Panasonic H-versio MQTT projekti

Pretor

Aktiivinen jäsen
Eipä olekaan Heishan asennuksen jälkeen tullut katseltua, mutta HeishaMon oli nähtävästi saanut päivityksenkin firmwareen (3.1).
Nyt saa käskytettyä Home Assistantissa mm. myös Buffer Tankin dT lennosta. Sit pitäis varmaankin alkaa perehtymään pörssisähkön kanssa ohjailuun, jotta voi ajella Bufferia halvan sähkön aikaan normaalia kuumemmaksi.

eliel

Aktiivinen jäsen
Liian ison dT kanssa pelaaminen buffer tank modessa saattaa johtaa ulkoyksikön jäätymiseen.
Screenshot_2023-05-03-20-46-50-49_e2d5b3f32b79de1d45acd1fad96fbb0f.jpg

Taitaa olla tuo heatpump off, joka ei toteutu ja pumppu ei pyöräytä lämmintä jäätymisen estämiseksi. Itse ajanut 15-20 asteen deltaa pyyntilämpötilaa säätämällä ja koneen pari kertaa sain jäätymään.

Pretor

Aktiivinen jäsen
Liian ison dT kanssa pelaaminen buffer tank modessa saattaa johtaa ulkoyksikön jäätymiseen.
katso liitettä 86597
Taitaa olla tuo heatpump off, joka ei toteutu ja pumppu ei pyöräytä lämmintä jäätymisen estämiseksi. Itse ajanut 15-20 asteen deltaa pyyntilämpötilaa säätämällä ja koneen pari kertaa sain jäätymään.
No kovemmilla pakkasilla tuo kone käy muutenkin aika lailla koko ajan, joten en näe loppujen lopuksi hyötyä tuosta ylilämpöön ajamisesta... varsinkin kun se pakkaskelin käyntiin lähtö on nihkeä.
Lähinnä ajattelin just kevät/syksy käyttöä, kun korkeintaan saatetaan pikkupakkasella käydään yöllä.
Päivisinkin arska lämmittää ja menoveden lähdöt on maltillisia, niin noihin tilanteisiin ylikuumaksi ajaminen voisi sopia.

Toiseksi mulla hybridi maan alla kellarissa, joten vaikka vesipumppu on seis, niin luonnollisella kierrolla vesi kiertää jonkin verran ulkoyksikön kautta.

Mites tuohon "vesipumpun lepo-ongelmaan" olisi mahdollista tehdä automaatiota, eli saisiko Heishan kautta käskytettyä tietyissä pakkasissa pyöräyttämään pumppua vaikka 30s tietyin väliajoin?

eliel

Aktiivinen jäsen
Heishan kautta voi laittaa koko pumpun päälle/pois, silloin tuo jäätymisen esto toimii. Data liikkuu heishan kautta vaikka laite olisi muuten pois päältä, en sitten tiedä onko muuta vaikutusta tuolla. Itse ajattelin ehkä vaihtaa tuohon päälle/pois kikkailuun.

TeacDance

Aktiivinen jäsen
Itse olen pitänyt konetta pois päältä pakkasilla ja vesipumppu mielestäni kyllä pyörähtää automaattisesti jos meinaa jäätyä kun on se jäätymisen esto päällä

Rasse226

Jäsen
Onko joku teistä kytkenyt DS18B20 anturin kiinni heishamoniin? Olen just pistänyt omani kiinni mutta heishamonin omassa 1-wire logissa ei tuu mitään dataa? Piuhat tarkistin jo pari kertaa että ovat oikein kytketty piirilevyyn. Mahtaako uus anturi olla viallinen...

Ton1A

Vakionaama
On käytössä ja toimii, ei tuohon muistaakseni muuta tarvittu kuin se yksi rasti päälle asetuksiin ('Use 1wire DS18b20')

1685078348797.png

Rasse226

Jäsen
Jäin vielä miettimään että kytketäänkö tuo anturi suoraan heishamoniin kiinni, vai pitäisikö siinä olla joku toinen piirilevy vielä?

tjani

Aktiivinen jäsen
Mulla Heishamonin MQTT yhteys katkeaa koko ajan. Puolessatoista tunnissa on tullut 175 uudellee yhdistystä.
Myös Heishamonin webbi liittymä on käyttökelvoton koska se vaan ei tahdo latautua ja kun sitä käyttää niin headeri virheitä tulee paljon.
WiFi signaali pyörii 80 % paikkeilla että ei pitäisi siitäkään olla kiinni.
Näköjään oli yön aikana pumppu lakannut vastaamasta ja piti käyttää pumpun virtoja pois että alkoi dataa tulemaan.
Ei oikein herätä luottamusta.
Muilla ollut ongelmia?

edit.
Erillisellä virransyötöllä alkoi webbi käyttöliittymä notkistua ja uudelleen yhdistämiset väheni kun sai lähemmäs wifi reititintä, mutta edelleen tulee päivässä satoja vaikka wifi 100%.

Viimeksi muokattu:

tjani

Aktiivinen jäsen
Viimeksi muokattu:

Blackie

Jäsen
Jäin vielä miettimään että kytketäänkö tuo anturi suoraan heishamoniin kiinni, vai pitäisikö siinä olla joku toinen piirilevy vielä?
Sama ongelma täälläkin, varmasti on oikein kytketty ja asetuksista valittu mykkä on. Mahtaako olla anturit viallisia tai piirilevy Saitko omasi toimimaan?

Pretor

Aktiivinen jäsen
Sama ongelma täälläkin, varmasti on oikein kytketty ja asetuksista valittu mykkä on. Mahtaako olla anturit viallisia tai piirilevy Saitko omasi toimimaan?
Mulla oli erillisessä raspissa 1wire antureita ja aika vähälle huomiolle oli jäänyt, niin viime viikonloppuna siirsin ne suoraan kiinni Heishamoniin ja sitä kautta näkyviin Home Assistantiin. Heittämällähän nuo alkoi toimimaan. Pystyypähän nyt noitakin lämpötilatietoja käyttämään osana automaatioita tarvittaessa.

ds18b20.jpg

Blackie

Jäsen
Mulla oli erillisessä raspissa 1wire antureita ja aika vähälle huomiolle oli jäänyt, niin viime viikonloppuna siirsin ne suoraan kiinni Heishamoniin ja sitä kautta näkyviin Home Assistantiin. Heittämällähän nuo alkoi toimimaan. Pystyypähän nyt noitakin lämpötilatietoja käyttämään osana automaatioita tarvittaessa.

katso liitettä 88477
"Requesting new 1wire temperatures" Näkyy kyllä consolessa että se pyytää tietoja sieltä mutta mitään vastausta ei tule Asetukset ja kytkennät on moneen kertaan tarkistettu oikeiksi

Blackie

Jäsen
Omalta kohdalta ongelma taitaa liittyä anturien pituuteen, 2kpl 15 metristä samaan liittimeen yhdistettyinä ei näytä heishamon mitään, mutta yksitellen kun laittaa kiinni niin molemmat toimii. Luulin että anturit on rikki niin ostin toiset 2kpl vielä tilalle ja sama homma Missään mitä olen lukenutei mainita etteikö noin pitkät toimisi yhdessä

Pretor

Aktiivinen jäsen
Omalta kohdalta ongelma taitaa liittyä anturien pituuteen, 2kpl 15 metristä samaan liittimeen yhdistettyinä ei näytä heishamon mitään, mutta yksitellen kun laittaa kiinni niin molemmat toimii. Luulin että anturit on rikki niin ostin toiset 2kpl vielä tilalle ja sama homma Missään mitä olen lukenutei mainita etteikö noin pitkät toimisi yhdessä
Älä laita 2x15m, vaan ~14m johdon päähän molemmat peräkkäin.
Tähtikytkentäähän ei taideta suositella, mutta mulla on kaikki tähdessä ja hyvin pelaa. Anturit siis niputettu sokeripaloilla yhteen läjään ja siitä sitten pitkä piuha siihen HeishaMoniin.

Blackie

Jäsen
Älä laita 2x15m, vaan ~14m johdon päähän molemmat peräkkäin.
Tähtikytkentäähän ei taideta suositella, mutta mulla on kaikki tähdessä ja hyvin pelaa. Anturit siis niputettu sokeripaloilla yhteen läjään ja siitä sitten pitkä piuha siihen HeishaMoniin.
Tarvii kokeilla joku päivä

Blackie

Jäsen
Lyhensin antureita n. puolet ja toin heishalta 3x1.0 piuhan erikseen ja sokeripalalla kiinni, nyt vihdoin toimii! Mikä helpotus!!

kantti

Jäsen
Mistä ostit anturit?
https://github.com/cpetrich/counterfeit_DS18B20

Itse erehdyin tilaamaan netistä "halvalla" antureita ja oli pelkkiä ongelmia niiden kanssa. Yhteysongelmia, vääriä lukemia, epätarkkoja lukemia jne...
Heitin kaikki oletetut faket menemään ja nyt pelkkää luotetusta lähteestä ostettua käytössä ja ei mitään ongelmia samojen kaapelointien kanssa.

Ja senkin huomasin että yksikin huono "fake" anturi verkossa saattaa pilata datat myös aidoilta antureilta.

Blackie

Jäsen
Ensin tilasin englannista ebaysta ja kun en saanut toimimaan niin luulin että molemmat oli rikki ja tilasin uudet Ahaa Elektroniikalta suomesta(oli tosi nopea toimitus). Loppujen lopuks vika ei ollutkaan niissä vaan tossa pituudessa ja ne ebaysta ostetut lyhensin ja ne toimii nyt. Ebaysta ostetut ei oo häiriösuojattua kaapelia, mutta noi Ahaasta ostetut on

Blackie

Jäsen
Tuli vastaan tämmöinen Node-Red ohjain.

Apua H-sarjan alkuryntäilyyn tästä? Ja mahdollistaa kaikenlaista jos ei itse jaksa raknennella ohjausta eikä Panan tarjoama tyydytä.
En ole testannut.
Onko tätä muuten joku täältä testannut jo?

kantti

Jäsen
Mulla Heishamonin MQTT yhteys katkeaa koko ajan. Puolessatoista tunnissa on tullut 175 uudellee yhdistystä.
Myös Heishamonin webbi liittymä on käyttökelvoton koska se vaan ei tahdo latautua ja kun sitä käyttää niin headeri virheitä tulee paljon.
WiFi signaali pyörii 80 % paikkeilla että ei pitäisi siitäkään olla kiinni.
Näköjään oli yön aikana pumppu lakannut vastaamasta ja piti käyttää pumpun virtoja pois että alkoi dataa tulemaan.
Ei oikein herätä luottamusta.
Muilla ollut ongelmia?

edit.
Erillisellä virransyötöllä alkoi webbi käyttöliittymä notkistua ja uudelleen yhdistämiset väheni kun sai lähemmäs wifi reititintä, mutta edelleen tulee päivässä satoja vaikka wifi 100%.
Selviskös tästä mitään konkreettista?

Täällä ekat pari kuukautta toimi heishamon hienosti, mutta nyt on tullut samoja oireita. Home Assistantin logeista kun katsoo niin viime lauantaina ihan yhtäkkiä alkanut yhteys heishan ja pumpun välillä pätkiä ja heishan muistinkäytöt heiluu miten sattuu ja uptime nollautuu muutaman tunnin välein... Palautin heishamonin tehdasasetuksille ja katkaisin pumpulta hetkeksi sähköt, mutta tästä ei ollut mitään apua.
Screenshot_20231027_182119_Home Assistant.jpg

tjani

Aktiivinen jäsen
Monien vaiheiden jälkeen ongelmaa ei ole enää ollut.
Eniten taisi vaikuttaa se että vaihdoin sen johdon jolla olin johtoa jatkanut. Nyt se toimii ihan pumpun tarjoamalla virralla.
Mutta mysteeriksi jää miksi tahmasi jo ennen koko johdon jatkamista.
Laitoin johtoon myös ferriitit.
Myös reititin vaihtui jossain kohtaa, mutta Asuksen reititintä en voi suositella ESP32 laitteiden kanssa, mystisiä yhteysongelmia.

Tällä hetkellä uptime 35 tuntia, 9 mqtt reconnects, 0 bad header sekä bad crc reads, free memory 77 ja free heap 30500.

Aika kumma että on jo toiminut kunnolla ja sitten alkaa takuta.
Tehnyt mitään muutoksia minnekään? Liikutellut johtoja tai jotain?

kantti

Jäsen
Heishamon on monoblockissa sisällä eli johtoihin tai mihinkään muuhun ei ole koskettu.
Wifi signaali voisi olla parempi, mutta huono se oli ennen ongelmien alkamistakin. Ja itseasiassa muuttui kummasti ongelmien alun jälkeen.
Allaolevassa kuvassa tuo merkattu RSSI 12% on se hetki jolloin ongelmat alkoivat.

En ole keksinyt mitään mitä olisin ko. ajanhetkellä tehnyt, enkä löydä mitään korrelaatiota mihinkään ulkolämpötiloihin tai VILPin asetuksiin tai muuhunkaan.
Johto VILPiltä heishalle on lyhyt valmis kaapeli ostettu Tindiestä Heishamonin mukana.

Uptime on nyt parhaimmillaan päässyt 16h paikkeille, ennen ongelmien alkamista uptime oli yli 32vrk.
Screenshot_20231027_200622_Home Assistant.jpg

Pretor

Aktiivinen jäsen
Itse ensimmäisenä vetäisin pitkällä piuhalla sisälle lämpimään ja parempien wifi-signaalien äärelle koko Heishan.
Teoriassa joku kylmäjuotos piirilevyllä voisi myös aiheuttaa nyt ilmojen kylmetessä ongelmia, joita ei aikaisemmin ole ollut.

Edit:
Kappas vaan, sieltä on just tullut uusi päivityskin Heishaan -> 3.2

Viimeksi muokattu:

Ton1A

Vakionaama
Koitin päivittää Heishamon versioon 3.2, mutta ei oikein toimi H-sarjan monoblockin kanssa. Etusivulla 'Correct received data' menee matalille prosenteille, eikä rebootin jälkeen saa enää ollenkaan dataa. Versio 3.0 toimii ongelmitta. Olen koittanut tätä kahtena eri päivänä ja katkaissut välillä virratkin pumpulta.

Pretor

Aktiivinen jäsen
Koitin päivittää Heishamon versioon 3.2, mutta ei oikein toimi H-sarjan monoblockin kanssa. Etusivulla 'Correct received data' menee matalille prosenteille, eikä rebootin jälkeen saa enää ollenkaan dataa. Versio 3.0 toimii ongelmitta. Olen koittanut tätä kahtena eri päivänä ja katkaissut välillä virratkin pumpulta.
Sen vähän mitä ite nopeasti lueskelin, niin totesin ettei kannata ruveta päivittelemään.

kantti

Jäsen
Heishamon on monoblockissa sisällä eli johtoihin tai mihinkään muuhun ei ole koskettu.
Wifi signaali voisi olla parempi, mutta huono se oli ennen ongelmien alkamistakin. Ja itseasiassa muuttui kummasti ongelmien alun jälkeen.
Allaolevassa kuvassa tuo merkattu RSSI 12% on se hetki jolloin ongelmat alkoivat.

En ole keksinyt mitään mitä olisin ko. ajanhetkellä tehnyt, enkä löydä mitään korrelaatiota mihinkään ulkolämpötiloihin tai VILPin asetuksiin tai muuhunkaan.
Johto VILPiltä heishalle on lyhyt valmis kaapeli ostettu Tindiestä Heishamonin mukana.

Tää ongelma "ratkesi" ihan itsestään vahingossa... Alkoi siis toimia mutta on entistä mysteerisempi.
VILPistä ja Heishamonista n. 3m päässä puurunkoisen seinän takana on tukiasema, jonka signaali olisi ihan jees jos VILPin peltikoppa ei sitä vaimentaisi. Siihen tuo oli yhdistyneenä kun ongelmia oli. Ihan muiden verkkokikkailujen myötä tuo Heishamon päätyi yhdistämään wifi-tukariin joka on kellarissa toisella puolen taloa 3 betoniseinän takana ja alkoi toimia...

Eli siis jotain vastaavaa mitä @tjani mainitsi Asuksen reitittimien kanssa. Mulla tuo toimimaton tukiasema on Unifin UAP-NanoHD ja tukiasema jonka kanssa tuntuu toimivan on Unifin UAP-AC-M...

En ole kyllä vastaavia ongelmia huomannut minkään muun ESP8266 tai ESP32 pohjaisen kortin kanssa (Tasmotaa, ESPHomea yms. paljon käytössä), joten veikkaan että ongelma saattaa liittyä tuohon Heishamonin firmikseenkin jollain tavalla.

tjani

Aktiivinen jäsen
Katselin Asuksen logia kun sattui osumaan ongelma hetki kohdalle.
Ilmeisesti Asus vaihtoi kanavaa tai teki jotain WiFin kanavaan liittyvää niin saman logi rivin jälkeen kaikki laitteet taas yhdisti itsellänsä kiltisti. Ennen sitä oli kuudelta tunnilta logia kun olivat yrittäneet yhdistää.
Lukitsin sitten kanavan ja ei ole sen jälkeen käyriin tullut suoraa, toki on ne muutenkin joskus mennyt viikonkin ilman ongelmia, että vielä ei uskalla juhlia, mutta hyvältä näyttää.

edit.
Nyt ollut kuukauden kavana lukittuna ja yhtään monen tunnin katkosta ei ole tullut - eikä lyhyempiäkään.

Viimeksi muokattu:

tjani

Aktiivinen jäsen
Vastaan itselleni että lauantaista lähtien on käytössä ollut. Sisälämpötila ainakin pysyy tasaisempana kuin pelkällä käyrällä ajettaessa
Onko pelannut?

Otin alku viikosta käyttöön ja meinaa olla ongelmia.
Pelkkä RTC käytössä ja välillä ei lähetä MQTT komentoa vaikka laskee uuden setpointin ja sitten kun sattuu sen lähettämään niin jää spammaamaan sitä ja lähettää puolen minuuten välein saman viestin uudestaan. Nytkin on aamulla alkanut puskemaan komentoa kunnes on tullut viestiraja räyteen.
Käytössä 23.10 beta14.
Koodi:
11/11 11:40:33 - SYSTEM: MQTT block active, default block mode: BLOCK ALL
11/11 11:40:33 - [WARNING]: 500 MQTT-commands send today! MQTT sending blocked (limit 500 msg/day)
11/11 11:40:33 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 1 (SP Calculation)
11/11 11:40:05 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 1 (SP Calculation)
11/11 11:39:37 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 1 (SP Calculation)
11/11 11:39:09 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 1 (SP Calculation)
11/11 11:38:41 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 1 (SP Calculation)
11/11 11:38:13 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 1 (SP Calculation)
11/11 11:37:45 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 1 (SP Calculation)
11/11 11:37:17 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 1 (SP Calculation)
11/11 11:36:49 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 1 (SP Calculation)
11/11 11:36:21 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 1 (SP Calculation)
11/11 11:35:53 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 1 (SP Calculation)
11/11 11:35:25 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 1 (SP Calculation)
11/11 11:34:57 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 1 (SP Calculation)
11/11 11:34:29 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 1 (SP Calculation)
11/11 11:34:01 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 1 (SP Calculation)
11/11 11:33:33 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 1 (SP Calculation)

Blackie

Jäsen
Onko pelannut?

Otin alku viikosta käyttöön ja meinaa olla ongelmia.
Pelkkä RTC käytössä ja välillä ei lähetä MQTT komentoa vaikka laskee uuden setpointin ja sitten kun sattuu sen lähettämään niin jää spammaamaan sitä ja lähettää puolen minuuten välein saman viestin uudestaan. Nytkin on aamulla alkanut puskemaan komentoa kunnes on tullut viestiraja räyteen.
Käytössä 23.10 beta14.
Koodi:
11/11 11:40:33 - SYSTEM: MQTT block active, default block mode: BLOCK ALL
11/11 11:40:33 - [WARNING]: 500 MQTT-commands send today! MQTT sending blocked (limit 500 msg/day)
11/11 11:40:33 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 1 (SP Calculation)
11/11 11:40:05 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 1 (SP Calculation)
11/11 11:39:37 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 1 (SP Calculation)
11/11 11:39:09 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 1 (SP Calculation)
11/11 11:38:41 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 1 (SP Calculation)
11/11 11:38:13 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 1 (SP Calculation)
11/11 11:37:45 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 1 (SP Calculation)
11/11 11:37:17 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 1 (SP Calculation)
11/11 11:36:49 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 1 (SP Calculation)
11/11 11:36:21 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 1 (SP Calculation)
11/11 11:35:53 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 1 (SP Calculation)
11/11 11:35:25 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 1 (SP Calculation)
11/11 11:34:57 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 1 (SP Calculation)
11/11 11:34:29 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 1 (SP Calculation)
11/11 11:34:01 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 1 (SP Calculation)
11/11 11:33:33 - MQTT Command: SetZ1HeatRequestTemperature: 1 (SP Calculation)
Kyllä tota samaa välillä tehnyt, myös sitä että katkeilee yhteys kokoajan heisha ja mqtt välillä. Joskus ei sitten yhdistä enää ja riippuen mikä käsky siellä on päälle jäänyt niin voi kämppä viilentyä..Oon siinä RTC käyttäny sitä "change operating mode" kun sisälämpö nousee tarpeeks korkeelle niin vaihtaa pelkälle DHW ja kun huonelämpö laskee tarpeeks niin laittaa lämmityksen päälle taas Muitakin bugeja taitaa olla. Mutta tasasemman lämmön tän avulla oon saanut kuin pelkän Panan oman käyrän kanssa

tjani

Aktiivinen jäsen
Tutkiin nodeja niin löysin syyn miksi teki tuota.
Ei ollut käyrä sama Nodessa kuin Panassa, ajan siis niin että Pana on myös käyrällä eikä suoralla, niin sen takia setpointti ei muuttunut sen laskelmissa oikeaksi ja toisti viestiä.
Eikä oikeastaan auttanut vaikka laittoi samaksi vaan jouduin laittamaan pykälän ylemmäs että antoi saman pointin käyrältä kuin Pana.
Aattelin että ei sillä käyrällä ole mitään tekemistä toiminnan kannalta jos se WAR ei ole käytössä, mutta olipa kuitenkin.

Mulla käytössä vain lämmitys, en tee käyttövettä. Tiedä uskaltaako ruksia sitä että sammuttaa koko pumpun ylilämmöllä. Voi olla kämppä pian kylmänä kun nodet solmussa.
Sen kun saisi jotenkin tuohon että Panan pumppu sammu kompuran kanssa. Ei turhaan kierrättäisi vettä ulkona jäähtymässä.

edit. Uudemmassa versiossa ei ole enää merkitystä onko WAR käyrä sama kuin Panassa oleva, ei aiheuta loputtomia MQTT viestejä.

Viimeksi muokattu:

Blackie

Jäsen
Tutkiin nodeja niin löysin syyn miksi teki tuota.
Ei ollut käyrä sama Nodessa kuin Panassa, ajan siis niin että Pana on myös käyrällä eikä suoralla, niin sen takia setpointti ei muuttunut sen laskelmissa oikeaksi ja toisti viestiä.
Eikä oikeastaan auttanut vaikka laittoi samaksi vaan jouduin laittamaan pykälän ylemmäs että antoi saman pointin käyrältä kuin Pana.
Aattelin että ei sillä käyrällä ole mitään tekemistä toiminnan kannalta jos se WAR ei ole käytössä, mutta olipa kuitenkin.

Mulla käytössä vain lämmitys, en tee käyttövettä. Tiedä uskaltaako ruksia sitä että sammuttaa koko pumpun ylilämmöllä. Voi olla kämppä pian kylmänä kun nodet solmussa.
Sen kun saisi jotenkin tuohon että Panan pumppu sammu kompuran kanssa. Ei turhaan kierrättäisi vettä ulkona jäähtymässä.
Mun mielestä tossa nodessa pitäs olla se "direct" mode käytössä, ei oikein taida toimia jos se lämpökäyrä on panasta valittuna, lukee siellä ohjeissakin muistaakseni. Eli vaihdat sen ja sitten sieltä node ui WAR:sta laitat lämpökäyrän mieleisekses

tjani

Aktiivinen jäsen
Nykyään voi käyttää käyrällä tai suoralla. Ohje on vähän jäänyt jälkeen.

Ainakin lisäkortilla on ”käyntilupa”, joka pysäyttää kompressorin sekä kiertopumpun. Luulisi tuon parametrin löytyvän Heishamonistakin.
Sitten taitaisi onnistua jos emuloisi lisäkorttia. Mulla on se ihan oikea siellä. Pitäisi tehdä välikäden kautta ja kehittää siten joku triggeri millä lupa palautetaan.
Toki voisi sen kortin kytkeä irtikin, on vain buffer modea varten mutta eipä se toimi toivotulla tavalla.

Oli tuosta pysäytyksestä puhetta tuolla hollantilaisten foorumilla, mutta ei taida olla korkealla prioriteettilistalla toteutuksen suhteen.

Onko kokemuksia tuosta emuloinnista?
Ei oikein houkuta kun heittää sitten pumpun päältä jos yhteys heishaan takkuaa.

Päivitin heishamonin versioon v3.2.3 jonka jälkeen HA ei enää näytä COPpia (eikä kulutettua/tuotettua).
Versiossa oli jotain muutoksia tähän liittyen, oliko niin että oli erotettu lämmityksen ja viilennyksen COPit.
Heishamonissa lukemat löytyvät TOP15/16:
#TOP15 - Heat power produced
- name: Aquarea Heat Power Produced
state_topic: "panasonic_heat_pump/main/Heat_Energy_Production"
unit_of_measurement: "W"
device_class: "power"
state_class: "measurement"
force_update: true

#TOP16 - Heat power consumed
- name: Aquarea Heat Power Consumed
state_topic: "panasonic_heat_pump/main/Heat_Energy_Consumption"
unit_of_measurement: "W"
device_class: "power"
state_class: "measurement"
force_update: true

Noh, mielestäni muutin HA:n oikeat entityt:

1699870406962.png

Mutta lukemat aivan eri kuin mitä Heishamon näyttää:

1699870500503.png

Mikähän meni/menee pieleen?
Lisäksi mitä pitää olla Heishamonin asetuksessa Mqtt topic base: panasonic vai heishamon vai aquarea vai.., nyt on heishamon_heat_pump

kiitos

Back
Ylös Bottom