lämminvesivaraaja etäohjaukselle tai kellokytkimelle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kapsu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

kapsu

Aktiivinen jäsen
Normi 300litran LVV kiinteällä 3vaihe kytkennällä, yösähkönohjaus.
Mitä komponentteja vaatisi että LVV ohjauksen saisi etäohjauksen taakse tai edes kellokytkimelle jotta voisi tehdä erilaiset ajastukset kesä/talvi? saisi aurinkoa käyttöön..
Caruna mainostaa että heidän verkon alueella asiakas voi itse tehdä muutoksia yösähkön ajastuksiin, ts. omaa kuormanohjausta. Elenialta en tämmöistä löytänyt, laitoin kysymyksen.
Miten toi normi yösähkönohjaus toimii, joku kontaktori se lienee, voisiko sille verkon sijasta syöttää itse kellon kautta kytkentätietoja?

Tuohon löytyy suoraan sähkötauluun laitettavia valmiita tuotteita. Asennuksineen pari-kolmesataa ja pääsee helpolla. Shellyillä varmaan halvempaa?

Nämä komponentit...

Shelly Pro 1:

Uusi kontaktori, häiriösuojattu ja käsiohjauksella varustettu. Sinänsä tuolla Shellyllä voisi ohjata myös nykyistä kontaktoria sen yösähköohjauksen sijasta, mutta kannattaa uusia etenkin vanhempi kontaktori samalla kun sähkäri tulee::

Vähän yli satasen osat. Sitten sähkäri paikalle kytkemään nuo, niin saat monella tapaa ohjailtua sitä varaajaa. Tällä palstalla tietenkin keskeinen tapa on käyttää automaatioskriptejä siinä Shellyssä. Palstalla aktiivisimmat ovat Spot-hinta.fi ja Pörssäri palvelut.

Mutta tuolla Shellyllä saa tehtyä monipuolisesti muutakin... siis ajastukset, etäohjauksen yms....

Vaimon talolla laitatin Theben simplexa kellokytkimen varaajaan ohjaamaan lämmityksen yölle 2-6 välille.Tietenkin jos haluaa enempi säätää niin sitten jotain muuta.Tuo oli kellokytkin+kontaktori +johdot yhteensä 295 €,josta työn osuudesta kotitalousvähennystä 115 €.Hyvin on vesi riittänyt 300 litran varaajassa ja kohtuu hyvin osuu kuitenkin noihin halpoihin tunteihin sähkön osalta,tuolla veden kulutus muutamat suihkut ja tiskit päivässä.Käytännössä tuon varaajan lämmitys on 40-50 prosenttia vuorokauden kulutuksesta vähän vuodenajasta riippuen.

Normi 300litran LVV kiinteällä 3vaihe kytkennällä, yösähkönohjaus.
Mitä komponentteja vaatisi että LVV ohjauksen saisi etäohjauksen taakse tai edes kellokytkimelle jotta voisi tehdä erilaiset ajastukset kesä/talvi? saisi aurinkoa käyttöön..
Caruna mainostaa että heidän verkon alueella asiakas voi itse tehdä muutoksia yösähkön ajastuksiin, ts. omaa kuormanohjausta. Elenialta en tämmöistä löytänyt, laitoin kysymyksen.
Miten toi normi yösähkönohjaus toimii, joku kontaktori se lienee, voisiko sille verkon sijasta syöttää itse kellon kautta kytkentätietoja?
Jos tarve on pelkälle aurinkoajastukselle ja päädyt Shellyyn, niin kyllä tuo Pörssäri mistä toisessa ketjussa puhelen toimii tarvittaessa myös kiinteillä sähkönhinnoilla.

Elenia ilmoitti että syyskuun aikana heidän online palveluun tulee mahdollisuus omaan kuormanohjaukseen/ajastuksiin jos on jo vaihdettu uusi sähkömittari.

Laitoin omaan keskukseen useamman ohjaustavan 3-asentoisella vaihtokytkimellä. Nyt on valittavissa yösähkö, kello tai pörssisähkö (Shellyllä) nuppia kiertämällä

Hain Biltemasta halvan kellokytkimen ohjaamaan kontaktoria. Siirsin varaajan yön edullisille tunneille. Tulevana kesänä saa ajastettua aurinkosähkölle sen kellon avulla.

Itse kyllä laittaisin kellokytkimelle, taloon.comilta saa ainakin hyvään hintaan ihan hyviä ja vielä tyylikkäitäkin. Laitoin tuossa viime kesänä perheelle ajastimella porealtaan käyttöön https://preeco.fi/, on muuten kova ja vielä hierookin, eikä ollut ees kovin kallis hankinta. Ainut haittapuoli tuossa on ollut että palkasta lähti siivu ja alkoholinkulutus on pikkuusen saattanut nousta kun on niin paljon tullut käytyä, ei vaan vitsi vitsi, kyllä siellä lapset käy enemmän kastumassa kuin itse. Täältä peukku ylös ainakin bestway merkkiselle altaalle, toinen kesä tulossa meidän altaalle kun vaan muistaa talveksi ottaa kuivaan tilaan.

Tämä muuten poistuu markkinoilta kuulemma. Siirtyy energiayhtiöiden hoteisiin. Nyt kyse lienee pilottitoiminnasta. (kuultu eräältä joka on töissä sähköyhtiössä)
Ja minulle taas juuri mainostettiin että kun sähkömittari uusitaan tänä vuonna niin jatkossa voi itse säätää tuota kuormanohjauksen ("yösähkön") ajastusta. Tämä Elenian alueella

Tämä muuten poistuu markkinoilta kuulemma. Siirtyy energiayhtiöiden hoteisiin. Nyt kyse lienee pilottitoiminnasta. (kuultu eräältä joka on töissä sähköyhtiössä)
Siis lopettavat hyvän palvelun/ratkaisun? Miksi ihmeessä? Siirtyy energian myyjille vai mitä tarkoitat? Eikö nuo kuulu verkon omistajalle. En nyt ymmärrä tätä.

Siis lopettavat hyvän palvelun/ratkaisun? Miksi ihmeessä? Siirtyy energian myyjille vai mitä tarkoitat? Eikö nuo kuulu verkon omistajalle. En nyt ymmärrä tätä.
Eräällä täälläkin keskusteluissa olevassa myyntiyhtiössä työskentelevä sanoi että siirtyvät verkkoyhtiöiden ohjauksesta myyntiyhtiön ohjaukseen. Heillä itsellään on myös pilotti ohjauksesta. Olet varmaan huomannut että jotkut haluavat tehdä tuolla bisnestä (kk-maksut).

Koitin etsiä aiheesta jotain kättä pidempää sähkömarkkinalaista, mutta en löytänyt.

Takaisin
Ylös Bottom