Kondenssiveden poistoputken jatkaminen kerrostalon sadevesiputkeen

Liittyen tähän ketjuun. Asennutin viilentävän ilmalämpöpumpun kt-asuntoon nyt keväällä. Asennuksen loppuvaiheessa minulta kysyttiin, että miten haluan toimia kondenssiveden kanssa. Sanoivat, että koska parvekkeen lattiassa ei ole kaatoa, on vastaavissa kohteissa käytetty keruuastiaa. Vaihtoehtoina oli keruuastia tai poistoputki sadevesien syöksyputkeen. Kysyin, että kumpaa suositellaan? Kumpi on turvallisempi? Sain vastauksena vaan, että minun valinta... no hetken puntaroituani päätin että keruuastia, koska mietin että jos putki on tukossa, vesi tulee parvekkeelle ja aiheuttaa vesivahingon. Mutta nyt keruuastian tyhjentäminen 12h välein on alkanut rasittaa ja mietin kanssa sitä, että jos joudun yllättäen lähtemään pidemmäksi aikaa pois ja pumppu jää päälle, keruuastian ylivuotaminen aiheuttaa vesivahingon. Noh, nyt olen miettinyt, että voisinko sittenkin saada sen poistoputkiratkaisun. Laite kehittää 12h kondenssivettä 4 litraa. Astiaan mahtuisi toki 24h vesi, mutta tyhjennän nyt kuitenkin sen 12h jälkeen, jos vaikka unohdan sen joskus. Huolettaa myös se, että jos kaadun keruuastian kanssa olohuoneessa ja minulla on sitten sisällä kosteusvaurio. Kysyin putken jatkamisasiaa pumppufirmalta, mutta eivät ole vastanneet. Nyt olen miettinyt, että millä letkulla voisin jatkaa nykyistä letkua. Nykyinen letku on kierteistä kondenssivesiputkea, 20mm halkaisijaltaan. Katsoin että sen ympärille menevä kasteluletku olisi halkaisijaltaan 25mm. Vai olisiko mahdollista hankkia tuota kondenssivesiputkea ja kiertää 20mm putki tuon toisen 20mm putken ympärille. Jos sitä saisi jotenkin venytettyä... jeesusteippiviritykset hirvittävät ja sitä kautta kosteusvaurio on varmasti taattu. Vai pitääkö koko kondenssivesiputki uusia ulkoyksiköltä syöksyputkeen? Olin myös miettinyt asiaa niin, että jos molemmat käyttötavat ovat mahdollisia, voisin vaihtaa putken keruuastiaan, jos syöksyputki on tukossa.

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
Vaihtoehtoina oli keruuastia tai poistoputki sadevesien syöksyputkeen.
Eikös tuo sadevesien syöksyputki ole hyvä. Siellä liikkuu paljon vettä sateella ja tuskin nuo kondenssit siihen merkittävää lisää tuovat. Jonkin takaiskun siihen voisi laittaa ettei koko katon vedet tule olohuoneeseen jos oikein huonosti sattuu.

Perusdiplomi

Aktiivinen jäsen
Ennen asennusta on täytynyt tehdä muutosilmoitus taloyhtiölle. Yleensä taloyhtiö kyselee tai on määrittänyt valmiiksi kondenssivesien poiston.
Eli kontaktipinta on nyt taloyhtiöön, mitä on mahdollista vielä tehdä.

Tifo

Vakionaama
Tutulle tuli pumppu parvekkeelle. Taloyhtiön vaatimus oli kondenssivesiastia, joka sammuttaa koneen kun se on täynnä.
Tällainen tuli sinne:

Liitteet

• Screenshot_20240706-104223.png
    Screenshot_20240706-104223.png
    207,8 KB · Katsottu: 271

kimmok

Vakionaama
On vastaavia asennettu jopa 25kw lämpöpumppuihin. Ja seuraus on se että kun ne ei ole huoltu vapaita ja kun edes opastettu henkilökunta ei tee mitään muuta kun kaivaa nenää,niin asentus firma saa paskat niskaan kun lämpöpumput ei tuota mitään. Eli sanoisin aurinkokuninkaan sanoja keep it simple stupid.

Arisoft

Hyperaktiivi
Tutulle tuli pumppu parvekkeelle. Taloyhtiön vaatimus oli kondenssivesiastia, joka sammuttaa koneen kun se on täynnä.

Joo tuon ämpärin hinta on jossain 300 euron tuntumassa :)
Sadevesijärjestelmien myyjä taas ei näytä tietävän mitään ongelmaa tässä sadevesiputkien käytössä kondenssiveden poistoon. Tämä on joku tosi outo kuvio ja varmaan ratkeaa vain yhtiökokuksen päätöksellä. Yritän ottaa selvää asiasta kun nyt kumminkin olen myös tällaisen yhtiön hallituksessa, jossa yhtiö tuollaisia vaatii.

Arisoft

Hyperaktiivi
Siirrettävissä pumpuissa tämä on ratkaisu niin että pumppu höyrystää kondensiveden poistoilman joukkoon. Ilmeisesti tällaista ratkaisua ei löydy kiinteästi asennettavista laitteista - no hukkaahan se energiaa toki.

kotte

Hyperaktiivi
Tai ei - periaatteessa veden haihduttaminen kennolla voi laskea sen lämpötila ja parantaa COPpia.
Tuota on tullut seuratuksi siirrettävien ilmastointilaitteiden kanssa. Johtopäätös on, että kaiken veden haihduttaminen 1) parantaa jäähdytys- ja kuivaustehoa, 2) vähentää sähkönkulutusta, 3) helpottaa käyttöä. Ei ole vielä tullut mieleen, mitä haittoja tuosta voisi olla, paitsi että kone sanoo vaimeasti "klunks", kun kondenssipumppu saa riittävän annoksen syötettäväksi lauhduttimen valutuskaukaloon. Kondessipumpun tehonkulutus on käsittääkseni mitätön verrattuna tehon paranemiseen ja kompressorin sähkönkulutuksen vähenemisen yhteisvaikutukseen (ja tilanne paranee kosteuden kasvun ja jäähdytystarpeen lisääntymisen myötä).

Back
Ylös Bottom