Vapaa-ajan hinta

Lappanen

Hyperaktiivi
Samaa aikaa se vapaaaikakin on joten on sillä hinta niin kuin ilmaisilla polttopuilla.
Nyt en ymmärtänyt vertausta. Onko siis parempi paskoa housuunsa samalla kun touhuaa jotain millä on minimaalinen TMA, kuin että istuisi pöntöllä tuhlaamassa kallista vapaa-aikaansa?

Espejot

Hyperaktiivi
  • Keskustelun aloittaja
Nyt en ymmärtänyt vertausta. Onko siis parempi paskoa housuunsa samalla kun touhuaa jotain millä on minimaalinen TMA, kuin että istuisi pöntöllä tuhlaamassa kallista vapaa-aikaansa?

Multa kystiin että tuunko asentaa pari juttua vkl, vastasin että kysyjä ei saa mitään hintaetua että kannattaa ostaa jostan liikkestä. Eli kyllä vapaa-ajalla on joku hinta niin kuin kaikella.

Viimeksi muokattu:

Jule

Vakionaama
Multa kystiin että tuunko asentaa pari juttua vkl, vastasin että ei saa mitään hintaetua että kannattaa ostaa jostan liikkestä. Eli kyllä vapaa-ajalla on joku hinta niin kuin kaikella.
Toisaalta kavereille sitä voi mennä asentelemaan ihan vaan siksi että pääsee kaverin kanssa puuhaamaan.

Tietysti jos meinasit ihan esim duunista tullutta ylityöpyyntöä, niin se on eri asia. Normi palkkaduunarina ei oikein perus ylityöt ole mielekkäitä, kun niistä ei juuri mitään saa, pitäisi olla jokin spesiaali, jotta korvaisi menetetyn vapaa-ajan.

Lappanen

Hyperaktiivi
Multa kystiin että tuunko asentaa pari juttua vkl, vastasin että ei saa mitään hintaetua että kannattaa ostaa jostan liikkestä. Eli kyllä vapaa-ajalla on joku hinta niin kuin kaikella.
Kysyitkö siis itse itseltäsi vai joku muu kysyi sulta? Noilla on vähän eroa. Toki jos joku muu pyytää palvelusta, niin normaalisti saat sitten "palkaksi" vastapalveluksen siitä, ainakin jos kyseessä kaveri/ystävä. Hinta voi olla muutakin kuin valuuttaa.

Espejot

Hyperaktiivi
  • Keskustelun aloittaja
Kysyitkö siis itse itseltäsi vai joku muu kysyi sulta? Noilla on vähän eroa. Toki jos joku muu pyytää palvelusta, niin normaalisti saat sitten "palkaksi" vastapalveluksen siitä, ainakin jos kyseessä kaveri/ystävä. Hinta voi olla muutakin kuin valuuttaa.
Minulta kysytää säännölisen epäsäänöllisesti voinko asentaa lvi alan juttuja. Yleensä kieltäydyn joko suoraan tai kerron että samaan hintaan saa virallisen asentajan. Jos on joku mielenkiintoinen juttu missä on pohdintaa niin saatan suostua esim joku minulle tuntematon VILP. Arvostan loppuelämääni aika korkealle. Alkaa menee offtopikiksi.

Lappanen

Hyperaktiivi
Minulta kysytää säännölisen epäsäänöllisesti voinko asentaa lvi alan juttuja. Yleensä kieltäydyn joko suoraan tai kerron että samaan hintaan saa virallisen asentajan. Jos on joku mielenkiintoinen juttu missä on pohdintaa niin saatan suostua esim joku minulle tuntematon VILP. Arvostan loppuelämääni aika korkealle. Alkaa menee offtopikiksi.
Eli sun tapauksessa kyse ei ole siitä mistä puhutaan. En minäkään toisille ala "töitä" tekemään rahapalkatta, jos kyseessä ei ole oikein hyvä ystävä. Ja silloinkin sanaton sopimus on, että siitä jää velkaa jos mulle tulee joku tarve apukäsille tai muuta vastapalvelusta.

pökö

Kaivo jäässä
Minulta kysytää säännölisen epäsäänöllisesti voinko asentaa lvi alan juttuja. Yleensä kieltäydyn joko suoraan tai kerron että samaan hintaan saa virallisen asentajan. Jos on joku mielenkiintoinen juttu missä on pohdintaa niin saatan suostua esim joku minulle tuntematon VILP. Arvostan loppuelämääni aika korkealle
Sama tilanne, kavereita olen autellut mutta muuta "ylimääräistä" en enää tee. Nuorempana tuli tehtyä todella paljon pitkää päivää mutta lopetin sen vuosia sitten.

Espejot

Hyperaktiivi
Eli sun tapauksessa kyse ei ole siitä mistä puhutaan. En minäkään toisille ala "töitä" tekemään rahapalkatta, jos kyseessä ei ole oikein hyvä ystävä. Ja silloinkin sanaton sopimus on, että siitä jää velkaa jos mulle tulee joku tarve apukäsille tai muuta vastapalvelusta.
Sillä vapaa-ajalla on hinta... teenkö polttopuita "ilmaiseksi" itseleni vai tutulle rahaa vastaa jotain muuta,

Lappanen

Hyperaktiivi
Sillä vapaa-ajalla on hinta... teenkö polttopuita "ilmaiseksi" itseleni vai tutulle rahaa vastaa jotain muuta,
Paljonko saat rahaa kun vapaa-ajallasi istut sohvalla ja katsot telkkaria? Ja mikä on sen TMA? Helppo kysymys, koska kerroit, että vapaa-ajallasi on hinta.

Entä paljonko menetät rahaa, jos et elä 200-vuotiaaksi?

No ei tartte vastata, ei ole tosissaan esitettyjä kysymyksiä. Itse ajattelen, että kaikelle ei tartte hintaa laskea, vaan elää niin että se on sen arvoista ja mielekästä. Ikävä seurata nykykehitystä, kaikki pitää suorittaa tehokkaasti hetkeäkään hukkaamatta, oma "vapaa-aika" pitää hinnoitella, lapset ei jaksa kuunnella 3 minuutin biisistä kuin ekat 30 sekuntia ja jos siinä on intro niin biisi vaihtuu heti sellaiseen mikä alkaa heti, sitten syödään masennus- ja adhd-lääkkeitä kun kaikki ahdistaa. Unohdetaan elää, kun on niin kiire ja aika kuluu hukkaan. Vastustan.

No meni joo off-topic kovasti, mutta sekin on nykymenoa :)

Edit Tsori, tälle olikin jo oma topic, siirtynee, vaikka kaiken jo ulostinkin mitä tuli.

Lappanen

Hyperaktiivi
Tuo on arvokasta vaikkei hintaa laskisikaan ;)
Sepä se, hyvää mieltä (omaa ja toisen) ei voi rahalla, TMAlla tai kulutetulla ajalla mitata ;)

Mutta hyväksikäytettäväksi ei kannata ruveta, vaikka haluaisi miten auttaa. Semmoisilta tietty rahat pois. No itseltään ei tietty kannata rahaa vaatia. Maalaisjärki ja molemminpuolinen yhteisymmärrys on suotavaa.

M-J-B

Aktiivinen jäsen
Paljonko saat rahaa kun vapaa-ajallasi istut sohvalla ja katsot telkkaria? Ja mikä on sen TMA? Helppo kysymys, koska kerroit, että vapaa-ajallasi on hinta.
Ei välttämättä helppo... kaikki tarvitsee huoltoa. Sohvalla istuminen ja telkkarin katsominen voi olla ihmiselle palautumista, huoltoa keholle ja mielelle, ja mikä on sen hinta, että jättää sen tekemättä? Vrt. auton öljynvaihdolle on helppo laskea nimellinen hinta, mutta mikä on sen arvo? Se öljynvaihdon hinta voi kuitenkin olla halvempi kuin öljynvaihdon tekemättä jättäminen, mutta mitä se tekemättä jättäminen maksaa? Vapaa-ajan hinta on vähän kuin pörssisähkön hinta.

HelaKammo

Vakionaama
Vapaa-ajan osalta se todellakin on valintakysymys, monelle lojuminen on tavoite, toiselle harrasteauton rakentaminen, kolmannella taas muu, polttopuut voi olla myös vaan kuntoilua.

Myös se, että ei ole ns. vapaa-aikaa, niin kannattaa katsoa peiliin.

Itse en jaksa nakertaa koko aja, kun on rauhallista, tiedän, että jotkut tekee koko ajan jotain "projektia" kolmen eri lajin harrastamisen seassa, kun muksut on myös harrastutettu.

Lappanen

Hyperaktiivi
Ei välttämättä helppo... kaikki tarvitsee huoltoa. Sohvalla istuminen ja telkkarin katsominen voi olla ihmiselle palautumista, huoltoa keholle ja mielelle, ja mikä on sen hinta, että jättää sen tekemättä? Vrt. auton öljynvaihdolle on helppo laskea nimellinen hinta, mutta mikä on sen arvo? Se öljynvaihdon hinta voi kuitenkin olla halvempi kuin öljynvaihdon tekemättä jättäminen, mutta mitä se tekemättä jättäminen maksaa? Vapaa-ajan hinta on vähän kuin pörssisähkön hinta.

Toisaalta, jos et vaihda niitä moottoriöljyjä niin se kalvaa mielessä aiihen asti että vaihdat/vaihdatat ne.

Ja sitten kun ne itse vaihdat, vaikkapa kaverin kanssa talli-iltana, niin siinä tulee kaikennäköistä palautumista keholle ja mielelle, ja samalla se kalvaminen mielestä öljynvaihdosta loppuu ja bonuksena = ei maksanut muuta kuin materiaalit ja parit kaljat eikä tarvinnut sille Hemmo-Paskiaiselle maksaa joka kuitenki olisi laittanut väärät öljyt, kiristänyt öljynsuodattimen liian tiukkaan ja unohtanut tarkistaa että oliko vanhan suodattimen tiiviste kiinni patruunassa vai jäikö se suodatinjalkaan ja vaihtoiko se siihen öljyproppuun prikan ja menikö se proppu sitten tarpeensi kireälle ;)

pökö

Kaivo jäässä
Vapaa-ajan osalta se todellakin on valintakysymys, monelle lojuminen on tavoite, toiselle harrasteauton rakentaminen, kolmannella taas muu, polttopuut voi olla myös vaan kuntoilua.

Myös se, että ei ole ns. vapaa-aikaa, niin kannattaa katsoa peiliin.

Itse en jaksa nakertaa koko aja, kun on rauhallista, tiedän, että jotkut tekee koko ajan jotain "projektia" kolmen eri lajin harrastamisen seassa, kun muksut on myös harrastutettu.
En nakerra minäkään, saan kyllä oltua tekemättä mitään ilman että jalka hakkaa kokoajan. Mitään tarpeellista en silti jätä tekemättä.

Lappanen

Hyperaktiivi
En nakerra minäkään, saan kyllä oltua tekemättä mitään ilman että jalka hakkaa kokoajan. Mitään tarpeellista en silti jätä tekemättä.
Sama. Joskus menee vaikka kuukausi että mitään ei tapahdu muuten kuin hellasäröllä, sitten iskee inspiraatio ja lopulta hellasärö iskee siitä. Koita siinä nyt sitten suoriutua..

M-J-B

Aktiivinen jäsen
Toisaalta, jos et vaihda niitä moottoriöljyjä niin se kalvaa mielessä aiihen asti että vaihdat/vaihdatat ne.

Ja sitten kun ne itse vaihdat, vaikkapa kaverin kanssa talli-iltana, niin siinä tulee kaikennäköistä palautumista keholle ja mielelle, ja samalla se kalvaminen mielestä öljynvaihdosta loppuu ja bonuksena = ei maksanut muuta kuin materiaalit ja parit kaljat eikä tarvinnut sille Hemmo-Paskiaiselle maksaa joka kuitenki olisi laittanut väärät öljyt, kiristänyt öljynsuodattimen liian tiukkaan ja unohtanut tarkistaa että oliko vanhan suodattimen tiiviste kiinni patruunassa vai jäikö se suodatinjalkaan ja vaihtoiko se siihen öljyproppuun prikan ja menikö se proppu sitten tarpeensi kireälle ;)
Juu, minun mieltäni kalvaa vaihtamatta jättäminen vaikkei ole minun autoni eikä minun tehtäväni, mutta ei se tunnu auton omistajaa ihmeemmin kalvavan. Enemmän tuntuu häiritsevän, että jatkuvasti asiasta huomauttelen. Omistaja kuitenkin kantakoot vastuun omasta autostaan enkä uhriudu tekemään niinkin yksinkertaista hommaa kuin huoltoajan varaamista. Kerran sentään (vapaa-ajallani ja vastikkeetta ;)) tarkistin öljytikun (alle minimin) ja täytin öljyä, ettei lähitulevaisuudessa tarvitsisi kuunnella itkua tienposkesta joka johtaisi avunantoon ja arvokkaan vapaa-ajan menetykseen.

Ennen vaihdoin oman autoni öljyt itse, ja tein jos jonkinlaisia huolto- ja korjaustoimenpiteitä, mutta monta vuotta on jo mennyt niin, etten ihmeemmin viitsi käsiäni liata. Kiinnostus lopahti, enkä enää kokenut, että säästin mitään. Vapaa-aikani saan hyvin kulumaan muutenkin, eli rajallinen vapaa-aikani on minulle arvokkaampaa kuin teetetyn autohuollon hinta. Auton pyörät vaihdan sentään edelleen itse (rengastyöt teetän), koska koen sen vaivattomammaksi kuin rengashotellin käytön (rahallinen säästö on ylimääräinen bonus), ja vikadiagnostiikkaa voin tehdä ihan mielenkiinnosta. Edellinen autoni jäi vuodeksi pihaan odottamaan jakoketjuremppaa... ajattelin, että innostuisin itse sen remppaamaan ja siitä tulisi tuoreelle kuskille turvallinen ensiauto. Auton arvo huomioiden ei korjauksen teettäminen ollut kannattavaa, mutta kun en saanut remppausliekkiäni uudelleen syttymään niin auto meni harrastajalle kahvipaketin hinnalla ennemmin kuin jäisi toiseksi talveksi pihaan lahoamaan. Kaupittelemalla olisin voinut saada siitä useamman satasen, tai osiin purkamalla paljon enemmän, mutta se olisi vaatinut työtä joka ei kiinnostanut... joten auton luovuttaminen ilmaiseksi merkkiuskolliselle harrastajalle tuntui paremmalta ratkaisulta, mutta tämäpä ei kehdannut ilmaiseksi ottaa, niin tingattiin sitten kahvipakettiin.

Ihan mihin tahansa nyrkkipajaan en autoani vie, mutta pakko kuitenkin luottaa, että perushommat hoituu. Isoisäni oli oikeasti niin pedanttinen autojensa suhteen, ja epäluuloinen autohuoltoja kohtaan, että hän teki autohuollot aina itse... mutta vei auton takuuaikana kuitenkin ensin merkkihuoltoon jotta sai leimat huoltokirjaan, ja heti kotiin palattuaan teki kaikki huolto-ohjelman tarkistukset itse. Ei (tietääkseni) sentään vahtanut nesteitä ja huolto-ohjelmaan kuuluvia kulutusosia jos näki, että ne oli huollossa vaihdettu. Ajeli viimeistä edeltävään autoon asti aina uudenkarheilla ja priimakuntoisilla autoilla, ja se viimeinenkin oli priimakuntoinen alhaisilla kilometreillä vaikka ikää jo kertyikin. Itse ajelen uudenkarheasta lähes paalauskuntoon jos on hyvä yksilö alla, koska auton vaihto on niin työläs vapaa-aikaa kuluttava prosessi.

Mutta ymmärrän kyllä pointtisi, tekemiseni kohdistuu vaan vähän eri kohteisiin. Oli kyse sitten auton huollosta, veneen vesille laskusta/nostosta, metsätöistä, sohvalla löhöämisestä tai jostain muusta, niin on sillä vapaa-ajalla jokin arvo ja hinta, mutta sen määritteleminen ei ole helppoa. Jos homma tuntuu mielekkäältä, myyn vapaa-aikaani halvemmalla.

M-J-B

Aktiivinen jäsen
Hyvin yksinkertaista. Vapaa-ajan laskennallinen rahallinen arvo on tekemäsi työn tekemättä jättäminen.
Minkä rahallisen arvon määrittelet tekemättömälle työlle? Tehdynkin työn rahallinen arvo vaihtelee, mutta saa olla toodella taitava tunari että maksaisin mitään siitä, että tämä jättäisi työn tekemättä.

bunbbumies

Aktiivinen jäsen
Minkä rahallisen arvon määrittelet tekemättömälle työlle? Tehdynkin työn rahallinen arvo vaihtelee, mutta saa olla toodella taitava tunari että maksaisin mitään siitä, että tämä jättäisi työn tekemättä.
Jos tienaat vaikkapa 40€ tunnissa niin vapaa-aikasi maksaa 40€ / tunti. Jos sinä lopetat työnteon kello 16 niin siitä eteenpäin työt jäävät tekemättä. Jos kuitenkin päätät jatkaa töitä niin olisi mahdollista tienata 40€/h. Ymmärtääkseni tässä puhutaan yksilön vapaa-ajasta eikä mistään universaalista vapaa-ajasta, koska sellaista tuskin on olemassakaan. En ymmärrä miten tästä laskentatavasta saa niin kieron, että pitäisi alkaa maksamaan jonkun joutenolosta.

Mikäli tulot ovat epäsäännölliset tai haluaa miettiä miten mahdolliset ylityölisät vaikuttaa tuohon vapaa-ajan laskennalliseen raha-arvoon niin sitten kannattanee jakaa vuositulot tehdyillä työtunneilla.

M-J-B

Aktiivinen jäsen
Jos tienaat vaikkapa 40€ tunnissa niin vapaa-aikasi maksaa 40€ / tunti. Jos sinä lopetat työnteon kello 16 niin siitä eteenpäin työt jäävät tekemättä. Jos kuitenkin päätät jatkaa töitä niin olisi mahdollista tienata 40€/h. Ymmärtääkseni tässä puhutaan yksilön vapaa-ajasta eikä mistään universaalista vapaa-ajasta, koska sellaista tuskin on olemassakaan. En ymmärrä miten tästä laskentatavasta saa niin kieron, että pitäisi alkaa maksamaan jonkun joutenolosta.

Mikäli tulot ovat epäsäännölliset tai haluaa miettiä miten mahdolliset ylityölisät vaikuttaa tuohon vapaa-ajan laskennalliseen raha-arvoon niin sitten kannattanee jakaa vuositulot tehdyillä työtunneilla.
No eihän se nyt ihan niin mene... liian yksinkertaista. ;D

Tuntiliksa voi olla vaikka sen 40€/tunti, mutta samalla kerrytät lomasaldoa ja jos teet pidempää päivää tai viikonlopputöitä alkaa tulla kertoimia, hyvästä suorituksesta maksetaan bonuksia, voi olla provisiopalkkausta, vuorolisiä, työsuhde-etuja, palkallista saikkua, varallaoloa ja monta muuta muuttujaa. Heitetään soppaan vielä useampia ammatteja ja työnantajia, omaa sivubisnestä, sijoitustoimintaa. Verottaja vielä kuvioon mukaan, niin helpon voi lopullisesti unohtaa. Miksi jakaisi juuri vuositulot tehdyillä työtunneilla? Yhtä hyvin kuukauden, viikon tai päivän tulot, tai laskee sen keskimääräisen tulon viikonpäivän tai kellonajan mukaan, niin se on kuitenkin keskimääräinen tulo eikä tietyn yksittäisen vertailukelpoisen ajankohdan tulo. Mitä se työaikani sitten maksaa on kuitenkin jotain ihan muuta kuin mitä itse tienaan, siten myös vapaa-aikani maksaa jotain ihan muuta kuin tienaan vertailukelpoisena ajankohtana (jos sellaisen ajankohdan voi määritellä). Jos otan vakityöstä vapaata, niin silloin on jo hieman helpompaa hinnoitella se vapaa-aika sille kyseiselle ajalle jonka olen poikkeuksellisesti poissa töistä, mutta silti... jos arvio perustuu siihen, mitä tiettynä ajankohtana tienaisin jos olisin töissä, on se silti arvio, ja saman tien voikin sitten spekuloida mitä tienaisin jos suorittaisin jotain aivan muuta tehtävää kuin vakitoimenkuvaani kuuluu.

Joillain työpaikoilla seurataan työpanosta ja maksetaan siitä, eikä tekemättömästä työstä, mutta työpanoksen mittarointi ja arvottaminen voi olla itsessään haastavaa. Toisaalla taas seurataan läsnäoloa ja työaikaleimauksia minuutin tarkkuudella, mutta työnteoksi hyvin pitkälti riittää, että näyttää kiireiseltä ja tärkeältä, saa pistokokeenomaisesti tuloksia tai koottuja selityksiä aikaiseksi - eli käytännössä maksetaan myös joutenolosta.

bunbbumies

Aktiivinen jäsen
No eihän se nyt ihan niin mene... liian yksinkertaista. ;D
-clip-
Niin. Maailmaa yritetään kuvata yleensä yksinkertaistetulla mallinnuksella, jotta siitä saisi jotain tolkkua. Useimmiten asioissa riittää myös arvio kuten vaikkapa budjettia laadittaessa.

Kyseessä on ihan tavallinen talousmatematiikan vaihtoehtoiskustannuksen ajatus. Toki jos haluaa tehdä käyttökelpoisesta ja yksinkertaisesta laskutoimituksesta täyden kaaoksen niin se onnistuu helposti.

Mikäli et heitä kuutamokeikkaa niin verottaja laskee kaiken yllä mainitun ansio-, pääoma- ja etuustulot eri lisineen ja osineen puolestasi. Sitten voit hämmästellä vaikka vapaa-ajan netto- ja bruttohintoja.

Mikäli taas päätät tehdä vapaa-aikanasi jotain paremmin tuottavaa työtä niin toki silloin se on se rahallinen vaihtoehtoiskustannus vapaa-ajalle - edelleen paino sanalle rahallinen.

Joku voi määrittää perheen kanssa vietettyä aikaa korvaamattomaksi jolloin et tee rahallisella arviolla mitään, mutta ainakin sinulla on jokin käsitys siitä, minkä arvoinen vapaa-aikasi rahan arvossa mitattuna mahdollisesti on.

Hetki sitten suoritettu vaipanvaihto ja tänne kirjoittaminen maksoi joitain euroja, mutta jos laskelmasta halutaan kaaos niin: menetetyn yöunen riskikertoimet suhteessa potentiaaliseen tulonmenetykseen terveyden takia jolloin 40€/h sijaan saadaankin summa 38,98€, mutta koska ajokeli on huono niin etätyöpäivä lisäisi turvallisuutta, jolloin summa onkin 39,12€, toisaalta joudut hakemaan siinä tapauksessa lapsen päiväkodista ja saat 95% varmuudella mukaasi noroviruksen jolloin tienaat istumalla paskalla oksennus kurkussa - niin päästään lopulta kysymykseen onko sairausloma vapaa-aikaa vai kykenisikö sitä vielä istumaan ämpärillä tekemällä sijoituksia verkossa, jolloin minulle selviäisi 6kk päästä nouseeko summa lopulta 43,23€ / h, koska tienasin tavallisen sairaslomapalkan lisäksi myös ostamalla osakkeita… sen jälkeen lasken yllä olevaan laskelmaan tuhratun ajan ja mietin, että olisin voinut senkin ajan tehdä 40€/h töitä, joten palaan alkupisteeseen ja totean alkuperäisen arvion olevan riittävän tarkka rahallinen arvio vapaa-ajalleni. :sille:

Espejot

Hyperaktiivi
Kovin ihmettelen noiden yhdyssanojen vaikeutta. Jos kyse on viitsimisestä, niin se on lukijan suoraa halveksimista.

Lisätty otsikkoon väliviiva. Ihmetely on tervettä mutta paljastaa tiettyjä aukkoja sivistyksessä. Sanasokeus voisi olla hakutermi kuukleen.

Kyllä, minun elintunnit/vapaa-aika ovat arvokkaita, niitä ei saa rahalla lisää.
Jos lähtee laskemaan kuittaako joku 12 euron tuntipalkka menetettyä tuntia, niin ei varmasti kuittaa.
Täytyy laskea montako elintuntia on valmis uhraamaan käytännössä ilmaiseksi pikku taskurahaa vastaan.

ollikuhta

Vakionaama
Ei ole itseasiassa kovin yksinkertainen asia. Muuttujia on monia. Muuttuva rajahyöty sekä ajan että rahan suhteen, sekä ihmisten omat lähtötasot noille eli täysin samassa tilanteessa olevat henkilöt voivat arvostaa vapaa-aikaa ja/tai lisätuloja aivan eritavoilla.

harb

Aktiivinen jäsen
Yrittäjänä vapaa-ajan käsittely on yksinkertaistunut mutta vieläkin joutuu välillä miettimään että miten asiakkaalle tuotettu arvo kohtaa kustannuksen kanssa. Jotkut työtunnit kun saattavat olla tosi tuottavia ja toiset eivät niinkään paljon. Mutta se tuottavuus ei välttämättä ole itseisarvo vaan siinä on muitakin tekijöitä.

Joten olen päätynyt siihen että laskutus pohjautuu käyttöasteeseen ja asiakas saa minun työtäni kuukausitasolla 20% halvemmalla jos käyttöaste on yli 50%.

Kaikki aika on siis lähtökohtaisesti vapaa-aikaa ja sen arvo itselle vaikuttaa siihen kuinka mielelläni sitä asiakkaille myyn. Ei minulla ole mitään ongelmaa tehdä töitä keskellä perheen lomamatkaa, mutta jos se alkaa vaikuttamaan muuhun ohjelmaan niin tilanne muuttuu.

Ongelmahan tässä on että täydellistä vapaa-aikaa ei käytännössä ole vaan aina joku työasia pyörii mielessä, jos ei ole parempaakaan ajateltavaa mutta se on itseaiheutettu ammatinvalintakysynys.

bunbbumies

Aktiivinen jäsen
Ei ole itseasiassa kovin yksinkertainen asia. Muuttujia on monia. Muuttuva rajahyöty sekä ajan että rahan suhteen, sekä ihmisten omat lähtötasot noille eli täysin samassa tilanteessa olevat henkilöt voivat arvostaa vapaa-aikaa ja/tai lisätuloja aivan eritavoilla.
Aivan. Jos lisätään rajahyöty niin se on taas yksi arvotettava asia lisää, mutta jos puhutaan vapaa-ajan hinnasta niin kätevin tapa on sen raha-arvon mittaaminen. Arvo on eri asia kuin hinta.
Jotkut arvostavat vapaa-aikaa niin paljon, että eivät tee töitä lainkaan, koska rahalla ei ole heille mitään arvoa.

M-J-B

Aktiivinen jäsen
Arvo määrittelee hinnan jolla myydään, ellei pakkoraossa myydä tappiolla. Arvo <> hinta <> kustannus, mutta niiden välillä on kuitenkin riippuvuus.

bunbbumies

Aktiivinen jäsen
Arvo määrittelee hinnan jolla myydään, ellei pakkoraossa myydä tappiolla. Arvo <> hinta <> kustannus, mutta niiden välillä on kuitenkin riippuvuus.
On toki olemassa joitain asunnonmyyjiä jotka laittavat päälle esimerkiksi tunnearvoa jolloin asunnon hinta on liian korkea. Tällöin arvon määritelmä vääristää hinnan, joten arvo ei määritellyt hintaa vaan markkinat.

harb

Aktiivinen jäsen
50 % mistä? Kuukauden kaikista tunneista vai =)
Joo, kuukauden laskennallisista kokonaistyötunneista.

Toi on simppeli ja hyvin toiminut itsellä.

Siinähän tulee 40-50% kohdalle alue, jossa joudun tekemään "ilmaiseksi" töitä mutta ei sitä kukaan koskaan ole lähtenyt optimoimaan.

Tällä tavalla pätkähommista saatava korvaus kattaa niistä johtuvan overheadin.

Tämä IT alalla mutta uskon että toimii ihan geneerisestikin, jos vaan puhutaan suurempivolyymisesta asiakassuhteesta.

M-J-B

Aktiivinen jäsen
On toki olemassa joitain asunnonmyyjiä jotka laittavat päälle esimerkiksi tunnearvoa jolloin asunnon hinta on liian korkea. Tällöin arvon määritelmä vääristää hinnan, joten arvo ei määritellyt hintaa vaan markkinat.
Tai ei vaan sattunut markkinointi onnistumaan niin, että kysyntä ja tarjonta olisi kohdannut siten, että kohdalle olisi sattunut ostaja jolla olisi positiivinen tunnelataus kohteeseen. Pakkoraossa myyjä kuitenkin ehkä päätti myydä. Monesti tunnearvo ohjaa markkinoita, esim. "premium" autojen hinnat, merinäköala jne. Siksi mainoksetkin monesti on sellaisia kuin on, positiivisia tunteita herättäviä jotta tuotteesta saisi paremman hinnan tai ylipäätään myytyä vaikkei ostajalla todellista hankintatarvetta olisikaan.

bunbbumies

Aktiivinen jäsen
Tai ei vaan sattunut markkinointi onnistumaan niin, että kysyntä ja tarjonta olisi kohdannut siten, että kohdalle olisi sattunut ostaja jolla olisi positiivinen tunnelataus kohteeseen. Pakkoraossa myyjä kuitenkin ehkä päätti myydä. Monesti tunnearvo ohjaa markkinoita, esim. "premium" autojen hinnat, merinäköala jne. Siksi mainoksetkin monesti on sellaisia kuin on, positiivisia tunteita herättäviä jotta tuotteesta saisi paremman hinnan tai ylipäätään myytyä vaikkei ostajalla todellista hankintatarvetta olisikaan.
Aivan. Kyseessä on subjektiivinen käsite. Toiselle merinäköalan tai premiumauton arvo on nolla, mutta hinta ei siitä huolimatta muutu vaan sen ostaa se joka sitä arvostaa.

Mikkolan

Vakionaama
Kyllä, oma vapaa-aika on nykyään melko arvokasta.
Kaippa se on arvokasta kun sitä on niin vähän. Toisaalta en pysty keskustelemaan vapaa-ajan arvosta, ennen kuin on määritelty mitä vapaa-aika on ? Näin eläkelläisenä vappaa-ajan määrittely on hiukka konstikasta, pakollisia hommia riittää mutta toisaalta vois kyllä jättää nekin tekemättä; onko pakko haravoida pihaa tai luoda lumia?

Back
Ylös Bottom