Tekniikkatulitaloon
Aktiivinen jäsen
Tämän puulämmityksen kanssa tulee välillä hieman uusavuton olo kun yleispäteviä ohjeitahan löytyy netistä niin paljon kuin jaksaa selata ja varmasti siellä se tietokin saatavilla kun lukee oikeasta paikasta. Kysynyt olen ja nyrkkisääntöä ja mutua on monenlaista.
Kiinnostaisi siis tietää kuinka paljon tämmöistä varaavaa tiilitakkaa saa/voi lämmittää jolle ei ole käyttöohjeita tai tietoa merkistä/mallista? Mittailin, että takan tilavuus on noin 1,4m³ ja muiden takkojen "tiheyden" perusteella painoa olisi noin 2000kg. Takalla on ikää jo 40 vuotta enkä haluaisi sitä rikkoa tai muutenkaan aiheuttaa vaaraa. Olen lämmittänyt yleensä pari ~3kg pesällistä päivässä ja sillä 50cm luukusta ylöspäin olevan kuumimman pisteen saa ehkä 50-60 asteiseksi. Takan päältä mittasin hormin pinnasta 35 astetta parin pesällisen jälkeen. Jokin mittari olisi kiva mikä kertoisi missä kohtaa takan lämmityskapasiteettia ollaan. Onko siis mielipiteitä tai tietoa?
Kiinnostaisi siis tietää kuinka paljon tämmöistä varaavaa tiilitakkaa saa/voi lämmittää jolle ei ole käyttöohjeita tai tietoa merkistä/mallista? Mittailin, että takan tilavuus on noin 1,4m³ ja muiden takkojen "tiheyden" perusteella painoa olisi noin 2000kg. Takalla on ikää jo 40 vuotta enkä haluaisi sitä rikkoa tai muutenkaan aiheuttaa vaaraa. Olen lämmittänyt yleensä pari ~3kg pesällistä päivässä ja sillä 50cm luukusta ylöspäin olevan kuumimman pisteen saa ehkä 50-60 asteiseksi. Takan päältä mittasin hormin pinnasta 35 astetta parin pesällisen jälkeen. Jokin mittari olisi kiva mikä kertoisi missä kohtaa takan lämmityskapasiteettia ollaan. Onko siis mielipiteitä tai tietoa?
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Tässä minun kyselyssä juju on se ettei meidän ilppi meinaa kovimmilla pakkasilla pitää tupaa tarpeeksi lämpimänä ja hintatietoisena en halua sähköpattereiden käynnistymisen lämpötilaa nostaa vaan kasvattaa takasta irrotettavaa tehoa. Jos 60 astettta on jo hyvin niin eipä siitä paljoa enää uskalla ottaa. Laitoin yhden lämpötilaloggerin hormiin kiinni jos siitä saisi vähän tietoa harakoille menevästä lämmöstä.