Pörssisähkön hinta Suomessa vuonna 2023

Tila
Keskustelu on suljettu.

Temez

Aktiivinen jäsen
Minusta tästä asiasta on ihan turha väitellä/kiistellä.

@HalkoholistinHaamu ja muut asiaa kommentoineet ovat varmasti ihan oikeassa siinä, että talvella kulutus sekä päivien/kuukausien pörssin keskihinta on keskimäärin korkeampi kuin kesällä. Ei tuosta pääse mihinkään, kun lämmityssähkön tarve nostaa hintoja kylmillä keleillä. Ja tuulivoiman vuoksi se on sitten keleistä kiinni, että miten pitkään kerrallaan on kovia hintoja. Toisaalta kuulemma voimaloiden lapakorkeuksissa talvella tuulee enemmän - ei ole omakohtaista kokemusta (eikä myöskään tarpeeksi korkeita tikkaita ;)), joten pakko lienee tuohon luottaa.

Ja samalla myös @Sukke & co myös täysin oikeassa, että koko vuoden henkilökohtainen maksetut eurot jaettuna kulutuksella voi olla (riippuu kulutusprofiileista ja ihmisistä ja joustamiskyvystä jnejne.) kiinteitä sopimuksia halvempi etenkin, jos on mahdollista ohjata kulutusta halvemmille tunneille automaatiolla tai käsipelissä.

Itse olen tällä hetkellä pörssisähköleirissä PILP+lattialämmitys suorasähköllä+varaavat takat+kotiautomaatio-kombinaatiolla 4.8.23 alkaen. En tiedä, että tulenko "häviämään" vai en, mutta tähän mennessä olen ollut tyytyväinen. Nyt korkeiden hintojen aikaan varaavat takat hohtavat punaisena. Loppuviikosta taas tuulee näillä näkymin ja hinnat laskevat, jolloin takanlämmittäjä pääsee huilaamaan ja öisin pumpataan lattiaan lämpöä sähköllä. Pakko toki todeta, että talo ei tällä tavalla ole niin tasalämpöinen (=asumismukavuus "vaihtelee huoneittain") kuin mitä varmaan jollain VILP+lattialämmönjako+kiinteä sähkösoppari-kombinaatiolla olisi. Suunnitelmissa joskus tulevaisuudessa vaihtaa VILPiin, mutta sen ajankohta ei vielä ihan "lukkoonlyöty"

Joka tapauksessa siis minusta riippuu niin paljon A) omasta persoonasta = jaksaako säätää tai kestääkö riskiä vai haluaako kiinteän sopimuksen tasaisuutta, B) mahdollisuudesta siirtää kulutusta tai C) käyttää muita energianlähteitä, jos hinnat ovat korkeita. Minulla on A) intoa säätää ja automatioida, B) kotiautomaatiolla mahdollisuus siirtää sähkölämmitystä halvimmille tunneille ja C) mahdollisuus polttaa puuta takoissa, jos pörssisähkön kyseisen tunnin/päivän hinta ei miellytä. Eli itselleni sopiva vaihtoehto ja jollekin muulle taas täyttä helvettiä.

Lokakuussa minulla meni keskimäärin 69kWh/päivä, yht. 2144kWh, toteutunut keskihinta 2,72c/kWh, pörssisähkön keskihinta 4,67 c/kWh = kulutuksen ajoittaminen laskenut merkittävästi omaa toteutunutta keskihintaa. Jos taas ottaa nyt joulukuulta viimeiset 4pv (joiden aikana kotiautomaatio on himmaillut sähkölämmitystä ja kehottanut takkojen polttoon), niin mennyt 30,4kWh/päivä keskihinnalla 15,08c/kWh ja pörssisähkön keskihinta 16,31c/kWh. Samalta ajalta lämmitysenergian tarve on oman mallinnukseni perusteella 718kWh, josta PILP+ihmisten tuottama lämpö pois tarkoittaisi ~580kWh ostosähköä = 145kWh/päivä. Eli takoilla saan katettua 115kWh/pv, jotta saan väistettyä pörssisähkön kalliita hetkiä.

Antero80

Vakionaama
Minulla kulutusvaikutteinen loka-marraskuulta 1.98 snt/kWh (sisältää marginaalin + kk maksun+ alv) ja kiinteähintainen tammi-syyskuu 4.02 snt/kWh (sisältää alv + kk maksun).
Joten "pörssi"-tyyppinen sähkö on ollut puolet halvempaa kuin kiinteähintainen tähän mennessä, silti ei kaduta että otin kiinteän sopimuksen taas ensi vuodeksi.

Foorumilla moni tuntuu olevan huolissaan toisten rahoista ja puhutaan muutamasta kympistä kuukaudessa :)
Luultavasti jokainen kuitenkin ottaa sen omaan mielenlaatuun ja elämäntilanteeseen parhaiten soveltuvan sopimuksen, mutta turha sitä on yrittää muille pakottaa.

Antero80

Vakionaama
Silloin jokainen on onnistunut sähkösopimuksen valinnassaan, jos se oma soppari tuntuu ainoalta oikealta ja muiden valinta väärältä;)
Hyvä pointti, sama pätee myös ainaiseen ILP vs VILP vs MLP vääntöön.
Voihan se olla että perimmäinen syy onkin vain vilpitön halua auttaa muita "oikealle polulle".

tet

Hyperaktiivi
Talvella pörssisähkö maksaa mansikoita. Talvella kulutuskin on moninkertainen.

Kenellä on, kenellä ei, riippuu monesta tekijästä. Itselläni suurin kuukausikulutus on noin kaksinkertainen pienimpään nähden, toki se suurin on talvella ja pienin kesällä. Tulevaisuudessa ero tulee vielä pienenemään, jahka kulkupeli vaihtuu täyssähköiseen.

bungle

Vakionaama
Kenellä on, kenellä ei, riippuu monesta tekijästä. Itselläni suurin kuukausikulutus on noin kaksinkertainen pienimpään nähden, toki se suurin on talvella ja pienin kesällä. Tulevaisuudessa ero tulee vielä pienenemään, jahka kulkupeli vaihtuu täyssähköiseen.
Toisaalta jos laitat aurinkopaneelit, niin ero voi muuttua radikaalisti, jos pienin ostettu kulutus on 0 tai yhteisvaikutukseltaan jopa miinuksella (jos investointia ei lasketa).

Ajatko talvella selvästi vähemmän vai miten auto voi tuon keikauttaa?

misa64

Aktiivinen jäsen
Tätä kun seuraa niin herää tärkeä kysymys siitä kumpi on tärkeämpää.
Se että sähkö on halpaa , vai se että sitä saa halvemmalla kuin muut?

Sähköyhtiöt ovat onnistuneet mainiosti nostamaan kuluttajahintoja , ja fanaattisia pörssi/kiinteäsähkö ihmisiä viedään kun pässiä narussa.
Totuus on se että keskimäärin sähkö on paljon kalliimpaa tällähetkellä kuin muutama vuosi sitten , eikä siihen hallitus/eu näytä puuttuvan. Ongelma tulee vaan siitä että sähköön käytetty raha on poissa kuluttajilta.

Syytä muistaa etteivät sähköyhtiöt tehneet mitenkään huonoa tulosta ennen sotaa niillä 4-5cent/kwh kiinteillä soppareilla!!
Eikä tästä kauaa ole kun toivotettiin vetytehtaita tervettulleiksi Suomeen kun meillä on kuulemma ylimääräistä sähköä ihan perkeleesti!

Sukke

Aktiivinen jäsen
Minusta tästä asiasta on ihan turha väitellä/kiistellä.

@HalkoholistinHaamu ja muut asiaa kommentoineet ovat varmasti ihan oikeassa siinä, että talvella kulutus sekä päivien/kuukausien pörssin keskihinta on keskimäärin korkeampi kuin kesällä. Ei tuosta pääse mihinkään, kun lämmityssähkön tarve nostaa hintoja kylmillä keleillä. Ja tuulivoiman vuoksi se on sitten keleistä kiinni, että miten pitkään kerrallaan on kovia hintoja. Toisaalta kuulemma voimaloiden lapakorkeuksissa talvella tuulee enemmän - ei ole omakohtaista kokemusta (eikä myöskään tarpeeksi korkeita tikkaita ;)), joten pakko lienee tuohon luottaa.

Ja samalla myös @Sukke & co myös täysin oikeassa, että koko vuoden henkilökohtainen maksetut eurot jaettuna kulutuksella voi olla (riippuu kulutusprofiileista ja ihmisistä ja joustamiskyvystä jnejne.) kiinteitä sopimuksia halvempi etenkin, jos on mahdollista ohjata kulutusta halvemmille tunneille automaatiolla tai käsipelissä.

Itse olen tällä hetkellä pörssisähköleirissä PILP+lattialämmitys suorasähköllä+varaavat takat+kotiautomaatio-kombinaatiolla 4.8.23 alkaen. En tiedä, että tulenko "häviämään" vai en, mutta tähän mennessä olen ollut tyytyväinen. Nyt korkeiden hintojen aikaan varaavat takat hohtavat punaisena. Loppuviikosta taas tuulee näillä näkymin ja hinnat laskevat, jolloin takanlämmittäjä pääsee huilaamaan ja öisin pumpataan lattiaan lämpöä sähköllä. Pakko toki todeta, että talo ei tällä tavalla ole niin tasalämpöinen (=asumismukavuus "vaihtelee huoneittain") kuin mitä varmaan jollain VILP+lattialämmönjako+kiinteä sähkösoppari-kombinaatiolla olisi. Suunnitelmissa joskus tulevaisuudessa vaihtaa VILPiin, mutta sen ajankohta ei vielä ihan "lukkoonlyöty"

Joka tapauksessa siis minusta riippuu niin paljon A) omasta persoonasta = jaksaako säätää tai kestääkö riskiä vai haluaako kiinteän sopimuksen tasaisuutta, B) mahdollisuudesta siirtää kulutusta tai C) käyttää muita energianlähteitä, jos hinnat ovat korkeita. Minulla on A) intoa säätää ja automatioida, B) kotiautomaatiolla mahdollisuus siirtää sähkölämmitystä halvimmille tunneille ja C) mahdollisuus polttaa puuta takoissa, jos pörssisähkön kyseisen tunnin/päivän hinta ei miellytä. Eli itselleni sopiva vaihtoehto ja jollekin muulle taas täyttä helvettiä.

Lokakuussa minulla meni keskimäärin 69kWh/päivä, yht. 2144kWh, toteutunut keskihinta 2,72c/kWh, pörssisähkön keskihinta 4,67 c/kWh = kulutuksen ajoittaminen laskenut merkittävästi omaa toteutunutta keskihintaa. Jos taas ottaa nyt joulukuulta viimeiset 4pv (joiden aikana kotiautomaatio on himmaillut sähkölämmitystä ja kehottanut takkojen polttoon), niin mennyt 30,4kWh/päivä keskihinnalla 15,08c/kWh ja pörssisähkön keskihinta 16,31c/kWh. Samalta ajalta lämmitysenergian tarve on oman mallinnukseni perusteella 718kWh, josta PILP+ihmisten tuottama lämpö pois tarkoittaisi ~580kWh ostosähköä = 145kWh/päivä. Eli takoilla saan katettua 115kWh/pv, jotta saan väistettyä pörssisähkön kalliita hetkiä.

Juu, en tiedä mistä tässä on kyse, mutta vaihtoehdot on ehkä seuraavat:

A) Toiset puhuvat toteutuneesta pörssisähkön keskihinnasta eli tarkoittavat kulutuksen mukaan painotettua keskihintaa ja toiset tarkoittavat painottamatonta keskihintaa -> kannattaa tarkentaa kumpaa kukin itse ja kanssakeskustelija tarkoittaa eli puhua samasta asiasta

B) Pörssisähkön hinnan muodostumista kulutuksen perusteella ei ymmärretä -> kannattaa opiskella aihetta hiukan lisää

C) Jatketaan tahallisesti väärinymmärtämistä -> kaivetaan popcornit esiin

Tapausten A ja B kanssa keskustelun jatkaminen voi olla mielekästä, kun on mahdollisuus oppia tai päästä samalle sivulle. Tapaukseen C en usko, koska eihän aikuiset ihmiset sortuisi trollailuun.

Edelleen, pörssin vuoden keskihinta ei kerro yhtään mitään.
Vuoden toteutunut keskihinta voi jo kertoakin.

Miten se on niin vaikea ymmärtää joillakin?
Kulutus painottuu talveen, ja talvella pörssihinta on korkeampi.
Kesällä pörssi on yleensä halpaa, siitä ei vaan pääse hyötymään juuri ollenkaan kun ei ole kulutustakaan nimeksikään.

Näillä foorumeilla monilla on edelleenkin sellainen harhakuva, että kaikki voivat "varailla ja ladailla" yökaudet halpaa pörssiä laattoihin, varaajiin, akkuihin jne, ja huudattaa kotitalouskoneita öisin. Totuus on hieman toinen.

Eli ei käy yleisohjeeksi että "ota pörssi, siinä on halpa keskihinta".

tet

Hyperaktiivi
Ajatko talvella selvästi vähemmän vai miten auto voi tuon keikauttaa?

Ehkä jonkin verran vähemmän talvella, ei ero mikään hirveän suuri ole. Talvella plugari vaatii suhteessa enemmän bensaa lähiajossa, koska ei suostu aina pelkällä sähköllä kulkemaan. Mutta vastapainona kesällä tulee selvästi enemmän niitä reissuja, joissa plugarin akku on armotta liian pieni. Voi olla, että kotilatauksen kulutusprofiili ei hirveästi muutu, mutta määrät tulevat nousemaan joten kerroin vuodenaikojen välillä pienenee. Sitten jos ajatellaan kustannusrakennetta, niin talvinen kalliin sähkön aika on aika lyhyt, joten kokonaiskulutuksen kasvu tulee painottamaan enemmän halvempia kesähintoja.

kakesa

Aktiivinen jäsen
Jos olis aikaa harrastella niin miksei sitten pörssisähkö MUTTA, jos ei ole niin sitten kiinteä jossa on aina se sama hinta. Tuoko pörssi stressiä? Tuo se. Ainainen seuranta kun sitä sähköä pitäisi käyttää ja nimenomaan kotitaloussähköä. Lisäähän se kommunikointia tuon paremman puoliskon kanssa kun päivittäisenä puheenaiheena on aina se sähkön hinta. Ehkä on muutakin elämää pörssin ulkopuolella, siksi valinta on jälleen kiinteä, ainakin Q1 loppuun asti. Q2 hinnoista sitten riippuu, millä jatketaan. Hyvinkin saattaa olla paluu keväällä sitten taas pörssin puolelle. Täytyy vähän laskeskella ja tuumia.

misa64

Aktiivinen jäsen
...viedään kun pässiä narussa.
Mitä luulette että pörssisähkön hinnalle noilla ns.halvoilla tunneilla tulee tapahtumaan kun tehdään joka torppaan kallit muutokset jotta halpoja yöhintoja pystyy hyödyntämään??
Tosiasia on että valtit ei ole kuluttajan käsissä vaan sähköntuottajan/myyjän ja siirtoyhtiön.
Jonkun pitäis puuttua tähän!

Samppa

Ylläpitäjä
Ylläpidon jäsen
Yleisenä kommenttina. Ei lähdetä turhaan jankkaukseen. Täällä on jollakin/joillakin ilmeisen kova tarve todistella omaa valintaa oikeaksi. Pyritäänpä välttämään turhaa provoamista tyyliin:
taas nähtiin, mitä minä sanoin jne. Tai ylipäätään pörssin/kiinteähintaisten kategorista mollaamista.

Loppukevennyksenä sanottakoon että ainakaan kymmeneen vuoteen en ole maksanut energiasta yli 6s/kWh. Kesäkuuhun asti tähän päästiin kiinteähintasiIlla ja siitä eteenpäin pörssisähköllä. Nyt marraskuussa kulutusvaikutteisella keskihintalukitulla, joka sekin kyllä tavallaan pörssisähkösoppari koska lopullinen hinta määräytyy sen mukaan. Voidaan todeta siis että kaikki sopimustyypit ovat yhtä hyviä

Viimeksi muokattu:

Sukke

Aktiivinen jäsen
Yleisenä kommenttina. Ei lähdetä turhaan jankkaukseen. Täällä on jollakin/joillakin ilmeisen kova tarve todistella omaa valintaa oikeaksi. Pyritäänpä välttämään turhaa provoamista tyyliin:
taas nähtiin, mitä minä sanoin jne. Tai ylipäätään pörssin/kiinteähintaisten kategorista mollaamista.

Loppukevennyksenä sanottakoon että ainakaan kymmeneen vuoteen en ole maksanut energiasta yli 6s/kWh. Kesäkuuhun asti tähän päästiin kiinteähintasiIlla ja siitä eteenpäin pörssisähköllä. Nyt marraskuussa kulutusvaikutteisella keskihintalukitulla, joka sekin kyllä tavallaan pörssisähkösoppari koska lopullinen hinta määräytyy sen mukaan. Voidaan todeta siis että kaikki sopimustyypit ovat yhtä hyviä

Ehkä "kinastelu" eri sopimustyyppien "yleisestä paremmuudesta" ansaitsisi oman ketjun.

Minulle oli syksyllä päättynyt 24 kk kiinteähintainen 5 c/kWh varmasti muita sopimuksia parempi tuon ajan. Marraskuussa olisi kannattanut olla aikaisin kiinnitetty kulutusvaikutteinen sopimus, eikä puhdasta pörssiä kuten nyt on.

Kulutusvaikutteisella olisin todennäköisesti kiinnittänyt muitakin talvikuukausia ja näiden välinen kannattavuus selviää vasta, kun tarkastelee riittävän pitkää ajanjaksoa, esim. vuotta tai jopa kahta, jos verrataan lisksi vaikkapa kahden vuoden kiinteähintaisiin.

Nyt mennään pörssillä ja annetaan automaation hoitaa isot kulutukset halvoille tunneille. Aivan kalleimpia tunteja tulee hieman välteltyä, mikä sopii meille aivan hyvin.

Joulukuu näyttää toistaiseksi kalliilta, mutta kukapa vielä tietää loppukuusta tai alkuvuodesta - ehkä joulukuun kalliit hinnat vielä kompensoituvat itselleni pidemmällä aikavälillä. Jos ei kompensoidu, harmi. Jos kompensoituu, hyvä.

Pörssisähkökausi alkoi täällä 11.10.2023 ja eiliseen päivään saakka toteutunut keskihinta näyttää marginaalin kanssa tasan 5 senttiä / kWh. En ole vielä menettänyt toivoa siitä, että pörssillä ei tulisi vuoden sähköt halvemmaksi kuin kiinteähintaisilla. Kiinnitykset ja kulutusvaikutteiset olisi voinut olla hyvä vaihtoehto.

Kesän keskimääräinen kulutus näyttää olevan reilut 900 kWh / kk ja marraskuun 1500 kWh eli ihan kohtuullisesti on kulutusta myös kesän halvoille kuukausille.

jarkko_h

Vakionaama
Eilen 5.12. oli joulukuun kallein ja toiseksi kylmin päiivä. Keskihinta alvin kanssa oli 21,51 ja meillä toteutunut alvin ja marginaalin kanssa 18,36 senttiå/kWh.

Jos joulukuun jokainen loppupäivän jatkuisi yhtä kylmänä ja kalliina, niin meillä toteutunut vuoden keskihinta menisi 7,42 senttiin, mutta jos vähänkäännlauhtuu jäänee alle 7 sentin -riippuu säistä ja häiriöistä. Lukittavilla kulutusvaikutteisilla olisi pääsyt todennäköisesti noin setin edullisimmin.

---
Pihalla seisovalle rusakolle ei vielä kelvannut kataja, eli lauhempaa on tulossa. Mutta jos saisin itse valita kunnon pakkasen ja lauhan välillä, niin valitsisin pakkasen. Aika marginaalisia on nämä pörssisähkö kulut verrattuna iloon jota kirkas aurinkoinen pakkaspäivä tuottaa. Aurinko paistaa, nyt kävelylle

Viimeksi muokattu:

Husky

Hyperaktiivi
Eilen 5.12. Oli joulukuun kallein ja toiseksi kylmin päiivä. Keskihinta alvin kanssa oli 21,51 ja meillä toteutunut alvin ja marginaalin kanssa 18,36 senttiå/kWh.

Jos joulukuun jokainen loppupäivän jatkuisi yhtä kylmänä ja kalliina, niin meillä toteutunut vuoden keskihinta menisi 7,42 senttiin. Lukittavilla kulutusvaikutteisilla olisi pääsyt todennäköisesti noin setin edullisimmin.

Pihalla seisovalle rusakolle ei vielä kelvannut kataja, eli lauhempaa on tulossa. Mutta jos saisin itse valita kunnon pakkasen ja lauhan välillä, niin valitsisin pakkasen. Aika marginaalisia on nämä pörssisähkö kulut verrattuna iloon jota kirkas aurinkoinen pakkaspäivä tuottaa. Aurinko paistaa ja nyt kävelylle
En ole ehtinyt kovin hyvin lukea viestejä tästä, mutta onkohan paljonkin tapauksia että menisi (mielestäni) yllättävän korkeaksi toteutunut keskihinta 2023 eli tasolle 7-8s?

Aiemmin oli yksi samantasoinen laskelma tässä ketjussa.

Ymmärrän, että noissa arvioissa on vielä pimennossa joulukuun loppu.

Itsellä menisi varmasti huomattavasti tämän palstan optimoijia korkeammaksi spot. Siksi kiinnostaa mikä on tämä toinen ääripää eli yläpää.

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
En ole ehtinyt kovin hyvin lukea viestejä tästä, mutta onkohan paljonkin tapauksia että menisi (mielestäni) yllättävän korkeaksi toteutunut keskihinta 2023 eli tasolle 7-8s?
Aika samoihin menisi täälläkin jos joulukuu jatkuisi samanlaisena kuin nyt alkukuu. Noin 7,5 snt/kWh olisi lopputulema vuodesta 2023 sis myynin kateen, mutta ei kuukausimaksuja.

VesA

In Memoriam
Minä olen tuolla harvoissa hintajutuissani koittanut laskea verottoman ja marginaalittoman, mutta kulutuksella painotetun 'fingrid' hinnan ja sitten niitä laskusta otettuja lukuja joista näkee mitä se kilowattituntunti lompsasta lopulta ottaa - jopa täällä Helenin alueella jossa siirto on halpaa ero on melko hurja.

Jos tekee valintaa kiinteän ja pörssin välillä hetki ratkaisee paljon - kun määräaikainen soppari loppuu jotain on otettava ja päätös tehtävä senhetkisillä hinnoilla. Siinä mielessä vuoden tai kahden soppari rajoittaa vielä loputtuaankin. Näin kävi minulle - kun halpa kiinteä loppui uudet kiinteät olivat aivan hölmön hintaisia ja pörssisähkö oli helppo valita.

K

korsteeni

Vieras
lähdin siinä uskossa pörssisähköön ettei ole mitään keskihintaa, aina kunkin tunnin pörssihinta
jos näin ei ole, olen ymmärtänyt väärin, minua on huijattu

tj86430

Vakionaama
Aivan, eihän autossakaan ole mitään keskikulutusta, vaan pelkästään hetkellinen kulutus. Huijausta kaikki tyynni kun keskikulutuksia ilmoitellaan.

jarkko_h

Vakionaama
lähdin siinä uskossa pörssisähköön ettei ole mitään keskihintaa, aina kunkin tunnin pörssihinta
jos näin ei ole, olen ymmärtänyt väärin, minua on huijattu

Minua on huijattu. Sähkölaskussani on kuukausille kokonaiskulutus ja kuukauden toteutunut keskihinta alvin ja marginaalin kera :)

Sukke

Aktiivinen jäsen
Aivan, eihän autossakaan ole mitään keskikulutusta, vaan pelkästään hetkellinen kulutus. Huijausta kaikki tyynni kun keskikulutuksia ilmoitellaan.

Autoillessa on hankalampi jättää esim. ylämäet ajamatta ja ajella vain alamäkiä. Olen kyllä kiinnostunut, jos tämä jossain tai jollain autolla onnistuu. Pörssisähköllä sen sijaan voi valikoida halpoja tunteja ja hypätä kalliit yli.

Luukku

Vakionaama
Autoillessa on hankalampi jättää esim. ylämäet ajamatta ja ajella vain alamäkiä. Olen kyllä kiinnostunut, jos tämä jossain tai jollain autolla onnistuu. Pörssisähköllä sen sijaan voi valikoida halpoja tunteja ja hypätä kalliit yli.
Sähköautolla ylämäki on "pörssisähkön talvi" ja alamäki on se "tuulinen ilma", kun rullataan lähes ilmaiseksi.

K

korsteeni

Vieras
Minua on huijattu. Sähkölaskussani on kuukausille kokonaiskulutus ja kuukauden toteutunut keskihinta alvin ja marginaalin kera :)
elikkä jos kulutan päivässä kellotunnin aikana kilowatin jolloin pörssisähkön hinta on 0.05€/kWh ja päivän pörssisähkön päivän keskihinta on 0,22€/kWh, niin joudun maksamaan tuosta käyttämästäni kilowatisata 0,22€
en nyt ole laskusta tutkinut mutta ei tuo nyt voi noin mennä

Lappanen

Hyperaktiivi
elikkä jos kulutan päivässä kellotunnin aikana kilowatin jolloin pörssisähkön hinta on 0.05€/kWh ja päivän pörssisähkön päivän keskihinta on 0,22€/kWh, niin joudun maksamaan tuosta käyttämästäni kilowatisata 0,22€
No eihän se noin menekään. Maksat siitä mitä käytät ja sen mitä se minäkin tuntina maksaa. Päälle sitten tietty marginaali, kk-maksu ja vero. Jos kulutat vain halvimpina tunteina, maksat alle keskihinnan, jos kulutus on tasan sama joka tunti, maksat keskihinnan ja jos kulutat eniten kalleimmilla tunneilla, maksat yli keskihinnan.

Luukku

Vakionaama
Ei se noin menekään. Joka tunnille lasketaan sinun oman kulutuksen mukainen hinta sen tunnin hinnan mukaan. Laskussa voi silti näkyä yksi hinta joka on muodostunut noista kuukauden kaikista tunneista kulutuksesi mukaan.

Espejot

Hyperaktiivi
Meillä vaihtuvahintainen sähkö lisää kulutusta halvoilla tuntunneilla ja pienentää kun on kallista. Eli kesä-talvikulutus on aika lähellä tosiansa. 13 vuotta on menty ilmaisilla puilla - jotka alkaa olemaan ylivuotisia - ja tämä talvena olisi tarkoitus saada nurkat tyhjiksi klapeista. Joskus kesällä sitten taas katsotaan miten maaima makaa mutta kiinteä hintainen soppiri on ihan realistinen. Nyt kulutus on luokkaa 9400 kWh/a ja näillä pakasilla -10C menee sen 20-28 kWh/vrk, ka 22 kWh/vrk. Vuoden alusta ka 4,9 snt/kWh + marginaali 0,25snt/kWh. Vaihtuvahintainen sähkö hieman vesittää mlp:n parasta argumenttia, mukavuus ja huolettomuus. MLP on nyt kellon takana +2/-4C käyrän muutoksella ja optimointi ei sinälänsä vaadi vaivaa mutta takan käryyttämisellä on omat hyvät/huonot puolensa. Summasumarum, poltopuita ei siiretä enään kertaakaan paikasta toiseen vaan suoraan takkaan ja sähkö maksaa vuositasolla sen 500e oli mikä soppari vaan että suurta intohimon aihetta en näissä sopimuksissa näe koska kulutus on sen verran maltillista. Kaikilla naapureilla on kiinteä soppari.

Viimeksi muokattu:
K

korsteeni

Vieras
autoilun keskihinta on kaiketi täysi autoetu, sitä voi sitten peilata siihen mitä sillä on saavuttanut

Sammypiru

Vakionaama
Minulla on energian keskihinta ollut vuodesta 2006 alkaen 2400€/vuosi. Kulutus on laskenut ja 16-20000€ on matkan varrella joutunut investoimaan laitteisiin, mutta mainitsemani keskihinta on pitänyt.

Husky

Hyperaktiivi
Tuohon ei tainnut tulla enää 5s arvioita, kuten marraskuun yleinen näkökanta oli, eikä muitakaan matalia, sanotaanko alle 7s arvioita.

Nyt on Liukurissa pari päivää lisää ja kuukauden spotKA 13,5s
Seitsemän ensimmäisen päivän jälkeen Liukurin spotKA on noussut 15.8s/kWh:iin.

Jos joku paremmin tietävä haluaa ennustaa tavalla tai toisella, niin olisi mukava kuulla etukäteen, että mihin kuukausi päätyy? Esim piisaako kaasu Euroopassa ensi kesään asti, kun se vielä viime kesän puheissa tuntui olevan määräävä tekijä Suomen sähkönhintaan.

Seuraavat 10 päivää näyttää olevan selvästi pakkasella etelässä, muttei hirmupakkasia ja noista about 8 päivää aika tyyniä. Itse pysyn veikkauksessa ettei alle 10.5s olisi joulukuu. Tuo 10.5s on Salomonin jatkuvuusennuste, kun marraskuu olisi ollut tuon 10.5s ellei olisi tullut BF.

Tässä on tullut poltettua sähköä 10-11s hinnoilla surutta, että kuun päätteeksi odottaa ketutis, jos loppukuu onkin ilmaista, niin tulee penaltia taas huolella kulutusvaikutteiseen. Jonka baseline on 9.5s, jonka vielä hetki sitten luulin olevan absolutkatastroff vrt pörssisähkö, mutta joka ei sitten välttämättä sitä olekaan. Edes vuositasolla saati talvitasolla ja viittaan halpaan pörssikalenterivuoteen 2023 ilman loppuvuoden 2022 erikoiskuukausia.

kotte

Hyperaktiivi
Toisaalta jos laitat aurinkopaneelit, niin ero voi muuttua radikaalisti, jos pienin ostettu kulutus on 0 tai yhteisvaikutukseltaan jopa miinuksella (jos investointia ei lasketa).
Tuossa ajattelussa sitten tehdään se virhe, että suurinta kuluerää eli investointia ei lasketa. Tulisi ehkä edullisemmaksi jättää investoimatta ja ostaa kesällä sähkö pörssistä. Muut kuitenkin investoivat suuriin kaupallisiin paneelikenttiin. Verojahan tässä joutuu maksamaan, mutta voiko niiltä lopulta välttyä, teki mitä vaan? Paneeleiden hinnassakin on puolestaan aika hurjasti veroa.

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Esim piisaako kaasu Euroopassa ensi kesään asti, kun se vielä viime kesän puheissa tuntui olevan määräävä tekijä Suomen sähkönhintaan.
EU:n kaasuvarastot ovat täynnä
storage-filling-levels.png

roots

Hyperaktiivi
Toteutunut oma spothinta elokuusta-eiliseen, painotettu siis... pitää olla tarkka nottei ala parrat päristä. :cool:

1701888993475.png

Ei tuo nyt mitään myrkkyä ole vieläkään vaikka foorumilla on kaikki seinät maalattu piruja täyteen. ;D

Hihasta kun pudottaa koko vuoden painotetun keskihinnan marginaaleinee niin se on ehkä ~ 5.5c/kWh, siirtolaskuissa olevat päälle niin ~13,5c/kWh ... kyllä tuo kelpaa mulle.

bungle

Vakionaama
Voi autollakin työntää ylämäet. Tai voi ottaa alamäkeen kunnon ylinopeudet, että rullaa ylämäen.

Viimeksi muokattu:
Tila
Keskustelu on suljettu.
Back
Ylös Bottom