. kallein hinta alle 15 c/kWh
Ihan vaan sen perusteella mitä joku siitä, täällä muistaakseni, kirjoitti omia kokemuksiaan... taisi takoo juuri kalleimpaan aikaan tjms.

Mitä on maximi asetuksilla? Mitä tuossa voi parametroida?
Onko toiminta avattu jossain manuaalissa, vai onko kuvattu vain sanomalla 'älykäs spothinnan mukainen optimointi'. ;)
Voisi kuvitella että tuommoseen liittyisi paljonkin kaikenlaisia parametreja, toiminnan raja-arvoja, parametreja systeemistä minkälaiseen liitetty yms. yms.

Antero80

Vakionaama
Mitä on maximi asetuksilla? Mitä tuossa voi parametroida?
Tuolla on asetus 1-10 kuinka paljon sähkön hinta saa vaikuttaa lämmitykseen ja 1-4 vaikutus käyttöveteen.
Ei kai Nibe mitään kerro loppukäyttäjille..
Asteminuutteja ja laskettua menolämpötilaa se näyttäisi muuttavan sähkönhinnan mukaan.

Näköjään Niben sivuilla tälläinen kommentti:
  • Suurimmat säästöt tulevat lämmitysenergiasta. Emme suosittele että pörssisähköohjauksen annetaan vaikuttaa käyttöveden lämpötilaan.
Selittänee tämän "Kapacity.ion älykäs lämpöpumpun ohjaus perustuu lämpimän käyttöveden tuotannon optimointiin.."
Mielenkiinnosta nähdä kuukausi raporteissa kuinka pahasti Nibe on tuon käyttöveden teon ryssinyt :)

Liitteet

• Screenshot_20230114-160751-455.png
    Screenshot_20230114-160751-455.png
    118,5 KB · Katsottu: 132

Antero80

Vakionaama
Aika vähäisiksi jää arvioitu energian säästö puolessatoista kuukaudessa 13.3 kWh / 2.1% .

Liitteet

• Screenshot_20230424-091030-050.png
    Screenshot_20230424-091030-050.png
    147,1 KB · Katsottu: 140

eezrobi

Jäsen
Oliko raportilla muuta sanottavaa?
Niin pieni säästö, että myytäväksi tuotteeksi tuosta ei vielä ole, mutta vihermainoslisänä kelvollinen, jos sen ilmaiseksi voi antaa lämpöpumpun käyttäjille. Tietty jos tämä oli vasta ensiaskeleet ja toimintaa voisi laajentaa myös lämmitysveteen, niin sitten on ihan mielenkiintoista nähdä minne asti päästään parin vuoden päästä.

Back
Ylös Bottom